Auteur Topic: stotteren varadero 2001  (gelezen 7923 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tomtom

stotteren varadero 2001
« Gepost op: 20 maart 2011, 19:01 »
Hallo,

Vandaag m'n eerste ritje van het jaar weer gemaakt. (met aangepaste brandstofpomp) Maar wat me opviel wat het stotteren bij contstante snelheid. Het maakt niet uit of je nu 40, 50 of 60 rijdt. Hij blijft een beetje stotteren. Voor de nieuwe pomp was dit ook al het geval maar het lijkt nu erger geworden. Bij het accelereren is er overigens geen vuiltje aan de lucht.
Nou ben ik al even op het forum aan het snuffelen geweest (sommige zeggen de ketting en tandwielen) maar een echte oplossing ben ik nog niet tegengekomen. Iemand een suggestie???

Tom

Offline de Wolf

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2011, 19:10 »
Het kan zo veel zijn. Vervuild brandstoffilter, verkeerd afgesteld, bougies etc. Brandstoffilter is makkelijk te vervangen dus zou die eerst doen. daarna de bougies.....tenzij dit net vervangen is natuurlijk!

Varadero '99 52.000km

Offline tomtom

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #2 Gepost op: 20 maart 2011, 19:23 »
Eind vorig jaar alles vervangen, bougies, filters etc. Bedankt voor je reactie maar ik verwacht eigenlijk iets anders omdat ik er meer mensen over hoor.

tom

Offline de Wolf

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #3 Gepost op: 20 maart 2011, 19:34 »
Het lichtjes inhouden heb ik ook rond die snelheid maar na het vervangen van de brandstofpomp (revisie) en het opnieuw laten afstellen is het een stuk beter geworden.
Echt stotteren was dan ook geen sprake van zoals jij aangeeft!
Varadero '99 52.000km

Offline Two Plugs

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #4 Gepost op: 20 maart 2011, 20:29 »
Ff op zeker gaan en een flesje FORTE Fuel Guard I (niet de II, die is indien je de bike voor langere tijd laat stilstaan!) kopen en in de tank gooien, en vooral... minimaal RON98 tanken (n.b. Shell Pura/V power is in NL gewoon 95!!!)

Iridium bougies maken ook een wereld van verschil. Vanaf 2003 heb je die standaard van 'Ome Honda'.  Maar voor 2003 dus niet!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline tomtom

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2011, 20:39 »
Misschien is stotteren niet het goede woord, bij constant gas is het een soort inhouden (lijkt op een lichte vorm van stotteren ???) Hij loopt gewoon niet regelmatig.

Offline Two Plugs

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2011, 07:48 »
Misschien is stotteren niet het goede woord, bij constant gas is het een soort inhouden (lijkt op een lichte vorm van stotteren ???) Hij loopt gewoon niet regelmatig.

Dat klinkt ook als 'carb-icing', het bevriezen van de carburatteur. Dat kan al gebeuren tussen 0 en +10 graden, vooral bij constante snelheden!

Maar ik zou voor de zekerheid toch nog ff die benzinepomp aan een extra inspectie onderwerpen. En Forte gebruiken kan sowieso geen kwaad.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline de Wolf

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2011, 09:57 »
Aan carb icing zat ik ook te denken maar ik kreeg de impressie van de ts dat het probleem zich altijd voordoet...het hele jaar dus.

Als het alleen tijdens de wat koudere maanden is dan is het zeker carburateur ijs.

Forte fuel guard I is zeker een aanrader. Heb destijds drie flesjes moeten gebruiken (3 x tanken) om het gewenste resultaat te behalen bij m'n vorige motor!
Varadero '99 52.000km

Offline Oldtimer

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2011, 10:11 »
Hetzelfde verschijnsel heb ik ook bij mijn 2004 injectie dero. Ik dacht het probleem op te lossen met de power commander.
Bij een constante snelheid, en het maakt niet uit bij welke, lijkt het erop of de motor niet vierkant loopt.
Het is niet echt stotteren van de motor, maar er is geen gelijkmatige loop.
Toevallig gisteren nog ervaren. Eerst dacht ik dat het verbeelding was, maar als ik 50 moet rijden is het soms net of je over een hobbelig weggetje rijdt. Ik vermoed idd bougies oid.

Ik zou eigenlijk iemand anders met een Dero op mijn motor moeten laten rijden om het vast te stellen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2011, 11:50 »
En uiteraard even de ketting nakijken, loopt die wel lekker losjes rond. Een of meerdere vaste schakels kunnen dit gevoel al doen ontstaan.
Maar eens lekker  de carbs schoonmaken en goed laten afstellen kan zeker geen kwaad.

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline erikm

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2011, 17:25 »
Eerste rit, kan zijn dat je benzine te oud is geworden. Van zodra je kan zoveel mogelijk bijtanken.
Groeten Erik

Offline tomtom

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2011, 17:55 »
Kleine update: vandaag even geprobeerd om zonder brandstofpomp te rijden (doorverbonden) maar toen liep ie helemaal waardeloos, ik kon 'm met moeite aan de praat houden. Deze week maar even testen met een andere pomp.

 tom

Offline tomtom

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2011, 23:00 »
Weer een update: Vandaag even langs Wim Boks geweest, hij noemde alle dingen die hierboven ook al staan. Het meest waarschijnlijke (volgens hem) is dat de motor gewoon te arm staat afgesteld (af-fabriek) Waarom het nu iets erger is dan voorheen: waarschijnlijk mijn nieuwe open dempertjes. De brommer vraagt nu om nog meer benzine. Misschien is het een kwestie van afstellen maar waarschijnlijk andere (stationair) sproeiertjes.
Als Wim dit zegt neem ik het blind aan en vandaar mijn volgende vraag: heeft iemand ervaring met dit geheel of een goed adres (in de buurt van Arnhem)?

Offline erikm

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2011, 06:25 »
Grote kans dat het dat is, hij loopt nu wel zuinig denk ik. Mijn vara heeft dat ook een beetje en het verbruik is maar 6 liter. Gr. Erik

Offline Oldtimer

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2011, 08:51 »
In de buurt van Arnhem misschien Rob v Balveren hier in Duiven, maar ik ga naar Mulder in Veendam.
Iets verder maar dan weet ik zeker dat het goed komt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline olaf

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2011, 12:37 »
Ik kan je Mulders motoren ook aanraden .
Ben daar met de twin geweest , motor neer gezet , andere motor meegekregen (KTM SMT ) lekker daar een ritje uitgezet en bij een clubid langs geweest voor een bakkie .
En een paar uur later weer terug , en met een subliem lopende AT weer terug naar huis gereden .

Grt Olaf
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2011, 10:16 door olaf »
AT en KTM Adv 990R

bulldog

  • Gast
Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2011, 16:01 »
Hoi Tom,
Mijn 2002 had hier ook last van en na een dynokit en een goede afstelling is dit probleem opgelost.
Dus kortom ik denk dat het gewoon met je afstelling te maken heeft.


groet raymond

Offline olaf

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #17 Gepost op: 31 maart 2011, 20:49 »
Euvel is verholpen heb ik begrepen , en geen brandstofpomp ;D , maar de kleppen .
Ook een remklauw revisie en het balhoofd-lager vervangen .

Zou nu weer goed rijden


Grt Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline tomtom

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #18 Gepost op: 06 april 2011, 22:12 »
Nog een update: Vandaag mijn orginele dempers weer gemonteerd en het inhouden is weer een stuk minder (net als voorheen). Kortom: het verhaal klopt dus. Standaard staat de brommer al arm, met m'n Bos dempers wordt het alleen maar erger. Ik zit nu dus in tweestrijd: Zal ik m'n dempertjes marktplaats op gooien of ga ik investeren in afstellen cq dynokit, K&N filter etc? Het probleem is alleen dat ik niet zoveel te investeren heb en als ik hoor wat ze bij Liemers motoren in giesbeek (vlakbij Arnhem) durven vragen voor afstellen en een run op de testbank, daar word ik niet vrolijk van (250 euri) >:( tel daar de kosten op van de sproeiers etc. dan wordt het veel geld voor een beetje herrie (want dat was het enige doel). Dus wie o wie geeft me goede raad??????

groet Tom

Offline Oldtimer

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #19 Gepost op: 06 april 2011, 22:16 »
Voor TCN leden geld een tarief van 160 euro bij Mulders in Veendam ( ipv 320 euro)

FF vragen naar JR Tuning en naar Dion.
Is al eerder geadviseerd door meerdere forumleden en externe partijen. ;)
Kost wel een tank benzine maar nu niet blijven zeuren maar gewoon doen. :angel:
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline tomtom

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #20 Gepost op: 07 april 2011, 21:01 »
Hallo,

Ik heb vandaag effe een belletje gedaan. Dion heeft eea uitgelegd en ik moet toch rekenen op zo'n 300 euro :-\ Korting krijg ik inderdaad, dat is 10% op de onderdelen, in dit geval het dynojet setje.
Ik ben nu aan het kijken wat er bij komt kijken om zo'n setje te monteren. Het monteren zal nog wel lukken, maar daarna moet ie toch afgesteld worden denk ik. (het zou nl te mooi zijn als ik voor 8 tientjes klaar was.
Ik ga nog maar eens google-en.

Tom

Offline Oldtimer

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #21 Gepost op: 08 april 2011, 09:43 »
300 euro inclusief het setje neem ik aan.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline tomtom

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #22 Gepost op: 08 april 2011, 12:14 »
Ja klopt, en ik snap de prijs natuurlijk wel. Maar als je bedenkt dat ik alleen maar een beetje meer herrie wilde, dan loopt het toch wel in de papieren. Ben dus nog een beetje aan het rondneuzen

Offline Oldtimer

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #23 Gepost op: 08 april 2011, 12:47 »
Veel meer herrie levert geld op.
Haal je complete uitlaat er maar af en zet die op MP. :angel:

Het topic gaat toch over stotteren van een Varadero.
Ik dacht echt dat we je goede raad genoeg hebben gegeven.
En een Dero rijden en onderhouden kost nu eenmaal geld.

Suc6 ermee
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline tomtom

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #24 Gepost op: 08 april 2011, 12:53 »
Goede raad is duur maar fatsoenlijk afstellen van de varadero blijkbaar ook. :-\
En ik weet dat motorijden geld kost, maar ik heb ook nog een gezin: kost ook geld. Niet iedereen schudt 300 uit de mouwen oldtimer.

Offline Oldtimer

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #25 Gepost op: 08 april 2011, 13:07 »
Zo bedoel ik dat ook niet.  ;)
Goede raad kost hier helemaal niks
Maar het is gewoon een feit dat behalve het rijden ook het onderhoud behoorlijk kan oplopen.
Op een bepaald moment kun je niet anders dan er een proffesional bij halen.

Mijn gemeend advies:
Gooi die dempers op MP en monteer de originele.
Leg er een paar centen bij en laat de boel goed afstellen. Zo krijg je weer plezier in je Varadero en in motorrijden.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline tomtom

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #26 Gepost op: 08 april 2011, 13:19 »
Ok dan oldtimer, ik ben een beetje geprikkeld omdat het niet loopt zoals ik graag wil. sorry ::)
Maar als ik ze verkoop ben ik ze kwijt, dus ik denk dat ik ze maar even laat liggen en ga sparen. Want de lol die ik ervan heb met dat lawaai (vooral bij doortrekken) is nog veel meer waard als die paar honderd euri. :))

groet Tom

Offline EDxrv

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #27 Gepost op: 08 april 2011, 15:13 »
Die van mij ploft tussen het schakelen soms. Is dat hetzelfde euvel.

Offline tomtom

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #28 Gepost op: 08 april 2011, 15:35 »
Nee, dit is echt iets anders. Bij jou mischien het beruchte pakking verhaal???

Offline EDxrv

Re: stotteren varadero 2001
« Reactie #29 Gepost op: 08 april 2011, 15:40 »
 ???