Auteur Topic: waarom verbruikt mijn varadero zo veel  (gelezen 19482 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline visserken

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #30 Gepost op: 10 mei 2013, 17:40 »
De waarden zijn met PC5, maar ik heb de originele uitlaat en filter er nog op.
Ik rij met een 2002 carbdereo en heb donderdag getankt aan 255 km en er kon 14.2 liter in, met irideum kaarsjes en originele luchtfilter en mijn rijstijl is niet bepaald zuinig.

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #31 Gepost op: 10 mei 2013, 21:28 »
Dat zijn gezien de rijstijl beslist gunstige waarden voor een carbudero, Visserken! Maar je mag niet vergeten dat na 2001 de gasklepsensor van de carbudero is gewijzigd. Modellen van voor 2001 verbruiken zonder meer een hoop meer... Tot zelfs 1:10!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline xrvtuur

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #32 Gepost op: 12 mei 2013, 00:06 »
Denk dat je nu de plank wel heel erg mis slaat Bernard. Waar wilde je die O2 eliminator op een carbfiets plaatsen?  ::)


was toch iets met klepel en klok ofzo zoiets toch :-X
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #33 Gepost op: 12 mei 2013, 09:08 »
Srry... rij al sinds 2004 injectie...  ;D Naar verluidt is zo'n O2 elliminator een goed alternatief voor een PC5. De PC heeft deze overigens standaard... dus als je een PC installeert (of laat installeren) heb je de O2 niet nodig. Dat is tenminste wat me verteld is...  ::) ???

Bij de Carbudero is de combinatie van dynojet, luchtfilter etc een goede optie. Maar dan ben je ook goedkoper uit als met een PC terwijl het effect vele malen groter is.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2013, 00:28 door Two Plugs »
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline xrvtuur

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #34 Gepost op: 12 mei 2013, 11:27 »
De O2 eliminator is er enkel en alleen om de lambda sonde buiten spel te zetten, dat is nodig om een PC goed te laten werken.Een O2 eliminator is een soort stekkertje wat samen met je Power Commander wordt geleverd, het zijn dus twee aparte onderdelen. Alleen een O2 eliminator plaatsen heeft mi weinig zin. Een varadero met carburateurs heeft geen lambda sonde, dus met een O2 eliminator begin je niks.
Varadero SD02  2004

Offline Hotel 317

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #35 Gepost op: 12 mei 2013, 17:14 »
Denk dat je nu de plank wel heel erg mis slaat Bernard. Waar wilde je die O2 eliminator op een carbfiets plaatsen?  ::)
Waar een wil is...  is een weg  ;D

Offline Peter_Winsum

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #36 Gepost op: 12 mei 2013, 17:41 »
Mijn carbu-Dero uit 1999 doet gemiddeld zo'n 1 op 12,5 á 13,7 (afhankelijk van binnenwegen en snelweg).
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Erik

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #37 Gepost op: 12 mei 2013, 18:02 »
;D Naar verluidt is zo'n O2 elliminator een goed alternatief voor een PC5. De PC heeft deze overigens standaard... dus als je een PC installeert (of laat installeren) heb je de O2 niet nodig.


Nu moet je stoppen Bernard.. dit gaat echt niet goedkomen zo..  ;)  ;D

Maakt niet uit, is ook zeker niet persoonlijk bedoeld, maar anderen die dit lezen en ook alleen klepels horen luiden kunnen volledig op het verkeerde been gezet worden.
Ik heb de laatste tijd iets meer dan gemiddeld met Dynojet en PC's te maken en dan lees je liever dingen die wel kloppen.

Bij de Carbudero is de combinatie van dynojet, luchtfilter etc een goede optie. Maar dan ben je ook goedkoper uit als met een PC terwijl het effect vele malen groter is.

Dat ligt aan diegene die 'm afsteld. Een PC zo uit de doos installeren en verwachten dat er een wonder gebeurd is onzin, hij moet afgesteld worden net als een dynojetkit na installatie afgesteld moet worden. De standaard PC mappen die bijgeleverd worden zijn vaak verre van optimaal, vanaf nul beginnen is het beste en dan is zo'n PC (zeker de PC5) in alle opzichten superieur aan werken met carbs.
Het is een stukje gereedschap en het ligt er maar net aan wat je ermee kunt (en wil, tijd kost geld).


Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #38 Gepost op: 13 mei 2013, 00:26 »
Goed EriK, maar de PC heeft toch een O2 eliminator of ben ik nu op het verkeerde been gezet? Laat die klepel nu eens zuiver luiden...  :-[

Van de O2 eliminator wordt nml gesteld dat dit een (goedkoop en werkbaar) alternatief voor de (kostbare) PC kan zijn... Graag hoor / lees ik je visie hierop... weet ik ook weer meer, omdat mijn huidige Dero (voorlopig) nog zonder PC of O2 door het leven mag gaan...  ??? :o

Dat van het afstellen voor de Carbudero (lees: dynojet gasnaalden in de carburateur, etc) klopt natuurlijk als een spreekwoordelijke zwerende vinger. Toen mijn laatste Carbudero richting JR Tuning ging, voorspelde men een brandstofreductie van 15%. Die is ruim gehaald (zelfs tot 20%) wat de investering dubbel en dwars goed heeft gemaakt. Dat was overigens wél in combi met een BMC luchtfilter (vergelijkbaar met K&N) en de Rino uitlaten. Effect was / is ook dat de motor beter doortrekt met lagere toerentallen. De koppelkromme (heb helaas de Dynouitdraai niet digitaal bij de hand) is daarnaast veel vlakker en egaler geworden.

Mijn carbu-Dero uit 1999 doet gemiddeld zo'n 1 op 12,5 á 13,7 (afhankelijk van binnenwegen en snelweg).

Dat is gewoon veel te veel, Peter. Echt waar. En kan dus (veel) beter.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Erik

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #39 Gepost op: 13 mei 2013, 04:44 »
Bernard, even in J&J taal  ;)

Een O2 eliminator is, zoals Arthur al uitlegde, niet meer dan een weerstandje wat in de plaats komt van de lambdasonde.
De lambdasonde meet het nog aanwezige zuurstof in de uitlaatgassen en reageert hierop door weerstandsverandering. Hierdoor wordt bij verschillende meetwaarden een verschillend voltage naar de ECU gestuurd die hier weer op reageerd.
Een O2 eliminator is zoals gezegd een vaste weerstand die op de aansluitkabel van de lambdasonde komt waardoor deze buiten spel gezet wordt. De ECU krijgt dus een vast "nep" signaal veroorzaakt door de weerstand van de O2 eliminator.

Een PC veranderd het signaal wat de ECU naar de injectie stuurt, zo kunnen we de hoeveelheid brandstof die de ECU naar aanleiding van zijn meetgegevens wil inspuiten zelf bijregelen. En daar willen we dus geen lambdasignaal bij hebben omdat deze ons gemanipuleerde signaal weer zal proberen te veranderen.

Nu is het zo dat de meeste motoren voorzien zijn van een "narrowband" lambdasonde. Deze doet alleen mee als de motor stationair loopt of op een vast toerental draait (cruising).

Resumé Flakkee: Een O2 eliminator is gewoon een simpel weerstandje en een klein onderdeeltje van een PC pakket. Heeft dus totaal niets met een alternatief o.i.d. voor een PC te maken. Een PC kan het injectiesignaal manipuleren bij per aantal graden gasklepverstelling en toerental. De PC5 is helemaal een mooi apparaatje, hier kan zowat alles mee wat je wbt tuning zou willen maar het gaat te ver om dat hier uit te leggen.


Hopelijk hangt de klepel nu wat dichter bij de klok Bernard  ;) 

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #40 Gepost op: 13 mei 2013, 08:35 »
Hij luidt duidelijk Erik... Tnx 4 de uitleg. Had igg ook het stukje van Arthur net gelezen!  :-[ ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Erik

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #41 Gepost op: 13 mei 2013, 08:48 »
Graag gedaan Bernard  :)

Ik ga ff een stukkie pitten..  8)

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #42 Gepost op: 13 mei 2013, 10:07 »
Pitten? Nachtdienst gehad ofzo?  ;D ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #43 Gepost op: 13 mei 2013, 11:41 »
Citaat
Pitten? Nachtdienst gehad ofzo?

ssssssssssssssssssssssssstttttttttt  slimpie 8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Erik

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #44 Gepost op: 13 mei 2013, 14:55 »
Pitten? Nachtdienst gehad ofzo?  ;D ;)

Jep, gááp en weer wakker (en weekend  :D )

Offline Peter_Winsum

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #45 Gepost op: 13 mei 2013, 20:50 »
Citaat
Dat is gewoon veel te veel, Peter. Echt waar. En kan dus (veel) beter.

Zoals je weet heb ik een aardig beheerste levens- en rijstijl dus ligt het echt aan de brommer. Binnenkort gaat Hans even kritisch naar het machientje kijken, maar ben benieuwd welke manier jij hebt om zuiniger te gaan rijden. Ik heb nu een ton op de teller staan, dus moet het wel een beetje betaalbaar zijn ...  8)
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #46 Gepost op: 13 mei 2013, 22:11 »
Zoals je weet heb ik een aardig beheerste levens- en rijstijl dus ligt het echt aan de brommer. Binnenkort gaat Hans even kritisch naar het machientje kijken, maar ben benieuwd welke manier jij hebt om zuiniger te gaan rijden. Ik heb nu een ton op de teller staan, dus moet het wel een beetje betaalbaar zijn ...  8)

Antwoord is simpel, Peter. Ga met jouw rijstijl op die van Karinda (als je nog durft tenminste... ik dorst het niet meer...  ;D ) rijden. Ik ken je rijstijl, en dan is die 1 op 14 al helemaal bizar! Dynojetsetje kan met de benzineprijzen van vandaag de dag al heel snel uit. Met mijn rijstijl haal ik op binnenwegen op Kaatjes Carbudero (voordat 'ie van kleur verschoot...) met gemak 1 op 16 / 1 op 17.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Peter_Winsum

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #47 Gepost op: 13 mei 2013, 22:47 »
Dan de hamvraag... wat kost zo'n Dynojet?
Om-en-nabij.....
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Menno

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #48 Gepost op: 13 mei 2013, 22:50 »
Bij louis.de kost ie 99 euri, maar dan moet het nog gemonteerd worden. Ik zou Mlders ff bellen voor prijsopgave.

Erik

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #49 Gepost op: 14 mei 2013, 00:04 »
.. maar dan moet het nog gemonteerd worden...

En afgesteld worden, niet iedere fiets is gelijk, hoe gek dat ook klinkt.

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #50 Gepost op: 14 mei 2013, 21:43 »
Idd, gewoon ff met Dion van JR Tuning (Mulders dus) in Veendam bellen. Reken op minimaal 100,- per carburateur. Bovendien krijg je bij Mulders ook nog eens je TCN clubkorting, Peter! Het is de moeite en het geld écht meer dan waard. Met jouw kilometers heb je het er zo weer uit en bovendien zul je ervaren dat de motor ook veel beter gaat lopen en oppakt bij lage toerentallen.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Peter_Winsum

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #51 Gepost op: 15 mei 2013, 07:44 »
Na mijn onderhoud sessie bij en met Hans wordt dat mijn volgende stop!
Heb besloten dat ik de brommer weer eens goed onder handen neem en naar de 2 ton wil gaan tillen.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #52 Gepost op: 15 mei 2013, 10:49 »
Na mijn onderhoud sessie bij en met Hans wordt dat mijn volgende stop!
Heb besloten dat ik de brommer weer eens goed onder handen neem en naar de 2 ton wil gaan tillen.

Die 200.000 wil Kaatje ook gaan halen, dus kunnen jullie mooi gelijk op gaan!  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Menno

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #53 Gepost op: 29 mei 2013, 19:39 »
Wel ff opkijken vandaag bij de pomp. Had de NH-rit gereden met Huibje en nog wat kleine rondjes in de buurt.... Heb ik 350 kilometer gereden en ging er slechts 17,5 liter in. Heb ik vervolgens nog bijna een litertje erin gekregen door geduldig te blijven vullen. Dat is dus bijna 1 op 19... Dat heb ik nog nooit meegemaakt met mijn Carbudero.