Auteur Topic: In of Uit de wind  (gelezen 10793 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

In of Uit de wind
« Gepost op: 31 maart 2011, 19:44 »
Op het Varadero forum zag ik deze oplossing om het scherm aan te passen.
Wie heeft hier ervaing mee op gedaan

 http://www.madstad.com/s.nl/sc.7/category.1972/.f

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Rommit

Re: In of Uit de wind
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2011, 20:16 »
Heb geen ervaring ermee ( of een varadero  :( )

Maar vind voor dat geld de constuctie er wel erg fragiel uitzien !

Ben benieuwd hoe de constructie zich houd boven de 100 km/h

Offline SuperSeven

  • Actieve Forumgast
  • **
  • Berichten: 51
  • It's never the end, it's always a new beginning

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2011, 20:34 »
Functioneel? ja misschien.
Design? Noppes, wat een gedrocht van een scherm heb je hiermee.
En voor die prijs mogen ze wel van titanium zijn...

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2011, 23:49 »
Ik ben de herrie om mijn helm zat en heb die dingen besteld,.....ben erg benieuwd wat het brengt...ik breng wel verslag uit als ik ze ontvangen en gemonteerd heb.

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Two Plugs

Re: In of Uit de wind
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2011, 07:30 »
Heb de constructie 'live' gezien op het vorige VIM (Oostenrijk).
De gebruikers zijn stuk voor stuk erg tevreden, maar persoonlijk vind ik de constructie nogal, eh, FORS.

Ik hou het dus bij mijn MRA Vario ruitje...  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2011, 07:44 »
Mooi is het inderdaad niet echt nee :-)
Ik heb ook die vario ruit maar toch nog wind net boven op de helm... ik ga het eens proberen....
Ik heb ook nog de oude MRA zonder gaten en met deze dingen komt de ruit ook iets van het plastiek los zodat er wat lucht onder het scherm doorkan....ik ben benieuwd.... eerst dat ding eens ontvangen uit den States...staat pas voor verstuur geplanned op de 2 mei..echt snel zijn ze niet :-)

Als ik de instelling gevonden heb die me bevalt denk ik er wel aan om ze even te demonteren en ze zwart te spuiten, allicht vallen ze dan iets minder op.

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Romke

Re: In of Uit de wind
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2011, 08:36 »
Ik heb de standaard ruit in de laagste stand gezet en zelf luchtgaten in de ruit gemaakt. :P
MRA Spoiler gemonteerd op de standaard ruit.
Het lawaai in de helm is een heel stuk minder geworden en turbulentie verdwenen.
Vacuum achter de ruit is verdwenen door de gaten en dit voelt beter.
Dit maakte al een heel verschil met de standaard ruit in de hoogste stand.
Het is wel lekker om met dit weer ventilatie in de helm te hebben, dat lukt haast niet als je uit de wind zit...
Ik ben 1.90 meter dus voor het vergelijk..
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2011, 13:00 »
Hallo Romke,

Dat klopt, ik wil met die dingen de ruit dan ook alle kanten op kunnen bewegen....op en neer. Met het huidige weer zit ik ook liever met mijn snoet in de wind :-) en als ik de plaatjes goed bekijk kan ik de ruit lager zetten dan ik dat nu kan. Maar vooral de wind onder het scherm door lijkt me nu heerlijk.

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Romke

Re: In of Uit de wind
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2011, 15:09 »
Ik blijf je volgen.. Ben wel nieuwsgierig... Succes!
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline tomtom

Re: In of Uit de wind
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2011, 19:47 »
Ik ben ook benieuwd, heb inmiddels al 6 ruitjes naar de ruiten-hemel geholpen en ben nog steeds niet helemaal tevreden. Ik heb een los vario schermpje op de orginele gemonteerd en daar 2 alien ogen (luchtsleuven) in gefreesd. Het lekkerste was nog met de orginele ruit gehalveerd (kop in de wind) alleen: het oog wil ook wat, het zag er uit als een superbike varadero. Succes

Offline Oldtimer

Re: In of Uit de wind
« Reactie #10 Gepost op: 26 april 2011, 19:52 »
Sjefman heeft deze gemonteerd.
Hij is wat langer dan ik, maar ik zou wel eens willen proberen hoe of dit werkt

http://link.marktplaats.nl/441501990

op de 2e foto voor type na 2003
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #11 Gepost op: 26 april 2011, 20:09 »
Hallo Old timer,

die heb ik er al op, fijne ruit maar geen gaten en toch flinke wind bovenop mijn helm....niet super hinderlijk hoor maar ik wil die dingetjes eens graag proberen.
Ze worden vandaag uit den staten verzonden, inclusief verzend iets van 80 eurie. Ik ben zelf ook erg benieuwd, hoe laag kan het scherm in de zomer en hoe hoog als ik wat verder wil rijden in alle rust en toch lekker wind onder het scherm door :-)
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline tomtom

Re: In of Uit de wind
« Reactie #12 Gepost op: 26 april 2011, 20:10 »
Heb ik ook gehad, maar was voor mijn lengte (1.80) geen succes. Heb 'm weer verkocht via het forum.

Offline Oldtimer

Re: In of Uit de wind
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2011, 20:12 »
Welke heb je dan besteld Marc.
Die van Sjef heeft wel gaten. Kost 129 euro en is gewoon in Nederland verkrijgbaar.
Ik ben 1.72 mtr, dus dat kan schelen.
Mag ik die van jou eens proberen. ?
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #14 Gepost op: 26 april 2011, 23:04 »
Hoi Old timer,

die van mij mag je zeker eens proberen. Ik de3nk dat je met 1.72 heerlijk stil zit achter dat MRA scherm.
Op mijn dero zit een oudere versie van dat MRA scherm met spoiler, daar zaten toen nog geen gaten in maar is verder hetzelfde scherm.
Ik heb die verstel beugeltjes besteld die jij in het begin van deze thread aanhaalt. Met die beugels wil ik dat MRA scherm hoger en lager kunnen zetten...ben benieuwd.
Ik ben 1.85 en dat MRA scherm met spoiler is erg fijn maar ik heb toch nog flinke wind precies bovenop mijn helm. Als ik een paar centimeter buk zit ik heerlijk stil....ik wil als het koud is dat scherm dus net een paar centimeter hoger kunnen zetten en omdat het scherm met die verstel beugels verder van de kuip af komt te zitten hoef ik ook geen gaten in mijn scherm te freezen om van die onderdruk achter het scherm af te komen....

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline I'm a gone man...

Re: In of Uit de wind
« Reactie #15 Gepost op: 28 april 2011, 09:46 »
Ook ik worstel al jaren met turbulentie en heb al heel wat schermen naar de eeuwige jachtvelden geholpen...  :-\
Met de Varadero ben ik na wat omwegen op het volgende uitgekomen:
http://img156.imageshack.us/g/dsc00472pe.jpg/
Het is een Givi-scherm waarvan ik de bovenkant hebt 'af-gedremeld' (zo'n 10cm) en dat stuk als spoiler heb benut m.b.v. 'MRA-scharniertjes' van een, reeds overleden, MRA-vario-scherm. De onderste schroeven zijn voorzien van afstandsbusjes van zo'n 10mm zodat de ruit iets vlakker staat en er wat lucht gehapt wordt tegen de (in)fameuze onderdruk.
Dit werkt voor mij, dus ik laat 't zo  :P

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #16 Gepost op: 03 mei 2011, 18:45 »


Nou, ze zijn binnen. Zal morgen eens kijken of ik tijd heb om ze te monteren.
Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Romke

Re: In of Uit de wind
« Reactie #17 Gepost op: 03 mei 2011, 19:19 »
Het begin is er.... :P

Ziet er goed uit, en je hoeft ze dus niet meer zwart te spuiten.

Succes met monteren en testen.
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline Oldtimer

Re: In of Uit de wind
« Reactie #18 Gepost op: 03 mei 2011, 19:28 »
Ik wacht mooi tot je klaar bent.
Daarna waag ik er een ritje aan om mee te voelen ........oke ???

Ja, of ik uit de wind zit dan he  ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #19 Gepost op: 03 mei 2011, 22:44 »
:-)
en wat een hoop mooie zilveren deros hier....
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #20 Gepost op: 04 mei 2011, 11:10 »
Ok, mooi is anders :-)



nu nog even rijden en mooi afstellen
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Oldtimer

Re: In of Uit de wind
« Reactie #21 Gepost op: 04 mei 2011, 11:18 »
Ik dacht dat ze zwart waren, maar vergist zeker.

Mooi .....zeker niet, maar wat dondert dat als het prima werkt.
Ben zeer benieuwd naar je ervaringen hiermee.
Zo ver als hij nu naar buiten staat zal wel geen standaard worden denk ik.

Suc7
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #22 Gepost op: 04 mei 2011, 18:33 »
Nou, even snel kort rondje voor het eten. Ik had de ruit zo dicht mogelijk bij de oude positie gezet. Hij staat dan al flink van de kuip af. Ik moet nog heel wat meer rijden en instellingen proberen maar eerste indruk is....leuk....niet de hemel op den fiets gekocht. Minder turbulentie op mijn helm en iets minder vacuum achter het scherm, dat is al lekker. Het waait hier echter flink dus echt goed beoordelen kan ik nog niet. Echt door rijden kon ik ook niet in de spits drukte. Het zou best kunnen dat je dit effect al hebt als je een paar korte busje om iets langere schroeven doet, dan staat de ruit ook iets verder naar buiten. Met de angle van die ruit moet ik nog flink priegelen...als ik iets meet tijd heb.. :-)
Heel ver omhoog en van de kuip af lijkt me niet zo fijn ....dan is de constructie me toch ioets te hevig aan allerlein windkrachten bloot gesteld en gaat het scherm bewegen en klapperen.....
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Oldtimer

Re: In of Uit de wind
« Reactie #23 Gepost op: 04 mei 2011, 19:00 »
Met name om dat laatste maakte ik me ook zorgen.
Vooral als je met een beetje snelheid achter een busje rijd, kan het flink klapperen.
Ik vraag me dan ook wel af of de afstand waarmee je de ruit uitzet hier veel invloed op heeft.

Wel lekker dat je de hoek kunt verstellen, dat geeft hoop.
Ik blijf het volgen.

bijdeweej, ik heb nog een nieuwe mapping voor je.
Interesse ?
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #24 Gepost op: 04 mei 2011, 19:16 »
Nieuwe mapping is altij leuk, maar jij hebt een PC V toch? Die heeft net een andere mapping als ik op de PC III heb... net 1-2 meer toerengebieden....jammer...
Hoek verstellen is leuk maar dat betekent meestal dat de onderkant verder van de kuip komt, is in de zomer wel lekker...beetje wind er onderdoor maar in de winter minder fijn. De ruit aan de bovenzijde naar buiten zetten lijkt me niet goed, dan vangt ie nog meer wind en kan ie gaan klapperen.
Dan blijft het op en neer schuiven, maar dat moet goedkopen kunnen, net als op de MRA varioruit voor de SD01.
Maar ik ga nog wel even spelen met die dingen.
Ik denk dat jij met 1.72 genoeg hebt een een gewone MRA ruit met spoiler...die was mij maar net te kort en ik ben 1.85

Groet
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Oldtimer

Re: In of Uit de wind
« Reactie #25 Gepost op: 04 mei 2011, 19:19 »
Hoezo anders voor de 5 ??
Je kunt toch het bijbehorende stukje software gewoon downloaden.
Hij werkt toch in dezelfde gebieden of ben ik nou gek.
Als je op de site van PC de handleiding leest zie je dat ze door elkaar toegepast worden.

Zoals ik al aangaf wil ik wel eens met jou ouwe ruit rijden, kijken of dat helpt.
Daarna kan ik hem altijd nog aanschaffen.
Handig he, zo'n kluppie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #26 Gepost op: 04 mei 2011, 22:43 »
Kluppie is toppie :-)

Je bent altijd welkom. Maar mijn MRA scherm met spoiler zit nu op de verstelnokken....kom gezellig eens langs met die mooie zilvere van je :-) Oops, ik zie dat je helemaal achter Arnhem woont...andere kant van het land...ik woon in Haarlem.

Voor ik een andere mapping ga proberen wil ik wel eens graarg die starter valves synchroniseren. Ik had daar een topic over, een synch dag, maar dat is een beetje dood gebloedt geloof ik....
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Oldtimer

Re: In of Uit de wind
« Reactie #27 Gepost op: 05 mei 2011, 08:30 »
Schoonfamillie woont in Hoofddorp, dus ben daar af en toe.
Helaas niet altijd op de motor. Regelmatig in Amsterdam voor het werk de komende 2 maanden, dus dat bied mogelijkheden.

Starter Valves, ja...... Te weinig info en tools lijkt me om hier iets mee te doen op dit moment.
Wellicht ook weinig animo ? Ik heb geinformeerd bij Mulder, maar ook die kon mij niet goed vertellen hoe en wat. Mijn Dero loopt nu goed, dus het risico om dat te vernaggelen is natuurlijk groot. Ik zal vandaag nog eens informeren bij Dion, ook voor de mapping. Ik laat het je nog weten.

Ruitje: ik dacht dat je een reserve exemplaar had.
Jammer, nu 129 euro armer dus. :))  Ik ga hem wel bestellen.

Groeten
Marien
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: In of Uit de wind
« Reactie #28 Gepost op: 05 mei 2011, 09:07 »
Hoi Marien,

Ruitje gaat je zeker bevallen, en die nieuwere hebben ook al de gaten in de ruit zodat je al een heel stuk minder vacuum achter de ruit krijgt, als al....
Mocht het dan nog steeds iets bulderen kun je altijd die ruit iets van de kuip zetten via vulbusjes en langere schroeven.....
Dat synchroniseren staat op het internationale Vara forum beschreven:
http://varaderoforumcom.h826747.serverkompetenz.net/viewtopic.php?t=1035

maar goed, voorlopig gewoon lekker brommeren :-)
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Sandra

Re: In of Uit de wind
« Reactie #29 Gepost op: 05 mei 2011, 21:06 »
Ook ik worstel al jaren met turbulentie en heb al heel wat schermen naar de eeuwige jachtvelden geholpen...  :-\
Met de Varadero ben ik na wat omwegen op het volgende uitgekomen:
http://img156.imageshack.us/g/dsc00472pe.jpg/
Het is een Givi-scherm waarvan ik de bovenkant hebt 'af-gedremeld' (zo'n 10cm) en dat stuk als spoiler heb benut m.b.v. 'MRA-scharniertjes' van een, reeds overleden, MRA-vario-scherm. De onderste schroeven zijn voorzien van afstandsbusjes van zo'n 10mm zodat de ruit iets vlakker staat en er wat lucht gehapt wordt tegen de (in)fameuze onderdruk.
Dit werkt voor mij, dus ik laat 't zo  :P
Lijkt me een goed systeem, hoewel ik klein ben 1.62 en al een vario schermpje op de org. ruit van mijn transalp heb is het nog altijd niet ideaal. Een experiment met dezelfde scharnieren maar met een grotere opzetruit is misschien voor mij ook wel wat. Een hogerere ruit helpt ook al niet. Het is voor iedereen weer anders, dat blijkt wel weer.  Je foto is in ieder geval duidelijk! Heb je toevallig nog een aangesneden ruit liggen??
Groet Sandra
[img]http://img684.imageshack.us