Auteur Topic: Starten Transalp  (gelezen 4855 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrit

  • Gast
Starten Transalp
« Gepost op: 23 juni 2010, 18:56 »
Ik heb een startprobleem met mijn '89 transalp 600.

Na 3 maanden overwinteren in mijn achtertuin wilt mijn transalp uit 1989 niet meer starten. Ik laad hem op met de lader en hij slaat aan. Na 45 minuten gereden te hebben niet meer. Ook na opladen niet meer.

Een nieuwe volgeladen Yuasa accu van de dealer moet uitkomst bieden. Helaas start ie nog steeds niet! Ik hoor alleen een getik (van een relais?).

Heeft iemand een idee wat ik nu het beste kan checken? Misschien de startmotor?

Bedankt!

Groet Jorrit

Offline Waffie

Re: Starten Transalp
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2010, 22:49 »
 hallo,
dat ook maar eerst het relais

zet maar eens een punttang over de inbus boutjes daar waar  de dikke  kabels aan het relais vast zitten

misschien draait de startmotor dan wel

daarna pas aan de startmotor denken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline V-Twin

Re: Starten Transalp
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2010, 08:23 »
Ik zou wel een geïsoleerde punttang nemen  ::) ;)

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Starten Transalp
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2010, 11:47 »
Het EM-veld van een sterke elektrische stroom gaat dwars door de isolatie heen. Voor de rest blijft het 12V dus zal er niet veel aan de hand zijn. Ja de tang zou heet kunnen worden, maar dan moet er wel bijzonder veel stroom doorheenlopen, zoveel dat de accu ook in vlammen opgaat.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2010, 11:51 door 4Plugs »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Jorrit

  • Gast
Re: Starten Transalp
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2010, 17:52 »
Bedankt, ik ga het even uitproberen!

Offline Brombeer

Re: Starten Transalp
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2010, 23:20 »
De rikketik in het relais hoor je normaal als er niet voldoende stroom voorhanden is om de startmotor rond te laten gaan. Andersom misschien ook als, ondanks voldoende stroom, het relais blijkbaar niet goed werkt?

Wat Ad bedoelt is toch d.m.v. de punttang het relais overbruggen?

Suc6, Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Starten Transalp
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2010, 08:50 »
 inderdaad... even het ralis over bruggen

het is dan direkt duidelijk of het relais werkt of juist niet
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Jorrit

  • Gast
Re: Starten Transalp
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2010, 23:46 »
Inmiddels loopt ie weer als een zonnetje, was inderdaad het relais, Ad heeft een nieuwe bezorgt.

Ik overbrugde twee verkeerde boutjes, waardoor er een rookwolkje mijn neusgat binnendreef.. Wist in iedergeval dat toen zéker het relais overleden was..

hvdrunen

  • Gast
Re: Starten Transalp
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2011, 21:51 »
Ik heb dus een soortgelijk probleem, motor uit de winterslaap accu gehele winter aan de lader gestaan sleutel erin en alleen klik en verder niets
ik wat zaken doorgemeten zoals accu spanning, maar ik begin sterk de indruk te krijgen dat hier ook het start relais defect is

ik krijg via de startknop wel spanning op het startrelais, ik heb aan de min zijde van het startrelais nog 1.5 volt over aan verlies denk ik
na een paar keer op de startknop drukken ook geen klik meer maar wel eem warm start relais

ik heb ook de punttang over de twee boutjes gezet en dan gaat de startmotor normaal draaien en slaat hij ook aan

Kan ik er dan zo vanuit gaan dat het startrelais stuk is, er kan eigenlijk zo weinig aan kapot, graag een reactie wat jullie ervaing hierop is


Groetjes hans

Offline Anne

Re: Starten Transalp
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2011, 22:28 »
Ik heb ook het klikkend-relais probleem.
Maar, als ik het kortsluit met een tang, dan heeft de startmotor het nog steeds ontzettend moeilijk.
(tenzij ik niet goed contact maak ofzo?)
Wat is de volgende (meet) stap?

Offline Neet

Re: Starten Transalp
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2011, 22:39 »
Ik heb ook het klikkend-relais probleem.
Maar, als ik het kortsluit met een tang, dan heeft de startmotor het nog steeds ontzettend moeilijk.
(tenzij ik niet goed contact maak ofzo?)
Wat is de volgende (meet) stap?

