Hallo,
In 2009 begon het allemaal met een transalp (PD10), waar ik slechts een zestal maanden van heb kunnen genieten. Daarna heb ik die motor verkocht om een wagen te kunnen kopen (vond mijn vriendin prettiger en was eerlijk gezegd handiger dan enkel een motor hebben).
Maar goed, jullie kennen het allemaal, het motorvirus bleef sluimeren, en in december van datzelfde jaar kocht ik een RD03 voor weinig…
12 april 2011Hiermee begon het allemaal:
Zoals jullie kunnen zien, niet moeders mooiste, maar hé, ik had een echte oertwin, en dat vond ik toen het belangrijkste. Dacht van even een klein onderhoud te doen en that’s it, rijden met dat ding, nou, mooi niet. Op het kuipwerk en de velgen (!!!) na, was alles immers in slechte staat. Frame was op veel plaatsen roest, motor liep niet mooi, koppeling was versleten etc.
Hoe meer ik er aan werkte, hoe erger het werd, en dus besloot ik om de hele motor te strippen en opnieuw op te bouwen. Dat was de bedoeling… Daarna een tijdje met een supertenere (de oude 750) gereden, en dan een cagiva elefant 900 en nu, meer dan een jaar later, toch eindelijk de tijd genomen voor de twin.
Dinsdag 12 april begonnen, en nu, twee dagen later staan we hier:
Blok in frame, subframe met dashboard gemonteerd en het meeste van de electro terug gelegd:
Frame is gepoederlakt en alle plastic (luchtfilter, achterspatbord ed.) zijn grondig schoongemaakt, dat was zeker nodig en ik denk de eerste grote poetsbeurt sinds 1988…
Af en toe toch eens kijken hoe dat ding nu weer in elkaar moet.
De inlaatrubbers ook maar vervangen (let niet op de roeste leidingen, eenmaal de beschermlaag beschadigd, stopt het roesten niet meer, spijtig…)
Oud:
Nieuw:
Uiteraard konden ook de carbs niet achterblijven. Zijn volledig ultrasoon gereinigd en van 2 setjes carbs heb ik 1 goede (hopelijk) kunnen maken. De mengsel-stelschroeven heb ik nieuw besteld en komen er morgen in, die waren in de ene set stukgedraaid en in de andere set, een zwitserse, geborgd.
Ook de waterpomp moest semi-gereviseerd worden. En blijkbaar moet mijn blokje daar nog wat extra gepoetst worden. De klemmen van de kvs worden vervangen, want dit gaat natuurlijk niet.
De bobines eens goed bekeken en de oude bougiekabels verwijderd, vervangen en dan meteen ook de 4 doppen en 4 bougies vervangen nu ik er lekker bijkan… Hier zichtbaar, de bobines van de achterste cilinder.
Wordt vervolgd!
16 april 2011Zo, maar weer een update.
Eerst een hoop nieuwe onderdelen opgehaald… 2 grote dozen, een kleintje en dan nog wat losse spullen (kabels onder andere). Sommige zaken (rubbers, klemmen, blokophangdriehoeken) waren uiteraard al besteld en gemonteerd.
Vandaag de choke-plunjers en veertjes van de donorcarbs schoongemaakt en ook de nieuwe chokekabel gemonteerd. Carbs teven op het blokje gezet… (wat zijn verse, soepele inlaatrubbers toch fijn!!!).
De mengselschroeven ook vervangen, want de oude zagen er niet uit (zaten muurvast, en dus moeten uitboren en met rechtse tap eruit halen).
Hier de beste van de twee oude
:
De nieuwe: