Auteur Topic: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?  (gelezen 13090 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Mijn K&N luchtfilter is aan een schoonmaakbeurt toe.

Wie kan mij vertellen wat de juiste manier is om het schoon te maken, en waarmee het naderhand behandeld moet worden?

Alvast bedankt

Groetjes Paul.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D


Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2011, 21:26 »
Oke dat vermoeden had ik al, dat wordt 2 spuitbussen kopen, 1 cleaner en 1 behandelolie.

Wat betreft die cleaner, werkt remmenreiniger goed als cleaner of kan ik dat beter niet doen?
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline V-Twin

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #3 Gepost op: 05 april 2011, 21:27 »
Gewoon een goedkoop papieren filter nemen. Als je veel off-road rijdt is dat stukken beter dan een K&N.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #4 Gepost op: 05 april 2011, 21:32 »
Dat zeg je nu wel maar een papieren filter zit dus na 1 stoffige rit helemaal dicht...bij mij wel tenminste.

Met deze K&N heb ik toch wel wat langer door kunnen rijden. Overigens heb ik deze zeer voordelig op de kop getikt, tegen een prijs waar een papieren filter niet eens tegenop kan  ;D

En ja ik weet het, als die K&N na 1 stoffige rit nog niet dicht zit betekent dat maar 1 ding, dat het stof DOOR het filter is gegaan. Alhoewel dat niet helemaal waar hoeft te zijn, K&N kan ook meer stof in het filter vasthouden zonder gelijk dicht te lopen, vergeleken met een papieren filter.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Hotel 317

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #5 Gepost op: 05 april 2011, 21:51 »
Dat zeg je nu wel maar een papieren filter zit dus na 1 stoffige rit helemaal dicht...bij mij wel tenminste.

Met deze K&N heb ik toch wel wat langer door kunnen rijden. Overigens heb ik deze zeer voordelig op de kop getikt, tegen een prijs waar een papieren filter niet eens tegenop kan  ;D

En ja ik weet het, als die K&N na 1 stoffige rit nog niet dicht zit betekent dat maar 1 ding, dat het stof DOOR het filter is gegaan. Alhoewel dat niet helemaal waar hoeft te zijn, K&N kan ook meer stof in het filter vasthouden zonder gelijk dicht te lopen, vergeleken met een papieren filter.

Bullshit. Er is een reden waarom een Africa Twin met UNF draad en een papieren luchtfilter in elkaar zit, en een Vespa aan elkaar hangt met parkers en een schuimpje als luchtfilter heeft: Een Vespa kun je na 2 jaar weggooien door de gebrekkige kwaliteit van alles. Een Twin mag bij zwaar gebruik bij de ton eens aan een overmaats zuiger en nieuwe koppeling gaan denken.

Overigens: reiniger en impregneerolie zijn gewoon verkrijgbaar als set, in een stoer doosje met handleiding ;).

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #6 Gepost op: 05 april 2011, 22:25 »
Euh, welk gedeelte noem je nu bullshit?

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Hotel 317

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #7 Gepost op: 05 april 2011, 22:51 »
goede vraag...

Ik ga op een andere manier stoom afblazen, maar mijn mening m.b.t. schuimfilter versus papieren filter is duidelijk hoop ik   ;) .

Offline The Headless Horseman

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2011, 23:27 »
Ik ken de verhalen over K&N + stof ook  :-\  maar goed, mijn ervaring strookt niet echt met die verhalen.....

Heb hier een Alp staan met inmiddels tegen de 100Kkm er op en alles met K&N gereden, waaronder redelijk wat stoffige kilometers, maar merk eigenlijk nog niet zoveel 'slijtage' whatsoever  ::)

Ik gebruik het K&N schoonmaaksetje. Kostte me destijds iets van 15,- eurie ofzo, maar je doet er echt een eeeeeeeeuwigheid mee  :D  Ik zou niet gaan experimenteren met remmenreiniger oid, maar gewoon zo'n setje aanschaffen.

Gebruiksaanwijzing in het kort: filter uitkloppen, schoonborstelen, inspuiten met de reiniger, afspoelen onder de kraan, goed laten drogen (paar daagies), inspuiten met bijgeleverde olie, uit laten lekken, plaatsen en karren maar weer  :D
Hoe vaak vraag je? Och, als het idee hebt dat íe vies is, of als íe wat moeizamer gaat lopen, wat het eerst komt  ;D

Succes,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2011, 23:33 »
Op je initiele vraag, ik waste het uit in wasbenzine en blies hem op afstand droog met de compressor. Olieen met K&N-olie uit de spuitbus. Pas op, je gebruikt gauw teveel olie.

Over die filters is veel onduidelijkheid. Voor zover ik het begrijp zijn standaard K&N-filters bedoeld voor betere ademing bij (sportief) straatgebruik (relatief weinig deeltjes in de lucht).

Papieren filters zijn dichter en daarmee effectiever, maar inderdaad, hebben een flink kortere levensduur bij stoffig gebruik. Onder normale omstandigheden voldoen ze als normaal verslijtdeel qua kosten op zich goed.

Offroadmotoren hebben doorgaans af-fabriek een schuimfilter. De standaard filters zijn vaak van dichter schuim en die smeer je met een dunne olie als motor- of versnellingsbakolie. Dan kun je ook nog dunnere aftermarket schuimfilters krijgen, zoals Twin Air. Deze zijn veel opener van structuur en moeten daarom met een dikkere (kleverigere) olie gesmeerd worden.

Als ik ze zou moeten klassificeren:

papier: standaard straatgebruik
K&N: spotief straatgebruik (evt. icm tuningkit)
schuim: standaard offroadgebruik
Twin Air schuim: sportief offroadgebruik (evt. icm tuningkit)

Het schijnt dat bij offroadgebruik de standaard K&N-filter te open is en juist teveel schadelijke deeltjes doorlaat. Dit zul je waarschijnlijk pas na verloop van langere tijd gaan merken door versnelde zuiger/cylinder slijtage.

My 2 cents, Brom ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2011, 23:52 »
Bedankt voor de input jongens, hier kan ik een hoop mee.

Inderdaad misschien verstandig om bij offroad gebruik even een papieren filter erin te zetten, en bij weggebruik de K&N te gebruiken. Schuimfilter zou ik ook nog kunnen overwegen, hangt van de prijs af.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Brombeer

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2011, 00:03 »
Schuimfilters zijn een tientje of zo.

Je zou kunnen kijken of je de filterbak van de Alp kan modificeren door een heel schuimflter-element (dus ook de klem) erin te bouwen.

Ik denk dat dat wel zou kunnen met wat spitsvondigheid.. ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline V-Twin

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2011, 00:11 »
Een oud papieren filter ontdoen van papier. Met het restant naar een motorcrosszaak en dan zoeken of je wat kan vinden wat goed past. Meurs in Bergschenhoek / Motorcross Aad in Bleiswijk kunnen je wellicht helpen.
Motorcross Aad verkocht in het verleden ook los filterschuim zodat je zelf een op maat gemaakte hoes kon maken. Maar ja dat was vroegûr toen ik met Dell Ortho's rondreed met een schuimfilter in een oude frite-saus emmer. Mooie tijd was dat trouwens.

Mij staat bij dat Polo ook schuimfilters verkoopt, in ieder geval wel voor een AT.

Rob Geelen gebruikte bij HL en de Anatoliarally overigens gewoon papier en volgens mij deden andere deelnemers dat ook. Onderweg geen geklooi met schoonmaken etc. Gewoon vervangen en rijden.

Offline mauppie

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2011, 07:47 »
Ik heb dacht ik nog zo'n K&N reinigingsetje staan van m'n vorige twin. Ik gebruik op deze gewoon een papieren filter dus als je het setje wilt hebben? ik doe er toch niets mee.
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2011, 16:49 »
Als je hem zondag mee kan nemen, graag! en alvast bedankt! ;D
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline PimW

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #15 Gepost op: 10 april 2011, 20:08 »
Je kunt nogsteeds losse "vellen" filterschuim krijgen. Heb ik ook mee gespeeld in deloorto's enzo, maar dat is pas een jaar of drie terug ;D

Ergens op adv rider zwerven foto's rond van een vent die inderdaad dat papier eraf gesneden heeft en opzoek is gegaan naar een passend filter. Is hem gelukt en was er erg tevrede over.

Ik heb ook nog altijd een oud filtertje op de plank liggen om eens mee naar de crosstoko te rijden. Komt er maar niet van :P

Offline zwart met oranje

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #16 Gepost op: 10 april 2011, 21:06 »
ik heb begrepen dat je je filter op een wel erg dratische manier hebt uitgespoelt  ;D
RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Offline guman007

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2011, 14:54 »
Mijn K+N filter is aangekomen. Moet ik hem nu eerst in de (bijbestelde) olie zetten of is hij "ready to use"?

Offline Hans Schaap

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2011, 18:49 »
Standaard worden ze nieuw "Klaar voor gebruik" geleverd.
Dat staat ook ergens op de doos of op het papiertje wat erbij zit, even zoeken.
Filter zit ook in een gesloten plastic zak.
 
Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Lauda

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #19 Gepost op: 07 november 2015, 12:52 »
beste mensen

nu ga ik in januari een week naar Senegal Afrika met de AT nu maak ik mijn toch zorgen om me luchtfilter heb er een kn filter in zitten en heb nog extra kn filter liggen nu weet dat met crossen er niks boven een schuim filter gaat en het in senegal veel ofroad rijden word nu heb ik een schuim vervangings- filter gevonden
https://www.mdi-online.nl/pipercross-performance-luchtfilter-honda-xrv750-africa-twin-93-03.html
zo dit de moeite waard zijn of zeggen jullie joh met de kn filter moet ook goed komen
schuimfilter is wel daar terplekken makkelijker schoon te maken 

Offline The Headless Horseman

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #20 Gepost op: 07 november 2015, 12:57 »
De K&N's schijnen niet het allerbeste te zijn voor stoffige omstandigheden, dus misschien idd beter om voor zo'n trip te vervangen voor een schuimfilter ja  :)

Vind je een week niet wat kort om helemaal naar Senegal te gaan?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline robgoesdakar

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #21 Gepost op: 08 november 2015, 11:33 »
Ik heb op mijn Twin gewoon een normaal papieren filter zitten.
Had ik ook tijdens de rally, 's avonds even voorzichtig uitkloppen en geen centje pijn gehad.
Eventueel kun je, om wat grotere viezigheden buiten te houden, er een panty omheen doen.

De K&N filters houden het stof vast omdat het een ge-olied filter is. Dus dat zou je dan regelmatig moeten gaan vervangen en/of uitwassen en opnieuw olien.

Die piper-cross is zo te zien dus zonder olie, maar zul je ook regelmatig moeten uitwassen.

PS: Als je maar een week gaat, en niet continue achter iemand in zijn stof rijdt, maar zelfstandig rijdt zal het ook met het stof in je luchtfilter reuze mee gaan vallen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline alain

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #22 Gepost op: 28 maart 2018, 11:12 »
Deze mooie foto van een K&N-filter wil ik jullie niet ontzeggen. Opgestapeld vuil na 43000 kilometer zonder reinigen. En nog werkte deze filter zonder problemen: normaal verbruik en normale prestaties. Zelfs op 4800 meter haalde ik nog probleemloos 80km /uur.

Nu is de filter uiteraard weer gereinigd en behandeld, en klaar voor een volgende 40000km.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Jan F.

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #23 Gepost op: 28 maart 2018, 19:32 »
Hmm, slijtage wordt veroorzaakt door wat er niet in het filter zit.....

K&N staat bekend dat de filterdoorlaat groter is dan het standaard papieren filter. Er zal dus ook behoorlijk wat doorheen gegaan zijn.

Groet, Jan

Offline Hotel 317

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #24 Gepost op: 28 maart 2018, 20:25 »
K&N zegt ook zelf dat een kleine hoeveelheid stof de filtratie verbeterd. Hun advies is om de drukval over het filter te meten met een manometer.... 

Ik knal er wel gewoon vijf keer per ton en nieuw stukje papier in.  ;D

Offline Brombeer

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #25 Gepost op: 28 maart 2018, 23:53 »

Hmm, slijtage wordt veroorzaakt door wat er niet in het filter zit.....

En dus in je cilinders is terecht gekomen. Ik heb er in Marokko een blok mee gesloopt, want, Brom had zich helemaal niet gerealiseerd dat dat ding er nog in zat toen die daarheen ging.


K&N staat bekend dat de filterdoorlaat groter is dan het standaard papieren filter.

En dat is weer omdat het een prestatie verhogend sportfilter is, bedoeld voor relatief schone omstandigheden, bijvoorbeeld op de weg of circuit. Waarbij K&N voor jou besloten heeft dat het genot van betere prestatie zwaarder weegt dan de kortere levensduur van je motor.

Daarnaast is een verwacht verschonings-interval van 40.000 een beetje aan de absurde kant.

Geoliede foamfilters zijn beter, maar zijn voor de meeste motortypen niet beschikbaar. Het verschoningsinterval is vrij kort (dichtslibben) en daarnaast voor de gemiddelde motorrijder nogal gebruiks-onvriendelijk.


Hotel geeft het beste advies, doe maar een papieren filter  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #26 Gepost op: 29 maart 2018, 08:24 »
En zou het dan nog uit maken of je een origineel papier filter gebruikt of is ieder aftermarket papier goed.
Varadero SD02  2004

Offline alain

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #27 Gepost op: 29 maart 2018, 11:23 »
Ik zie het niet zo zwart in (What's in a word?). K&N claimt niet enkel betere prestaties, maar ook een normale levensduur van de motor. De prestaties zijn meegevallen; de levensduur is nog af te wachten.
Die filter heeft voor mij toch het belangrijkste gedaan wat ie moest doen, inclusief de herhaalde oversteken op meer dan 4000 meter.

Mijn blokje doet het hopelijk nog eventjes goed, want ik wil er de Zijderoute nog mee doen. (Er is nog geen abnormaal olieverbruik of vermogenverlies.) Misschien laat ik de motor dan ergens in Azië achter, want het transport terug is duurder dan de waarde van de motor. Met zo een oude motor op reis is altijd spannend...

Binnen 10 dagen keuring in Sprundel. Daar krijg ik te horen wat nog beter moet.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2018, 18:27 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Brombeer

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #28 Gepost op: 29 maart 2018, 23:03 »

Wat ik opdiste w.b. gebruik van K&N is het enig juiste.


Je mag wel koppig zijn, dat staat een ieder vrij  ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline alain

Re: K&N luchtfilter, schoonmaken en behandelen - Hoe en Waarmee?
« Reactie #29 Gepost op: 30 maart 2018, 07:36 »
Brom,
Eigenzinnig maar niet koppig. Het zijn enkel de ezels die niet van gedacht veranderen.
Je raad is geen verloren moeite!
Ik zal toch wel nog eens goed nadenken over wat je schrijft, mij verder documenteren, en dan een gewogen beslissing nemen hoe het verder moet. De tips and de tricks, dat zijn de redenen waarom ik hier op dit forum zit. En deze manier van werken heeft mij nog geen windeieren gelegd.


PD06(1994) - PD06(1993)