Auteur Topic: verbruik  (gelezen 7746 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lorenzopipo

  • Gast
verbruik
« Gepost op: 22 februari 2011, 10:16 »
beste mensjes,
ik heb laatst gemeten hoeveel km ik kan rijden voordat ie op reserve moet, ik kom maar tot 200 km. dat is 18liter voor 200 km is dat niet een beetje veel?
ik kom dus uit op een verbruik van 1:11
dat is stukje stad en snelweg, dus gemiddeld gebruik, mij vraag is of dat bij jullie ook zo is, en zoniet waar het mogelijk aan kan liggen... ik heb gehoord dat de choke regelmatig blijft hangen....
gr lorenzo

Offline Oldtimer

Re: verbruik
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2011, 10:24 »
Rij je met een Goldwing of met een Tomos ? >:D
Maakt ook wel wat uit.
Geen lekkage oid ? Choke in werking zou betekenen dat de motor niet echt lekker meer loopt als hij warm is en zelfs afslaat.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

lorenzopipo

  • Gast
Re: verbruik
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2011, 10:26 »
ik rij niet met een tomos nee, het is een africa twin uit 94....

Offline Timy

Re: verbruik
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2011, 10:32 »
Als ik flink aan het gas ga rij ik 1/13 en dat is al flink zuipen. Normaal is 1/16-1/18 dus misschien is er iets mis..
Controleer het even meerdere malen door elke keer je gereden km's te delen door je liters. Als hij niet raar loopt kan het zijn dat je misschien een keer verrekend hebt of de tank niet vol was.

Met 1/11 moet ie enorm stinken naar brandstof want dat verbrandt hij niet allemaal lekker.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Bono

Re: verbruik
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2011, 11:29 »
Hier een twin uit 2001. Gemiddeld 1 op 18 / 1 op 20. Ik rij doorgaans lekker door en doe verder niets speciaals aan mijn motor (behalve het normale onderhoud). Ik ga mee met Timy. Het verhaal dat de tank niet helemaal vol heeft gezeten. Als de slang stopt, ff wachten, rustig blijven navullen. Er kan dan vaak nog heel wat in. Gemiddeld 1 : 11 is in ieder geval niet normaal.
-- Han --

Offline daandus

Re: verbruik
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2011, 12:18 »
en die 18 liter, is dat volgens specs van de tank of volgens wat je er bij de pomp ingiet?
Wie weet rijd je met een paar liter plamuur rond....

Il sluit me aan bij Bono.
Mijn record is 1 op 13,5 met een RD07A, volgas tegenwind met koffers... liep niet harder dan 150 meer...
Onze RDo7 is ietsje minder zuinig, normaal gebruik 1 km minder per liter ofzo.

Als je even rondzoekt op 't forum.... .er is al veel hierover geschreven!
... was ooit lid ...

lorenzopipo

  • Gast
Re: verbruik
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2011, 13:07 »
Nee, heb gister getankt, ging 18 liter en een beetje bij!
Heb hem weer gereset, dus kijk nog wel een keer...

Offline *thomas*

Re: verbruik
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2011, 13:25 »
Kan je ons verder iets vertellen over de km-stand? Algemene staat van de motor? Voorgeschiedenis (onderhoud aan carbs etc).

Alleszins, dit verbruik hoort zeer zeker niet...

Offline Miquel

Re: verbruik
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2011, 15:10 »
Ik heb ook een 94r AT, bij aankoop verbruikte mijn twin 1:13. Bij mij was de buitenkabel van de choke te lang zodat ik altijd op de choke reed. Je zou eens kunnen proberen (bij warme motor) de chokekabel bij het stuur los te halen, veranderd het toerental dan zit het er dik in dat je het zelfde euvel hebt. Ik heb het kunnen oplossen door het rubber waar de kabel in de chokehendel zit af te knippen. Verbruik is nu 1:17 lange afstanden 1:20.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Keewhip

Re: verbruik
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2011, 15:58 »
Ik erger me ook al een tijd (sinds ik mijn AT heb) aan het hoge brandstofverbruik.
Afgelopen 9500 km gemiddeld 13,7 km op een liter gereden.

4500 km hiervan waren met koffers en volle bepakking, maar verbruik is hier niet merkbaar hoger van geworden.
Maatje met wie ik op vakantie was reed gemiddeld 1 op 18, zelfde rijstijl (en bepakking) want reden samen.
Hij reed op een AT uit 96.

Motor heeft 45.000 km gelopen.
Bouwjaar 1998.
Choke blijft niet hangen.
K&N luchtfilter met gemodificeerd luchtfilterhuis (extra gaten erin met gaas ervoor, 2x diameter 4 cm).
Venom uitlaat.

Carburateurs recentelijk nog schoongemaakt, luchtfilter gereinigd en opnieuw geolied toen blok 1500 km geleden open lag (kapotte versnellingsbak).

Hier een spreadsheet van het brandstofverbruik:


Zou het kunnen helpen om de carburateurs te laten synchroniseren?
Anders denk ik erover om hem op de testbank te zetten en de hele sproeierbezetting etc. te laten aanpassen, maar ja kostbare zaak...
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Bono

Re: verbruik
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2011, 20:24 »
Nee, heb gister getankt, ging 18 liter en een beetje bij!
Heb hem weer gereset, dus kijk nog wel een keer...

En jij zal ondertussen vast wel een keer getankt hebben... En? Hoe staat het er bij jou voor?
-- Han --

Offline Brombeer

Re: verbruik
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2011, 20:35 »
Inderdaad, is je luchtfilter schoon? Als de choke blijft hangen slaat hij, eenmaal warm, af.
Versleten gasbuizen/naalden gaat-ie ook zuipen. Van zachte banden ook. Loopt bijv. je achterwiel soepel (ketting/remschijf niet zwaar)? Niet-synchroon staan werkt het ook in de hand. Verkeerde klepspeling ook. Of een net niet sluitende vlotternaald (verlies via overloop).

Je zult ze allemaal moeten controleren..

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

lorenzopipo

  • Gast
Re: verbruik
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2011, 15:52 »
ja, ik heb inmiddels weer is getankt,
heb laatst ook de choke plunjers afgedopt dmv van de mod die op xrv.org staat. start overigens prima, laatst ook na een nacht buiten gestaan te hebben met ongeveer -2 dus die choke is nergens voor nodig op dat beest!
het verbruik is nu wel gedaald,,,,,
ik rij nu ongeveer 275 km op een tank tot de reserve dus 18 liter voor 275 is 1 op 15,3 ipv 200 km op 18liter
is iig al een heel stuk beter...
dus had er zeker mee te maken!

de motor heeft ongeveer 70.000 gelopen,
misschien binnekort ff die carbs openhalen en kijken hoe het daarmee is, maar volgens mij is dit al vrij redelijk als ik het verder zo bekijk.....
gr lorenzo

lorenzopipo

  • Gast
Re: verbruik
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2011, 15:55 »
oja ik rijdt ongeveer 1000km snelweg per maand en voor de rest in de stad, ongeveer 200 km dus dat zal ook invloed hebben natuurlijk!

Offline Anne

Re: verbruik
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2011, 16:22 »
Mijn TA deed op zijn eerste tank in mijn bezit 1/18km.
Ook niet echt je-van-het voor wat ik gehoord heb over TAs;
aan mijn rijstijl ligt het vast niet  ::)
Ik neem de tips komend weekend ook even mee om wat te controleren.

Offline Keewhip

Re: verbruik
« Reactie #15 Gepost op: 25 juni 2012, 11:22 »
Ik wil mijn motor afstellen en gasbuizen en gasnaalden vervangen aangezien mijn AT de afgelopen 13000 km gemiddeld 13,64 km op een liter heeft gelopen. Weet iemand of je hier ergens een carburateur revisiesetje voor kan krijgen?
Ik heb een K&N luchtfilter, en Motad vervangingsdemper.
Er zit een Dynojet stikker op mijn AT, dus waarschijnlijk ook een dynojet kitje maar dit weet ik niet zeker.

Ik heb carburateurs helemaal schoongemaakt, tijdje met afgedopte choke plunjers gereden, maar dit maakte allemaal niks uit.
Ik heb destijds niet echt gelet op de toestand van de gasnaalden en -buizen, is het makkelijk te zien of deze versleten zijn?

En heeft iemand nog tips voor een club die dit zou kunnen doen, liefst help ik zelf een handje mee?
Kan zelf een hoop, maar sproeierbezetting ed bepalen mis ik net wat apparatuur en kennis voor...
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Hotel 317

Re: verbruik
« Reactie #16 Gepost op: 25 juni 2012, 13:15 »
Misschien dat de gasnaald te hoog is geplaatst? vaak zijn ze 5-voudig instelbaar o.i.d.

Offline ron overkleeft

Re: verbruik
« Reactie #17 Gepost op: 25 juni 2012, 22:16 »
Bij mijn AT was het rubber van het luchtfilterhuis van de carburateur afgeschoten.
Het is maar een smal randje waar die overheen valt.
Hij zoog valse lucht maar liep er niet slechter door .Eerst 1op 14  Na reparatie 1op17.

Offline Keewhip

Re: verbruik
« Reactie #18 Gepost op: 26 juni 2012, 22:24 »
Ga binnenkort de gasschuiven even loshalen en de naaldposities controleren.
Dank voor de feedback.

Kan ik van bovenaf zonder de carburateurs lost te halen controleren of de gasnaalden -buizen versleten zijn?
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Keewhip

Re: verbruik
« Reactie #19 Gepost op: 20 juli 2012, 21:14 »
Ik heb mijn carburateurs er af liggen en heb de volgende bezetting:
stationair sproeiers 40 (origineel Keihin)
Voor en achter hoofdsproeier 124 (is af fabriek standaard beide 115 bij de RD07a)
Gasnaalden voor en achter op de derde stand van onderen (van de zes).

Mijn verbruik  is gemiddeld 13,66 km op een liter (wat ik wat aan de hoge kant vind  :o)

Tips en advies?
Als ik een dynojet kitje heb, zijn dat dan alleen de sproeiers, of ook de naalden of ook de naalden en gasbuizen?

Zit er aan te denken om origineel er op te zetten, maar waar haal ik dit snel.
Ik ga over een week op vakantie (met de AT).

Ik rij nu even  na de garage om de bougies te demonteren.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2012, 22:10 door Keewhip »
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Keewhip

Re: verbruik
« Reactie #20 Gepost op: 20 juli 2012, 21:46 »
Bougies zien er volgens mij qua kleur redelijk uit.
Alleen raar dat de verkleuring niet evenmatig lijkt, nog niet eerder zo gezien... Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Voorste cilinder:


Achterste cilinder:
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Keewhip

Re: verbruik
« Reactie #21 Gepost op: 20 juli 2012, 22:52 »
Hmm, even handleiding van de dynojetkit voor rd07a erbij gezocht: http://www.dynojet.com/pdf/European/Honda/E1158.001.pdf

1. Remove vacuum slide from carbs. Remove spring from slide. Thread one of
the slide cover screws into the center of the needle retainer (Fig. A) and pull up
gently. Remove stock needles & spacers, noting order of assembly (Fig. B)
2. With the slide drill (DD# 39) enclosed, drill your slide lift holes (Fig. D), Drill both
slide lift holes. Do not drill the needle hole .
3. Install Dynojet needles on groove# 4, using all stock spacers (Fig. B). Install the
Dynojet washers above the E-clip.
4. Remove stock main jets and replace with Dynojet mains provided. If you
are running the stock exhaust use the DJ120 main jets, if you are running an
aftermarket header or slip-on with high flowing baffle, use the DJ124 main jets.
Be sure that the jets you are changing are the main jets.
5. Locate the Fuel Mixture screws (Fig. C). Carefully turn mixture screws clockwise
until lightly seated, turn back out 2-1/2 turns or where you find your best idle.

Dynojet kit is exact zoals hierboven beschreven gemonteerd.
124 sproeiers voor K&N + Aftermareket uitlaat
Luchtmengsel schroeven precies 2,5 slag uit
gasnaalden op 4 groef (derde van beneden)

Kit bestaat dus uit hoofdsproeiers en gasnaalden.
Kan geen sporen ontdekken dat de gasschuif vacuum gaatjes zijn uitgeboord.

Als niemand een gouden tip/advies heeft dan denk ik dat ik de gasnaalden maar op standje twee zet (ipv vier) en de boel weer in mekaar schroef...
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Keewhip

Re: verbruik
« Reactie #22 Gepost op: 20 juli 2012, 23:21 »
Of heeft iemand misschien ook een Dynojet kitje gemonteerd en de 120 sproeiers over.

In dat geval neem ik deze graag van je over, of je originele naalden en sproeiers.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Hotel 317

Re: verbruik
« Reactie #23 Gepost op: 21 juli 2012, 00:40 »
vergelijking sproeiergroottes.

