Auteur Topic: Varadero als opstapmotor  (gelezen 6431 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bommel

  • Gast
Varadero als opstapmotor
« Gepost op: 11 april 2011, 14:27 »
Hoera, net mijn rijbewijs binnen en ben op zoek naar een opstapmotor. Is een Varadero geschicht, of toch liever een Transalp?


Groet

Bommel

Offline Two Plugs

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2011, 15:32 »
Wat is je postuur?
Klinkt gek, maar iemand die - spreekwoordelijk - wel 'iets in de mouwen heeft' kan prima aan de slag met de dero als opstapmotor.

Toch zou ik gaan voor de Alp. Na 5 jaar Transalp (en ruim 110.000 alpenkilometers) ben ik op de Dero overgestapt (in 1999) en die dikke Dero verraste me in het begin toch een aantal keren onaangenaam in de zin van het gewicht en vermogen... En dan ben ik toch niet de kleinste...

Aan de andere kant stond ik versteld van het feit hoe makkelijk de overstap van de Alp naar de Dero is verlopen.
Hinkt dus erg op 2 gedachten. Zou gewoon een - erg uitgebreide! - proefrit gaan maken en kiezen voor de fiets waar je het beste gevoel bij hebt...

Motorrijervaring krijg je immers niet meegeleverd met je rijbewijs. Daarvoor zul je kilometers moeten gaan maken. En één van de eerste dingen... een verhoogde rijvaardigheid boeken. BILL (van dit forum en de TCN) geeft oa hele goede rijvaardigheidstrainingen in en rond Utrecht voor een heel concurrerende prijs...!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Frank G

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2011, 15:47 »
Ben vorig jaar ook geslaagd voor mijn rijbewijs heb toen een Varadero uit 2005 gekocht.
Vindt het een super motor, is wel wat aan de zware kant maar verder rij het heerlijk. ;D

Offline DeroMike

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2011, 16:46 »
Ik ben vorig jaar op mijn Varadero opgestapt.  8)

Welliswaar na een langetijd op een CB550 te hebben gereden.
Maar de Dero rijdt makkelijk en is ideaal voor de wat langere ritten.

Hij is wel zwaar, om hem ff snel te keren heb je iets meer tijd nodig.
En de eerste paar keer op de middenbok te zetten pffff......  :P

Maar als je de kans krijgt..... Doen!

Offline Dero-Ryder

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2011, 17:11 »
Met de Dero heb je inderdaad wat extra vermogen.  En het rijdt echt super!  Had eerst een Genesis en toen ruim 1 jaar een Goldwing GL1100 Aspencade, en ik moet eerlijk zijn, tot nu toe kunnen ze allebei niet tippen aan het heerlijke rijgedrag van de Dero.... ;D ;D 8)

Offline Bono

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2011, 18:48 »
Ik wil helemaal niks afdoen aan de Varadero c.q. voorgaande postings. (Ik heb zelf nog nooit op een Varadero gereden  :-[ ). Maar denk ook even na wat je uiteindelijk wil. Ik bedoel: ga je veel asfalt rijden, toeren, af en toe een bospaadje, of iets forser het terrein in, af en toe de modder opzoeken, enz.
 
Hoe je je motor gebruikt of wil gebruiken, zou ik ook meenemen in je overweging. Zelf na een jaar Alp nu dik 10 jaar op een twin. Zoals ik hem gebruik, kom ik met een Varadero niet uit de voeten.
-- Han --

Offline Gleisbird

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2011, 18:58 »
  En één van de eerste dingen... een verhoogde rijvaardigheid boeken. BILL (van dit forum en de TCN) geeft oa hele goede rijvaardigheidstrainingen in en rond Utrecht voor een heel concurrerende prijs...!

Heeft deze meneer misschien een website?
lijkt me erg leuk oms eens te doen!
 ;D

Offline DeroMike

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2011, 20:41 »
Ik wil helemaal niks afdoen aan de Varadero c.q. voorgaande postings. (Ik heb zelf nog nooit op een Varadero gereden  :-[ ). Maar denk ook even na wat je uiteindelijk wil. Ik bedoel: ga je veel asfalt rijden, toeren, af en toe een bospaadje, of iets forser het terrein in, af en toe de modder opzoeken, enz.
 
Hoe je je motor gebruikt of wil gebruiken, zou ik ook meenemen in je overweging. Zelf na een jaar Alp nu dik 10 jaar op een twin. Zoals ik hem gebruik, kom ik met een Varadero niet uit de voeten.

Daar ben ik het wel helemaal mee eens!

Voor mij was het duidelijk, ik heb niet de ambitie om door de modder te crossen.
Dat is een echte ''no go'' op een Dero.
Af en toe een zand pad gaat best, geen enkel probleem, maar als het zand te mul wordt is de Dero veel te zwaar en kom je met dikke verdraaide knieen weer thuis...

Offline Oldtimer

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2011, 20:55 »
Citaat
Heeft deze meneer misschien een website?

Zoek maar eens op het forum naar BILL
Je vind z'n emailadres vanzelf
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Gleisbird

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2011, 22:28 »
Zoek maar eens op het forum naar BILL
Je vind z'n emailadres vanzelf

ik heb hem gevonden denk ik
bedankt...

Offline Two Plugs

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2011, 07:40 »
Ach, zelfs een Africa Twin is met 230 kg 'maar' 20 kg lichter dan een MK1 Varadero (carburatie versie). En mannen als Willem de Weert of William Zomer hebben laten zien dat offroad geen belemmering is - zelfs met passagier.  ;)

Wat je wel- of niet kunt met een motor ligt immers meer aan de piloot, dan aan de motorfiets zelf.  :))

Het probleem van de Varadero is dat deze motor gewoon verschrikkelijk ondergewaardeerd is (dat zegt zelfs onze clubdealer en Dakar-crack Arjan Brouwer!); waar in mijn beleving de Africa Twin te veel wordt opgehemeld. Los van het feit dat die laatste wel degelijk een mooie, goede motorfiets is.

Kan me nog een verhaal in de Moto73 herrinneren van een Fin die offroad het Amazonegebied heeft doorkruist op een Goldwing GL1500; Sjaak doet het al jaren op respectievelijk een Fireblade en een Yamaha R nogwat...  ;D

Toch snijd Bono in zijn reactie wel een terecht punt aan... Kijk goed wat je met de motorfiets wilt gaan doen. Zonder enige ervaring met een fiets als een Dero b.v. direct aan offroad pistes beginnen zonder lering of training, zou ik sowieso niet doen...  :) En Bono... Idd... ga eens op de Dero rijden...  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline giedi

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2011, 08:20 »
Hoera, net mijn rijbewijs binnen en ben op zoek naar een opstapmotor. Is een Varadero geschicht, of toch liever een Transalp?


Groet

Bommel
Op beide motoren een flinke proefrit maken èn niet gelijk een splinter nieuwe kopen. De eerste jaren van mijn motor-avontuur was ik voortdurend van motor aan het wisselen.
De TA bevalt me het beste: 1.95 m en 75 kg.

Offline EDxrv

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2011, 11:55 »
Als je18 bent, zou ik voor transalp gaan. Ik denk dat je ouder bent, beetje zonde om varadero af te knijpenm op 25kW. Ik heb zelf Varadero maar vind hem wel zwaar voor offroad. Weer overeind tillen is soms een punt. 1.93 m 74 kg.

Offline Fred

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2011, 17:43 »
Mid-life ??? Misschien zit ik er nog in dat weet ik niet. Maar zo rond mijn 40-ste wilde ik ook een zware… nee geen Varadero maar een B?W. Rijdt prima. Een paar jaar geleden kocht ik er een Alpje bij. Eerlijk het rijdt geweldig en moet me er af en toe zetten om de B?W weer een keer te pakken.

Ik zou voor een Alp gaan.

Offline Miquel

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2011, 18:55 »
Ach, zelfs een Africa Twin is met 230 kg 'maar' 20 kg lichter dan een MK1 Varadero (carburatie versie). En mannen als Willem de Weert of William Zomer hebben laten zien dat offroad geen belemmering is - zelfs met passagier.  ;)

Wat je wel- of niet kunt met een motor ligt immers meer aan de piloot, dan aan de motorfiets zelf.  :))



Bekijk dit filmpje maar eens vanaf 4:30

http://www.youtube.com/watch?v=Fb8vI4gF99Q
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Oldtimer

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2011, 20:03 »
Leuk filmpje maar behalve 2 kleine heuveltjes heb ik maar heel weinig echt zand gezien.
De paden waarop hij rijdt zijn redelijk hard en stoffig.
Met offroad rijden wordt toch iets anders bedoeld denk ik.

Zelfs met mijn  belabberde conditie denk ik dat ik dit ook wel kan. 8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Miquel

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2011, 20:20 »
Leuk filmpje maar behalve 2 kleine heuveltjes heb ik maar heel weinig echt zand gezien.
De paden waarop hij rijdt zijn redelijk hard en stoffig.
Met offroad rijden wordt toch iets anders bedoeld denk ik.

Zelfs met mijn  belabberde conditie denk ik dat ik dit ook wel kan. 8)

Tja, echte off road filmpjes met een Varadero heb ik (nog) niet kunnen vinden op youtube. ;)
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996


Offline Oldtimer

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #18 Gepost op: 12 april 2011, 20:41 »
Oei oei, ik moet toch meer gaan oefenen >:D >:D

Had ik m'n grote b.. maar gehouden  ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bono

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2011, 20:50 »
Inschrijven jij! 7 mei... :P
 8)
-- Han --

Offline Miquel

Re: Varadero als opstapmotor
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2011, 21:00 »
Oei oei, ik moet toch meer gaan oefenen >:D >:D

Had ik m'n grote b.. maar gehouden  ;D

 :P :-* :-* :-*
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996