Auteur Topic: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)  (gelezen 7430 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Gepost op: 05 april 2011, 02:06 »
Hier, voor de geinteresseerden alvast een voorproefje. Het stuk schema wat ik reeds gedaan heb (en er kom nog een heel stuk bij):

]

Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit stukje electronica de volgende functies heeft:

Richting aanwijzen (uiteraard) met tiptoetsbediening
Alarmlichten met 2 standen: normaal en flitsend
Running lights, indien lichten aan ook de knippers continu aan op lagere lichtsterkte
Kortstondig fel flitsen bij remmen (mogelijkheid om achterlicht dit ook mee te laten doen), 0,5 - 1 seconde. Mogelijk inclusief G-sensor om echt alleen bij hard remmen te flitsen, en dus niet als met de rem intrekt tijdens stilstaan.

Toegevoegde ideeën van mede-TCN-ers:
Ad Mies: Na x meter knipperlichten automatisch uitschakelen

« Laatst bewerkt op: 05 april 2011, 10:09 door 4Plugs »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Waffie

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2011, 08:16 »
 halo,

wat zou je denken van knipperlichten die automatich uitgaan na een bepaalde tijd (is al wel op de markt) maar ook na bepaalde afstand al dan niet door een magneet puls net zoals dit bij veel yamha modellen ook werkt

dat zou ik wel willen ?

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline voorstad

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2011, 09:26 »
Citaat
wat zou je denken van knipperlichten die automatich uitgaan na een bepaalde tijd

+1 !

En is het niet mogelijk om de verschillende opties te bedienen door met de bestaande knipperlichtschakelaars een bepaalde combinatie te gebruiken? Zoiets als: binnen 3 seconden twee keer naar rechts is alarmlichten; 2 keer naar links is running lights. etc.?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #3 Gepost op: 05 april 2011, 10:07 »
Kom maar op met de ideeën, dan kijk ik wel of ik zoiets erin kan bouwen.... :)

Dat met bestaande schakelaar meerdere functies bij meerdere malen contact maken, is heeel lastig. Dan zou ik van standaard logica moeten overgaan op een processorgestuurde schakeling. Helaas beschik ik  (nog) niet over programmeerkennis voor zoiets, maar met een PIC zou dat moeten kunnen.

Overigens is de bestaande schakelaar een een Latching switch, dus twee keer naar rechts drukken, is  electronisch gezien nog steeds maar 1x drukken.

Dat na zoveel meter uitschakelen van de knippers, dat is wel goed te doen, denk ik...ik ben toch van plan een G-sensor in te bouwen, die zou ik daarvoor kunnen gebruiken...
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #4 Gepost op: 05 april 2011, 10:48 »
En is het niet mogelijk om de verschillende opties te bedienen door met de bestaande knipperlichtschakelaars een bepaalde combinatie te gebruiken? Zoiets als: binnen 3 seconden twee keer naar rechts is alarmlichten; 2 keer naar links is running lights. etc.?

bestaat al zie hier.
http://www.mototronix.nl/Goedzicht.htm

Dannye4

  • Gast
Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #5 Gepost op: 05 april 2011, 10:49 »
Automatisch AAN als je naar links of rechts helt (H-sensor?)

Kleuren Knippererende lichtjes met kerstmis (K-sensor?)

Morse seinen? (M-sensor?)

Als er toch LEDs ingaan.. kun je dan ook Smileys tonen?

Offline Pakfiets

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #6 Gepost op: 05 april 2011, 10:52 »
Ben ooit de (wat minder gelukkige) bezitter van een V45 Sabre (VF750S) geweest, die had een pot meter onder het balhoofd die, zodra het stuur weer recht stond, de knipperlichten weer automagisch uitschakelde (tenminste; als het kreng het deed  >:( ).
Ook na een bepaalde afstand te hebben afgelegd werden de knipperlichten automagisch uitgeschakeld.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #7 Gepost op: 05 april 2011, 12:51 »
En is het niet mogelijk om de verschillende opties te bedienen door met de bestaande knipperlichtschakelaars een bepaalde combinatie te gebruiken? Zoiets als: binnen 3 seconden twee keer naar rechts is alarmlichten; 2 keer naar links is running lights. etc.?

bestaat al zie hier.
http://www.mototronix.nl/Goedzicht.htm

Dit zijn waarschijnlijk ook processorgestuurde modules, en ik weet dat het allemaal al bestaat. Voor mij is het een uitdaging om zoiets met een eigen ontwerp ook te bouwen. Nu doe ik het met gewone logische chips, wellicht in de toekomst dat ik de stap maak naar processorgestuurde electronica. Het is een leerproces en ik doe het stapje voor stapje :)

De bediening van de modules die op deze website staan, zal trouwens best lastig zijn op een alp of twin of dero, aangezien de schakelaars op deze motoren hun stand behouden na het naar links of rechts drukken. Je voelt ook een mechanische klik als je hem recht indrukt bij het uitzetten. Voor alarmlichten moet je dan bijv. 1x naar rechts drukken, dan weer 1x recht indrukken, daarna weer naar rechts drukken. Dat is beetje omslachtig als je zoiets snel wilt bedienen. Maar met tiptoetsen wordt zoiets wel een stuk gemakkelijker, dat zijn feitelijk normale maakcontacten waarmee je snel 2 of 3 pulsen af kunt geven. Ik wil dus ook een kleine module maken die in de plaats komt van de grote mechanische schakelaar in het huisje, met daarop 2 korte-slag knoppen die op de zelfde plek zitten als waar het hefboompje voor de richtingaanwijzers nu zit. Wel komt er een aparte knop voor de alarmlichten, maar die kunnen dan weer uitgezet worden dmv de tiptoetsen.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Anne

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2011, 13:59 »
Ik ben momenteel ook bezig met zoiets!

Ik heb de knipperlichten vervangen door LEDs:
http://www.dealextreme.com/p/d1116a-3w-300-lumen-14x5050-smd-led-car-white-light-bulb-pair-dc-12v-45480
Deze hebben een gewone fitting, zodat ik het circuit gewoon kan "inhacken" op de reguliere kabelboom van de TA.
Geen extra draden dus.

Verder gebruik ik een microcontroller met een versterkertrap om de LEDs te schakelen; ik maak 2 programma's.
- Gewone alarmlichten
- Emergency stand; dat flitst continu 3x rechts, 3x links. (voor het begeleiden van wedstrijden etc)

Het voordeel is dat je dus geen extra kabels hoeft aan te leggen, en dat de gewone richtingaanwijzer nog op
de gewone manier werkt.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2011, 14:39 »
Cool, daar wil ik dus ook nog eens naar toe, maar ik heb nog geen ervaring met uC/uP 's vandaar dat ik nog lekker met losse logica stoei.

Misschien kunnen we samenwerken?
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Anne

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2011, 16:39 »
Uiteindelijk is het de bedoeling dat dit stukje electronica de volgende functies heeft:


Een samenwerking kan wel hoor!
Als in; ik kan, als het af is, je leren hoe het werkt. Het is namelijk erg simpel.
Het komt er op neer dat de microcontroller dus de knipperlichten kan regelen, maar dat het normale
knipperlichtcircuit blijft bestaan. Gaat het stuk, of wat dan ook, dan werkt de normale knipperverlichting nog.

Even een reactie op je wensenlijstje:

Richting aanwijzen (uiteraard) met tiptoetsbediening
  - Hoeft dus niet

Alarmlichten met 2 standen: normaal en flitsend
  - Allebei zeer!! eenvoudig te programmeren in de microcontroller. Zeker met de library die ik ervoor heb gemaakt.

Running lights, indien lichten aan ook de knippers continu aan op lagere lichtsterkte
  - Dat kan. Eenvoudig bij de connector naar het stuur toe de lichtswitch aftappen en op de microcontroller aansluiten.
    Met een transistor de stroomdoorvoer beperken om het licht te dimmen; let wel op, die gaat dus heel heet worden.
    Alternatief is PWM toepassen op het knipperlicht, maar dat kan vervelend worden.

Kortstondig fel flitsen bij remmen (mogelijkheid om achterlicht dit ook mee te laten doen), 0,5 - 1 seconde. Mogelijk inclusief G-sensor om echt alleen bij hard remmen te flitsen, en dus niet als met de rem intrekt tijdens stilstaan.
  - Zou je kunnen doen. Uitdaging is dit alleen te doen bij noodstops. Erg moeilijk, want het aantal G's bij van 4km/u ineens vol je rem inknijpen tot 0km/u is erg groot. Dat onderscheid is moeilijk. Natuurlijk is een noodstop langer etc, maar ik probeer aan te geven dat het kalibreren van dergelijk systeem geen eitje is :) G sensors zijn wel te krijgen, zoals MXC6202xM. Die kan via I2C aan de microcontroller gehangen worden. Geen ervaring mee.

Ad Mies: Na x meter knipperlichten automatisch uitschakelen
  - Gaat niet werken, afstand is niet meetbaar. Na bepaalde tijd kan wel, maar dat is voor een stoplicht weer erg onhandig.
In combinatie met die G sensor is het dan wel echt uberstoer om "na de bocht automatisch" je knipperlichten uit te gooien :D
Maar dat voor elkaar krijgen is helemaal moeilijk; het wordt in auto's ook niet voor niets nog steeds mechanisch opgelost.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2011, 17:22 door Anne »

Offline Peter_Winsum

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #11 Gepost op: 05 april 2011, 22:33 »
Citaat
Running lights, indien lichten aan ook de knippers continu aan op lagere lichtsterkte

Dat heb ik nu ook (op de ouderwetse manier), maar ga dit verwijderen. Krijg regelmatig de opmerking dat andere motorrijders  de indruk kregen dat ik wilde afslaan wanneer ze mij in de spiegels zagen of me vanuit de ooghoeken zagen. Gezien de gevaarlijke situatie die dit kan opleveren ga ik de knippers niet meer permanent laten branden.

Vorige eigenaar heeft dit zelf in elkaar geknutseld door extra gloeilampjes aan te leggen en in het kapje van de knipperlichten te monteren via een extra gaatje in de achterkant. Deze voeding wil ik nu gaan gebruiken voor het monteren van verstralers aan mijn valbeugel en dan wit licht in plaats van oranje.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline michelbijl

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #12 Gepost op: 05 april 2011, 23:44 »
Klinkt allemaal héél ingewikkeld.

Bij mij gaat het licht uit als het over electronica gaat.
Ik ben wel geïntereseerd in de uitkomst, gaat zo'n alles kunnende knipperlichtinstallatie ook in de verkoop?

Thnx!

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2011, 01:06 »
@Anne:

PWM is voor mij dan weer zeer eenvoudig te maken; een simpel 555 timertje met vaste f (bijv. 1 kHz) en regelbare duty cycle maakt een PWM regelaartje die 5 - 95% lichtsterkte kan geven. Echter het is nòg makkelijker (en eigenlijk beter) om een LM317 of LD1085(betere versie) schakeling te gebruiken als spanningsregelaar, tevens worden piekspanningen dan afgevangen(heel belangrijk bij LEDs!). Deze zal dan ook wel iets van een warmteafvoer moeten hebben maar niet veel.

Dat tiptoetsen niet noodzakelijk zijn weet ik ook wel, dat is iets wat ik als een extra beschouw. Echter geven tiptoetsen wel meer gemak als men functies als 2x of 3x naar rechts of links klikken wil toevoegen want zoals gezegd de schakelaar in het huis is een latching switch, het contact houdt bij 1 keer links of rechts drukken aan, totdat hij in het midden ingedrukt wordt, dan wordt mechanisch het contact verbroken.

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline monaco

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2011, 15:25 »
ik ben bezig om met een condensator mijn knipperlichten te verbinden met mijn Garmin.
Dan gaan ze automatisch aan voor de bocht en weer uit na het nemen van de bocht.
De GPS meet continu de snelheid en zet bij grote vertraging de knipperlichten aan. :))
"De motor is voor onze eeuw de uitvinding die wij als enige gelijkwaardige tegenover het Parthenon kunnen stellen."
Martinus Nijhoff  Nederlands dichter (1894-1953)

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #15 Gepost op: 06 april 2011, 16:20 »
Ben ik toch benieuwd hoe je dat electronisch gezien, voor mekaar gaat krijgen :)

Heb je zin om het toe te lichten hoe je dit gaat doen?
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Anne

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #16 Gepost op: 06 april 2011, 17:17 »
Dan is het een kwestie van de mini-usd met een capacitrale condensmeter aan
de paralelle influx van je bluetooth headset koppelen zodat de juiste MP3 wordt afgespeeld
in je oren.

Ja 4plugs, waarom maak je het zo moeilijk?  ;)

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #17 Gepost op: 06 april 2011, 22:14 »
ik ben normaal een grappenmaker maar electronica neem ik toch wel serieus, ben wat dat betreft wel een nerd....

Oja en mn vriendin, die neem ik ook serieus... ;)
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline GJ.

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #18 Gepost op: 06 april 2011, 22:50 »
ik ben normaal een grappenmaker maar electronica neem ik toch wel serieus, ben wat dat betreft wel een nerd....

Oja en mn vriendin, die neem ik ook serieus... ;)
HA HA HA :P

Offline Anne

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #19 Gepost op: 05 mei 2011, 16:35 »
@4Plugs; dit is hoever ik nu ben :)
http://www.youtube.com/watch?v=OrFj-0iKDAc
Vanavond inbouwen; kijken of het dan ook werkt...

Offline Herman

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #20 Gepost op: 05 mei 2011, 18:38 »
Hoi Anna,

De knipperlichten bediening ziet er erg fraai uit, knap werk hoor.
Ook de complimenten voor je muziek stukjes, overigens als
het bij een van de filmpjes afgebeelde instrumentarieum
van jouw is, heb je ook wel wat staan zeg, wow.

Oja, heb net m'n knipperlicht relai gedemonteerd i.v.m
licht vocht schade......dus een waterdicht uitvoering
zou handig voor me zijn  :-X :-\

Groet,

Herman

Offline Anne

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #21 Gepost op: 06 mei 2011, 11:06 »
Gisteravond ingebouwd; van een van de mogelijkheden is dit nu een demo:
http://www.youtube.com/watch?v=43VIAP7Zy5k

Verder werkt hij perfect; maar ik ga hem niet massa-produceren.
Dat is 4PLugs'  afdeling; ik ga hem wel leren hoe dit met microcontrollers moet :)
"massa" productie is pas fatsoenlijk te doen als je er een printplaatje voor kan maken...
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2011, 11:47 door Anne »

Offline Herman

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #22 Gepost op: 06 mei 2011, 12:24 »
Hoi Anne,

Ziet er ingebouwd flitsend uit, mocht je de gegevens hier ter beschikking
willen stellen houdt ik me zeker aanbevolen.
Electronica was een hobby van me, lijkt me dus wel leuk om hier weer eens
mee te spelen. Ik heb thuis nog een microcontroller experimenter kitje
liggen, bedoeld om hier wat meer kennis van op te doen, maar ja is er tot
de dag van vandaag nog niet van gekomen. Wie weet is de microcontroller
al wel niet meer te krijgen......het spul vernieuwd zo snel heden ten dagen.

Ik hoor het wel.

Groet,

Herman

Offline Herman

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #23 Gepost op: 07 mei 2011, 09:10 »
Hallo Anne,

Ik heb het kitje weer ff afgestoft, welke micro controller heb je gebruikt,
kan ik eens kijken of ik hem daar in kan gebruiken.

Dank voor de info.

Groet,

Herman

Offline Anne

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #24 Gepost op: 09 mei 2011, 11:54 »
@Herman; ik gebruik altijd Atmel's AVR reeks.

- simpel te programmeren in een gratis super goede basic-omgeving (bascom AVR)
- verzenden naar chip met een los programma; ponyprog, ook gratis.
- De programmer voor aan de paralelle poort van de pc is super simpel: http://www.lancos.com/e2p/avrisp-siprog.gif

De chips hebben alles wat je zou willen; ADC's, interrupts, interne clock, de hele reutemeteut :)
Simpelste microcontroller die bijna altijd voldoet: attiny2313

Offline Chris_TA

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #25 Gepost op: 10 mei 2011, 21:59 »
Ik vond het topic zo leuk beginnen, en dacht dat wil ik ook. Maar dat past toch nooit allemaal op een Alpje?
555 timertje met vaste f
ADC's
attiny2313
bascom AVR
condensator
G-sensor
I2C
interne clock
interrupts
Latching switch
LD1085
LEDs
library
LM317
logische chips
microcontroller
MXC6202xM
paralelle poort
PIC
ponyprog
pot meter
processorgestuurde modules
PWM
regelbare duty cycle
reutemeteut
tiptoetsen
transistor
uC/uP 's


Ik heb overigens wel al paralelle poorten op mijn TA, maar ik noem ze uitlaat.
Verder ben ik niet zo van de logische chips, ik houd meer van paprika.

Maar tegen de tijd dat je ze kant en klaar bij de Conrad kan bestellen neem ik het ook ;-)
Chris_TA
Transalp PD06 '94 - Valbeugels, running lights, vario tourruit, handvatverwarming, middenbok, topkoffer, bagster tanktas

Offline Cor @ Schiedam

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #26 Gepost op: 11 mei 2011, 18:22 »
Misschien een ideetje ?
ik had vroeger op mijn honda mtx8 een alarm zitten
bij dat alarm ging na een tijdje knipperlicht aan, een piep mee piepen, dat was soms wat minder maar hij ging ook piepen bij een bepaalt toetental.
Dus voor de verkeerslichten niets aan de hand en bij het rijden ging hij dus piepen. (als je boven dat bepaalde toerental kwam)
Je moest de knipers wel zelf uit doen, dus niet automatisch.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2011, 18:55 door Cor @ Schiedam »
There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

Offline ModderRobbert

Re: Mijn volgende project: knippers die alles kunnen :)
« Reactie #27 Gepost op: 12 mei 2011, 09:54 »
Knipperlichten automatisch uit na x meter zit als standaard op mijn
BMW R1200GS.......dit is het allereerste dat ik eraf zou halen als het zou kunnen!!!

In de praktijk echt #$¥>|\% :-[, mijn welgemeende advies vooral niet doen!

Robbert
TA600 en een XT600 voor de fun, R1200gs voor de afstanden.....