Auteur Topic: Wegligging Vara  (gelezen 5247 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline BIG charlie

Wegligging Vara
« Gepost op: 15 maart 2011, 11:31 »
Na een maand of twee ben ik de Vara wel volledig eigen denk ik, na overstap van een Pan St1100.
Het enige dat ik ondervindt  is een vooraan zweverige wegligging  op de autosnelweg en dit vanaf 110 km/u… :-\
Mijne Vara is een bwjr 2002 type SD02.
Ik heb al vele motorfietsen in mijn bezit gehad, maar dit is de eerste waar ik dit bij voorheb.
Het doet zich zelfs zo sterk voor dat ik niet sneller durf rijden dan 130 km/u op de autosnelweg.
En dat is dan echt wel de maximum. ::)
In de aglomeratie is alles ( meer dan ) perfect in orde, zelfs zeer leuk om mee te rijden.
Bij aankoop merkte ik wel  dat het balhoofdlager niet al te fris meer is, dus ik durf te hopen dat de belabberde wegligging hier veel mee temaken heeft…
Dit wordt binnen 2 weken opgelost ( lees vernieuwd ).
Bij wijze van test heb ik een grote rit gaan doen zonder de topkoffer, maar dit maakt geen verschil uit. ???
Nu lees ik op allerhande forums, dat men om de wegligging vooraan gunstig te beïnvloeden, de vorkbenen een 7 tot 8 mm doorheen de kroonplaat laat steken zodat de Vara iets meer zakt vooraan.
Iemand hier ervaring mee ???
Greetz

BIG charlie
Have a nice ride !

Offline Two Plugs

Re: Wegligging Vara
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2011, 11:50 »
Ik zou zo één twee drie niet de zaak gaan verlagen indien hier geen noodzaak voor is. Bovendien concludeer ik uit je forumnaam dat je op zijn minst erg groot zult zijn, dus die extra zithoogte komt alleen maar goed uit!

De wegligging van de MK1 Dero (tot 2003, carburatiemodel) heeft idd te kampen met op comfort afgestemde vering. Ook kan het aan de banden liggen. Zo is de combinatie met Metzeler-banden (of banden gebaseerd op een diagonaal karkas) en de Varadero ook niet erg bevorderlijk voor een goede wegligging.

Zoek dus altijd naar radiaal banden (zoals b.v. de Michelin Anakee II, Bridgestone of Conti).

De beste investering die ik in mijn 2 vorige MK1 Varadero's heb gedaan (naast tunen / dynojet) is het vervangen van de vering. Voor gewoon twee progressieve binnenveren, en achter rond de monoschock een progressieve buitenveer. Merk maakt niet veel uit - Wilbers, WP, Öhlins, noem maar op.

Het resultaat is echt verbijsterend - en je herkend de motor niet weer terug. Iedere stuiver waard!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline de Wolf

Re: Wegligging Vara
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2011, 12:50 »
Ik herken jouw probleem helemaal. Ik had dit ook op mijn Vara SD01 ('99).

Nadat ik bij/met Ad m'n balhoofdlager had vervangen (weliswaar icm nieuwe Hyperpro veren voor en achter!) herkende ik m'n fiets niet meer terug. Je geeft zelf al aan dat je balhoofdlager niet meer helemaal lekker was.......

Naderhand tijdens een bezoekje bij Hyperpro in Alphen hebben ze de poten 10mm laten zakken in de schetsplaat wat zeer zeker ook ten goede is gekomen aan het rijgenot.

Suc6 ermee!
Varadero '99 52.000km

Offline Two Plugs

Re: Wegligging Vara
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2011, 13:04 »
Ik herken jouw probleem helemaal. Ik had dit ook op mijn Vara SD01 ('99).

Nadat ik bij/met Ad m'n balhoofdlager had vervangen (weliswaar icm nieuwe Hyperpro veren voor en achter!) herkende ik m'n fiets niet meer terug. Je geeft zelf al aan dat je balhoofdlager niet meer helemaal lekker was.......

Naderhand tijdens een bezoekje bij Hyperpro in Alphen hebben ze de poten 10mm laten zakken in de schetsplaat wat zeer zeker ook ten goede is gekomen aan het rijgenot.

Suc6 ermee!

Je hebt gelijk, De Wolf! Was dat van dat balhoofdlager helemaal vergeten...  :-[
Die van Kaatje's Dero is bij 75.000 km vervangen, en bij 140.000 km nog een keer. Kan idd dat 'zweverige' gedrag veroorzaken...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Dero-Ryder

Re: Wegligging Vara
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2011, 15:12 »
Heb ook een Varadero van '99, ken het probleem totaal niet.  Heb Continental banden eronder liggen, zijn nog van de vorige eigenaar (conti trail attack)  hebben zeer goede wegligging.  Dus het zou inderdaad de veren of het balhoofd kunnen zijn, heb ik ook bij de Goldwing eens gehad, was niet mee te rijden......
Maar de volgende band wordt toch weer die van Pirelli, de all-road band, is toch beter en kan ik ook eens van de weg af. ;D ;D ;D

Offline BIG charlie

Re: Wegligging Vara
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2011, 18:39 »
Mensen, bedankt voor jullie reacties tot hiertoe.... :-*
Tja, weer stof tot nadenken :D
Op mijn Vara liggen bridgestones.
Vooraan de Battlewing en achteraan een BT021, deze zijn nog in goede staat ( visueel ).
Binnen 2 weken wordt mijn balhoofdlager vervangen, even afwachten dus wat hier het resultaat van zal zijn, al verwacht ik er redelijk veel van.  ;)
Zoals door "de wolf" wordt aangegeven kan dus de vorkpoten laten zakken ook resultaat geven, en doen ze dit by hyperpro dus blijkbaar ook.
Maar ik ga niet op de feiten vooruit lopen en dus eerst het lager laten vervangen en daarna kijken wat het resultaat is.
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.

Greetz
BIG charlie
Have a nice ride !

Offline Waffie

Re: Wegligging Vara
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2011, 21:39 »
 ik vind de combinatie raar tussen de battlewing en een bt 21

mvg ad mies
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Stan

Re: Wegligging Vara
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2011, 19:51 »
Hoi,
ik deel de mening van De Wolf.
Hyperpro voor en achter veren in combi met originele demper achter should do the trick. voorpoten 10mm doorsteken en straks als een snaar is ie!

groeten,
Stan

Offline de Wolf

Re: Wegligging Vara
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2011, 19:05 »
Als je dan toch binnenkort het balhoofdlager laat vervangen laat dan meteen de vorkpootveren vervangen als je dat toch al van plan was. De boel ligt dan toch al los!
Varadero '99 52.000km

Offline bowtje

Re: Wegligging Vara
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2011, 21:28 »
Ik heb afgelopen zaterdag bij mijn Vara bj 2009 met 21000km op de teller de voorveren en achterveer laten vervangen bij Hyperpro in Alphen ad Rijn. Mijn achterschokbreker had al wat olie verloren, de veervoorspanning was al volledig opgeschroefd. Na het plaatsen van de nieuwe achterveer en het opnieuw afvullen kan ik de veervoorspanning weer gebruiken zoals het hoort. Bij de voorveren was het alleen de veren vervangen en andere olie erin en 1,5cm door laten steken door de kroonplaat. Nog voor de zekerheid een paar acerbis neoprene vorkpootbeschermers laten plaatsen. Het resultaat is beter dan dat ik verwacht had, ik heb er een goed sturende en stabiele motor voor terug gekregen.
Live your Life, Ride to The Max©

Offline Miquel

Re: Wegligging Vara
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2011, 20:05 »
ik vind de combinatie raar tussen de battlewing en een bt 21

mvg ad mies

Ik ook zijn twee heel verschillende banden types, dit kan ook een nadelige invloed hebben op de wegligging.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline BIG charlie

Re: Wegligging Vara
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2011, 07:40 »
Hallo,
Gisteren de Vara terug gaan ophalen na montage van het nieuwe (conische) balhoofdlager.
Resultaat is een wegligging die voor 85 % verbeterd is, wat een verschil...
Mijn monteur heeft eveneens aangehaald om de banden te vervangen en dan idd een set dezelfde ( vóór en achter ) banden te nemen.
Probleem met de achterband nu is een "plat vlak" in het midden wat de wegligging natuurlijk ook  kan beinvloeden.
Ik ga denk ik voor een setje BT 023 of pilot PR2, daar ben ik nog niet uit.
De vorkbenen een beetje door de kroonplaat steken is ook nog een "experimentje" wat ik nog ga testen omdat ik daar toch veel goede resultaten over hoor.
Doet dit niets, dan is dit snel terug origineel gezet.
Al met al tevreden tot hiertoe. :))


Greetz



BIG charlie
Have a nice ride !

Offline de Wolf

Re: Wegligging Vara
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2011, 12:39 »
Ben benieuwd welke banden het gaan worden.

Heb zelf zitten twijfelen (en nog steeds eigenlijk) tussen de BT023, Pilot Road2, BW501/2, Annakee2 en Tourance EXP. Worden hoogstwaarschijnlijk toch "gewoon" de BW501/2.
Varadero '99 52.000km

Offline BIG charlie

Re: Wegligging Vara
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2011, 13:35 »
Ben benieuwd welke banden het gaan worden.

Heb zelf zitten twijfelen (en nog steeds eigenlijk) tussen de BT023, Pilot Road2, BW501/2, Annakee2 en Tourance EXP. Worden hoogstwaarschijnlijk toch "gewoon" de BW501/2.

Met de BT023 heb ik zeer goede ervaringen gehad op mijn vorige motor ( ST1100), probleem is dat ik de BT 023 vóórband in "onze" maat nergens op het net tegenkom (achterband geen probleem ).
Zelfde ook voor de PR2 ( alleen achteraan in "onze" maat).
Nu zit ik te denken aan vóóraan een Michelin Pilot Road en achteraan een Pilot Road PR 2...
Iemand ervaring met deze combi ?
Het zijn beide banden met dezelfde specs  :)
Het is wel duidelijk dat ik banden wil die voor puur weggebruik geschikt zijn  ;)
Deze voormiddag heb ik de vorkpoten exact 10 mm door de kroonplaat laten komen en dit ga ik nu effe testen dmv een uitgebreide toer ( +/- 200 km ).
Ik laat nog iets weten hier over mijn bevindingen hierover.

Greetz

BIG charlie
Have a nice ride !

Offline Waffie

Re: Wegligging Vara
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2011, 18:02 »
voor de varadero is keuze genoeg maar zoals opgemerkt is de maat 110/80-19  niet voor alle fabrikanten interresant
beduidend minder keus waarbij je ook nog rekening moet houden met de R en de ZR uitvoeringen dus pilot road en pilot road 2 zijn echt anders van elkaar.

de meest in het oog schietende produkt  voor  enkel de verharde wegen is de dunlop road smart die wel leverbaar is in  varardero maten
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline BIG charlie

Re: Wegligging Vara
« Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2011, 17:59 »
Hallo,
Ondertussen een dikke 600 km getest en goed bevonden  C:-)
De Wegligging geeft terug zoveel vertrouwen dat ik mezelf er goed bij voel.
Het vervangen van het balhoofdlager en de vorkbenen exact 10 mm door de kroonplaat steken was een positieve aanrader. ;)
Zelf bij ( zeer  ;) ) hoge snelheid ( maar effe getest ) ligt de Vara als een blok op de weg en dit met topkoffer erop geplaatst.
Ik heb ook 2 nieuwe banden besteld, namelijk de Dunlop sportmax roadsmart.
De achterband was in stock, maar de voorband moest besteld worden  :-\.
Één van de komende dagen worden deze gemonteerd.
Hier een paar picjes van de vorkbenen door de kroonplaat.




Tot hiertoe een zeer tevreden Vara rijder.  :))

Greetz



BIg charlie
Have a nice ride !

Offline Waffie

Re: Wegligging Vara
« Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2011, 20:57 »
De achterband was in stock, maar de voorband moest besteld worden 


tja niet iedereen kan alles op stock hebben liggen maar dat is vast wel opgelost binnen 48 uur

goede keus>>>
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Xsaradero

Re: Wegligging Vara
« Reactie #17 Gepost op: 05 april 2011, 18:23 »
Volgens Bridgestone komt de BT23 in augustus met de juiste maat voor de DERO.

StarLight

  • Gast
Re: Wegligging Vara
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2011, 13:36 »
Ik heb ook 2 nieuwe banden besteld, namelijk de Dunlop sportmax roadsmart.

you won't regret it for one second; ik heb deze set ook op mijn varadero sinds dag 1, na goeie ervaringen op mijn kawasaki versys waarbij de ride helemaal omgetoverd werd tov de standaard banden

wat een zelfvertrouwen, ook in regen; en slijtage lijkt me ook prima mee te vallen, op vier maand meer dan 5.000km en nog niks aan te zien :)