Auteur Topic: lasmachine, leren lassen  (gelezen 19805 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Herrie

lasmachine, leren lassen
« Gepost op: 05 mei 2011, 22:58 »
Ik heb van de week een lasmachine gekocht bij karwei, 55 €  ;D, niet te geloven hoe goed dat hij ontsteek en gelijkmatig
dat de stroom vloeit, ik kan er echt alles mooi mee lassen. Nu heb ik alle lasdiploma's die er zijn maar 28 jaar bijna niet gelast. ben echt verbaast hoe goed het ding is, vroeger was je voor deze kwaliteit (lage ontsteek-spanning, koeling, gelijkmatige stroom door voer) veel geld kwijt.

Als er mensen zijn die eens wat meer van lassen willen weten, vindt ik het leuk om tips te geven of in de praktijk op weg te helpen. Ik woon in Eindhoven.

Natuurlijk is in deze tijd een mig (dunne rol draad met gas) machine gebruikelijker, maar wel kostbaar, voor een beetje machine met gasfles ben je al gauw 400 € kwijt. Maar ja binnenkort ga ik mijn grotere tank af-lassen en dan gebruik ik een mig machine van een vriend van me, het gaat wel elektrisch maar het is een stuk moeilijker.

Moet je iets gelast hebben of wil jezelf een lasmachine kopen en ervaring opdoen? Laat maar weten.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Anne

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2011, 10:52 »
Is het elektro-lassen of toch MIG/TIG?
In het eerste geval wil ik dat wel graag leren, ervaring daarmee mist nog :)

Offline Herrie

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #2 Gepost op: 06 mei 2011, 11:34 »
Met electrode lassen. Heb jezelf een lasmachine of wil je alleen leren lassen?
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Herman

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #3 Gepost op: 06 mei 2011, 12:32 »
Hallo Herrie,

Klinkt erg interresant, als jij als ervaren lasser zegt dat het een goed apparaat
is en dat voor 55 eurie, ben ik geneigd snel te gaan kijken en er ook een te halen.
Kun je wat meer gegevens van het apparaat aan me door spelen.

Bij welke Praxis heb je hem gehaald in Eindhoven ?
Was het een aanbieding toevallig ??

Ik woon zelf in Best dus vlak bij !

Toevallig was ik al kijkende voor ergens een plaatje onder mijn zijstandaard
te kunnen laten lassen, dit is doorgesleten door het geschuif over mijn betonnen schuurvloer.

Ik hoor het graag.

Groet,

Herman

Offline Anne

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #4 Gepost op: 06 mei 2011, 12:42 »
Met electrode lassen. Heb jezelf een lasmachine of wil je alleen leren lassen?

Ik zou wel een keer willen kijken of dat ook wat voor mij is :)

Offline Herrie

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei 2011, 19:18 »
Hoi het lasmachientje komt van Karwei en is volgens mij geen aanbieding, hoewel ik het nergens goedkoper kon vinden. Misschien is het slim als je eerst een keer komt lassen om te kijken of het wat voor jullie is. Ik ben er heel blij mee omdat ik wil klussen waneer het mij uitkomt. Liever zou ik bijv bij Ad Mies lekker binnen Mag lassen maar ja voor één klein beugeltje of moertje 2 1/2 uur rijden en ja net als ik is Ad ook op zondag vrij en dan wil ik even wat knutselen en Ad uitrusten. Je kan bij mij zelf je standaard lassen of het mij laten doen, is allemaal leuk toch! En als je het zelf doet en het lukt niet meteen naar je zin kunnen we er altijd het bakwerk weer vanaf slijpen en opnieuw beginnen. Heb besloten om bij de club te gaan (al gedaan dus) en wil me op één of andere manier natuurlijk ook inzetten voor de club.

Laat maar weten wat jullie willen je kunt me denk ik berichten via het forum of naar mijn site gaan en in het contact formulier even je email of tel zetten en versturen.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Neet

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2011, 19:30 »
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt. Zelf heb ik zo'n ding waarmee je een brug in elkaar kan lassen.
Deze kleine machine zou misschien een verbetering kunnen zijn wat ruimte en gewicht betreft.
Dik laswerk doe ik toch niet meer, alleen maar een paar pijpen en beugels aan elkaar lassen.

Ik ga is kijken of het wat voor me is.  Bedankt voor de tip.

Offline Huib

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2011, 20:42 »
I
Natuurlijk is in deze tijd een mig (dunne rol draad met gas) machine gebruikelijker, maar wel kostbaar, voor een beetje machine met gasfles ben je al gauw 400 € kwijt. Maar ja binnenkort ga ik mijn grotere tank af-lassen en dan gebruik ik een mig machine van een vriend van me, het gaat wel elektrisch maar het is een stuk moeilijker.


Als je je tank af gaat lassen laat er dan langzaam beschermgas inlopen. Dan is je las ook aan de binnenkant beschermd tegen zuurstof. Doe je dat niet krijg je bloemkolen en rot de las door......

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Herrie

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #8 Gepost op: 07 mei 2011, 00:43 »
Hoi,

Huib; als je door het materiaal heen last en je gasdruk goed is heb je geen last van bloemkolen. Als je echt netjes last heb je een soort peervormige opening die je vol vloeit waardoor je onder en boven een mooie rups krijgt.
Het liefst las ik eigenlijk een tank autogeen maar ik ben zo stom geweest mijn autogeen op te ruimen na een brief van de gemeente dat je geen autogene installaties meer in woonwijken mag hebben.
Neet Meestal zijn de zware lasmachines beter dan de kleintjes, de karwei lasmachine is voor zijn geld geweldig maar waarschijnlijk niet beter dan die je nu hebt. Als je kleiner wilt is een las inverter erg mooi ze zijn kleiner, lichter, gebruiken weinig stroom en starten makkelijk.
Herman/ en Anne; je mag altijd bij me langs komen, kan je het proberen. Normaal werk ik vanuit thuis en maak ik makkelijk tijd, denk dat ik aankomende week veel weg ben om  mijn dochters kamer in Rotterdam in orde te maken.

Heb je eigenlijk de koffer beugels al gemaakt Anne?

Eigenlijk is mig/mag, tig en autogeen lassen voor een motor vaak makkelijker, ik heb voor dit goedkope apparaat gekozen om geld te sparen en toch wat kleine klusjes te kunnen doen.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Huib

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #9 Gepost op: 07 mei 2011, 15:08 »
Hoi,

Huib; als je door het materiaal heen last en je gasdruk goed is heb je geen last van bloemkolen. Als je echt netjes last heb je een soort peervormige opening die je vol vloeit waardoor je onder en boven een mooie rups krijgt.
Het liefst las ik eigenlijk een tank autogeen maar ik ben zo stom geweest mijn autogeen op te ruimen na een brief van de gemeente dat je geen autogene installaties meer in woonwijken mag hebben.


Nee echt hoor, gewoon een extra reduceer ventiel aan de fles en langzaam je co2 of argon in je tank laten lopen en de openingen afplakken met tape. Het resultaat is echt veel beter vooral met TIG. Je smeltbad is aan de binnenkant dan ook beschermd vooral met dun materiaal  is het van belang.

Groet.
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Herman

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2011, 22:39 »
Hoi Herrie,

Kon het vandaag niet laten (extra pinkster korting bij de karwei !),
en heb voor 44 euries het lasapparaat met doosje elektrode gescoord.

Kan ik binnen kort een poging doen om het bodem plaatje van de zijstandaard te vernieuwen.
Morgen op het werk een stukje staalplaat scoren  :)  :)  :)
Eens kijken of me het lassen nog gaat lukken, is zeker dertig jaar geleden
dat ik dit gedaan heb.........

Groet,

Herman

Offline Herrie

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2011, 20:26 »
Hoi Herman  ;D,

De electrode zijn middelstollend, waarschijnlijk word je las iets boller dan je zou willen. ???
Echt van boven naar beneden lassen zal niet lukken een beetje helling gaat prima.

Ik zal even kijken of ik ergens een handvol snelstollen stollen (voor van boven naar beneden (era)
en een handje erc langzaam stollend, voor onder de hand (erc) kan bemachtigen.
Laat je weten als ik ze heb. Ik wil ook nog wat dunnere elektroden kopen voor dunne plaat enzo.

Hopelijk hebben mijn oude laskennissen nog steeds hun voorraadje dan hoef ik niet allemaal hele pakken te kopen.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Herman

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2011, 22:32 »
Hoi Herrie,

Doe rustig aan ik krijg het apparaat volgende week pas.... ;)  :D  8)
Overigens ik heb nog minder ervaring als een amateur lasser  :-\
Wat ik aan lassen gedaan heb betrof de technische school,
dus weet je het niveau ongeveer. Maar het ging me toen erg goed af,
en ik vond het leuk om te doen.
Dus als ik iets ga lassen, zal het simpel blijven  C:-)
We zien het wel.

Groetjes Herman

Offline Neet

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2011, 23:34 »
Hoe voorkom je het vastplakken van de electrode en zijn de moderne machines zo ingericht dat het plakken tot een minimum wordt beperkt?
Of heeft het helemaal niets met het soort apparaat te maken?
Ik moet wel zeggen, oude electrodes plakken veel eerder vast dan gloedje nieuwe. 

Offline Huib

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2011, 00:18 »
Het "vastplakken" van de elektrode bij starten hangt ook zeer van een type elektrode af. Een rutiel elektrode start veel makkelijker dan een basische. Als je het verschil niet weet: op een basische is het puntje meestal gedoopt in grafiet om beter contact te maken. Een las met met basis elektrode is ook sterker  en er ontstaat een veel rustiger smeltbad en is uitermate geschikt voor stapelen (beneden naar boven). De slak heeft een glasachtig uiterlijk en is moeilijk te verwijderen. Als je de elektrode niet meteen opgestart krijgt is het raadzaam om een stuk staal gebruikt waar je op start en je elektrode opwarmt, daarna ga  je over op je werkstuk.

Een rutiel elektrode start makkelijker en las heel mooi van boven naar beneden (snelstollend). De slak heeft een zandachtige structuur en laat zich makkelijk verwijderen. De las is echter minder sterk en zal bijvoorbeeld voor staal52 constructies niet voldoen. een rutiel elektrode is echter de ideale elektrode om mee te beginnen.

In de scheepsbouw waar ik werk wordt veel gebruik gemaakt van de ESAB 46.64. Deze elektrode vriest bijna niet vast. Echt de moeite waard om te proberen als je wilt leren lassen.

http://esab.laselektrodenlasdraden.nl/ok-4664-40x350-120-stk-p-153.html?osCsid=1peciad00gnmkv3h3jr8h11pv0


Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Neet

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #15 Gepost op: 15 juni 2011, 06:38 »
Ok, duidelijk. Ik heb de echte Gamma elektroden. Weet niet van welk type. Ik dacht dat er een wat glazige slak achter bleef.
Het viel me op dat het niet echt duidelijk zichtbaar was.
De (zeer) oude elektroden dieik inmiddels al niet meer heb lieten een duidelijke zandachtige slak achter maar plakte als een idioot.

Die rutiel ESAB 46.64 elektroden die jij gebruikt zullen toch wel sterk genoeg zijn als je ze in de scheepsbouw gebruikt?
Wel goed om te weten dat de elektroden heel belangrijk zijn.

Offline Herrie

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #16 Gepost op: 15 juni 2011, 08:25 »
De lasmachine die je gekocht hebt ontsteekt heel makkelijk. (technische uitleg, lage cosinus phi is makkelijk starten)

De electrode die Huib aangeeft, ken ik niet maar zou ik graag eens proberen, lijkt me een super elektrode

De basische electrode is inderdaad een super elastische kracht patser, maar voor het staal van de motor niet nodig een transalp is van gewoon staal dat niet extreem veel koolstof bevat, bovendien heb je een ervaren lasser nodig om hem te gebruiken.

Starten is vaak een kwestie van

aanstrijken, maar omdat je niet wil strijken over een motor onderdeel kan je ook een losse strip naast je las houden

goede aarde van de klem, zonder dat lukt helemaal niks

het punstje van de elctrode moet net een tiende milimeter metaal laten zien, zit er eens teveel bekleeding om (hol gebrand) tik dan heel zachtjes met je elktrode op een stukje houd

het verwijderen van verf,roest, of slak insluiting

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Huib

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2011, 09:40 »

Die rutiel ESAB 46.64 elektroden die jij gebruikt zullen toch wel sterk genoeg zijn als je ze in de scheepsbouw gebruikt?
Wel goed om te weten dat de elektroden heel belangrijk zijn.

Hangt er een beetje  vanaf waar je het voor gebruikt.... je achter brug ophanging bijvoorbeeld waar je geen grote dikke lassen kan leggen zou ik niet doen..... Ook dunne buis bijvoorbeeld het subframe is ruk met een rutiel elektrode.

In alle gevallen is MIG sterker.
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Herrie

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2011, 02:49 »
Hoi Huib,

Super dat je meedenkt, ik heb ook jarenlang op een scheepswerf gewerkt totdat we met 8.500 man ontslagen werden, mijn kennis is een beetje veroudert, wel alle papiertjes en lees nog regelmatig vak literatuur.Wat verandert is is de enorme hoeveelheden staalsoorten en technisch mooire lasmachines. Blijft natuurlijk dat e alles aan elkaar bakt als je kilometers las ervaring hebt.
Het idee van dit topic was eigenlijk, motor vrienden (ruim begrip misschien gelijkgezinde motor liefhebbers dan) wat minder afhankelijk maken van behoorlijk duren professionele bedrijven , door het één en ander zelf te maken. En natuurlijk heel duidelijk uitleggen wat niet kan of wat de veiligheid in geding brengt. Dan bedoel ik niet alleen zelf een koffer rek lassen of een standaard, maar ook het besef dat een scherpe haak waar je tomtommie in past niet echt veilig is als je er een keer met je ribben boven op klapt. Het was een poging om een steentje bij te dragen en eventueel mensen uit de buurt een beetje bij te staan. Ik dacht dat daar behoefte aan was, maar denk eigenlijk dat de vermelding goedkoop een goede lasmachine bij de Gamma gekocht voldoende was geweest. Neet heeft ook al enige ervaring op school opgedaan en voor een leek is het waarschijnlijk niet de moeite waard om 80 uur ermee bezig te zijn. Ik denk nu dat dit niet mijn beste bijdrage is, maar ja beter een poging om sociaal met je motorclub om te gaan dan zwijgzaam op de bank zitten en alleen wat schrijven als je niet meer weet hoe een koppeling plaat hoort te zitten. Ik ga een volgende poging verzinnen om een beetje mee te doen en wis dit topic over een weekje of zo, omdat ik dacht dat er behoefte was aan om zelf kleine las klusjes te leren opknappen.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Neet

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2011, 07:00 »
Nee man, gewoon goede topic. Niet wissen hoor...

Offline Pakfiets

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2011, 11:14 »
Herrie, ik vind het een goed topic en zou hem laten staan!
Ik denk dat het "probleem" een beetje is dat "men" in het algemeen, het makkelijker vindt om ff iemand te vragen om wat voor ze te lassen / maken, i.p.v. zich zelf er in te verdiepen om het zelf te kunnen doen. Daar komt nog bij dat lassen met "sroom" temaken heeft en dat vindt "men" vaak" eng. (Ik probeer al tijden diverse mensen in mijn kennissenkring te overtuigen dat lassen leuk is om te doen( en kunnen), tot nu toe pas 2 mensen kunnen overtuigen >:( ).
Ik denk dat, zodra "het eerste schaap over de dam is" er wel meer zullen volgen....
Misschien is het een idee om een soort "lasdag" te organiseren, zodat twijfelaars het eens kunnen proberen?
Verhaal gaat eigenlijk ook op voor alle overige dhz klussen...

Offline nr 52

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2011, 12:30 »
Met veel plezier de topic gelezen.
Ook ik liep met het idee om zo'n apparaat aan te schaffen. Maar ja, totaal geen ervaring met lassen. Dan komt direct de vraag op: wat ga je lassen? Hoe vaak gebruik je zo'n ding?
Nu lees ik dat er veel verschilende materialen, electrodes enz. zijn. Nooit bij stilgestaan.
Wel lijkt het mij dat als je ( een beetje) kunt lassen, je ook steeds meer toepassingen gaat vinden/verzinnen.
De tip om een "lasintroductiedag" te organiseren is wel een goed idee, dit in navolging van de sleuteldag. 1 keer zien is beter dan 100x horen hoe je moet lassen.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Herman

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2011, 12:49 »
Hoi Herrie,

Wat een onzin, deze topic hoeft zeer zeker niet gewist te worden, dus laat het uit je hoofd !
Ik vermoed dat vele hier bij de TCN niet technisch onderlegd zijn, niks mis mee.
Dus ik zie niet gelijk ieder naar de Karwei rennen en een lasapparaat kopen.

En ik ben gewoon een beetje maf...... :o, ik vindt de meeste dingen wel leuk en wil ze verolgens ook zelf doen.
Ook niet altijd goed, maar daar gaat dit topic dan (gelukkig  ;D) ook niet over.
En ik heb ooit eerder gelast, en ben niet bang (wel voorzichtig) van elektriciteit.

Iedere bijdrage (behalve geldelijke,gratis drank etc) zal maar door een klein groepje geinterreseerde
gevolgd worden.
De hele TCN gemeenschap zit ook niet direct te wachten hoe ze mogelijk een alp kunnen redden
als die onverhoopt toch eens te water zou raken............
Maar als het je overkomt is het wel fijn als je enige hulp kunt vinden, zo denk ik dan maar.

Dus een hele TCN gemeenschap aan je voeten, nee, of je moet geld danwel gratis bier in het
vooruitzicht stellen, en het eerste als doel hebben  :)).

Dus lekker doorgaan, met leuke/andere dingen bijdragen.

Groet,

Herman




Offline Oldtimer

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #23 Gepost op: 16 juni 2011, 13:21 »
Citaat
De tip om een "lasintroductiedag" te organiseren

Dit zou toch prima kunnen worden toegevoegd aan de sleuteldag. Heel goed idee trouwens. En dan met Herrie als docent  ;)
Het gaat altijd over techniek, dus past prima in de doelstelling.
Maar Ad is de meester, dus die mag zijn plasje er  over doen.

Het concept is dan niet alleen sleutelen, maar ook leren van elkaar.
Er zouden dus meer instructies kunnen worden toegevoegd aan de sleuteldag maar dat even off topic.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Herrie

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #24 Gepost op: 16 juni 2011, 15:03 »
Ik zal het er eens met Ad over hebben, eigenlijk is een mig machine (draad op een rol) meer van deze tijd, alleen veel duurder in aanschaf. Misschien kan Huib ook lid worden en mee helpen met een lascursus, eventueel nog een geschikt persoon zoeken die ervaring heeft met onderwater lassen dan kan dat mooi onder het topic als je onverhoopt onder water terecht komt  ;D

Sinds ik een Transalp 600 heb ga ik vaak tegen goed verstand in. Als ik alle uren en materialen tel die ik aan de machine heb besteed, had ik beter een bijna nieuwe 650 kunnen kopen. Maar nu heb ik een Transalp (nog niet helemaal af) die ikzelf onderhanden heb genomen. Op één of andere manier is het door en door mijn machine aan het worden en dat heb je niet als je met een nieuwe uit de winkel rijd.

Het lassen kwam goed van pas daarmee heb ik de uitlaat en oude middenbok als nieuw kunnen maken.
Een koppeling plaat hulpje gemaakt, etc..

En Herman ik ben ook hartstikke maf (ben niet voor niks lid geworden ;D), ik heb 18 jaar een reclame foto studio gehad en werd betaald voor mijn rijke fantasie. Tja dan switch je van baan en kom je ineens in de realiteit terecht. Ik kom er steeds meer achter dat een beetje maf zijn en fantasie heel goed van pas komt in een wereld waar je soms maar niet teveel over het 8 uur journaal al te realistisch moet gaan nadenken. En heb het topic onder water zeker gelezen, heb zelfs gedacht aan een zwemvest dat je met een druk op de knop kunt opblazen (ik wil aankomend jaar over ijs rijden)

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Huib

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #25 Gepost op: 16 juni 2011, 16:24 »
Ik zal het er eens met Ad over hebben, eigenlijk is een mig machine (draad op een rol) meer van deze tijd, alleen veel duurder in aanschaf. Misschien kan Huib ook lid worden en mee helpen met een lascursus, eventueel nog een geschikt persoon zoeken die ervaring heeft met onderwater lassen dan kan dat mooi onder het topic als je onverhoopt onder water terecht komt  ;D

Sinds ik een Transalp 600 heb ga ik vaak tegen goed verstand in. Als ik alle uren en materialen tel die ik aan de machine heb besteed, had ik beter een bijna nieuwe 650 kunnen kopen. Maar nu heb ik een Transalp (nog niet helemaal af) die ikzelf onderhanden heb genomen. Op één of andere manier is het door en door mijn machine aan het worden en dat heb je niet als je met een nieuwe uit de winkel rijd.



Lid worden is voor mij niet weggelegd ben er namelijk bijna nooit. Maar aangezien ik wel een grote bek heb op het forum stel ik voor een lasintroductiedag mijn lasapparaat en een pak elektrodes beschikbaar. Wel ruim van te voren aangeven i.v.m. met mijn bereikbaarheid.
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Herrie

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2011, 12:14 »
Mooi aanbod Huib.

Mocht er intresse zijn, komt het uit voor jou en vindt Ad het wat, is het wel een extra oefenplek.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Herrie

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #27 Gepost op: 17 juni 2011, 13:17 »
Ik ken nog een Darth Vader, die is op een weliswaar verkeerde motor naar New York gereden.
http://www.youtube.com/watch?v=Jd_CVetCn7o&feature=related

Maar als je echt helemaal gestoord zou zijn 6 maanden vrij kunt nemen, 20 september zou kunnen
vertrekken, geen hekel hebt aan Russische vrouwen  ???  en van mission impossible houd weet ik nog wel
een leuke reis voor je.
http://www.fromamsterdamtonewyork.com/


Ga ik met je mee ;D
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Herrie

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #28 Gepost op: 17 juni 2011, 22:57 »
Ik heb Ad vandaag gemaild, als die het iets vind, kijk ik even aan of er nog meer mensen zijn.
En als het er veel worden (6 of zo) ga ik vragen of Jan Gerrits (een vriend van me) die lastechnicus is en bij allerlei lasgroepen zit niet wat extra machines elektrodes en laskappen kan regelen.

En Danny , oost west..... klopt echt wel ja.
Russische vrouwen heb ik helemaal geen ervaring mee maar ik had me ook al voorgenomen er bij uit de buurt te blijven.
Normaal lijkt het gras bij de buren inderdaad altijd groener, maar wij hebben kunstgras dat altijd groen blijft.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Neet

Re: lasmachine, leren lassen
« Reactie #29 Gepost op: 01 juli 2011, 18:33 »
Iedere lasser heeft een keer moeten beginnen. Ik ook toen ik 14 was. En dan nog zonder leraar ofzo.
Ging best goed. Ben nu nog een goede "plakker".

Maar je hebt gelijk, weet wat je last en voorzie de mogelijke consequenties van je eigen las.
Bij twijfel, gas.  Onee, Bij twijfel, een prof inhuren of laten lassen.