Auteur Topic: Opnemer kilometerteller  (gelezen 7586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline voorstad

Opnemer kilometerteller
« Gepost op: 20 maart 2011, 13:41 »
Afgelopen week progressieve voorvorkveren geplaatst. Bij het hermonteren van het voorwiel is er kennelijk is niet helemaal lekker gegaan, want gisteravond begon mijn kilometerteller te wiebelen en hield er vervolgens mee op. Bij het monteren hadden we er nog goed op gelet dat de lip waar de kilometertellerkabel overheen valt goed rond draaide. Ook gecontroleerd of de lipjes in het wiel goed zaten t.o.v. de nokjes bij het plaatsen van het huis.

Vandaag de boel gedemonteerd en inderdaad, het draad van de nylon opnemer volledig doorgesleten.



1) Hoe kom ik snel aan een nieuwe? Ad, heb jij ze liggen en kun je er een opsturen?

2) Hoe voorkom ik dat de nieuwe opnieuw inslijt?

P.S. die nieuwe progresieve veren rijden helemaal geweldig!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Waffie

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2011, 18:13 »
ik zou deze nog moeten hebben liggen

voorkomen tja zorgen dat dw worm geen speling heeft en dat alles goed schoon is maar ook niet te veel vet

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2011, 18:48 »
Het is helemaal niet gezegd dat je iets niet goed zou hebben gedaan. Klinkt als een normale procedure, voordat je het wiel erin zet. Het kan zomaar dat het wieltje allang op apegapen lag. Kan toeval zijn dus. Komt regelmatig voor ook.

Als het wormwiel in de opnemer en de binnenkabel vrij draaien, nieuwe monteren en rijen maar!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2011, 19:07 »
Voor 25euro heb ik hem laatst bij de dealer gehaald. Het is allemaal te bestellen!
Denk dat Ad je dus goed van dienst kan zijn.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline voorstad

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2011, 09:33 »
ik zou deze nog moeten hebben liggen

Hoi Ad, heb je ze inderdaad op voorraad?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline voorstad

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2011, 09:18 »
3 weken geleden heb ik het boeltje uit elkaar gehaald. Ik heb een avond besteed om met een kleine schroevendraaier al het vuil uit het wormwieltje te poetsen. Een halve bus WD40 en 10 meter poetsdoek verbruikt. Vervolgens licht ingevet en weer gemonteerd.

Gister begon m'n kilometerteller weer te wiebelen en ja hoor: einde oefening GRRRMMBBFF^&(&*()!!!

Wat nu?
- kilometertellerkabel vervangen?
- nieuw opnemerhuis
- veel dikker in het vet zetten?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline *thomas*

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2011, 11:18 »
Hoi,

Klinkt alsof er ergens iets niet goed meedraait... Kabel nergens rare bochten?

Ik heb nog complete units (kabel + opnemer) in de garage, zal eens kijken of ik er eentje teveel heb.

Zo'n wieltje kost normaal 25€, dus als ik nog wat heb, mag je alles voor dat geld hebben.

Cheers

Offline voorstad

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2011, 13:08 »
Hoi Thomas,

Kabel zit vrij en met het zwart plastic beugeltje op de voorvork op de juiste plaats. Ad vermoedt dat er wel eens teveel speling op het wormwieltje kan zitten. Dat zou inderdaad kunnen, maar ik dacht dat het wieltje juist axiaal wat moest kunnen bewegen.

Mocht je inderdaad een set voor een PD10 hebben liggen, dan heel graag!. Je hebt een PM!
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2011, 13:12 »
Heb ik ook gehad. Wormpje vervangen, dacht dat alles schoon was, maand later wormpje weer aan gort.

Dit keer huisje eerst ontdaan van vet, uit gespoeld, uitgeblazen met perslucht. Ongeveer 20x herhaald, totdat er echt, maar dan ook echt NIKS meer inzat. Vermoedelijk heeft er bij jou (en bij mij) toch nog een paar snippers ingezeten en dat is funest.

Dit wormpje houdt het nu alweer een jaar vol, en loopt nog steeds probleemloos.

Overigens de kabel niet te strak in de teller draaien, dan gaat ie tikken.
maar als je de pest inkrijgt kun je altijd nog een digitale opnemer inbouwen...
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Brombeer

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2011, 21:38 »
..Vermoedelijk heeft er bij jou (en bij mij) toch nog een paar snippers ingezeten en dat is funest..

4Plugs slaat de spijker op z'n kop: 1 kunststof splintertje van het vorige wiletje tussen de nieuwe tandjes en het is weer gebeurd. Soms kan het een poosje duren eer je het echt schoon hebt. Uitwassen en met lucht uitspuiten is een redelijke zekere aanpak.

(ook ik deel dezelfde ervaring namelijk.. :angel:)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2011, 21:58 »
Ik doe er nu lagervet in en dat werkt al vele duizenden km's erg goed.
Dit nadat ik ook dezelfde ellende heb te 'verduren' gehad.

Misschien is dat wat? Na het grondig schoonmaken natuurlijk  :)
Denk dat je iets minder licht moet invetten zodat er ook minder wrijving is.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline voorstad

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2011, 23:34 »
Ik heb nog complete units (kabel + opnemer) in de garage, zal eens kijken of ik er eentje teveel heb.

Zo'n wieltje kost normaal 25€, dus als ik nog wat heb, mag je alles voor dat geld hebben.

Helaas, was voor een PD06. Een PD10 heeft echt een andere opnemer. Ad heeft daar al een keer college over gegeven: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=6138.msg54148#msg54148

Maar eens verder rondkijken....
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2011, 23:57 »
Ik heb de boel gewoon helemaal dichtgepropt met lagervet, het overtollige slingert  toch wel uit de smalle opening tussen opnemer en wiel maar dan weet je wel dat hij optimaal gesmeerd wordt..

En je velg is gelijk weer beschermd tegen de elementen :P
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Anne

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2011, 21:05 »
Heeft iemand voor de pd06 een opnemer liggen?
De dealer heeft 2x mijn voorband eruit gehad afgelopen tijd omdat hij de band niet goed had gemonteerd. En nu is "ineens" mijn opnemertje stuk  :(
Tenminste, de kilometertellerkabel blijkt nog heel...

Offline Waffie

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2011, 22:35 »
die bood *thomas aan voor 25 euri dus zou daar zeker even op reageren.

overigens gaan ze vaker stuk waardoor het verband tussen demonteren van een band en dit feit niet direkt met elkaar te maken hoeft te hebben.

ben dus voorzichtig(er) in je uitspraken,
daar valt ook verdachtmaking bij..
komt bij dat de beste man of vrouw kan zich niet verweren  en dus stelling nemen.

ik heb nog nooit een defecte km teller gehad of een defecte regelaar  wat dus niet wil zeggen dat al die andere gewoon slecht onderhoud plegen

(je begrijpt de hint)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2011, 23:02 »
@Anne:  Aangezien je met uc's speelt, misschien is het wat om een digitale km-teller te ontwikkelen? met magnetische opnemer aan het wiel?

Ik heb namelijk het idee opgevat (al een tijdje geleden) om zoiets te maken, wanneer ik voldoende kennis heb van uC's. Maar dan met meer dan dat alleen, ook een dagteller en odometer en tripmeter, toerenteller, alles overzichtelijk op een lcd matrix display.

Dus wellicht kunnen we dan samen zoiets ontwikkelen...wat natuurlijk in de tellerbak van een 600 past  ;D
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Anne

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #16 Gepost op: 17 april 2011, 23:33 »
die bood *thomas aan voor 25 euri dus zou daar zeker even op reageren.

overigens gaan ze vaker stuk waardoor het verband tussen demonteren van een band en dit feit niet direkt met elkaar te maken hoeft te hebben.

ben dus voorzichtig(er) in je uitspraken,
daar valt ook verdachtmaking bij..
komt bij dat de beste man of vrouw kan zich niet verweren  en dus stelling nemen.

ik heb nog nooit een defecte km teller gehad of een defecte regelaar  wat dus niet wil zeggen dat al die andere gewoon slecht onderhoud plegen

(je begrijpt de hint)

Ik maak niemand verdacht als het goed is hoor, het is alleen helaas wel toevallig.
Anyway is het nu stuk, dus dat fix ik gewoon  ;D
Ik zal thomas even pm´en!

Offline Anne

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #17 Gepost op: 17 april 2011, 23:38 »
@Anne:  Aangezien je met uc's speelt, misschien is het wat om een digitale km-teller te ontwikkelen? met magnetische opnemer aan het wiel?

Ik heb namelijk het idee opgevat (al een tijdje geleden) om zoiets te maken, wanneer ik voldoende kennis heb van uC's. Maar dan met meer dan dat alleen, ook een dagteller en odometer en tripmeter, toerenteller, alles overzichtelijk op een lcd matrix display.

Dus wellicht kunnen we dan samen zoiets ontwikkelen...wat natuurlijk in de tellerbak van een 600 past  ;D

Dat kan heel goed ja.
Maar volgens mij is het praktischer om een AT te kopen dan ;)
Ik heb er in ieder geval geen behoefte aan, maar ik wil je er natuurlijk wel in bijstaan.
Idee is lachen! Heb alleen al een gps die dat kan  :D

Offline Brombeer

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #18 Gepost op: 17 april 2011, 23:49 »
Trailtech Vector kan dat ook allemaal al. Die past in je broekzak, dus wat zou je.

Een maandagmorgen-hung-over-ruzie-met-de-'din monteurtje kan zomaar je opnemer slopen hoor. Ik weet uit ervaring dat er een hoop ongeinteresseerd vullis tussen monteurs (dan wel hun meerderen) rondloopt.

Maar alleen de opnemer weet zelf wat er daadwerkelijk aan de hand is. Jammergenoeg spreken we zijn taal niet om te vragen wat nou de reden is.. ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #19 Gepost op: 18 april 2011, 01:34 »
Voor mij is het meer prestige en leuke hobby....

Er is natuurlijk zat van dat spul te krijgen maar het moet allemaal maar weer erbij gemonteerd worden. Leuker is het als het allemaal in de tellerbak zit, zonder al die fratsen erbij...
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Waffie

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #20 Gepost op: 18 april 2011, 14:25 »
Ik weet uit ervaring dat er een hoop ongeinteresseerd vullis tussen monteurs (dan wel hun meerderen) rondloopt.

 dat vullis betreft vaak betaalde arbeidkrachten genaamd personeel...  en kun je ze het kwalijk nemen

er wordt altijd van boven naar beneden gepoept..



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #21 Gepost op: 18 april 2011, 19:49 »
..en kun je ze het kwalijk nemen..

Ik dacht van wel. We betalen er toch netjes voor..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline voorstad

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #22 Gepost op: 08 september 2011, 10:26 »
En weer is mijn kilometerteller opnemer (TA-PD10) ter ziele. Ik zag het eergister het al aankomen (erg wiebelende km teller).

- in maart 2011 het binnenwerk een keer vervangen: dat was na 2 weken alweer aan gort.
- in april 2011 heb ik het complete huis vervangen.

Zou het kunnen zijn dat er iets met de (speedo) kabel is waardoor er teveel weerstand is? Andere ideeën?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Anne

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #23 Gepost op: 08 september 2011, 12:42 »
Ik heb hetzelfde probleem; 2000km en het was weer stuk.

Werkwijze; geheel goed schoongemaakt met perslucht, dik ingevet met lagervet.
Erg irritant dit  :(

Offline voorstad

Re: Opnemer kilometerteller
« Reactie #24 Gepost op: 30 september 2011, 12:55 »
En weer is mijn kilometerteller opnemer (TA-PD10) ter ziele. Ik zag het eergister het al aankomen (erg wiebelende km teller).

- in maart 2011 het binnenwerk een keer vervangen: dat was na 2 weken alweer aan gort.
- in april 2011 heb ik het complete huis vervangen.

Zou het kunnen zijn dat er iets met de (speedo) kabel is waardoor er teveel weerstand is? Andere ideeën?

Vorige week een nieuwe kilometertellerkabel een een nieuw binnenwerk van de opnemer gemonteerd (na een zeeeeer grondige reinigingsbeurt).

De teller doet het nu weer perfect! Kennelijk was er toch ook iets mis met de kabel.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....