Auteur Topic: Snelheidsopnemertje voorwiel AT  (gelezen 7526 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Gepost op: 16 maart 2011, 17:57 »
De mijne (dat teflon tandwiel-dingetje) is na een paar duizend kilometer opnieuw opgevroten, en ik heb 2 vraagjes:
- Waarom zou die snel sneuvelen? 't spul draait soepeltjes......
- Weet iemand of '44806MV1003' identiek is aan '44806MV9003'.
(...want ik zit nu in de USA, en daar hebben ze geen AT's ;-))

groetjes,
Daan
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2011, 18:06 »
XRV/NX/XL/XR (ja zelfs de ouwe Huskies), allemaal het zelfde..

(kun je niet een koffertje vol goodies voor me meenemen??)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline V-Twin

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2011, 18:37 »
Daan, ik zou ook ff naar de kabel kijken.
Kapot gaan heeft vaak twee oorzaken.
1. metalen wormwiel wat op het teflon wormwiel draait heeft het huis uitgesleten waardoor het metalen wormwiel het teflonwormwiel langszaam maar zeker opvreet.
2. kabel heeft ergens een zwaar punt, kan zelfs snelheidsafhankelijk zijn. Vaak begint de tellernaald te slaan rond de 80-100 km/h en daar onder/boven niet. Is vaak signaal dat er in de kabel iets niet goed zit.
Kabel is ongeveer €12,- zijn de kosten niet als je dat vergelijkt met een compleet tacho aandrijf unit.

Succes
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2011, 21:00 door V-Twin »

Offline Waffie

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2011, 19:20 »
uitgesleten wormhuis!!!
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2011, 20:14 »
 :o

Mot ik al naar zolder?    ;)



Offline daandus

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2011, 21:19 »
@Erik: nee, dit heb ik nou niet niet op voorraad ;-)
@ all: uitgesleten wormwiel: het lijkt wel netjes te draaien, dat stalen dingetje. (al zit er nu nog veel prut tussen. Hoe ga ik dat herkennen?
Heb het de vorige keer heel mooi schoongemaakt (met Erik ;-))

Denk dat ik maar de kabel en het wieltje vervang, maar is de lengte van die kabel hetzelfde tussen een CDR600 en een AT? gok van niet.....

... was ooit lid ...

Erik

  • Gast
Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2011, 23:35 »
Vorige wieltje was niet voor niets weggesleten..

Toen leek alles er wel goed uit te zien maar er hoeft maar een klein beschadigingetje op het stalen tandwiel te zitten en dat nylon wieltje is binnen no-time weer versleten..

Als je je kabel soepel kan draaien (gemonteerd in de teller) zou ik die lekker laten zitten en het probleem in de aandrijving zelf zoeken.

Verder tuft alles goed?

Grtjs  Erik

Offline Brombeer

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2011, 00:14 »
Jongens, luister nou even..

Dat wieltje is niet voor niets van plastiek. Om de rest heel te houden. Het draaien van de kabel is in een handomdraai getest. Voorts is het zo, dat het kunstof wieltje aan de buitenkant een opstaand randje heeft. Die slijt langzaam weg. En dan vreet-ie 'm op een geven moment op omdat die te dun is geworden.

Het is juist zo gemaakt. Die dingen gaan onder normale omstandigheden maar iets van 50-60.000 km mee. Het komt voor dat bij heel diep inveren de kabel klem komt tussen spatbord en iets anders en dan staat die binnenkabel even stil terwijl het wiel draai. Pats weg!

Gewoon even vervangen, niets aan de hand, Daan.

 ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2011, 01:13 »
Tja, ik denk dat we maar gewoon her-en-der wat gaan kopen ofzo, misschien even zo'n wieltje van een ander model op laten sturen. (blijven nu een paar dagen op dezelfde plek)
@Erik: we hebben toen heel dik vet (dat marine-vet van jou) op die kabel gesmeerd, misschien liep dat te zwaar gisteren... we reden net boven nul graden celcius. (32 fahrenheit noemen ze dat hier geloof ik ;-))
We zien 't wel.....

Tot nu ook maar high-octane getankt in de koeien, want ik weet de normering van MON niet t.o.v. RON. Ron91 (minimaal voor de AT) zou Mon 84 ofzo moeten zijn; da's veel goedkoper. Gaan we morgen proberen. Verder draait alles als een tierelier!
Wel raar hoor, je brommer helemaal-hier starten ;-). :'-)

@ Brombeer: Lees nou even  8) ;).... mijn wieltje is een paar duizend km geleden ook al vervangen... dus we hebben t niet over 40-50kkm....
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2011, 13:40 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline kenny013

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2011, 17:56 »
Je hebt toch ook een GPS, zet die op "dashboard" weet je ook hoe hard je rijdt.
Werkt prima, 1000zenden KM zo gereden.
 ;)
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline Brombeer

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2011, 20:21 »
De mijne was ergens in Pakistan kapotgegaan (binnenkabel geplet en gebroken tussen spatbord/valbeugel).

2500km zo mee gereden, elke tank hoofdrekenen op de kilometerstand. Op een gegeven moment in islamabad liep ik tegen een Hero-honda binnenkabel aan. Dus het motortje uit mijn electrische pompje gesleuteld, teller opengesleuteld en aanlaten lopen tegen het asje dat de cijferteller aandrijft (moet je het huis voor openbuigen :angel:). Een uurtje later stond die ontbrekende 2500km er weer ook bij en klopte ook de motorkilometerstand weer!

@Daan: ik denk dat je 'Marine'-vet wel eens de boosdoener kan zijn als dat zo dik word in de kou. En je kunt toch de soepele/stroeve werking van het opnemer-wormwieltje toch simpel controleren?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Erik

  • Gast
Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2011, 23:27 »
Dat "marinevet" is gewoon "Bel-ray Waterproof Grease", niet dikker dan "gewoon" lagervet en juist bedoeld voor Honda tellerkabels  ;D

Maar wat Stan zegt, gewoon doorkarre! Km-stand maakt nu niet meer uit joh en je komt vast nog wel ergens een aandrijving tegen die past  ;)

Offline Brombeer

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2011, 00:17 »
..Dat "marinevet" is gewoon "Bel-ray Waterproof Grease", niet dikker dan "gewoon" lagervet en juist bedoeld voor Honda tellerkabels  ;D..

Ja klopt, staat inderdaad ook in mijn WPH. Bell-Ray voor die kabel..

..Maar wat Stan zegt, gewoon doorkarre! Km-stand maakt nu niet meer uit..

Nee inderdaad. Achteraf totaal niet interessant wanneer je waar welk stuk hebt gereden. Ik zou dat ook verder niet bijhouden. Hup fototoestel eruit. Gewoon je blog deleten, scheelt ook weer tijd!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Erik

  • Gast
Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2011, 01:11 »
Ja klopt, staat inderdaad ook in mijn WPH. Bell-Ray voor die kabel..



En heel soms werkt het zelfs ook voor kabels van andere merken!

(en balhoofdlagers, draaipunten van handels enz.  :D )


ff serieus, ik vind het superspul, dat waterproof vet van Bell-ray.

'K ga nu pitten, morgen weer werken voor de baas.. en dát kan je van Daan en Mip niet zeggen  ;)  (nee, ik ben niet jaloers, echt niet!  :angel: )

Offline daandus

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2011, 15:15 »
tja... in Marokko reden we rond en dachten we: 'ach, wat sneu... al die mensen zonder baan....'

Begin deze week stonden we met de motoren in de file bij Toronto (en hier mag je d'r niet tussendoor crossen...) en dachten we: 'ach, wat sneu.... al die mensen met een baan';-)
... was ooit lid ...

Offline kenny013

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #15 Gepost op: 18 maart 2011, 16:10 »

Nee inderdaad. Achteraf totaal niet interessant wanneer je waar welk stuk hebt gereden.
Goh geeft je KM teller aan waar je gereden hebt ??? dat ik DIE functie nou nooit heb kunnen vinden zeg.
Dat houdt je garmin dus mooi bij in je tracklog, regelmatig overzetten op je PC Daan, heel erg leuk om later terug te zien
Citaat
Ik zou dat ook verder niet bijhouden. Hup fototoestel eruit. Gewoon je blog deleten, scheelt ook weer tijd!
Jammer Brombeer een Z... opmerking zonder enige waarde en nergens op gestoeld.
 ::)
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline kenny013

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2011, 17:09 »
"Als je je kabel soepel kan draaien (gemonteerd in de teller) zou ik die lekker laten zitten en het probleem in de aandrijving zelf zoeken."
Ik zou hem ook eens andersom proberen, gemonteerd in de opnemer.
Heb ook problemen gehad met de teller, 3X vervangen >:( en dat bleek uiteindelijk ook aan de kabel te liggen.
Bij een scherp draai hield hij er mee op, ging ook niet aan tot demontage van het voorwiel.
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline Brombeer

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2011, 19:44 »
[edit]

Goeie reis toegewenst!
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2011, 20:52 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #18 Gepost op: 24 maart 2011, 21:27 »
update:
-Dat onderdeeltje past wel, althans, ziet er precies hetzelfde uit qua maatvoering.
-Kabel zelf loopt heel soepel, niet stijve stukken erin ofzo.

