Techniek > Honda Transalp

Koppeling stuk?

(1/2) > >>

Marceau:
Ik heb het volgende probleem op een Transalp van 98 met +- 62000 km: in hogere versnellingen en hogere rpm lijkt de versnelling soms vanzelf te ontkoppelen.

Het is het duidelijkst als ik in vijfde versnelling nogal hard aan de gashendel trek. De rpm gaan dan gek de hoogte in, maar mijn snelheid blijft stabiel (de motor werkt duidelijk harder, maar die moeite bereikt helemaal het achterwiel niet). Het voelt letterlijk alsof ik in neutraal zit en als een idioot gas probeer te geven. Als ik de gashendel wat laat terugkomen en dan zachter omhoog kruip heb ik meer geluk. Ik heb minder dan een maand geleden een grondige olieverversing gedaan, maar het probleem is er nog.

Iemand zei me dat ze vermoeden dat het veer dat mijn koppelingsplaten vastdrukt niet goed werkt.

Ik vraag me af of iemand hierover iets weet. Het is voorlopig geen groot probleem bij gezapig rijden, maar het maakt mijn al weinig sportieve alp zomogelijk nog minder sportief.

Is dit probleem uberhaupt op te lossen?

*thomas*:
klinkt als versleten koppelingsplaten/veren

setje vervangen, kost de wereld niet (reken op 100€ - platen, veren, olie, pakking, filter) als je alles zelf doet.

Cheers

Marceau:
Schitterende reactie!

Ik meen me te herinneren dat koppelingswielen worden vervangen met elke kettingwissel. Gaat het hier om hetzelfde? 't Is waarschijnlijk een km of 15000 geleden dat ik nog een nieuwe ketting oplegde.

Ik weet niet of ik dergelijke diepe dingen zelf kan. Willen... absoluut, maar kunnen... is dit van een aanvaardbare moeilijkheid voor iemand die slechts olie/oliefilter heeft vervangen en ketting aanspant? Wat voor dingen moet ik dan aankopen en opleggen?

Alleszins bedankt voor de reactie.

4Plugs:
En als je dan toch alles vervangt, neem dan wat sterkere koppelveren (4 stuks). Dit helpt met aangrijpen.

Ik heb minder geluk, ik heb alles vervangen, inclusief sterkere veren, PLUS ringen onder de veren voor nog meer druk op de platen en nog slipt de koppeling, hetzij pulserend met iedere verbrandingsslag. Ik heb last van te ver ingekorte transmissiedemperveren, die aanslaan waardoor rest energie in 1 klap op de platen overgebracht wordt. Hier door wordt de koppeling bij elke verbranding een stukje doorgetikt. Overigens meestal alleen last van als ik bij laag toeren flink gas geef.

PS voor advies moet je zijn bij Ad Mies. En ja, dat rijmt  8)

Ad Mies is onze specialist en die kan je precies zeggen wat het gaat kosten, en als je bij hem langs gaat kun je onder zijn supervisie zelf sleutelen. Kost je de onderdelen en een schappelijk tariefje voor gebruik werkplaats, echter veel goedkoper dan het laten doen.

*thomas*:
Hallo,

De koppeling omvat een korf, binnenhuis en een reeks platen/veren. De veren zorgen voor druk op de platen, de platen voor frictie.
Wanneer je ontkoppelt, komen de platen los van elkaar en draaien krukas en versnellingsbak 'vrij' van elkaar.

Dit is niet iets wat je vaak dient te vervangen. Afhankelijk van je rijstijl kan het wat sneller, maar jouw kilometerstand is aanvaardbaar voor een eerste wissel.

Nu, over de moeilijkheid, valt opzich best mee. De uitlaat moet dacht ik volledig los, je carterbescherming moet er dus af, net als je tank (werkt gewoon veel makkelijker).
Olie dien je af te laten.
Koppelingsdeksel eraf halen (motordeksel wat rechts zit) en dan kijk je recht op de koppeling.
Hoe het dan precies gaat weet ik niet meer van buiten, maar moeilijk is het niet meer ;).

Koop een Haynes (of ander werkplaatshandboek) en ga zelf aan de slag.

Gewoon durven, je kan weinig verkeerd doen.

Cheers

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View