Anne, ik lees wat dingen door elkaar.
In dat systeem zit je accu, startrelais en startmotor. Ik lees ook dat je dit zelfs had na een rit. Dus, zorg dat je die motor gestart krijgt met een volle accu. Hang hem anders met startkabels aan je auto (of die van de buren). Als het relais defect is, krijg je hem ook met starthulp niet aan. Krijg je hem wel aan, is het wellicht de accu (zoals Ad opmerkt, leeftijd is onbelangrijk). Doorgaans zijn startmotoren ok (maar het kan).
In ieder geval, als de motor loopt de laadspanning op de polen meten. Met dimlicht aan moet de laadspanning bij verhoogd toerental tussen 14 en 15 volt liggen. Daarbuiten moet je óf de regeling óf de accu verdenken. Welke van de 2 dan de boosdoener is, kun je testen door óf een andere regeling, óf een goede accu ertussen te zetten (zou je kunnen lenen). Dan opnieuw laadspanning meten..
Succes!
Nieuwe metingen.
Accu bleek vrijdag na een rit 11.7 volt; onderweg bleek mijn xenonlamp al te zijn gaan stroboscopen,
wat ze blijkbaar doen bij spannings/stroom gebrek.
Dus, de accu aan de lader gehangen, tot 80% vol, en toen (wegens tijdgebrek) een meting gedaan aan het opladen.
Met 80% volheid van de accu laadt hij op 13.2 volt stationair. Dit verhoogde niet bij een hoger toerental.
De vraag; komt dit doordat de accu niet volledig vol was, of is het per definitie een probleem met de spanningsregelaar?
Nu ben ik weer thuis, terug van het weekend, en is de accu 12,7V (heb wel gereden zonder licht). Onbetrouwbaar is vervelender dan stuk
De accu connectie is goed. Misschien dus aarde, of regelaar los op de boutjes, dat ga ik deze week maar eens controleren.
PS, het is niet het relais.