Onderdeeltje niet gemonteerd, want het probleem zit inderdaad in het wormwielhuisje. (kost 112 euro in Duitsland....)
(Ad, je had gelijk! ;-))

Het wormwielhuisje nu echt goed schoongemaakt, en het 'vreet' aan de onderkant in het aluminium. Zowel linksom als rechtsom, dus het is een beetje onzin om dat teflon ding te monteren.
Die wormwielhuisjes zijn hier onder het AT-onderdeelnummer niet te vinden, weet iemand of die van een TA hetzelfde zijn? of van een CBR/CBF?
ik 'gok' van wel, want dat witte dingetje is identiek. Maar: staan alle voorvorken even ver uit elkaar enzo, op de verschillende modellen? Dat wormwielhuisje heeft daar natuurlijk ook een belangrijke taak zeg maar....

We crossen nog een paar maanden door de VS, dus heb alle tijd het daar ergens bij een Dealer op te duikelen dan. Da's veeeeeeel goedkoper dan in Europa kopen en opsturen.
(ter info: voor dat teflon ding betaalde ik hier 15 USD, da's een euro of 12 t.o.v. 25 euro ofzo in NL)
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #19 Gepost op: 24 maart 2011, 21:35 »
transalp van af 1997 past(is het zelfde)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #20 Gepost op: 24 maart 2011, 21:54 »
weet je toevallig ook het onderdeelnummer daarvan? 44800MV1003 is het voor de AT, maar dat kennen ze hier niet!  ;D
... was ooit lid ...

Offline max-e

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #21 Gepost op: 24 maart 2011, 22:01 »
hallo Daan,
op de link's
http://www.rowin.at/Moppeds/MotorradSeite.htm
kun je bij tachoantrieb en reparatie voorstel voor het opnemerhuis vinden.
Op
http://www.africatwin.de/phpbb_x/kb.php?mode=article&k=51
een ander voorstel en de nodige bestelnummers erbij.
succes
max-e




Offline voorstad

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #22 Gepost op: 24 maart 2011, 22:18 »
eeeehhhh, moet dat zo vol met vet?????

PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline daandus

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #23 Gepost op: 24 maart 2011, 22:25 »
@ Max: vet! daar houd ik wel van... slopen die hap! Ga het vandaag niet meer redden, want morgenvroeg gaan we op pad.
Lijkt erop dat hij het gaatje boort terwijl dat wormwiel erin zit? Heb ooit geprobeerd dat ding eruit te draaien, maar het zit muurvast!

@ voorstad:  ik klieder alles altijd wel flink onder 't (koper-)vet, maar zo vol zou ik niet adviseren.
Komt er vanzelf uitgevlogen, en dan zit het lekker op je remschijf enzo.
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2011, 00:04 »
Nee hoor dat drukt hij eruit!

Gewoon schoonmaken en dan ruim vet op tanden en andere raakvlakken.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2011, 02:17 »
Heb die draad getapt inmiddels, en het lijkt iets je te verbeteren. Nog steeds loopt het niet soepel ofzo, en het bestelde CBR onderdeel past niet; tandjes staan net andersom :-S

Dus m'n enige alternatief:
Is het onderdeel van een Transalp 600 echt identiek? (witte ding EN de behuizing?)
Zo ja, weet iemand de bestelnummers? Die 600's zijn wel geleverd in de US...
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Snelheidsopnemertje voorwiel AT
« Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2011, 09:03 »
het onderdeel nummer is het zelfde voor de twin en de transalp (let op van na 97(dubbele schijfrem)

44806-MV1-003 wieltje
44800-MV1-013 of  44800 MAW 760 zijnde compleet huis

passend op


•XL-600-VV
•XL-600-VW
•XL-600-VX
•XL-650-V1
•XL-650-V2
•XL-650-V3
•XL-650-V4
•XL-650-V5
•XL-650-V6
•XL-650-VY
•XRV-750-P
•XRV-750-R
•XRV-750-S
•XRV-750-T
•XRV-750-V
•XRV-750-W
•XRV-750-X
•XRV-750-Y
•XRV-750-L
•XRV-750-M
•XRV-750-N


er zijn geen alternatieven  mij bekend
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl