Auteur Topic: Project RD04  (gelezen 30358 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vlastuin

Project RD04
« Gepost op: 21 maart 2011, 22:23 »
Nou de onderdelen zijn opgehaald, erg bedankt voor jullie gastvrijheid nog Tim ;)

Hier een overzicht:






Ben gelijk aan de eerste klus begonnen ;D Lijkt mij een goed begin voor deze twin.
Ik had nog een reserve setje liggen, deze kwam nu goed van pas.







Offline The Headless Horseman

Re: Project RD04
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2011, 22:39 »
Leuk man  :D

Veel succes gewenst met dit project  8)  Hou ons maar op de hoogte, met veeeeeeeeel foto's alsjeblieft  :)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Project RD04
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2011, 23:02 »
Mooie klus, Vlastuin!

Veel succes en plezier op het Rad van Avontuur..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline *thomas*

Re: Project RD04
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2011, 07:09 »
Veel succes, wil deze twin nu toch eens voltooid zien :D.


Offline Oldtimer

Re: Project RD04
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2011, 10:24 »
Zeker ook meteen nieuwe gordijnen aangeschaft  >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2011, 12:22 »
Zeker ook meteen nieuwe gordijnen aangeschaft  >:D

Hehe :D, het zonnetje schijnt toch, hoe meer licht binnen hoe beter.

Offline DeroMike

Re: Project RD04
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2011, 13:27 »
Veel succes en vooral heel veel plezier!
Leuk om het te zien welke stappen je uitvoerd. Dus laat die foto's maar komen!

Een ding is zeker. Als je straks op je projectje rond rijd geeft dat toch wel een enorme kick!  8)


Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2011, 22:14 »
Zo vanavond de remmerij gecontroleerd en schoongemaakt:
Dit is gelukkig compleet van hendel tot remklauwen, ook achter is compleet, de leidingen zijn nog redelijk, eerst maar gemonteerd proberen, stalen leidingen kan altijd nog, het moet ook een beejte betaalbaar blijven 8)






Offline Hotel 317

Re: Project RD04
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2011, 22:57 »
Goh, 't is al weer een aardige tijd geleden dat ik die klauwtjes voor 't laatst in m'n handen had  ;D. Nog op/aanmerkingen/vastgekankerde onderdelen?

Succes er mee!

Offline *thomas*

Re: Project RD04
« Reactie #9 Gepost op: 23 maart 2011, 07:51 »
Ik zou de klauwen even snel reviseren... Tenzij Hotel dat heeft gedaan. Kost bijna niets, maar remmen die het begeven (zowel in de 'aan' of 'uit' stand :P) lijkt me niet prettig ;).

Offline Timy

Re: Project RD04
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2011, 09:20 »
erg bedankt voor jullie gastvrijheid nog Tim ;)

Graag gedaan  :) Je bent voortvarend aan de slag gegaan! Leuk!!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2011, 12:33 »
Ik zou de klauwen even snel reviseren... Tenzij Hotel dat heeft gedaan. Kost bijna niets, maar remmen die het begeven (zowel in de 'aan' of 'uit' stand :P) lijkt me niet prettig ;).

Remmen zijn verder goed, en als ik ze monteer kan ik ze altijd nog een nachtje op druk zetten (remhendel strak tegen het stuur binden) en kijken of er lekkage's zijn, zo op het oog en gevoel zijn de rubbers goed.

Ik mis trouwens nog een achterlicht unit, iemand deze nog liggen?


Offline Timy

Re: Project RD04
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2011, 12:52 »
Ik mis trouwens nog een achterlicht unit, iemand deze nog liggen?

Die zat toch op het kontje gemonteerd? Het is iig exact gelijk aan die van de Rd07.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2011, 09:15 »
Hmmm...straks even zoeken in de plasticverzameldoos :-X

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2011, 16:51 »
even een update:

Kettingsetje binnen voor weinig ;)



Koplampunit gemonteerd (was los in onderdelen)



Meenemer gemonteerd van kilometertellerkabel:




Voor en achterwiel schoongemaakt en remschijven gecontroleerd en opnieuw gemonteerd met loctite en gemerkt met lak:






Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2011, 16:57 »
Ook nog de standaard schoongemaakt en schakelaar gecontroleerd:




Ook de bouten van de motorophanging gecontroleerd en schoongemaakt:



En dat allemaal op een donderdag middagje...zo nu eerst een hertog jan:
Shit! eerst dat frame wegtillen......


Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2011, 21:37 »
Zo, vandaag een eerst paar dingen gemonteerd zodat het ergens op begint te lijken:



Bijna klaar dus :P


Offline The Headless Horseman

Re: Project RD04
« Reactie #17 Gepost op: 27 maart 2011, 22:02 »
Tip: voorvork en achterbrug d'r weer uit halen  ;D  en dan als 1e het blok in het frame doen en spul weer terugzetten op je kratje. Veul makkelijker als naderhand er in tillen/wringen  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline *thomas*

Re: Project RD04
« Reactie #18 Gepost op: 27 maart 2011, 23:08 »
Sluit ik me bij aan :)

En ook eerst een setje (nieuwe) voorvorkhoezen scoren (ebay, louis etc), anders moet je de vork achteraf demonteren.

Verder, goed bezig !

Cheers

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2011, 12:53 »
Hmm..zat te denken om het blok via de linkerkant in het frame te tillen/schuiven, nadat ik
het frame plaats op 2 kratten bier naast elkaar en een plaat om de juiste hoogte te krijgen (zodat de wielen
van de grond komen) en dan blok op de plaat tillen en dan via die plaat de motor erin wiebelen/schuiven (met 2 man)
Oh wacht even, er gaat nog een bout van de achterbrug door het blok heen, dus de achterbrug moet zowiezo
los. Hier moet ik nog maar eens over nadenken.




Offline *thomas*

Re: Project RD04
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2011, 13:01 »
Hoi,

Ik heb mijn motorblok via de rechterkant uit het frame gehaald, links ging toen niet (makkelijk).

Heb het alleen gedaan, maar dat was uit noodzaak.

Groeten

Offline Brombeer

Re: Project RD04
« Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2011, 21:14 »
Niet van toepassing op jou, maar een RD07 heeft rechtsonder een stuk van het wiegframe wat eruit kan. Maar ik kreeg het toen ook nog niet voor mekaar. Uiteindelijk het linker motordeksel eraf geschroefd om plaats te maken, want ik kreeg teveel krassen overal op.

Moraal: Als je het blok gaat inhangen, kun je het frame / blok wat afdekken met verpakkingsfolie om overbodige krassen overal te voorkomen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Project RD04
« Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2011, 21:51 »
want ik kreeg teveel krassen overal op.

Ja psies  >:(

Persoonlijk vind ik 't een behoorlijk gekl**t om een blok in het frame te hijsen. Zéker als je het in je uppie moet doen  :-\
Zo'n blok is loeizwaar en onhandig beet te pakken. Je moet 'm een beetje in het frame 'draaien'. Het gevolg is dat je je vers gecoate frame  8)  behoorlijk beschadigsd als je niet oppast en dat zou zonde zijn.

Ik vind het makkelijker om het andersom te doen: het frame dus om het motorblok leggen  :D
Blokkie op z'n zijkant op de grond (doekie of deken er onder), frame pakken (is goed hanteerbaar) en er netjes omheen vouwen, evt. nog hier en daar wat doeken of wat Brom zegt folie om het blok vouwen en daarna de boel overeind zetten en 2 van de steekassen plaatsen. Dat werkt eigenlijk best wel prima  8)

Succes,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline V-Twin

Re: Project RD04
« Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2011, 22:36 »
Die beugel recht op je wieg moet je volgens mij nog ff weghalen.
Blok er vanaf de rechterzijde inwerken.
Voorzijde blok omhoog, bovenzijde ongeveer 45 graden naar rechts (rijrichting) kantelen, achterzijde eerst naar binnen en dan zakken en blok terug kantelen.

