Auteur Topic: vraag xlv 750 r  (gelezen 16821 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline foxmans

vraag xlv 750 r
« Gepost op: 12 april 2011, 20:56 »
Goedendag allemaal,

Sinds kort heb ik weer een honda en wel een xlv 750  r met een rood blok.
Dit wordt mijn 2e motor en ga hm hoofdzakelijk gebruiken voor woonwerk verkeer.
Er zit wel wat werk aan,maar dat is geen probleem.

Moet eerst maar eens beginnen om hem rijdend te krijgen, motor heeft aantal jaar stilgestaan.
ik heb hem al horen lopen en hij  klonk goed.
Wilde dus beginnen met een  olie verversing.
Ik kon vinden dat er een 10w40 in moet maar is dit een half syntheet?
wat adviseren  jullie?

Welke onderdelen passen er bv van een  transalp op?
Mijn stuur is krom en de hoofdrem cilinder staat al een paar jaar zonder  remvloeistof

Offline Brombeer

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2011, 21:15 »
Hoi foxmans,

Motoren die langere tijd hebben stil gestaan, kunnen allerlei nare dingen onder de leden hebben. Ondanks dat in het motorblok alles in eerste instantie onder een oliefilmpje zit en corrosie uitblijft, wordt in blootstaande delen die laag steeds dunner/harder en kan toch  onder invloed van luchtvochtigheid roestvorming of pitting ontstaan.

Bijvoorbeeld op de cylinderwand. Dat kost je je olieschraapveren met olieverbruik tot gevolg. WD 40 o.i.d. door het bougiegat inspuiten kan helpen. Licht de klepdeksels en kijk of de blootliggende nok(ken) op de nokkenassen geen pitting hebben opgelopen. En zo zijn er wel meer dingen.

Ik wil je niet onnodig laten schrikken, maar misschien eerst even jezelf daarin verdiepen voordat je hem rond laat draaien/starten.

Redelijk unieke fiets trouwens! Succes ermee!

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2011, 21:20 »
Ok, ik heb hem al horen lopen,,
 heel even maar.
Kreeg gewoon oliedruk dus denk dat alle delen nu weer gesmeerd zijn .
moet voordat ik er mee verder ga eerst de olie maar verversen....

Offline V-Twin

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2011, 22:10 »
....... Kreeg gewoon oliedruk dus denk dat alle delen nu weer gesmeerd zijn . moet voordat ik er mee verder ga eerst de olie maar verversen....

Ik denk dat, dat heel verstandig is. Van kenners heb ik begrepen dat het blok erg gevoelig is verstoppingen van de oliekanalen. Wellicht verstandig om het blok te spoelen met bijv. diesel. Daarna minerale olie d'r in even warm laten draaien. olie d'r uit en daarna pas de definitieve olie d'r in.

Succes.

Offline Two Plugs

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2011, 09:04 »
Ik denk dat, dat heel verstandig is. Van kenners heb ik begrepen dat het blok erg gevoelig is verstoppingen van de oliekanalen. Wellicht verstandig om het blok te spoelen met bijv. diesel. Daarna minerale olie d'r in even warm laten draaien. olie d'r uit en daarna pas de definitieve olie d'r in.

Succes.

Klopt. Hier staan d'r twee (waarvan één in opbouw). Ik zou de XLV niet (meer) gebruiken voor intensief gebruik. Kwalitatief is de XLV niet de beste motorfiets en het concept is ook dusdanig afwijkend, dat ondanks de modelcode (RD-01) er geen onderdelen uitwisselbaar zijn met bv Alp of @Twin. Het blok is bv luchtgekoeld (dus extreem gevoelig voor warmrijden) en de blokhoek wijkt met 45 graden af van de blokhoek van de Alp en Twin.

Met name het rode motorblok is kwetsbaar: oliekoeler, versnellingbak, noem maar op. Heb de motor volledig uit elkaar gehad. Het model RF met zwarte motorblok is technisch beter.

Mijn XLV's zijn voorzien van volsyntheet (Motul V300). Ik behandel ze dan ook als klassiekers; een goede XLV750R is zeker ook erg waardevast. Voor woon-werk verkeer zou ik eerder een Transalp 600 oid kiezen. Die zijn gewoon degelijker en zuiniger. Heb beide XLV's ook voorzien van iridium bougies.

Tot voor een paar jaar waren onderdelen nog goed verkrijgbaar. Dat is nu echter een stuk moeilijker geworden, je bent dus afhankelijk van het internet.

Op b.v. het forum advrider.com loopt een draadje over de XLV, erg leerzaam. Ook is er een XLV mailinglist waar veel kennis wordt gedeelt.

Als je 'm goed behandelt, heb je er een goede semi-klassieker aan. Maar nogmaals, voor intensief gebruik zijn er betere keuzes...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #5 Gepost op: 13 april 2011, 20:38 »
Ok,denk dat ik eerst de motor "spoel" met minerale olie en dan de goede erin.
Begrijp ik het nu goed en kan er een vol synthetische olie erin?
ik heb altijd begrepen dat bij de oudere motoren er een half synthetische olie in moet...

Offline Brombeer

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #6 Gepost op: 13 april 2011, 20:40 »
Halfsyntheet is sowieso altijd goed.

(toch?)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Two Plugs

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2011, 10:15 »
Ok,denk dat ik eerst de motor "spoel" met minerale olie en dan de goede erin.
Begrijp ik het nu goed en kan er een vol synthetische olie erin?
ik heb altijd begrepen dat bij de oudere motoren er een half synthetische olie in moet...

De mijne loopt al een paar jaartjes op vol-syntheet. Het probleem (zou kunnen!) ontstaan als ik nu terug zou gaan naar b.v. half-synt. of mineraal maar dat was ik sowieso niet van plan...  ;D

De motor rookt niet, schakelt lekker en trekt goed door met een mooie stationaire loop (zelfs indien hij koud is). Dat laatste komt m.i. ook door toevoeging van die iridium bougies.

Bovendien... tank ik uitsluitend +98 ron benzine (super plus)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline V-Twin

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2011, 20:11 »
Ok,denk dat ik eerst de motor "spoel" met minerale olie en dan de goede erin. Begrijp ik het nu goed en kan er een vol synthetische olie erin? ik heb altijd begrepen dat bij de oudere motoren er een half synthetische olie in moet...

Ik denk dat je het NIET goed hebt begrepen. Gewone minerale olie gaat een evt verstopping niet oplossen. Maar goed het is mijn motor niet. Succes.

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2011, 20:50 »
Inderdaad verkeerd begrepen, diesel lost wel de eventuele verstoppingen op? Hoe krijg ik dit door alle oliekanalen? Motor starten zonder dat de motor aanslaat?

Offline V-Twin

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2011, 21:43 »
Oude olie aftappen, oliefilter leeg laten lopen en daarna weer monteren.
Diesel in het carter gieten, verbrandingsruimte via de bougie opening en boven in de kleppentrein.
Gewoon een dag laten laten weken. Regelmatig motor via achterwiel oid in de versnelling ronddraaien en af en toe schudden.
Diesel aftappen blok zo goed mogelijk leeg laten lopen, oliefilter afnemen en leeg laten lopen, motorronddraaien zoals met diesel er in en goed laten uitdruppelen. Schoon oliefilter monteren, vullen met olie evt Forté motor flush er in en conform handleiding Forté handelen (motor ongeveer 30 min. stationair warm laten draaien).
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Motor/Motor+Flush.html

Olie warm aftappen, oliefilter wisselen voor nieuw afvullen met definitieve olie.
Ik zou zeker geen Full Syntheet nemen maar een goede half syntheet volstaat. Frequent verversen is een must. Ieder jaar en anders om de 6.000 km. Blok is erg gevoelig vandaar.

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2011, 21:26 »
Duidelijk!

Offline luuk

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2011, 23:15 »
wees niet bang voor woonwerk verkeer ik gebruik mijn roode xlv nu 12 jaar dagelijks km stand 150000 een heb het blok 1keer los gehad 4de versnelling stuk cil boren en nokken as ketting vervangen. Ik heb maar een regel maatig voorkoment probleem vermogen verlies door het scheuren van de membramen van de gasschuiven . v.g luuk

Offline Martin Visser

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2011, 23:35 »
V twin heeft gelijk gestalde motor die lang niet heeft gedraaid spoelen met diesel, en doe dit gewoon twee of drie keer zodat de diesel dezelfde kleur heeft zoals je die erin gegoten hebt.
Half syntheet olie gebruiken met een nieuw filter, eventueel met motorforte en erna olie en filter vervangen.
Ieder jaar de olie eruit en filter vervangen ongeacht de kilometers en je motor blijft lopen.
LEt wel op met volsyntheet, de koppelingsplaten kunnen hierdoor warmer worden, waardoor deels de olie verbrandt.
Ik heb dit met een oude alp 87er ook aan de hand gehad, vervolgens blok gespoeld en weer naar half syntheet.

Als de motor heel lang heeft stil gegestaan is wd 40 een goede optie, motor tornen met de bougies eruit, dan komt vaak alle vuil en verkleefde kleppen los. Vervolgens wel nieuwe olie in het blok gieten 100 km rijden en dan nogmaals alles verversen en je kan er weer jaren tegen.

succes.
groete martin

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #14 Gepost op: 24 april 2011, 21:09 »
De motor loopt nu , maar niet  helemaal lekker. Start moeilijk, makkelijker als  je de opening van het luchtfilter iets dichthoud. Carburateur ultrasoon gereinigd,nieuwe benzine in de tank.
Mebramen zien er op  het oog goed uit.
als de motor loopt dan slaat hij vaak terug  in het luchtfilter, ook  knallen uit de  uitlaat.
Met optrekken   horten en stotenterugslag in carburateur maar als hij iets toeren heeft goede  power.
Stationair blijft hij alleen lopen met choke erop.
Als je de opening van de carburateur weer iets dichthoud blijft hij wel zonder choke lopen  en reageerd hij beter.
alle rubbers van de  carburateurs zitten goed ook , in het luchtfilterhuis.
iemand idee?

Offline luuk

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #15 Gepost op: 30 april 2011, 14:35 »
wissel je cdi units eens om en kijk dan of je toeren teller blijft werken happert deze dan heb je een cdi stuk . en controleer ook de weerstand van je ontsteking spoellen.

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #16 Gepost op: 02 mei 2011, 20:55 »
Hoop het deze week even te testen.
Mocht zo'n unit kapot zijn dan zou hij het toch ook niet doen als de motor op toeren is?

Offline luuk

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #17 Gepost op: 03 mei 2011, 21:04 »
ik heb er een stuk gehad de motor staarte alleen slecht aan duwen wilde wel een waneer de motor liep was er veder niets te merken na het vervangen van de cdi was het probleem opgelost.

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #18 Gepost op: 07 mei 2011, 14:50 »
Units gewisseld, geen verschil. Toerenteller ook ok. Carb nog eens goed bekeken en bleek toch nog vuil in te zitten. Vermoed dat het is losgekomen na vorige schoonmaakbeurt. Alles nu losgeschroefd en nogmaals in ultrasoon bad gedaan. Bleek dat de sproeier(lucht?) Naast de hoofdsproeier ook vuil was. Is  een messing sproeier met gaatje die dicht zit, en aan hetuiteinde allemaal kleine gaatjes. Eerdaags weer erop schroeven....wordt vervolgd

Offline Martin Visser

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #19 Gepost op: 08 mei 2011, 23:05 »
Maak de carburateurs (naalden en doorgangen) nog maar een keer schoon en gebruik hiervoor een draadje uit een staalborstel, en gebruik remmenreiniger of het vastgekoekte vuil los te krijgen.
Je mengelsafstelling is niet goed, ( ik vermoed dat er vuil in zit in de luchttoevoer) kijk overigens ook even of de carburateurs synchroon zijn gesteld.
succes.
groeten, martin

Offline Two Plugs

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #20 Gepost op: 09 mei 2011, 09:43 »
Units gewisseld, geen verschil. Toerenteller ook ok. Carb nog eens goed bekeken en bleek toch nog vuil in te zitten. Vermoed dat het is losgekomen na vorige schoonmaakbeurt. Alles nu losgeschroefd en nogmaals in ultrasoon bad gedaan. Bleek dat de sproeier(lucht?) Naast de hoofdsproeier ook vuil was. Is  een messing sproeier met gaatje die dicht zit, en aan hetuiteinde allemaal kleine gaatjes. Eerdaags weer erop schroeven....wordt vervolgd

Had mijn carbs ook vol met aangekoekte meuk. Ultrasoon bood zelfs geen uitkomst... De carbs zijn daarom 'gewaterstraald' (check: wetblast.nl) en het resultaat... Fantastisch!

Wel de carbs ff (heel!) goed demonteren, zodat alleen het carburatorhuis overblijft.

http://www.wetblast.nl/
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #21 Gepost op: 27 mei 2011, 09:12 »
Weer even een update,

waarschijnlijk was het ploffen in het luchtfilter door het slecht sluiten van de kleppen.
Olie toevoeging bij de olie gedaan en motor begon al beter te lopen.
Maar na een tijdje zag ik met het haperen van de motor ook de toerenteller wegvallen dus waarschijnlijk een onstekingsmodule kapot.
Kan je deze nog zelf repareren of weet iemand waar ik ze voor een normale prijs vandaan kan halen?

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #22 Gepost op: 05 augustus 2011, 22:29 »
Vandaag eindelijk gereden en moet zeggen dat hij redelijk rijdt. Ploft nog een beetje bij 2000 toeren.
Maar eens  een  tijdje gaan rijden.....kijken of het beter wordt.

Offline Two Plugs

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #23 Gepost op: 07 augustus 2011, 08:43 »
@ Foxmans...

Voor de ontsteking is dit echt een aanrader (zie hieronder). Ik heb deze module inmiddels ook op beide XLV's, vooral samen met de iridium bougies een wereld van verschil. Tip kreeg ik van het XLV topic op Advriders. com


http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #24 Gepost op: 08 augustus 2011, 14:20 »
Beste 2 plugs, ik ga er eens naar kijken.

Maar ik heb vandaag even gekeken en ik heb een vonk op beide cilinders, ik ruik benzine lucht mengsel uit de uitlaat( van de cilinder die niet meelooopt) .
Boven de 3500 toeren gaat de cilinder wel meelopen.......

Offline Martin Visser

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #25 Gepost op: 08 augustus 2011, 22:22 »
Foxmans, kijk eens goed naar je cdi units, slechte gecorodeerde aansluitingen, en kijk je bobine eens na.
waarschijnlijk krijg je geen vonk bij een laag toerental.
succes.
martin

Offline foxmans

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #26 Gepost op: 09 augustus 2011, 09:25 »
Ik zal er eens naar kijken. Het rare is als hij op 1 cil loopt dan heb ik een vonk. Ook ruik je uit de uitlaat een benzine lucht mengsel. Morgenavond hoop ik eens naar de bobine te kijken. De cdi had ik al gewisseld en aansluitingen bekeken.  Zagen er goed en schoon uit. Hou jullie op de hoogte...

Offline Blaise71

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #27 Gepost op: 14 augustus 2011, 14:40 »
Hallo XLV rijders,

Ik heb onlangs een 1986 XLV750R uit Frankrijk geimporteerd het betreft een zwart model met goudkleurige velgen.
Nu heb ik het probleem dat deze motor vanaf 5000 tpm begint te haperen. Met de osciliscoop erachter gekomen dat de bobines aan de rechterkant (dus zowel die van de voorste als de achterste cilinder) geen spanning meer geven boven de 5000 tpm. Aan de linkerkant heeft hij dit probleem niet. Het lijkt er dus op dat hij dan nog maar op 1 bougie per cilinder loopt. In de praktijk betekend dit dat de topsnelheid niet hoger ligt dan 120 km per uur.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Bijgaand stuur ik een foto van mijn XLV

groeten Pascal

Offline Zot

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #28 Gepost op: 14 augustus 2011, 14:56 »
Hallo XLV rijders,

Ik heb onlangs een 1986 XLV750R uit Frankrijk geimporteerd het betreft een zwart model met goudkleurige velgen.
Nu heb ik het probleem dat deze motor vanaf 5000 tpm begint te haperen. Met de osciliscoop erachter gekomen dat de bobines aan de rechterkant (dus zowel die van de voorste als de achterste cilinder) geen spanning meer geven boven de 5000 tpm. Aan de linkerkant heeft hij dit probleem niet. Het lijkt er dus op dat hij dan nog maar op 1 bougie per cilinder loopt. In de praktijk betekend dit dat de topsnelheid niet hoger ligt dan 120 km per uur.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Bijgaand stuur ik een foto van mijn XLV

groeten Pascal
De membranen van de carburateurs denk ik

Offline Blaise71

Re: vraag xlv 750 r
« Reactie #29 Gepost op: 14 augustus 2011, 15:12 »
Kunnen carburateurs invloed uitoefenen op het voor de heft uitvallen van de ontsteking?