Techniek > Honda Transalp

Slecht voor motor?

(1/2) > >>

Beavis:
Dag iedereen,

ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een Honda Transalp XL700VA bouwjaar 2009. Deze heb ik voornamelijk gekocht om 2 redenen, namelijk om te toeren met mijn vrienden en voor woon-werkverkeer.
Daar ik in Brussel werk en hier dus soms met de motor heen ga heb ik volgende vraag aan jullie:
Ik doe ongeveer 95 kilometer snelweg enkel (dus ongeveer 190 km per dag) met de Transalp. Als ik 120 rijd heb ik een toerental van iets meer dan 5000RPM. Daar de snelweg voor mij meestal open ligt (weinig verkeer) rijd ik meestal zoon 140-145, dan heb ik zoon 5800-6000 RPM... Nu komt eindelijk de vraag of het schadelijk is voor de motor om zolang dit toerental aan te houden.. Wat is jullie mening/ervaring hierover?

Vriendelijke groet.

V-Twin:
Er zijn geleerden die stellen dat je langdurige continue belasting van je motor moet beperken tot 3/4 van het maximum toegestane toerental. In jouw geval komt dat dan op 5.625 tpm.
Even doorhalen tot max tpm is geen probleem

robgoesdakar:
Sinds deze week ook iets meer dan 100 km enkele rit woon-werk, en flink wat snelweg kilometers. Mijn route is gelukkig relatief rustig (rij tegen de grootste file-druk in), en kom dus regelmatig ook op de 6.000 toeren.
Denk niet dat het een probleem moet zijn. Het max toeren weet ik eigenlijk niet zo uit m'n hoofd, maar ik zou niet verwachten dat het echt slecht voor de motor zou zijn.

Wel overweeg ik om een groter voortandwiel te plaatsen om het verbruik/toeren wat omlaag te brengen. Eens kijken of het optrekken hier sterk door beinvloed gaat worden.

Beavis:
Hmm ja had er zelf ook aan gedacht om een groter voortandwiel te plaatsen... Ik rijd ongeveer 260 kilometer, daarna ga ik tanken en tank ik zoon 13.5 liter. Dit wil zeggen dat er nog 4 liter in de tank zit. Een redelijk zuinige motor dus... Greetz

robgoesdakar:
Ik moet toegeven dat ie op die lange stukken veel zuiniger rijdt dan op de korte stukken, maar dat zou ook nog wel eens aan mijn rechter pols kunnen liggen  ::)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View