Inderdaad zeker met twee man tillen, handdoek er tussen.
Als je een krik onder het blok zet met een balkje kan je hem daar op laten rusten. Derde man kan evt krik op juiste hoogte pompen. Zo beschadig je het minst.

Succes.

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #24 Gepost op: 30 maart 2011, 13:21 »
Ja psies  >:(

Persoonlijk vind ik 't een behoorlijk gekl**t om een blok in het frame te hijsen. Zéker als je het in je uppie moet doen  :-\
Zo'n blok is loeizwaar en onhandig beet te pakken. Je moet 'm een beetje in het frame 'draaien'. Het gevolg is dat je je vers gecoate frame  8)  behoorlijk beschadigsd als je niet oppast en dat zou zonde zijn.

Ik vind het makkelijker om het andersom te doen: het frame dus om het motorblok leggen  :D
Blokkie op z'n zijkant op de grond (doekie of deken er onder), frame pakken (is goed hanteerbaar) en er netjes omheen vouwen, evt. nog hier en daar wat doeken of wat Brom zegt folie om het blok vouwen en daarna de boel overeind zetten en 2 van de steekassen plaatsen. Dat werkt eigenlijk best wel prima  8)

Succes,
René

Dat is ook het proberen waard, is niet gek bedacht :D

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2011, 13:32 »
Even een update, het ging gisteravond prima totdat:




Dat ding zit zo lomp vast, is nergens voor nodig maar goed....
Iemand nog tips? (vanavond ga ik het proberen met verschillende maten pijpsleutels, eens kijken of ik
die erin krijg om genoeg kracht te zetten.

Verder: de bouten van de motorophanging bevestigd om te kijken hoe het blok vast zit en of alles compleet is:
(is soms best een gedoe, omdat ik hem niet zelf gedemonteerd heb is het soms lastig, zelfs met een werkplaatshandboek)





En ik heb via Brombeer mooie motorbevestigingen: (nog bedankt dat de ene al gepolijst was ;))

Zoek de verschillen ;D

en ik zag dat de koplampunit zo scheef als een #@$%#  is en links een stuk is afgebroken waar de kuip aan komt:



Dus die moet ik nog ergens op de kop tikken.

Offline Anne

Re: Project RD04
« Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2011, 13:38 »
Een tip voor de dop van je krukas; geen.
Mijn TA heeft 7 jaar zonder onderhoud gestaan, het zat zo vast dat er geen beginnen aan was, alles draai je stuk.
Ook luchtsleutel etc helpt niet, dus de beste oplossing is de flex.
Een rechte sleuf flexen in je dop, zo diep mogelijk maar niet de rest van je blok raken.
Stuk staal pakken, dat enigzins bol maken om in de ronding van je flexgat te passen, en dan met
een waterpomptang je dop eraf draaien. Niet fraai, maar was bij mij de enige manier...

Succes!

Offline Anne

Re: Project RD04
« Reactie #27 Gepost op: 30 maart 2011, 13:39 »
FYI ook verhitting hielp niet.

Offline Timy

Re: Project RD04
« Reactie #28 Gepost op: 30 maart 2011, 14:12 »
Neem aan dat je de kleppen wilt stellen? Als je de dop niet los krijgt kan je evt adhv het draaien van je wiel in de versnelling alsnog te FT etc te zien krijgen. Ofc zal het dus moeten wachten tot alles gemonteerd zit..

Die motorsteunen zijn netjes!! Wel bijzonder dat dat van de koplamp zo krom is  :-\
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline *thomas*

Re: Project RD04
« Reactie #29 Gepost op: 30 maart 2011, 15:56 »
Hoi,

Ik had hetzelfde probleem met die dikke dop, gewoon sleuf in flexen (of beitelen, is vrij zwak alu) en een er met er dan met gevoel met een hamer en dikke schroevendraaier tegen tikken zodat je hem toch gewoon 'losdraait'... Daarna een nieuwe bestellen uiteraard :P.

Oja, ik heb even op wat fora gevraagd of dat RD03 tankje zou passen op het RD04 frame... We zullen zien wat er uit de bus komt.

Cheers,

Thomas