Je slaat een paar stappen over. Als je overbrugt en alles draait nog moeilijk dan is je relais goed.
(alhoewel, best een makkelijke snelle stap)
Pak deze link er maar even bij. Dan moet je er uit komen.
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=6456.msg56321#msg56321



Offline Anne

Re: Starten Transalp
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2011, 22:48 »
Die heb ik inderdaad gezien. Het "probleem" is dat mijn accu pas 2 maanden oud is.
Na al mijn geklooi stond hij op 11.2V, dus hij hangt nu aan de lader.
Morgen kan ik dus verder; vandaar dat ik benieuwd was wat ik nog meer kon doen
om aan te tonen dat het niet de startmotor is  :angel:

Offline Waffie

Re: Starten Transalp
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2011, 22:57 »
 als  het relais werkt(de start motor gaat immers moeizaam draaien dan mag je aannemen dat de accu onvoldoende start capaciteit heeft(ca 120 amp nodig om te starten)
alle metingen dienen te beginnen met een volle accu waarin voldoende water zit etc

als de motor loopt meet je dus ook de laadspanning

of de accu nu 1 dag of 6 jaar oud is .. ze kunnen allemaal stuk gaan alsmede spanningsregelaars
het is  gelukkig niet gangbaar  dat de transalp een probleem motor is..
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2011, 07:44 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: Starten Transalp
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2011, 06:40 »
Niet meteen aan de accu denken, eerst meten zoals het allemaal in de link staat omschreven.
Je gaat er echt wel uitkomen. Even knippen en plakken en aan de slag gaan.
Succes.

Offline Anne

Re: Starten Transalp
« Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2011, 09:34 »
In ieder geval duidelijkheid; accu stond na mijn gesleutel op 11,2 V, en dat was inderdaad onvoldoende.
Het is me al een keer eerder overkomen dat ik niet kon starten wegens te weinig accu (Na een rit zelfs!),
maar daarna was dat probleem magisch weer verdwenen.
Nu dus hetzelfde liedje, maar dit moet voor de toekomst wel voorkomen worden.
Wat is het best; uit voorzorg een nieuwe spanningsregelaar? :S

Offline Neet

Re: Starten Transalp
« Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2011, 17:42 »
Uuuhhhh, lees nog is....
Laad je accu nu wel of niet bij met licht aan en/of uit bij warme en koude motor cq regelaar?
Meten is weten...

Offline Anne

Re: Starten Transalp
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2011, 11:10 »
Meten ga ik doen, komend weekend :)

Offline Brombeer

Re: Starten Transalp
« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2011, 09:27 »
Anne, ik lees wat dingen door elkaar.

In dat systeem zit je accu, startrelais en startmotor. Ik lees ook dat je dit zelfs had na een rit. Dus, zorg dat je die motor gestart krijgt met een volle accu. Hang hem anders met startkabels aan je auto (of die van de buren). Als het relais defect is, krijg je hem ook met starthulp niet aan. Krijg je hem wel aan, is het wellicht de accu (zoals Ad opmerkt, leeftijd is onbelangrijk). Doorgaans zijn startmotoren ok (maar het kan).

In ieder geval, als de motor loopt de laadspanning op de polen meten. Met dimlicht aan moet de laadspanning bij verhoogd toerental tussen 14 en 15 volt liggen. Daarbuiten moet je óf de regeling óf de accu verdenken. Welke van de 2 dan de boosdoener is, kun je testen door óf een andere regeling, óf een goede accu ertussen te zetten (zou je kunnen lenen). Dan opnieuw laadspanning meten..

Succes!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Starten Transalp
« Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2011, 20:18 »
zijn de kabels wel goed vast gezet aan de polen van de accu

massa probleem op het frame of zit mischien de spanningsregelaar gewoon los op de boutjes

al met al duistere uitleg omtrend het probleem, :-\
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Anne

Re: Starten Transalp
« Reactie #19 Gepost op: 15 mei 2011, 22:26 »
Anne, ik lees wat dingen door elkaar.

In dat systeem zit je accu, startrelais en startmotor. Ik lees ook dat je dit zelfs had na een rit. Dus, zorg dat je die motor gestart krijgt met een volle accu. Hang hem anders met startkabels aan je auto (of die van de buren). Als het relais defect is, krijg je hem ook met starthulp niet aan. Krijg je hem wel aan, is het wellicht de accu (zoals Ad opmerkt, leeftijd is onbelangrijk). Doorgaans zijn startmotoren ok (maar het kan).

In ieder geval, als de motor loopt de laadspanning op de polen meten. Met dimlicht aan moet de laadspanning bij verhoogd toerental tussen 14 en 15 volt liggen. Daarbuiten moet je óf de regeling óf de accu verdenken. Welke van de 2 dan de boosdoener is, kun je testen door óf een andere regeling, óf een goede accu ertussen te zetten (zou je kunnen lenen). Dan opnieuw laadspanning meten..

Succes!

Nieuwe metingen.

Accu bleek vrijdag na een rit 11.7 volt; onderweg bleek mijn xenonlamp al te zijn gaan stroboscopen,
wat ze blijkbaar doen bij spannings/stroom gebrek.
Dus, de accu aan de lader gehangen, tot 80% vol, en toen (wegens tijdgebrek) een meting gedaan aan het opladen.

Met 80% volheid van de accu laadt hij op 13.2 volt stationair. Dit verhoogde niet bij een hoger toerental.
De vraag; komt dit doordat de accu niet volledig vol was, of is het per definitie een probleem met de spanningsregelaar?

Nu ben ik weer thuis, terug van het weekend, en is de accu 12,7V (heb wel gereden zonder licht). Onbetrouwbaar is vervelender dan stuk :(
De accu connectie is goed. Misschien dus aarde, of regelaar los op de boutjes, dat ga ik deze week maar eens controleren.

PS, het is niet het relais.

Offline Brombeer

Re: Starten Transalp
« Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2011, 00:19 »
Een 80% geladen GOEDE accu trekt je laadspanning niet omlaag. Een kapotte wel. Regel een betrouwbare leen-accu en meet opnieuw. Is de laadwaarde nog steeds te laag, leen dan een betrouwbare spanningsregeling. Want het is één van die 2.

De vraag is namelijk waarom die nieuwe accu zo snel achteruit is gegaan. Dat kan door bijvoorbeeld een keer volledig leeg trekken (doodstarten), of omdat de spanningsregeling defect is. En dat lijkt nu heel aannemelijk als je 11,7V hebt ná een rit en minder dan 14V meet bij verhoogd toerental.

Ik weet verder niet wat Xenon met je stroomverbruik doet, maar het zou niet uit moeten maken anders werd het niet verkocht (toch?).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Anne

Re: Starten Transalp
« Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2011, 09:10 »
Een 80% geladen GOEDE accu trekt je laadspanning niet omlaag. Een kapotte wel. Regel een betrouwbare leen-accu en meet opnieuw. Is de laadwaarde nog steeds te laag, leen dan een betrouwbare spanningsregeling. Want het is één van die 2.

De vraag is namelijk waarom die nieuwe accu zo snel achteruit is gegaan. Dat kan door bijvoorbeeld een keer volledig leeg trekken (doodstarten), of omdat de spanningsregeling defect is. En dat lijkt nu heel aannemelijk als je 11,7V hebt ná een rit en minder dan 14V meet bij verhoogd toerental.

Ik weet verder niet wat Xenon met je stroomverbruik doet, maar het zou niet uit moeten maken anders werd het niet verkocht (toch?).

Ik heb veel ervaring met xenon; na een korte hogere laadstroom verbruikt dat 35Watt. Een stuk minder dan "gewoon" licht, dus daar maak ik me geen zorgen om. Als een accu op 80% de laadspanning niet naar beneden mag trekken dan zal het inderdaad de spanningsregelaar zijn.
Ik neem aan dat een accu geen "variabel" gedrag heeft, ook niet als hij kapot is. M.a.w. het ligt voor de hand dat de spanningsregelaar dus problemen geeft.
Verder is de accu net nieuw, en als ik hem bijlaad dan start de motor een ruim aantal keren weer prima. De test-functie van een saito laadstation geeft ook aan dat de accu goed is. (maarja, tis wel saito ;))

Dan nog een vraag; ik heb ergens gelezen dat ze aftermarket spanningsregelaars voor de Alp hebben, die betaalbaar zijn en niet zo snel stuk gaan als de originele. Is dat zo, en hoe kan ik daar aan komen? Betere een goede dan een originele die hetzelfde probleem gaat krijgen op termijn...