Je hebt dus een veel grotere sproeier dan origineel. De gasnaald zal daarintegen een stuk dikker zijn, of lager liggen om dit te compenseren.

Ik ben na het monteren van een Dynokit op mijn 1991 AT van 1:15 naar 1:11 gegaan, shi~t!! Ik heb nu de naald een stand lager gezet, resultaten volgen...

Offline Keewhip

Re: verbruik
« Reactie #24 Gepost op: 21 juli 2012, 05:49 »
Deze tabel zegt dat ik met 124 Dynojet eigenlijk naar 132 Keihin ben gegaan.

Dat zou een toename van 14.7% betekenen ipv 7.8%, maar een toename van wat?

De diameter van het kanaal, dan neemt de oppervlakte van het kanaal weer kwadratisch toe, dus meer dan 30%!
Of hebben de sproeieraanduidingen geen lineair verband met de diameter...
Ik ga de naald verplaatsen en houd jullie op de hoogte, ben ook erg benieuwd naar jouw resultaten Hotel317.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Waffie

Re: verbruik
« Reactie #25 Gepost op: 21 juli 2012, 11:16 »
in eerste aanleg is een dynojet kit bedoelt om meer vermogen uit een motor te halen en dat kan alleen maar als je er meer in stopt
als we zuiniger willen rijden moeten we er minder in stoppen en dat resulteert vaak in meer koppel maar minder top vermogen

stoeieen met andere sproeiers en hoogtes is  het doen van ontwikkeling en tuning

 welk doel je wilt bereiken bepaald de strategie

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Keewhip

Re: verbruik
« Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2012, 11:44 »
Ik heb nu ongeveer 3200 km met de gasnaalden één positie naar beneden (groef 5) gereden.
Qua koppel, vermogen en reactie heb ik geen noemenswaardig verschil gemerkt.
Mijn verbuik is van 13,66 km/l naar 16,88 km/l gegaan, dat is dus bijna 25% zuiniger...

De laatste 3200 km waren met volle bepakking, tanktas met zijtassen, zega koffers en twee matjes, tent en roltas achterop.
Ik was wel op vakantie met vriendin op transalp die net haar rijbewijs heeft, dus heb ook nog nooit zo rustig gereden...

Ben benieuwd wat het met normaal rijden en zonder bepakking doet.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Hotel 317

Re: verbruik
« Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2012, 23:41 »
Tjah, Ik heb Ruud-Frederik's zijn Dynokit nog gemonteerd met de naald in de laagste stand, nog steeds een verbruik van 1:14 (1:15 origineel). Gemonteerd volgens Ruud's advies is het verbruik 1:10, en valt er amper mee te rijden.

Gezien ik de dynokit had gekocht om slijtage teniet te doen en -net zoals m'n RD07A) 1:18 te gaan rijden, is dit best wel de grootste miskoop geweest in de twintig jaar dat mijn fiets bestaat. morgen de kleur van de bougies eens bekijken, en aan de hand daarvan m'n plan trekken. vorige keer waren ze grijs (te koud door te veel brandstof?)

Offline Neet

Re: verbruik
« Reactie #28 Gepost op: 15 augustus 2012, 17:09 »
Misschien ook leuk om te weten. Ik heb een keer gemeten.

Ruim 1:15 met open pijp, K&N en Dynoyet. Loopt heerlijk en direct response.
100 km snelweg 100 en 120 km/u, 70 km binnen de bebouwde kom en wat provinciaal, 20 km rustig off road.
Niet echt constant gas open getrokken maar een beetje spelend gereden.
Twin RD07A komt uit 98 en heeft op een paar kilometer na 30.000 km gelopen.
1:15 ziet er dus wel heel redelijk uit... In de buurt van 1:20 ben ik nog nooit gekomen, ook niet met standaard spul.

Oja, ik heb overigens de dynokit exact volgens gebruiksaanwijzing geplaatst met de grootste sproeiers, incl. het (iets)
groter boren van de vacuüm schijven. Koop wel vast even 2 vlotterkamer pakkingen.

Offline ron overkleeft

Re: verbruik
« Reactie #29 Gepost op: 16 augustus 2012, 23:27 »
Blijft toch dorstig klinken Neet. Heb deze week met de varadero 407 km gereden en 20 liter getankt is dus ruim 1op 20 waarvan helft getoerd en helft woon/werk wel rustig gereden met af en toe effe flink doorhalen.
En die vara is toch 50 kg zwaarder dan de AT .