Auteur Topic: Beroerde accu's... Tips wanted!  (gelezen 6935 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Two Plugs

Beroerde accu's... Tips wanted!
« Gepost op: 06 april 2011, 08:03 »
@ Allen...

Vanmorgen met de Dero naar het werk. Dero heeft slechts een weekje niet gelopen. Niet dus, accu (alweer) leeg. Het schijnt mode te zijn dat Dero's bij stilstand de accu op teren als je er geen druppellader opzet en naar 2 jaar kun je lkkr ff een nieuwe halen. En die zijn niet echt bijster voordelig...

Frustratie wordt bevestigd door mijn XLV en Karinda's Alpje 600... Die hebben we vorig jaar direct na de bouwvak 'op stal' gezet ivm ruimtegebrek door een verbouwing. Vorige week weer tot leven gewekt, en wat denk je? Idd, starten - lopen.

Heb de afgelopen jaren steevast in een dure merk batterij geinvesteerd voor de Dero en ben er nu dus helemaal klaar mee. Gemiddeld ben je toch zo'n 100 Pleuri's kwijt voor z'n 'gell-accu'. Zoek nu een goedkoop, goed alternatief.

Sta open voor jullie suggesties!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline EDxrv

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #1 Gepost op: 06 april 2011, 12:23 »
Lekstroom meten? Alarm aanwezig? Handvatverwarming/gearindicator rechtsreeks aangesloten? Bij lekstroom kan je uitrekenen na hoeveel tijd de accu op 50 of 70% zit. Accu is x Ah, lekstroom is y mA.
Heb het wel eens bij de auto gehad met de losse carkit in de sigarettenaansteker. Bij ca 70% van de accu startte de auto net niet.
Maar dat weet je als je circuits ontwerptSorry mistake even in de war door bijna gelijke namen twoplugs/4plugs.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2011, 15:45 door Eduardxr500 »

Offline Jeroen

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #2 Gepost op: 06 april 2011, 15:50 »
beetje boel uit de buurt voor jou, maar ik haal onze accu's bij de goudse accucentrale, ben voor een twin accu € 50 kwijt die ik net zo snel sloop als een yuasa. Zit er bij jullie niet ergens een hardcore accu dealer?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Neet

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #3 Gepost op: 06 april 2011, 17:56 »
Meet eerst even of er stroom (ampere) weg lekt als alles uit staat.

Gewoon even de min draad los van de accu en een ampere meter tussen de min pool van de accu en alle aansluitingen die normaal op je min pool zitten.
(let op, meter in de ampere stand en de ampere aansluitingen) Nu dan kijken hoeveel milli ampere er loopt.

Offline EDxrv

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #4 Gepost op: 06 april 2011, 21:26 »
En heel soms lekt er stroom weg via de spanningsregelaar.

Offline Brombeer

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #5 Gepost op: 06 april 2011, 21:30 »
Ja, je zou een defecte diode kunnen hebben (die voorkomt weglekken).

Normaalgesproken moet een accu maanden onaangeroerd kunnen staan.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Two Plugs

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2011, 10:14 »
Klap gegeven en met een FIXE korting weer een Yuasa gekocht. En onderzoek ingeleid voor die lekke stroom, lijkt me idd wel een plausibele uitleg.

Heb al een beetje een vermoeden waar het kan zitten, nml één van de achteraf geinstalleerde accesoires:
- óf de STEBEL claxon die z'n voeding rechtstreeks via de accu krijgt;
- óf de TomTom die z'n voeding rechtstreeks via de accu krijgt;
- óf de Powercommander
- óf de handvatverwarming.

Wordt vervolgt. Kan in ieder geval weer rijden en da's lekker commuten met dat mooie weer van vandaag!
Tnx allen voor de reacties!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2011, 10:33 »
Citaat
- óf de STEBEL claxon die z'n voeding rechtstreeks via de accu krijgt;
- óf de TomTom die z'n voeding rechtstreeks via de accu krijgt;
- óf de Powercommander
- óf de handvatverwarming
STEBEL claxon verbruikt niks zolang je niet toetert
de TomTom  Heeft zo weinig nodig dat daarvan je accu niet leeg raakt en zeker niet defect
de Powercommander, dan had ik ook een lege accu moeten hebben, en ook deze verbruikt in rust bijna niets
de handvatverwarming, Tja, als je die laat aanstaan wil de accu wel leeg ( en defect )

Nog meer vragen ????
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline EDxrv

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2011, 16:56 »
Groen ledje van de tomtom neemt wel stroom als je die erop laat zitten. Heel weinig, maar 7x24 uur telt toch mee.

Offline Neet

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #9 Gepost op: 07 april 2011, 19:04 »
Groen ledje van de tomtom neemt wel stroom als je die erop laat zitten. Heel weinig, maar 7x24 uur telt toch mee.
Plus dat ze blijven laden ook al is dat ook niet veel. Tel maar weer op.

1 accessoire vergeten uit te zetten en je bent de klos (netjes he...)

1 keer goed leeg en je accu heeft al niet veel zin meer in t leven. Zorg dat je accu nooit onder de 50 pct komt.


Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #10 Gepost op: 07 april 2011, 19:16 »
Ik heb ook een gel accu in mijn Alp, maar die doet het na een aantal stilstand gewoon nog, mits er geen lekstromen zijn. 1 keer de tomtom houder erop laten zitten, ja toen was ie leeg. Toch is hij er aardig van hersteld ondanks de diepontlading.

Zowieso moet je na een half jaar een accu weer op de druppellader zetten, overigens.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Sandra

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #11 Gepost op: 07 april 2011, 21:12 »
Ik zweer bij: YUASA, heb een onderhoudsvrije accu in mijn Yamaha zitten die al 14 jaar oud is..echt....niet te ge-lo-ven maar het is zo! :))
Afgelopen winter om de 3 a 4 weken even een dagje aan een ouderwetse motoracculader dus geen druppellader, ik was benieuwd oftie nog voldoende prik zou hebben om de boel weer rond te latendraaien..en ja hoor..om je rot te lachen
Ik rijd toch al een heel poosje motor en heb dit nog nooit meegemaakt....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Neet

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #12 Gepost op: 07 april 2011, 21:50 »
Ik heb ook een gel accu in mijn Alp, maar die doet het na een aantal stilstand gewoon nog, mits er geen lekstromen zijn.

Kan inderdaad. Een gel accu kan veel beter tegen diepontlading. Een gewone accu zal het meestal ook nog wel doen maar zal veel
sneller leeg gaan. De klap komt gewoon veeeel harder aan bij een gewone accu.

Een goed onderhouden accu kan ook jaren mee gaan. Een accu verliest elk jaar capaciteit, doe je niets aan, is een gegeven.
Dat heeft met scheikunde te maken en vreemde stroomstoten zal hier niet veel aan verbeteren, wel iets maar niet veel.
 

Offline roadwarrior

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #13 Gepost op: 08 april 2011, 23:10 »
Ik rijd een varadero uit 2003 met nog steeds de eerste accu, hangt dan wel vaak aan de druppellader.
'k rijd wel het hele jaar door, dus geen echte winter stop.

Offline Neet

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #14 Gepost op: 09 april 2011, 07:59 »
Als je hem maar vol houd en netjes behandeld waar hij voor bedoeld is. Dan kan ie idd echt lang mee gaan.

(14 jaar is wel erg veel maar zou kunnen. Hoogstens wat jaren verlies aan capaciteit. Je emmertje kan niet meer zo vol dan he...)

Offline roadwarrior

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #15 Gepost op: 09 april 2011, 19:22 »
Uuuu, ik tel echt maar acht jaar!!!!!! ;) :angel:

Offline Neet

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #16 Gepost op: 09 april 2011, 21:43 »
Ik zweer bij: YUASA, heb een onderhoudsvrije accu in mijn Yamaha zitten die al 14 jaar oud is..echt....niet te ge-lo-ven maar het is zo! :))

Uuuu, ik tel echt maar acht jaar!!!!!! ;) :angel:
Doe je goed......Maar ik doelde op bovenstaande Sandraas Yamaha.

Offline brummelhuis

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2011, 20:48 »
Als opmerken voor de handvat verwarming, waarom knoop je deze niet achter je achterremlicht, dit draadje zit voor bij het stuur :) gebruik je die als puls en leg je een relais onder je seat, kan het nooit mis gaan :)

Offline chaos

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2011, 07:03 »
ik vraag mij af of er niet een accu in moet die wat meer capaciteit heeft. ik heb het idee dat de bestaande accu te zwak is en daardoor te zwaar belast wordt in het gehele systeem met starten en weer opladen. op het moment dat ie stil staat zorgt je hiss systeem natuurlijk ook voor een ontlading, getuige het rode ledje wat knippert. ik ben geen elektrotechnicus, dus zoiets berekenen kan ik niet, maar zo het wel waarderen als er iemand is die zoiets kan en zou willen berekenen. misschien dat we dan ook het probleem, dat soms alles gereset wordt, ook uit de wereld helpen. ik hoorde laatst iemand vertellen dat bij sommige autotypen, als de spanning onder de 9 volt komt, dan ook alles reset. de varadero's hebben hier ook weleens last van, kunnen we dat misschien ook berekenen? ik denk dat de accu bij de varadero een veel voorkomend probleem is.

Offline Neet

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2011, 07:06 »
Wordt vervolgt. Kan in ieder geval weer rijden en da's lekker commuten met dat mooie weer van vandaag!

Jaha, nou je het zegt.....hoe is het eigenlijk afgelopen?

Offline Dero-Ryder

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #20 Gepost op: 31 augustus 2011, 08:25 »
Heb ook een Varadero van '99, rij er mee vanaf Januari. Maar heb nog geen enkele keer de lader er aan hoeven te hangen, en dan staat hij ook soms een paar dagen stop.
En dan wanneer ik weg moet, ff een beetje choken, en starten die hap, zonder problemen......   Dus ik denk niet zozeer dat het een Dero probleem is,
maar eerder een individueel probleem.....  Of een cel kapot of dat er ergens 1 iets stroom lekt, uiteraard kan het ook zijn dat de alternator kapot is, of de spanning regelaar, enz enz..... :o ::) :-X  ff zoeken

Offline Two Plugs

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #21 Gepost op: 31 augustus 2011, 09:31 »
Jaha, nou je het zegt.....hoe is het eigenlijk afgelopen?

Nuja... hij rijdt idd weer (of nog) met een nieuwe accu. Opsporing verzocht volgt deze winter. Daarna zien we wel verder. Bovendien... de motor staat met ingang van de komende winter in een verwarmde, geïsoleerde garage. Dat scheelt vast ook wel. Zal ook opletten dat alle 'electro-accesoires' zijn uitgeschakeld.

Het lijkt nml (waarschijnlijk) toch lekstroom te zijn via de TomTom voeding...  :o
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline ron overkleeft

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2011, 22:50 »
Ik rij al een jaar met een AT accu in m,n Varadero 2004 ABS. Is dus 14 ampere ipv 20 ampere en zonder problemen,geen accessoires alleen power commander. Motor staat nooit langer dan 4 dagen stil. ;)

Offline EDxrv

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #23 Gepost op: 15 september 2011, 15:52 »
zoiets berekenen kan ik niet, maar zo het wel waarderen als er iemand is die zoiets kan en zou willen berekenen.
Met volt is het moeilijk rekenen. Stroom (ampere) en spanning (volt) is hier niet lineair/gelijkwaardig.

Capaciteit van de accu is bijv 12 Ah (Ampere x hour ). Kan in theorie 1 uur lang 12 ampere leveren.
Echter als er ca 4Ah uit is heeft de accu niet genoeg "power" meer.

Een ledje van bijv tomtom neemt 10 milli Ampere = 0,01 Amp. Dit 2 weken lang is 2x7x24= 336 uur. 0,01 Ax 336 h= 3,36 Ah. Dat kan teveel zijn.

Dit heb ik een keer gehad met een CCM carkit in een Ford Mondeo. Na 2 weken stil met carkit standby = niet starten.

Offline Neet

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #24 Gepost op: 15 september 2011, 16:32 »
Met volt is het moeilijk rekenen. Stroom (ampere) en spanning (volt) is hier niet lineair/gelijkwaardig.
Capaciteit van de accu is bijv 12 Ah (Ampere x hour ). Kan in theorie 1 uur lang 12 ampere leveren.

Was het maar waar, amper een half uurtje krijg de volle 12 ampere.

12AH geeft aan dat de accu bij een bepaalde ontlading volledig ontladen is na 20 uur. In dit geval met 600 mA.
Bij 300 mA krijg je meer capaciteit maar hoe meer stroom je trekt, des te sneller is in verhouding je accu leeg.
Inderdaad, helemaal niet lineair.

Kan je nagaan als je startmotor moet draaien. 75 ampere? Binnen enkele minuten helemaal leeg.
Als je accu dus al slecht is dan heb je niet veel meer om te starten.
 

Offline EDxrv

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #25 Gepost op: 15 september 2011, 22:30 »
Met 12A in 1 uur probeer ik uit te leggen wat de 12Ah betekent.
Je hebt gelijk dat het in de praktijk niet kan.

Offline trhansalp

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #26 Gepost op: 04 oktober 2011, 10:11 »
Heb in de zomer de varadero niet zoveel gebruikt en de Varadero startte niet meer, ik kreeg hem nog wel aan de pruttel met aanduwen dus een beetje kracht zat er nog wel in. Met de lader erop wel vastgesteld dat de accu beroerd was. Normaal heb ik m niet aan lader hangen omdat ik dat iets voor de winter vind. Na weer twee weekjes te hebben gestaan is de accu toch redelijk plotseling overleden. Accu heeft er 6 jaar ingezeten en dat is dus best wel top. Het was nog de originele.
Aan alle kanten is mij geadviseerd om vooral niet de goedkope troep uit china te halen. Dealers hebben er ook slechte ervaringen mee, wel een lage prijs maar zeer korte levensduur van minder dan een jaar.
Ik heb zaterdag bij mijn dealer een nieuwe accu in laten zetten die ook af fabriek wordt geplaatst, een yuasa. Erg tevreden omdat het lijkt dat de vara ook lekkerer rijdt maar dat kan suggestie zijn.
Nog even en dan stopt deze hobby.

Offline Waffie

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #27 Gepost op: 04 oktober 2011, 10:49 »
 ik wil weer graag reageren op de nuance "chinese troep"

bijna 60 % van honda aan onderdelen komt er gewoon vandaan... ook yuasa

ze kunnen er werkelijk alles maken .. je moet  het ze alleen goed vertellen wat je als fabrikant zou willen hebben  en daar ligt de angel.


en beter rijden... het bekende gevoel

op een nieuwe fiets rijd het ook lekkerder
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline EDxrv

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #28 Gepost op: 04 oktober 2011, 11:40 »
In china rijden ze bijna allemaal met chinees spul. Of koreaans...

Offline xrvtuur

Re: Beroerde accu's... Tips wanted!
« Reactie #29 Gepost op: 04 oktober 2011, 12:02 »
Hoeveel Ampere is je nieuwe accu Trhansalp?
Varadero SD02  2004