Ik denk dat, dat heel verstandig is. Van kenners heb ik begrepen dat het blok erg gevoelig is verstoppingen van de oliekanalen. Wellicht verstandig om het blok te spoelen met bijv. diesel. Daarna minerale olie d'r in even warm laten draaien. olie d'r uit en daarna pas de definitieve olie d'r in.
Succes.
Klopt. Hier staan d'r twee (waarvan één in opbouw). Ik zou de XLV niet (meer) gebruiken voor intensief gebruik. Kwalitatief is de XLV niet de beste motorfiets en het concept is ook dusdanig afwijkend, dat ondanks de modelcode (RD-01) er geen onderdelen uitwisselbaar zijn met bv Alp of @Twin. Het blok is bv luchtgekoeld (dus extreem gevoelig voor warmrijden) en de blokhoek wijkt met 45 graden af van de blokhoek van de Alp en Twin.
Met name het rode motorblok is kwetsbaar: oliekoeler, versnellingbak, noem maar op. Heb de motor volledig uit elkaar gehad. Het model RF met zwarte motorblok is technisch beter.
Mijn XLV's zijn voorzien van volsyntheet (Motul V300). Ik behandel ze dan ook als klassiekers; een goede XLV750R is zeker ook erg waardevast. Voor woon-werk verkeer zou ik eerder een Transalp 600 oid kiezen. Die zijn gewoon degelijker en zuiniger. Heb beide XLV's ook voorzien van iridium bougies.
Tot voor een paar jaar waren onderdelen nog goed verkrijgbaar. Dat is nu echter een stuk moeilijker geworden, je bent dus afhankelijk van het internet.
Op b.v. het forum advrider.com loopt een draadje over de XLV, erg leerzaam. Ook is er een XLV mailinglist waar veel kennis wordt gedeelt.
Als je 'm goed behandelt, heb je er een goede semi-klassieker aan. Maar nogmaals, voor intensief gebruik zijn er betere keuzes...