Auteur Topic: Project RD04  (gelezen 30363 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline V-Twin

Re: Project RD04
« Reactie #30 Gepost op: 30 maart 2011, 20:44 »
Volgens mij heeft Joris op dit forum nog een heel nieuw gewei voor een RD04 liggen.

Offline *thomas*

Re: Project RD04
« Reactie #31 Gepost op: 30 maart 2011, 21:24 »
Heb even alle fora afgeschuimd, een RD03 tank en een RD04 tank zijn op de kleurstelling na uiteraard, identiek.

Offline Brombeer

Re: Project RD04
« Reactie #32 Gepost op: 30 maart 2011, 21:30 »
Die dop is er zo af. Inderdaad, met een beitel in de draairichting slaan. Niet in het gat, maar zo ver mogelijk op de buitenring (momentum).

Ik geloof dat je die bloksteuntjes en plaatjes allemaal weer eraf moet halen bij montage van de motor. Ze zitten allemaal in de weg!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Rommit

Re: Project RD04
« Reactie #33 Gepost op: 30 maart 2011, 21:58 »
Die dop zal waarschijnlijk vast zitten door oxidatie / verkeerd moment

Ik vermoed dat als je de dop een paar goede harde klappen geeft , en vervolgens een "passende" inbussleutel erin slaat je de dop nog wel los krijgt ( eventueel een pijp erop )

*edit :  dop is van staal ?

Eventueel iets erop lassen ( bout / moer whatever ) waardoor je meer grip krijgt.

Offline *thomas*

Re: Project RD04
« Reactie #34 Gepost op: 30 maart 2011, 22:16 »
Dop is uit alu ;)

Offline The Headless Horseman

Re: Project RD04
« Reactie #35 Gepost op: 30 maart 2011, 23:02 »
Dopje deed ik eens met een centerpunt (drevel)  :D Het is idd zacht alu, dus wat Brom zegt: zo dicht mogelijk bij de rand, eerst haaks er op een gaatje 'prikken' en dan schuin tikken met de hamer. Moet íe wel los komen hoor  8)
Kost je uiteraard wel een nieuw doppie a 18,- euro ongeveer  :-\

Kleppies stellen/controleren zou ik ook idd eerst doen voor het blok in het frame gaat. Dan kun je er mooi bij tenminste  :D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Anne

Re: Project RD04
« Reactie #36 Gepost op: 30 maart 2011, 23:33 »
Dopje deed ik eens met een centerpunt (drevel)  :D Het is idd zacht alu, dus wat Brom zegt: zo dicht mogelijk bij de rand, eerst haaks er op een gaatje 'prikken' en dan schuin tikken met de hamer. Moet íe wel los komen hoor  8)
Kost je uiteraard wel een nieuw doppie a 18,- euro ongeveer  :-\

Kleppies stellen/controleren zou ik ook idd eerst doen voor het blok in het frame gaat. Dan kun je er mooi bij tenminste  :D

Bij mij zat het zo vast dat ik alleen maar een steeds groter gat in de dop sloeg. Maar hopelijk is mijn situatie ook niet de situatie die vaak voorkomt...

Offline Brombeer

Re: Project RD04
« Reactie #37 Gepost op: 30 maart 2011, 23:38 »
Die dop wordt inderdaad altijd veel te vast gezet. Enige wat die doet is mbv de o-ring de olie binnenhouden. Er staat geen druk op. 'Handvast' is bijna al teveel.

Zelf draai ik hem erin tot ik weerstand op de draad voel, en dan nog een achtste slag of zo. Op de momentsleutel heb je het dan over 5Nm of zo. Komt er niet uit doch altijd probleemloos weer los.

Hetzelfde geldt overigens voor het dopje op het kijkgaatje voor het vliegwiel en de uitlaatdoppen bovenop de klepdeksels.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Project RD04
« Reactie #38 Gepost op: 31 maart 2011, 22:21 »
Die verrekte o-ring gaat altijd 'plakken'  :-\ Daarom gaat die dop zo vast zitten  >:(

Ik doe altijd een beetje Molycoat op die o-ring. Wijsvingertje in de pot dopen  ;D en dan tussen duim en vinger een dun laagje er op. Komt íe de volgende keer best makkelijk los  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #39 Gepost op: 31 maart 2011, 22:26 »
Die dop is er zo af. Inderdaad, met een beitel in de draairichting slaan. Niet in het gat, maar zo ver mogelijk op de buitenring (momentum).

Ik geloof dat je die bloksteuntjes en plaatjes allemaal weer eraf moet halen bij montage van de motor. Ze zitten allemaal in de weg!

Die steuntjes en plaatjes had ik even gemonteerd om te checken of alles compleet is,
dus inderdaad gaan ze er weer vanaf.
Die dop heb ik los gekregen door met de slijptol voorzichtig een sleuf te slijpen, en met een stuk staal en een hamer heb ik em los gekregen.

Ik zal morgen even wat foto's plaatsen van het kleppen stellen e.d.

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #40 Gepost op: 04 april 2011, 13:40 »
Foto's van kleppen stellen:

Dop eindelijk los (beetje improviseren :P)

Vliegwiel verdraaien:

Meten en stellen:




Zo zondagmiddag het blok geplaatst met 2 man en behulp van mijn eigenbouw laskar:





Nu begint het ergens op te lijken ;D



Offline *thomas*

Re: Project RD04
« Reactie #41 Gepost op: 04 april 2011, 22:29 »
super handig voor de opbouw van mijn eigen twin binnenkort :D

maar, ik denk wel dat je achterspatborden er weer af moeten, luchtfilter gaat er zo nl niet op...

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #42 Gepost op: 05 april 2011, 12:58 »
Hey Thomas,

Dat hou je toch, eerst kijken of het compleet is dan monteren om te controleren of alles goed is dan weer demonteren omdat er iets anders langs moet :-\

Ik was gisteren bezig met het monteren van de carb's op de rubbers, wat een kloteklus, ik krijg dit zo niet goed.
rubbers op het blok gaat ook niet makkelijk maar dat is nog te doen.
Weet iemand of nieuwe rubbers ook zo stijf zijn, anders bestel ik deze en schiet ik er nog niets mee op.
Je kunt bijna geen kracht zetten op de carb's om die in de rubbers te drukken. Ook warm maken en invetten helpt niet echt.

En ik heb een goed setje choke plunjers incl. hendels binnen via ebay:



Maar eerst die carb's op de rubbers

Re: Project RD04
« Reactie #43 Gepost op: 05 april 2011, 16:28 »
Carbs op rubbers is inderdaad een klus,

wacht maar, straks komt het luchtfilterhuis ook nog!
een extra handje erbij is wel handig om het luchtfilterhuis weer netjes terug te monteren, en gelijk de schroefjes aan te draaien, en ja.....voor je het weet zegt tie PLOP, en ligt er weer af......

vooral rustig blijven.....

...ik heb uiteindelijk nieuwe rubbers besteld, vooral die de grootste was bij mijn RD04 echt helemaal op!

Volgens mij was het niet zo duur, maar ja, jij zal wel meer parts moeten bestellen.
En kleine beetjes worden wel een klein bergje....


succes! Rogier
Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline V-Twin

Re: Project RD04
« Reactie #44 Gepost op: 05 april 2011, 16:59 »
Als je het lastig kan monteren is dat vaak het signaal dat ze verhard zijn en kans op lekken gaan geven.
Ik heb ook nog de originele rubbers op mijn RD04 maar ben wel van plan om ze bij de volgende grote beurt te gaan vervangen. De kosten zijn het niet, zit hem meer in het werk maar bij jou speelt nu bij de opbouw geen rol.

Mijn tip is wel om eerst goed te kijken wat je allemaal nog nodig heb. Iedere keer een deel/part bestellen kost je een vermogen aan verzendkosten.

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #45 Gepost op: 05 april 2011, 20:03 »
goeie tip, ik probeer het inderdaad te combineren maar duur blijft het
zeker als je via: www.cmsnl.com besteld, het voordeel is dat ze wel alles hebben dus je ook ineen keer klaar bent, iemand nog tips voor andere leverancier voor onderdelen?

Ik ga toch maar nieuwe rubbers bestellen, gelukkig is er nog genoeg ander werk te doen :o



Offline Huib

Re: Project RD04
« Reactie #46 Gepost op: 05 april 2011, 21:23 »
als je onderdelen zoekt loont het zekers om op DavidSilverspares.com en wemoto.com te kijken.

En via xrv.co.uk:

http://shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=%28africa+%20win,%20afrcia%20twin,%20africa%20tin,%20africatwin,%20africa%20twin,%20xrv750%29
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline xrvtuur

Re: Project RD04
« Reactie #47 Gepost op: 06 april 2011, 07:04 »
ik heb bij mijn RD04 net die rubbers vernieuwd en dan zit je carb er zo op, ging heel makkelijk. ik had wel de originele honda rubbers en nieuwe klemmen. Nog een tip.. als je bij een honda dealer om de hoek je spullen besteld heb je meestal geen verzendkosten, kun je ook steeds eens wat bestellen, is vaak ook nog goedkoper als bij cmsnl. verkijk je ook niet op de prijzen, bij cmsnl zie je de prijs eerst zonder btw, pas bij het afrekenen komt de btw erbij, kan oplopen... bij David silver komt er aardig wat verzendkosten bij, en hij heeft niet zoveel op voorraad.
Varadero SD02  2004

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #48 Gepost op: 13 april 2011, 12:26 »
Carbs zitten erop, inderdaad met nieuwe rubbers een eitje ;D



Onderdelen bij Wemoto besteld, snel en netjes geleverd:


Ook de radiatoren netjes geschuurd en opnieuw gespoten, en gemonteerd:






De stuuronderdelen gemonteerd:




Ik zag toen ik klaar was dat ik het rubber vergeten ben wat bij de gashendel de 2 kabels bedekt, heb ik vavanond weer wat te doen :-\

Offline Hotel 317

Re: Project RD04
« Reactie #49 Gepost op: 15 april 2011, 08:35 »
Wauuuuuw...

Enerzijds had ik spijt dat ik hem heb weggedaan. Maar het is wel de beste beslissing geweest zie ik nu :). hoe is die scheur in het frame nu trouwens opgelost? d.m.v. hardsolderen? of toch gelast?

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #50 Gepost op: 15 april 2011, 17:13 »
Wauuuuuw...

Enerzijds had ik spijt dat ik hem heb weggedaan. Maar het is wel de beste beslissing geweest zie ik nu :). hoe is die scheur in het frame nu trouwens opgelost? d.m.v. hardsolderen? of toch gelast?

Ik ga eerst proberen of ik het zelf kan maken (losslijpen, richten, schuren, spuiten) en ik kan ook voor 125,-
een goede kopen bij een motorsloop in Belgie, dus ik hou jullie op de hoogte wat het wordt.
Het frame lassen is goed te doen, maar het lastige is dat aan de rechterkant de ophanging voor het knipperlicht
afgebroken is dus of ik dat weer mooi krijg???????
Geen gebrek klussen, wel aan beschikbare tijd :-\



Offline Timy

Re: Project RD04
« Reactie #51 Gepost op: 15 april 2011, 17:29 »
Frame gescheurd  :o heb ik wat gemist?
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline V-Twin

Re: Project RD04
« Reactie #52 Gepost op: 16 april 2011, 08:22 »
Tim, Vlastuin heeft het over het gewei, met name rechts.

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #53 Gepost op: 16 april 2011, 13:19 »
Yep, het gewei :)) :))


Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #54 Gepost op: 18 april 2011, 16:55 »
Zo even een update:

Afgelopen zondag veel kunnen doen :)

Blok met olie gevuld en filter vervangen, koelvloeistof gevuld.

Ook luchtfilterhuis gemonteerd, als je eerst de rubbers op de carb's monteert en goed invet
dan is dat geen probleem.


Bobine's gemonteerd en cdi unit, en tellers, accu even gebruikt van de rd07:


en een tijdelijk benzine toevoertje gemaakt:


Contact aan.....niets :-\
Nou meten dus....hoofdzekering oke,
Voor contact wel spanning, na contact niet meer, oorzaak was een steekverbinding
deze was afgebroken in de stekker, dit even tijdelijk hersteld ga ik later goed in orde maken



Nogmaals contact aan, lampjes branden :) choke aan,startknop indrukken.....startmotor draait...
na 4 keer starten hoor ik benzine uit aftapslangetje lopen...shit!! aftap schroefjes stonden nog open....deze dicht, nogmaals startknop....en...lopen ;D ;D ;D

Na motor een beetje warm te hebben, choke uit, en stationair laten lopen, blok loopt ook mooi stationair zonder choke, gashendel draaien, reageert ook goed op gashendel
Dikke prima dus 8)

De uitlaat zat er nog niet op dus de herrie trok nogal wat bekijks en een applausje
van de buren :))
Zo eerst dit gevierd met een biertje!

Ik zal even kijken of ik een filpje kan uploaden op youtube.

volgende stap is de uitlaat



« Laatst bewerkt op: 19 april 2011, 13:09 door Vlastuin »

Offline Oldtimer

Re: Project RD04
« Reactie #55 Gepost op: 18 april 2011, 18:48 »
Hmm goeie keuze. Voor het bier bedoel ik dan. ;D
Gefeliciteerd met het resultaat. Moet heel veel voldoening geven zoiets.\

Binnenkort weer present ???
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Vlastuin

Re: Project RD04
« Reactie #56 Gepost op: 19 april 2011, 16:52 »
Hmm goeie keuze. Voor het bier bedoel ik dan. ;D
Gefeliciteerd met het resultaat. Moet heel veel voldoening geven zoiets.\

Binnenkort weer present ???

Warm weer, Hertog Jan, sigaartje erbij, lekker prutsen aan een motor ;D That's the life!

Ik ben begonnen met het demonteren van de uitlaat, de demper kon zo in de vuilnisbak, was helemaal doorgeroest, de linkpijp naar collector ook.
de collector en bochten waren nog verbazend goed (RVS dacht ik)
Maar bij het loshalen van het hitteschild braken gelijk de 2 boutjes af:


Dus dat werd uitboren en opnieuw een draad tappen:



rvs schroeven op maat gemaakt:


en zo zou het er ongeveer weer uit moeten zien:


Beschermer weer in de primer om zwart over te spuiten:


Mooi klusje voor in de avond!


Offline Oldtimer

Re: Project RD04
« Reactie #57 Gepost op: 19 april 2011, 18:49 »
It's the Real life  ;)

Wanneer is hij te bezichtigen bij Stammtisch Oost ?????
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Project RD04
« Reactie #58 Gepost op: 19 april 2011, 21:00 »
Zou je voor dat hitteschild geen normale zeskanten of inbussen nemen?

Ten eerste vind ik het persoonlijk mooier staan, maar ook minder makkelijk stukdraaien.

Verder leuk project om te volgen ;)

Offline Brombeer

Re: Project RD04
« Reactie #59 Gepost op: 21 april 2011, 01:01 »
Yup, altijd lache die hitteschildjes! Andersom: zou een tapeindje met moertje niet beter werken?

(de mijne ligt er al jaren af, geen zin meer in :'()
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin