Auteur Topic: waarom verbruikt mijn varadero zo veel  (gelezen 19474 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bobby templier

  • Gast
waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Gepost op: 07 december 2008, 14:10 »
wat mij opvalt is dat de varadero zeker 1 op16 gebruik daar in tegen een bmw gs toch wel 1 op 19 zelf denk ik dat de oppervlakte/stroom lijn van de motor slecht is

wat denken jullie hier van ::)

Offline RuuJan

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2008, 23:59 »
Stroomlijn, dat is toch de verhouding tussen oppervlakte en luchtweerstand? Dan zal dat toch wel meevallen, Menno?

Offline mikkola

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2008, 11:03 »
De enigste GS die zuinig is ,is de 800!
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline ho-ho-ho

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2008, 23:15 »
Nt dezelfde ervaring ; mijn vorige motor (GS 1200) verbruikte bijna net hetzelfde als mijn huidige Vara (2008). De RT raar maar waar(gezien eigenlijk dezelfde motor als basis) zat dan weer beter (1 op 20)
Vooral niet aantrekken, gezien de voortdurende kosten en problemen (bij beide) de 'winst' mééér als volledig teniet deden.

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2008, 17:08 »
RON 98 tanken ipv 91... Sorry Bobby, das een inkoppertje!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline dj.verhulst

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2008, 18:21 »
als ik naar je aventar kijk zou je wel eens een carb versie van voor 2004 kunnen hebben
en die zijn inderdaad wat dorstig , daar is wel wat aan te doen , met een K & N luchtfilter en af laten stellen op een rollenbank , zullen ze er wel wat aan kunnen doen , tussen de 10 en 18 % schijnt mogelijk te zijn, afhankelijk van je rechterhand en de omstandigheden......

de injectie modellen van na 2005 schijnen echt zuinig te zijn , zeker met die 6 bak , misschien een idee bij de volgende ketting wissel voor een tandje erbij

Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

TPFKAP

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2008, 21:58 »
Dus jij gaat de TCN familie verlaten ???. Koop toch een alpie ;D.

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2009, 22:49 »
Wat idd grappig is... Robert tankt nml altijd RON91 in Duitsland, maar gaf altijd op dat zijn Varadero minimaal net zo zuinig zou zijn als die van Kaatje (met Dynojet, BMC luchtfilter en op minimaal RON98...)

Kaatjes Dero loopt met gemak 1 op 17/18, alleen op de autosnelweg is haar carb versie een fix stuk royaler met de inname als mijn injectiedero. Scheelt ongeveer een liter op iedere tankbeurt, wat dus eigenlijk nog wel best meevalt.

Maar... de carb Dero's hebben gewoon een naam dat het notoire zuipers zijn. Maar met een goede instelling, dynojet gasnaalden en een K&N / BMC luchtfilter is ook het royale brandstofverbruik heel goed op een aanvaardbaar niveau te brengen. Het was een flinke investering, maar ik zou het iedere carb Dero rijder zonder meer aanraden!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2009, 20:58 »
Heel simpel Robert:

Als ik lekker eet, presteer ik beter.
En dat geld ook zeker voor een dikke V-twin...  ;)

Ik heb jouw Varadero al vaak gezien en gehoord, en stationair loopt 'ie gewoon veel onrustiger als die van Karinda (die een keer zoveel kilometers heeft als de jouwe!).

Het blijft een persoonlijke keuze, maar zelfs op onze 'ouwe' transalp van 1.000 euro zal ik nooit op brandstof en olie bezuinigen!

Je kunt overigens de Varadero ook al een fractie zuiniger krijgen door de montage van Iridium bougies. Vanaf 2003 zitten die nml standaard op iedere nieuwe Varadero (en waarschijnlijk ook op iedere nieuwe 700 cc Transalp)

De carburatievaradero doet het nog met conventionele vonkenkaarsjes.

Het is een combinatie van kostenfactoren, ik reken graag met je mee Bobby, maar de (prijswinst) van RON91 ben je zowieso al kwijt doordat je voor het tanken minimaal 30 km moet rijden naar de dichtstbijzijnde pomp in Duitsland. Is 60 km vice versa. Ik rij max 2,6 km naar de dichtstbijzijnde Tango...

Goedkoop is dus (vooral in dit geval) niet altijd duurkoop.  ::) Om maar eens een oud Hollands gezegde uit z'n verband te rukken!  ;D

Een Aygo kun je zowieso niet met een Varadero vergelijken. Een Aygo is als motorfiets vergelijkbaar met een 50cc brommertje. Een Varadero of een GS met een dikke SUV als een ML, Sorento, X5. Een Transalp met een midiSUV als b.v. de Sportage, RAV4, etc.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2009, 21:00 door Two Plugs »
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

TPFKAP

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2009, 21:01 »
Ben het helemaal eens met Bernard. Mijn Dero is voorzien van Iridium bougies en ik gooi er luxe benzine in bij het tankstation hier op de hoek. Dit is tevens de goedkoopste in de regio en dus valt het wel mee. Gemiddeld haal ik de 1:15 en ik krijg er een heerlijke fiets voor terug. Sinds het vervangen van de olie door de special van Ad en het K&N luchtfilter loopt mijn Dero weer als een naaimachine.

Nu nog een dynojet setje en ik ben klaar, maar eerst even de kleppen laten stellen (of hoe dat ook gaat bij de Dero, maar dat regelt Ad voor mij) en de carbs laten synchroniseren. Mijn Dero leg ik in de watten en ik krijg er wagonladingen plezier voor terug. En een Aygo vergelijken met een 50cc brommertje is een belediging!

Voor de brommer!  ;D



Ja, dat ben ik ook van mening :(, en al helemaal als je hem met  een Zündapp durft te vergelijken >:( >:( >:(

bulldog

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2009, 20:25 »
nou bobby als die van jouw normaal is is die van mij in de war denk ik maar ook doe van mij gaat op de dyno en aan het kn filter want laat ik het netjes zeggen ik kan hem niet bijhouden met drinken.  ;D maar ja hij doet het altijd ik heb er een hoop lol van en ik zit tenminste niet klem in een aygo ;)

Broertje

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2009, 21:00 »
Sinds 2 weken tank ik weer bij de Shell i.p.v. Tank en Tinq. Moet zeggen dat hij ook wat zuiniger rijdt op de Shell brandstof.
Mijn tank deze week: 1:17 en een half zelfs ;-)
Nu overweeg ik ook nog een Dyno setje ....
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2009, 17:12 door Broertje »

theike

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2009, 20:45 »
De enigste GS die zuinig is ,is de 800!
Ik heb met een 650GS 1 op 25 gereden  :angel:
Over het tanken van 98 want dat kwam hier ook ergens ter spraken. Met mijn transalp lijkt het wel alsof hij een stuk beter loopt. Vermoed ook dat het verbruik gunstiger is geworden, maar dat moet ik even bij houden de komende tijd.

theike

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2009, 16:57 »
Nu een aantal tank beurten en KM's later kan ik bevestigen dat 98 tanken (BP Ultimate 98) toch wat scheelt. Kwa verbruik doet hij nu 1:20 tegen 1:18,5-19 eerst (TinQ 95) bij toeren. Ook loopt het blok lekkerder, hoewel ik laatst tussendoor een keertje BP95 had getankt en het voelde het ongeveer het zelfde aan.
Nu nog die bougies erin die elders in dit topic werden genoemd en kijken of dat wat scheelt. Maar dat is natuurlijk voor een '05 Alp.. ipv een Varadero..

@Bobby, Thx voor de uitnodiging trouwens :) (Beter een late, dan een HELE late reactie..)
« Laatst bewerkt op: 14 april 2009, 17:00 door theike »

Offline dj.verhulst

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2009, 15:03 »
bij m'n AT maakt het geen moer uit wat ik erin mik 91 of 98 , merk geen verschil


vroeg me af of er ook mensen zijn die op de injectie dero een powerbox of aan het chippen zijn geweest om de nadelen van de euro II en III terreur te verhelpen ?
 
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Offline Biker000

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #15 Gepost op: 29 april 2013, 22:47 »
Met de zoekoptie op de vraag over verbruik van de Varadero kwam ik hier terecht.
Echter kwam ik niet de waarden tegen die ik sinds de aanschaf 2 weken geleden heb gehad.
Op een rit van 200 km puur snelweg was ik 16 liter kwijt. Op een rit na het monteren van een verhogingssetje, nieuwe banden, balhoofdlagers en nieuwe remblokken achter heb ik eerst 60 km rustig aan gereden en vervolgens 70 km aan het knallen geweest waar hij tot 2x aan toe in de toerenbegrenzer schoot was ik 20 liter kwijt. Ik merk ook nu een lichte onballans en met stationair slaat hij wel eens over.

Kan het zijn dat ik als ik Power up II en III gebruik en de motor van 2 nieuwe iridium? bougies voorzie dat dit al heel veel scheelt in het verbruik?
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Transit

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #16 Gepost op: 29 april 2013, 23:01 »
Bobby temp(e)lier noem je jezelf en dan vraag je waarom je motor zoveel zuipt? ;) ;D

Offline Menno

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #17 Gepost op: 30 april 2013, 10:25 »
Bobby heet bobby


Zijn Dero heette Tempelier...


Staat nu geloof ik in Sneek want Bobby heeft zijn motor ingeruild voor een hond.

Offline Biker000

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #18 Gepost op: 30 april 2013, 10:39 »
Heb een oud topic gebruikt voor mijn vraag. Maar hoop wel dat iemand een antwoord heeft.
Vrijdag een lang weekeinde Ardennen en hoop het dan opgelost te hebben.
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Menno

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #19 Gepost op: 30 april 2013, 13:02 »
Mijn Dero verbruikt ook best wel wat. Tussen de 1:13 en 1:16. Sterk afhankelijk van mijn rijgedrag.


Iridium bougies heb ik niet veel van gemerkt, wel van af en toe een forte in de tank... Dat lijkt iets te doen.


Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #20 Gepost op: 30 april 2013, 19:21 »
Mijn Dero verbruikt ook best wel wat. Tussen de 1:13 en 1:16. Sterk afhankelijk van mijn rijgedrag.


Iridium bougies heb ik niet veel van gemerkt, wel van af en toe een forte in de tank... Dat lijkt iets te doen.

Menno heeft gelijk, Fuelguard van Forte (of van KENT, zie zoekfunctie) wil helpen maar is eigenlijk symptoom bestrijding...  :-\
Ik beperk me met de fuelguard door een flesje op een volle tank benzine te gooien als ik de motor lang moet stallen.

Naar een goede tuner en een dynojet setje er op, eventueel in combi met een BMC of K&N luchtfilter én de Iridium vonkenkaarsjes.
Die combinatie heeft er voor gezorgd, dat onze '2000 (zelfde model als die van Menno, alleen de kleur is anders...  8) ) gemiddeld net zo zuinig is als mijn vorige (2004) injectiedero.
Zelfs als ik d'r op rij met mijn 2,04 meter x 105kg.

Mijn huidige (laatste model) is écht aanmerkelijk zuiniger (ook in vergelijk met mijn vorige injectiedero). Maar heb d'r nog niet echt lange afstanden mee kunnen rijden; mijn aanstaande motorvakantie moet het gaan uitwijzen...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #21 Gepost op: 30 april 2013, 20:08 »
Slechte vergelijking van 60 km rustig en dan ineens 70 km knallen.
Laat ik er dus vanuit gaan dat je met dat knallen bedoeld dat je ruim boven de 150 km/h hebt gereden. ( begrenzer heb ik nog niet gevonden trouwens)

Geen wonder dan van die 20 liter.

Als ik rustig rij op de dijkjes, en dan bedoel ik ook rustig zonder fel optrekken en uit laten lopen bij het afremmen, dan haal ik ook 1 op 18,5 met de injectie dero.
Ga ik wat sportiever rijden zit je al snel op de 1 op 13 of 14.
Bij langere afstanden snelweg met een kruissnelheid van 130 km/h zit ik op 1 op 17 gemiddeld.
Het hangt voor het grootste deel af van je rijstijl en dus ook van je rechterhand.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ron overkleeft

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #22 Gepost op: 01 mei 2013, 20:05 »
Slechte vergelijking van 60 km rustig en dan ineens 70 km knallen.
Laat ik er dus vanuit gaan dat je met dat knallen bedoeld dat je ruim boven de 150 km/h hebt gereden. ( begrenzer heb ik nog niet gevonden trouwens)

Geen wonder dan van die 20 liter.

Als ik rustig rij op de dijkjes, en dan bedoel ik ook rustig zonder fel optrekken en uit laten lopen bij het afremmen, dan haal ik ook 1 op 18,5 met de injectie dero.
Ga ik wat sportiever rijden zit je al snel op de 1 op 13 of 14.
Bij langere afstanden snelweg met een kruissnelheid van 130 km/h zit ik op 1 op 17 gemiddeld.
Het hangt voor het grootste deel af van je rijstijl en dus ook van je rechterhand.
Zo veel dronk mijn Varadero ook tot dat ik de" power commander " liet plaatsen ineens 1 op 21
bij rustig dijkjes glijden en 1 op 18 woon werk. Toch 15 % brandstof besparing.
Oke koste ook wel wat !
powercommander + rollerbank afstelling 550 euro
Leovince uitlaten  (straatlegaal)              450 euro
K&n  filter                                                   80 eurie
Is dus wel effe 1080 eurie
Stel ik rij per jaar 18.000 km aan 1op 18 dat is 1000 liter per jaar, besparing is 15% is dus 150 liter per jaar
Is 150 maal 1,70 de liter =  255 euro besparing per jaar.
Ik moet dus ruim 4 jaar rijden om de investering terug te verdienen,maar wie slechts 9.000 km per jaar rijd
doet daar dik 8 jaar over.  Maar er is meer!
De motor loopt mooier.
De uitlaten ronken, brullen,roggelen veel mooier (loud pype's safe's live's)
Uitlaten zijn ong 8 kilo lichter dan origineel .
Tikje meer vermogen.
Luchtfilter pas na 50.000 km schoon wassen ( scheelt tank afbouwen)
Minder keren naar de pomp.

Motorrijden is emotie en voor mij is het elke euro waard geweest, het zit er nu 4 jaar op dus de investering
is eruit. maar ook al zou het zich nooit terug verdienen zou ik het er ook opzetten .
Rest er nog 1 ding, niet iedereen heeft die 1080 euro,tjes in zijn zak.
Dat word dus effe flink met moeders de vrouw onderhandelen, misschien helpt dit verhaal je?









Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #23 Gepost op: 01 mei 2013, 21:26 »
Ron,

Ik had die PC ook op mijn injectiedero. Heb in 8 jaar tijd 100.000 km gereden (de PC is er direct in het begin opgekomen). Was in het begin niet echt enthousiast, maar dat enthousiasme kwam vanzelf!
Biker000 heeft een carbudero. Daar ligt het iets anders.

Een dynojet setje op de carburateurs kost je (incl afstellen) ongeveer een 100€ per carburateur. Komt eventueel nog een dynorun overheen (altijd doen), en een O2 eliminator (google on it) zou ik op de carbudero ook meenemen (de PC heeft deze standaard ingebakken).

Laten we heel erg ruim rekenen, incl luchtfilter, dat je voor een carbudero een dikke € 500,- kwijt bent voor de 'job'.
Deze truuk hebben we gedaan op Kaatjes Dero (vergeet ook de Iridium bougies niet, maar die hebben we op de injectiedero standaard).

Dat was in 2000.
Inmiddels is het 2013 en heeft de motor 160.000 km gelopen.

De winst die je kunt halen met een carbudero is écht VELE malen hoger, dan de winst die je kunt halen op een injectiedero; terwijl de investering om het doel te halen op de injectiedero juist forser is.
Ik zou ff gaan buurten bij JR-Tuning in Veendam (onderdeel van clubdealer Mulders Motoren). Hebben super veel ervaring op dit gebied, en er valt altijd te onderhandelen voor een leuke prijs.

TCN leden krijgen ook nog eens korting...

Als Goes dichterbij is, daar zit ook een dynojet expert. Naam ben ik ff kwijt.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Menno

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #24 Gepost op: 01 mei 2013, 21:51 »



Ruud Fredriks Dynojet bv


Ook bekend als Tovami

Offline Biker000

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #25 Gepost op: 01 mei 2013, 23:21 »
Wow thnx voor de info ga ik zeker iets mee doen.
De bougies zet ik er morgen op, en de motor up heb ik in combi met v-power er ingedaan. De motor loopt voor het gevoel nog niet helemaal super maar was nu op 210 km 14 liter kwijt, een hele verbetering al.
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Oldtimer

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #26 Gepost op: 01 mei 2013, 23:29 »
Citaat
Zo veel dronk mijn Varadero ook tot dat ik de" power commander " l

De waarden zijn met PC5, maar ik heb de originele uitlaat en filter er nog op.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Two Plugs

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #27 Gepost op: 02 mei 2013, 08:10 »


Ruud Fredriks Dynojet bv


Ook bekend als Tovami

Tnx Menno, dat was'm idd!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline ron overkleeft

Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #28 Gepost op: 02 mei 2013, 18:54 »
De waarden zijn met PC5, maar ik heb de originele uitlaat en filter er nog op.
Zonde dat je die er ook niet effe onder legt dat luchtfilter verdien je zo terug en in combinatie met een absorptiedemper ademt je motor veel beter in en uit en loopt tie veel losser.
Wees niet bang voor de herrie heb zelf LeoVince eronder en tot de eerste helft van de gasschuif maakt tie
niet veel meer herrie als een standaard maar daarna wordt het feest.

Erik

  • Gast
Re: waarom verbruikt mijn varadero zo veel
« Reactie #29 Gepost op: 09 mei 2013, 19:55 »

...en een O2 eliminator (google on it) zou ik op de carbudero ook meenemen (de PC heeft deze standaard ingebakken).


Denk dat je nu de plank wel heel erg mis slaat Bernard. Waar wilde je die O2 eliminator op een carbfiets plaatsen?  ::)