Auteur Topic: Dakar replica xrv650 (marathon project) TE KOOP  (gelezen 15819 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline *thomas*

Dakar replica xrv650 (marathon project) TE KOOP
« Gepost op: 14 april 2011, 22:13 »
Hallo,

In 2009 begon het allemaal met een transalp (PD10), waar ik slechts een zestal maanden van heb kunnen genieten. Daarna heb ik die motor verkocht om een wagen te kunnen kopen (vond mijn vriendin prettiger en was eerlijk gezegd handiger dan enkel een motor hebben).
Maar goed, jullie kennen het allemaal, het motorvirus bleef sluimeren, en in december van datzelfde jaar kocht ik een RD03 voor weinig…

12 april 2011

Hiermee begon het allemaal:



Zoals jullie kunnen zien, niet moeders mooiste, maar hé, ik had een echte oertwin, en dat vond ik toen het belangrijkste. Dacht van even een klein onderhoud te doen en that’s it, rijden met dat ding, nou, mooi niet. Op het kuipwerk en de velgen (!!!) na, was alles immers in slechte staat. Frame was op veel plaatsen roest, motor liep niet mooi, koppeling was versleten etc.
Hoe meer ik er aan werkte, hoe erger het werd, en dus besloot ik om de hele motor te strippen en opnieuw op te bouwen. Dat was de bedoeling… Daarna een tijdje met een supertenere (de oude 750) gereden, en dan een cagiva elefant 900 en nu, meer dan een jaar later, toch eindelijk de tijd genomen voor de twin.
Dinsdag 12 april begonnen, en nu, twee dagen later staan we hier:
Blok in frame, subframe met dashboard gemonteerd en het meeste van de electro terug gelegd:











Frame is gepoederlakt en alle plastic (luchtfilter, achterspatbord ed.) zijn grondig schoongemaakt, dat was zeker nodig en ik denk de eerste grote poetsbeurt sinds 1988…
Af en toe toch eens kijken hoe dat ding nu weer in elkaar moet.



De inlaatrubbers ook maar vervangen (let niet op de roeste leidingen, eenmaal de beschermlaag beschadigd, stopt het roesten niet meer, spijtig…)

Oud:



Nieuw:



Uiteraard konden ook de carbs niet achterblijven. Zijn volledig ultrasoon gereinigd en van 2 setjes carbs heb ik 1 goede (hopelijk) kunnen maken. De mengsel-stelschroeven heb ik nieuw besteld en komen er morgen in, die waren in de ene set stukgedraaid en in de andere set, een zwitserse, geborgd.





Ook de waterpomp moest semi-gereviseerd worden. En blijkbaar moet mijn blokje daar nog wat extra gepoetst worden. De klemmen van de kvs worden vervangen, want dit gaat natuurlijk niet.



De bobines eens goed bekeken en de oude bougiekabels verwijderd, vervangen en dan meteen ook de 4 doppen en 4 bougies vervangen nu ik er lekker bijkan… Hier zichtbaar, de bobines van de achterste cilinder.


Wordt vervolgd!

16 april 2011

Zo, maar weer een update.
Eerst een hoop nieuwe onderdelen opgehaald… 2 grote dozen, een kleintje en dan nog wat losse spullen (kabels onder andere). Sommige zaken (rubbers, klemmen, blokophangdriehoeken) waren uiteraard al besteld en gemonteerd.





Vandaag de choke-plunjers en veertjes van de donorcarbs schoongemaakt en ook de nieuwe chokekabel gemonteerd. Carbs teven op het blokje gezet… (wat zijn verse, soepele inlaatrubbers toch fijn!!!).



De mengselschroeven ook vervangen, want de oude zagen er niet uit (zaten muurvast, en dus moeten uitboren en met rechtse tap eruit halen).

Hier de beste van de twee oude  ;):


De nieuwe:



« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2013, 21:24 door *thomas* »

Offline The Headless Horseman

Re: Project RD03
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2011, 23:23 »
Mooi project Thomas  8)  Hou ons maar op de hoogte van de vorderingen, leuk om te volgen  :D

Goed gevuld schuurtje ook  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Project RD03
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2011, 23:25 »
Mooi project, *thomas*!

Vind ik ook de mooiste Twin gemaakt. Mooie klassieke Dakar-uitstraling en op veel punten te zien dat hij afstamt van de XR.

Hou je hem voor jezelf of gaat hij de markt op?

Grtz, Harm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline *thomas*

Re: Project RD03
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2011, 23:28 »
Mooi project Thomas  8)  Hou ons maar op de hoogte van de vorderingen, leuk om te volgen  :D

Goed gevuld schuurtje ook  ;)

Bedankt!

Schuur staat inderdaad aardig vol, ging dit jaar 'opruimen', niet dus.

Mooi project, *thomas*!

Vind ik ook de mooiste Twin gemaakt. Mooie klassieke Dakar-uitstraling en op veel punten te zien dat hij afstamt van de XR.

Hou je hem voor jezelf of gaat hij de markt op?

Grtz, Harm

Inderdaad, de meest off-road gerichte twin van de bende :). Deze hou ik voor mezelf, er steekt teveel tijd en moeite in :).

Offline Vlastuin

Re: Project RD03
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2011, 13:12 »
YEAH! nog een project!!!

Zeer herkenbaar allemaal ;D ;D
Ben benieuwd hoe die tank er op een RD04 uit ziet ;)



Offline *thomas*

Re: Project RD03
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2011, 22:39 »
YEAH! nog een project!!!

Zeer herkenbaar allemaal ;D ;D
Ben benieuwd hoe die tank er op een RD04 uit ziet ;)

Thx, ik ook trouwens :).

Oja, kleine update in beginpost.

Offline *thomas*

Re: Project RD03
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2011, 10:53 »
Hallo allen,

Mijn excuses voor de zeer laattijdige reactie, maar ik ben wel degelijk bezig geweest met de twin. Staat nu even op een lager pitje.

Goed, wat is er aan gedaan (sinds de laatste foto's).

Prolink volledig gereviseerd
Wilbers achterveer
Wilbers voorvorkveren met nieuwe olie en nieuwe keerringen
Nieuwe voorvelg met RVS spaken
Achterwiel goed gepoetst ;)
Nieuwe kettingset en tandwielen
Nieuwe koppelingsplaten en veren
Nieuwe remblokken voor en achter
Nieuwe remschijven voor en achter
Nieuwe voorvork gaitors
TKC80 bandjes



Ook is er een groot pak toegekomen vanuit Italia met pretspul.

En nu is het even sparen voor de laatste spullen and the final build :).

Ik gok dat het ergens rond maart/april zal wezen.

Heb nu even niet de mogelijkheid om plaatjes te maken, garage is een puinhoop... :(

Cheers

Offline *thomas*

Re: Project RD03
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2011, 10:53 »
De doos ;)


Offline Biker000

Re: Project RD03
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2011, 14:56 »
Voelt voor jou nu al als pakjesavond denk ;D
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Nader

Re: Project RD03
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2011, 16:43 »
Erg leuk thomas, leuke foto's!!! Keep us up to date is leuk om te volgen...

Ooit als ik de tijd, ruimte en geld ervoor heb wil ik ook heel graag een projectje beginnen maar dan met een Transalp, omdat dat nou eenmaal mijn favoriete motor is.

groetjes Dokterninja

Offline The Headless Horseman

Re: Project RD03
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2011, 17:00 »
Hi Thomas, ik kan de afzender van 'de doos' niet goed lezen, maar gezien het formaat zit er wellicht wat plasticwerk in?

Doe eens een tipje van de sluier oplichten ajb  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline *thomas*

Re: Project RD03
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2011, 17:07 »
Hoi,

Geen probleem hoor.

Wat zat er oa in (+ nog een hoop klein spul).

Een 42L rally tank (met scheidingswand) en 17L achtertank.



De zijkuipen voor de achtertank.



Allemaal dakar '88-'90 replica, behalve dan dat de originele tank in alu waren en dat de voortank geen scheidingswand had, daar heb ik bewust voor gekozen.

Cheers

Offline The Headless Horseman

Re: Project RD03
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2011, 17:16 »
59 liter  :o 

Gaaf hoor 8) Is dat spul allemaal nog nieuw te bestellen ?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline *thomas*

Re: Project RD03
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2011, 17:33 »
Hoi,

Kan je bij Boano bestellen. Boano heeft zelf meerdere malen de dakar gereden (oa met xrv's). Zelf is hij dan begonnen met de productie van replica's van de originele alu tanks (die laatste kan je niet meer bestellen).

Cheers

Offline EDxrv

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2011, 10:14 »
Cool! Heb zelf net extra koeling op V-regelaar gemonteerd. (van oude versterker).

Offline *thomas*

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2011, 17:20 »
Hoi,

Mijn regelaar is nog de originele, contacten goed ingespoten, zal wel bekijken hoe lang die het nog trekt...

Ander vraagje, mijn origineel stuur is al sinds aanschaf van de motor verbogen en enkele keren overspoten, dat hoort natuurlijk niet, dus ben nu op zoek naar wat nieuws. Er blijven 2 opties over:

- origineel stuur (staal)
- renthal stuur (enduro/mx medium high) met stuurverhogers

Prijs is voor beide hetzelfde.

What to do?

Cheers

Offline Hotel 317

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2011, 17:22 »
Origineel stuur, renthal heft iedereen al  ;D

Offline PimW

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2011, 19:08 »
Ik heb juist het ori stuur eraf gedaan omdat een alu cross stuur rechter is en ik dat fijner vind rijden.

Offline Hotel 317

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #18 Gepost op: 26 december 2011, 10:56 »
Hey daar,

Heb je al wat foto's van de brandstoftanks op de motor?  wil dolgraag zien hoe dat uit komt. Een 42 liter tank op een RD07 is nml al snel "te breed"  :)

Offline *thomas*

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #19 Gepost op: 27 december 2011, 00:35 »
Hoi,

Neen, sorry :).

Vandaag wel weereens verder gegaan met de fiets, origineel stuur gemonteerd met alle hendels, kabels en schakelaars. Rally voetsteunen gemonteerd en de ontluchtingsslangen van motor en luchtfilterhuis.

Morgens een hoop benzineleidingen, verloopstukken en kraan gaan zoeken bij de autozaak (hopelijk hebben ze dat spul), dan kan ik eindelijk starten met de layout van het benzine-toevoer-netwerk :P.

Ik houd jullie op de hoogte.

Cheers

Offline *thomas*

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2011, 22:23 »
foto van de tank (stuur is origineel Honda)


Offline daandus

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #21 Gepost op: 28 december 2011, 23:24 »
supergaaf project! ben heel benieuwd naar de uiteindelijke looks....

stomme vraag misschien, maar wat is je doel? Replica bouwen, rally's rijden, stoerste motor in de wijk (die heb je al binnen ;-))

Suc6 ermee, blijf je zeker volgen!
... was ooit lid ...

Offline Peter_Winsum

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2011, 23:26 »
Zo van bovenaf kan je dat niet zo goed zien. Hoe is de uitslag van het stuur? Komt 'ie niet tegen de tank aan?
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline *thomas*

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2011, 23:32 »
supergaaf project! ben heel benieuwd naar de uiteindelijke looks....

stomme vraag misschien, maar wat is je doel? Replica bouwen, rally's rijden, stoerste motor in de wijk (die heb je al binnen ;-))

Suc6 ermee, blijf je zeker volgen!

Hey Daan,

Bedankt voor het compliment!

Zowiezo is het bouwen/restaureren voor mij één groot feest, dus dat is al een doel op zich. Echt rally rijden ga ik met ding waarschijnlijk niet doen, wel wordt dit vanaf nu mijn reismotor voor het ruigere werk. Tunesië staat al enkele jaren op de planning, net als een tripje naar dakar.

Het rijden van rally's ga ik er voorlopig niet mee doen. De korte afstands rally's zijn (voor mij althans) met dit ding onbegonnen werk en een beetje overkill. Moest ik een rally als de heroes legend kunnen betalen, tja, dan zouden de zaken enigszins anders liggen, al was het maar om het replica plaatje compleet te maken: deelnemen aan een rally die een 'replica' is van de dakar met een replica van de winnaar uit de 1988 marathon klasse.

Ach, ik zie wel waar ik uitkom. Voorlopig amuseer ik me wel met bouwen :D.

Cheers

Zo van bovenaf kan je dat niet zo goed zien. Hoe is de uitslag van het stuur? Komt 'ie niet tegen de tank aan?

Neen, net niet :).

Offline daandus

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #24 Gepost op: 29 december 2011, 01:09 »
Cool, bouwen moet heerlijk zijn!
Er stond een jaar of wat geleden een RD04 te koop in Belgie, met alle toeters en bellen, andere vorovork etc. en een opgeboord blok. Voor 4500 euro, erg sneu eigenlijk...

By the way: de NXR heeft de Dakar van 1986-1989 gewonnen ;-) Nu moet je d'r dus 4 bouwen, maar gelukkig vind je dat leuk om te doen! ;D

Heroes Legend moet geweldig leuk zijn, maar prijzig inderdaad...
... was ooit lid ...

Offline *thomas*

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #25 Gepost op: 29 december 2011, 12:30 »
Cool, bouwen moet heerlijk zijn!
Er stond een jaar of wat geleden een RD04 te koop in Belgie, met alle toeters en bellen, andere vorovork etc. en een opgeboord blok. Voor 4500 euro, erg sneu eigenlijk...

By the way: de NXR heeft de Dakar van 1986-1989 gewonnen ;-) Nu moet je d'r dus 4 bouwen, maar gelukkig vind je dat leuk om te doen! ;D

Heroes Legend moet geweldig leuk zijn, maar prijzig inderdaad...

Ik herinner met die RD04, zwart met gifgroen ding, toch?

Onlangs stond er ook één van de 50 geproduceerd RD03's uit de dakar van 1988 te koop. Geen vraagprijs en na een halve dag was de advertentie van het net gehaald :(.

Inderdaad, in de fabrieksklassa heeft de NXR toen de dakars gewonnen, maar in de marathon klasse (fabrieksondersteund) was het de RD03.

Ik heb ooit overwogen om een NXR replica te bouwen, maar daar komt erg veel bij kijken aangezien niets van die motoren ooit op productiefietsen is gebruikt wat tanks, frame en motorblok betreft...De rest is meestal wel te vinden/bouwen.

Zeg natuurlijk nooit nooit hé ;).

Offline Hotel 317

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #26 Gepost op: 30 december 2011, 22:15 »
Mocht je besluiten om ook het zadel aan te passen (Marathon motoren konden hun zadel ter hoogte van de duo openritsen voor een klein opbergvakje), laat dan even weten waar je dit hebt laten doen, dat lijkt me nml erg handig om wanneer je zonder tassen/koffers wilt rijden je dan alsnog een doosje waterzuiveringstabletten,MRE, lucifers en een mes mee kunt nemen... of gewoon je lenzenvloeistof en een pakje condooms, voor nationale reizen  ;)

Offline *thomas*

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #27 Gepost op: 31 december 2011, 01:14 »
Hey Dennis,

Zowiezo moet ik de bodemplaat van mijn zadel inkorten en aanpassen thv de dwarsbalk die de tank wat extra stijfheid geeft.

Hoe ver ik hier in ga weet ik nog niet.

Wat mijn bagagemogelijkheden betreft: op lange termijn ben ik wel van plan mijn carterbescherming aan te passen, maar voorlopig voorzie ik een gereedsschapstasje (al dan niet voor gereedschap) bovenop de achterste tank. Daarin zijn 4 schroefgaten voorzien voor dit soort doeleinden zijn voorzien.

Cheers

Offline Nikotech

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #28 Gepost op: 31 december 2011, 10:11 »
Hey Dennis,

Zowiezo moet ik de bodemplaat van mijn zadel inkorten en aanpassen thv de dwarsbalk die de tank wat extra stijfheid geeft.

Hoe ver ik hier in ga weet ik nog niet.

Wat mijn bagagemogelijkheden betreft: op lange termijn ben ik wel van plan mijn carterbescherming aan te passen, maar voorlopig voorzie ik een gereedsschapstasje (al dan niet voor gereedschap) bovenop de achterste tank. Daarin zijn 4 schroefgaten voorzien voor dit soort doeleinden zijn voorzien.

Cheers


Lijkt me voor Tiger Leathers geen probleem. Die gasten kunnen redelijk toveren op verzoek 
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Brombeer

Re: Marathon Project RD03
« Reactie #29 Gepost op: 08 januari 2012, 10:38 »
Ander vraagje, mijn origineel stuur is al sinds aanschaf van de motor verbogen en enkele keren overspoten, dat hoort natuurlijk niet, dus ben nu op zoek naar wat nieuws. Er blijven 2 opties over:

- origineel stuur (staal)
- renthal stuur (enduro/mx medium high) met stuurverhogers

Prijs is voor beide hetzelfde.

What to do?

Cheers

Alu is 3 keer zo sterk. Staal verbuigt meteen bij een valpartij (de jouwe dus..)

Mocht je zoals 317 willen afwijken van de grote bende: ProTaper is ook erg goed hoor!

 ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin