Auteur Topic: Nieuwe batterij na één week plat...  (gelezen 3249 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline erwindekeyzer

Nieuwe batterij na één week plat...
« Gepost op: 20 mei 2011, 19:23 »
Hallo, na uitvallen accu (starter ratelt en tripmeter op nul) een nieuwe accu gekocht en geplaatst. Met deze ook na een week niet meer starten. Hier wat rondgelezen en inderdaad stekkertje van spanningsregelaar zwartgebrand. Stekker er van tussen gehaald en met"blauwe  verbindingsstaafjes" deze gele draden met elkaar verbonden. Accu met optimate volledig opgeladen maar na een week wederom hetzelfde?? Zijpaneel er weer af gehaald en motor weer doen starten na opladen en de regelaar wordt wel heel warm op stationair, na ong 5 min is deze wel 60°. De accu meet 14.5V bij stationair, en bij gas geven praktisch gelijk. Dus denk ik regelaar niet stuk? En toch na een weekje ong moet ik de accu opladen omdat de starter opnieuw doorrateld en de tripmeter opnieuw op nul slaat, zoals wanneer men de accu afkoppelt. Misschien toch een andere regelaar proberen? Of kan men testen of deze nog ok is, aan de hand van de drie gele draden misschien? Speelt de volgorde van de drie gele draden een rol, want heb deze niet gemerkt. Als ik een andere regelaar zou steken weet ik niet meer wat waar zat...hmm. Dank, Erwin.

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2011, 19:28 »
Citaat
Dus denk ik regelaar niet stuk

Wel stuk  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2011, 19:37 »
Die gele draden maken niet uit. Maar die Gamma kabelschoentjes daar zijn uit den boze. Nog veel erger. De draden kun je beter aan elkaar solderen en krimpkous er omheen doen.

14,5V is prachtig, en ja de regelaar wordt normaliter warm. Maar 60gr. lijkt mij ook wat veel. Controleer of alle stroomverbindingen in dat systeem goed zijn en vast zitten (warmte door weerstand). Of anders loopt je accu leeg in het systeem. Dan heb je ergens  lekspanning.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline erwindekeyzer

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2011, 19:46 »
Dacht ook van het beter te solderen, maar voorlopig gebrek aan soldeerbout. Ik zal het pas solderen als ik weet of  die regelaar al dan niet stuk is. Kan men dat testen? De spanning loopt niet op tot boven de 15V, dus dat is in orde. Maar wel heel warm dus, zelfs na 5 min op ralenti, ook de gele draden uiteraard. Lekspanning, wil dat zeggen dat er ergens een stukje isolatie van kabel is of zo? Ben niet zo technisch aangelegd, maar heb wel logisch boerenverstand... Hmm.

Offline Waffie

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2011, 22:00 »
 ik zou de verdeler raadplegen omtrend de accu.

als er iets mis zou zijn met de dynamo zou je dit zeker meten aan de uitgangs spanning

de regelaar kan inderdaad warm worden (max ca 70 graden)

lekspanning= blijft er ergens een verbruiker aan staan zoals een alarm, of een andere stroom verbruiker

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline erwindekeyzer

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2011, 22:06 »
Heb nu de accu er uit gehaald en er de vorige (waarvan ik dacht dat ze op was) terug in gezet. De nieuwe accu volledig met optimate opgeladen en gemeten: 12.66V Na 3 dagen onbelast, 12.52V. Dus denk niet dat ze kapot is. Had tevens een gps aansluiting rechtstreeks op accu verbonden maar deze reeds vorige maand afgekoppeld omdat ik dit eventueel verlies wou uitschakelen. Nu zit er enkel de kabel voor de optimatelader op, denk niet dat dat voor verlies kan zorgen. Bedankt voor de info btw.

Offline Neet

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2011, 18:20 »
Meet even tijdens een half uurtje rijden wat de laadspanning is. Als die ongeveer tussen de 13.5 en 14.5 volt blijft met licht aan en uit dan is het goed. Hij zal ook wel eens onder de 13 volt en boven de 15 volt aantikken maar dat geeft niet.
Continue onder de 13 volt gaat fout. Soms kan zonder licht of met licht groot verschil maken.

Meet anders als je gereden hebt na een half uur wachten de accu en een week later weer. Als er dan een flink verschil inzit, staat er een verbruiker aan of je accu is defect.

Offline Gerrit

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #7 Gepost op: 10 juli 2011, 19:52 »
De Twin van mijn vrouw heeft momenteel hetzelfde probleem.
De accu wordt niet bijgeladen zodra ik het licht aan doe.

De connector met de 3 gele kabels gecontroleerd en ja hoor... ingebrand.
Ik heb de gele draden gesoldeerd maar helaas. Vanmiddag na een schitterende rit van 250 km start ie niet meer.

Ik vermoed dat de gelijkrichter defect is. De 3 gele draden komen van de dynamo af en geven 3 fasen wisselspanning af.
Ik heb vandaag voor haar gereden en de intensiteit van het dimicht van de Twin in de gaten gehouden. Die bleef constant.
Ik zal deze week de gelijkrichter 's doormeten.

Wat me sowieso al opviel: vanochtend nadat ik de accu opgeladen had zag ik dat de spaning op de polen naar 12,5 inzakt als ik het licht aan doe.

Wie heeft ervaring hiermee? Heeft iemand een testexemplaar gelijkrichter liggen? Beetje lullig als je zo'n ding nieuw koopt en hij blijkt niet defect te zijn. Zo heb ik momenteel al 2 accu's... :)

Zwarte Honda Africa Twin 2001
Grijze Yamaha FJR1300
Navigatie: Garmin Zümo 550

Offline Gerrit

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #8 Gepost op: 11 juli 2011, 21:01 »
Ik heb de gelijkrichter eruit gesloopt en de diodes doorgemeten. Het schema in de laatste Transalper was bijzonder handig hierbij...
Dank hiervoor..!

Ik meet met de universeelmeter op 'diode' stand: rond 575
Verwissel ik de meetpennen, dan meet ik oneindig.
Althans op 2 van de 3 gele draden...

Bij 1 van de 3 draden is dit beeld volledig anders. hier meet ik 1.
Conclusie: 1 van de fasen defect??
Zwarte Honda Africa Twin 2001
Grijze Yamaha FJR1300
Navigatie: Garmin Zümo 550

Offline Waffie

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #9 Gepost op: 12 juli 2011, 00:10 »
 dat zou dan best wel eens kunnen

heb je ook de de gele draden afzonderlijk aan massa gemeten (er mag geen verbinding ontstaan !!met een weerstands meting
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline erwindekeyzer

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #10 Gepost op: 06 oktober 2011, 19:13 »
Nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en opgelost! Had eerst een nieuwe yuasa accu ingestoken (met oude spanningsregelaar) en deze is nu wel kapot gegaan daardoor... Opnieuw nieuwe accu met nieuwe regelaar, en alles terug in orde. Dank voor de ideeën!! Erwin.

Offline EDxrv

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2011, 22:15 »
Is gelijkrichter en spanningsregelaar hetzelfde?
Ik weet waar de gelijkrichter zit en hoe die er uit ziet. Op koelblok met de 3 gele, 2 groene en 2 rood/witttedraden. De spanningsregelaar is dat het ronde ding links waar de groene en rd/wt draden in gaan?

Offline Neet

Re: Nieuwe batterij na één week plat...
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2011, 22:32 »
Is gelijkrichter en spanningsregelaar hetzelfde?

Yep, de diode's zitten ook in het koelblok gegoten en maken deel uit van de gehele spanningsregelaar.
(het blok met de drie gele draden)
Er zijn wel merken en misschien ook wel Honda modellen waar de diode's en het regelgedeelte apart zijn gebouwd.