Techniek > Honda Transalp

onderhoud goudkleurige velgen

(1/2) > >>

LadyHeather:
mijn TA heeft goudkleurige velgen en nou hoorde ik dat deze snel kunnen gaan roesten/beschadigen etc.

Ik vroeg me af wat jullie (zouden) doen om ze te beschermen/onderhouden?

Two Plugs:
Nu, dat snel roesten valt best wel mee hoor! Te oordelen aan de kleur van je moto is het ééntje van na 1991? Klopt dat? In dat geval hoef je je niet teveel zorgen te maken.

Bij oudere types (ik had ééntje van 1988) kunnen de velgen gaan corroderen - ziet er uit alsof vanuit de velg een soort van mini-bloemkool van roest uitgroeid. Bij die oudere types kunnen er ook haarscheurtjes ontstaan - ook dat heb ik gehad. Was een dure jackpot dus...

Na 1991 (modelwijziging) is de kwaliteit sterk verbeterd en troost je, de problemen die ik beschrijf waren exemplarisch en zeker geen veel voorkomende problemen.

Gewoon goed schoonhouden en een paar keer per jaar de velgen gewoon ff goed in de autowas zetten. En als je in de winter ook rijdt... Velgen voor de winter tracteren op een extra poetsbeurt (was!!!) en na een 'zoute' rit ff grondig schoon spoelen met KOUD water.

LadyHeather:
thnx voor je snelle reactie, idd uit 92. Goed om te horen! Goed schoonhouden ben ik zeker van plan.

Door rijden in de winter twijfel ik eigenlijk nog een beetje over (zeker nadat ik heb gezien wat het met de oude motor van mn vriend heeft gedaan en ik geen 'binnen' heb om de TA neer te zetten).

Erik:
Schoonmaken en inspuiten met S100 beschermer, dan hou je ze wel mooi.

Waffie:
 de corrosie vindt vaak plaats vanuit de binnenzijde

de anodiseerlaag is bij de goudkleurige velgen slechter van kwaliteit dan bij de zilver kleurige
en van zodra de laag beschadigd raakt begint het uiteen vallen van de velg
het metaal is een mengsel van aluminium en magnesium  en met name het magnesium verbrand waardoor deze letterlijk uit elkaar valt

dit proces gaat geleidelijk .... en ja het komt wel veel voor en is in mijn optiek volledig te wijten aan de zeer slechte kwaliteit wielen

een goede remedie is de binnen zijnde geheel voorzien van een stevige anti corrosie laag zoals ijzer menie of als het nog te vinden is...loodmenie

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View