Auteur Topic: middelste moer koppeling  (gelezen 2521 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Herrie

middelste moer koppeling
« Gepost op: 05 mei 2011, 21:50 »
 ???
In tegenstelling tot de vorige keren, krijg ik de moer van de koppeling (denk dop 26) niet los.
Nu wil ik een tool maken dat het (voorste ketting) tandwiel blokkeert. (staat in de haynes gids)
Ik gebruik ook dop 27 maar kan maar moeilijk echt kracht zetten ander zou hij eraf schieten,
volgens mij past sleutel 26 net. Morgen maar een ringsleutel of misschien beter een dop kopen.

Iemand een tip?  ???
(De borging heb ik ruim weg getikt, remmen vastgezet en wielen vastgezet.)

Groetjes Herrie
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Waffie

Re: middelste moer koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2011, 22:19 »
 hallo herrie,

het is dop 27 mm  en ze kunnen inderdaad fors vast zitten
vandaar dat ik een moerslag sleutel gebruik

stop een vod tussen de tandwielen (beetje dikke vod en misschien enkele malen opvouwen) en probeer nog eens

succes ton
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Herrie

Re: middelste moer koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2011, 22:38 »
Bedankt voor de tod tip Ad, wat moet ik toch zonder jou, ik heb normaal nooit een deadline als ik aan mijn motor sleutel, maar wil graag zondag mee rijden en dan juist duren de klusje veel langer dan normaal. De meevaller is dat het blok van de schade motor die ik gekocht heb echt super loopt. Je ziet ook aan alles dat hij niet meer dan 30.000 heeft gelopen.
Ga morgen kijken voor een slagsleutel weet iemand wat een slagsleutel kost?
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Brombeer

Re: middelste moer koppeling
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2011, 23:23 »
Budget misschien 50 euro, merkspul kun je over de 200  :))

Nadeel is dat je met een zwaardere hamer moet slaan voor het momentum en je ramt dan wel vol op je bak-as en lagers. Zoals Ad zegt, doek tussen de tandwielen proppen. Gewoon kracht opbouwen tot hij loskomt. Een wringijzer (verlengstuk handgreep) doet wonderen!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Herrie

Re: middelste moer koppeling
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2011, 23:36 »
Hoi Brombeer, ja het is allemaal wat, alles geprobeerd behalve de tot truc.
Ga ik morgenvroeg meteen proberen, als het niet werkt ga ik de tooltip van Haynes proberen.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline The Headless Horseman

Re: middelste moer koppeling
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2011, 23:46 »
Ik heb hiervoor een tool laten maken. Deze is a-la de ori Honda tool en houd de koppeling vast. Tooltje is te leen voor TCN leden  :D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Pakfiets

Re: middelste moer koppeling
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2011, 23:48 »
Je kan ook een "sleutel" van een oudvoor tandwiel maken om de boel tegen te houden(wel in de versnelling zetten), het los draaien heb ik met een luchtsleutel gedaan (ook wel "moeren klopper" :D ), ging prima.

Offline Herrie

Re: middelste moer koppeling
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2011, 00:17 »
De tooltip van haynes (met het oude tandwiel) kan je in de bijlage zien (2 naar beneden ongeveer). Maar Headless Horseman heeft het nog mooier voor elkaar. Heb je een foto fan het tool dat je hebt gemaakt, ik heb ooit lang geleden voor bankwerker geleerd?! ::)
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline The Headless Horseman

Re: middelste moer koppeling
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2011, 21:46 »
Dan moet het voor jou niet zo moeilijk zijn om na te maken Herrie  :D
Heb net een fototje geschoten, maar hoop dat het een beetje te zien is, want het werd al donker buiten  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline V-Twin

Re: middelste moer koppeling
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2011, 22:37 »
Alternatief is om een oude metalen tussen plaat te nemen en daaraan een metalen strip te lassen.

Offline Herrie

Re: middelste moer koppeling
« Reactie #10 Gepost op: 07 mei 2011, 00:09 »
Super bedankt voor de Foto's Horseman! ;D en iedereen voor de geweldige tips.
Ik heb 2 gaten geboord in een strip en deze vastgeschroefd in het voortandwiel.
De strip werd tegengehouden doordat hij op het kettingrubber rust.
Een flinke pijp op een grote ratel gezet en nog niet los.
Heel voorzichtig een groef in de moer gebeiteld daar een massief stuk ijzer ingezet en met een flinke hamer wat tikken uitgedeeld. Dit was dus de eerste schroef die ik niet los kreeg.
Uiteindelijk een slagmoersleutel op lucht kunnen lenen en hij was direct los.
Ga nu zelf een elektrische kopen, de jonge van de garage waarvan ik de luchtsleutel mocht lenen had er goede ervaringen mee. Niet normaal de motor optillen maar geen beweging.
Nog een uur moeten rijden om een nieuwe moer te halen.

Uiteindelijke heeft de moer het moeten afleggen, maar dit was te pittigste moer die ik ooit ben tegengekomen.
Elke moer gaat los al moet ik heb er met een hele scherpe beitel eraf tikken maar ik ben zuinig op het koppeling huis.
Nogmaals bedankt allemaal voor de tips en foto's.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch