Auteur Topic: Oliepeil te laag, wat nu?  (gelezen 1857 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline edho

Oliepeil te laag, wat nu?
« Gepost op: 24 mei 2011, 21:58 »
Sindskort rij ik meer km's met mijn alp '91, woonwerk verkeer. Nu zo'n 1,5 maand. Km stand is 37.000.
Vandaag dacht ik, laat ik mijn olie van de motor eens checken, moet je toch een beetje in de gaten houden.
het stokje kwam er bijna droog uit, bij dippen bleef hij geheel droog.
Ik heb direct de olie aangevuld, motor even laten lopen en nogmaals aangevuld. Het peil is nu weer goed.

Maar....., hoe kom ik er nu achter of de motor hiervan te leiden heeft gehad. Heeft iemand hier tips voor?

Ik baal ervan, dit is voor het eerst in mijn leven dat ik een oliepeil heb laten sloffen, en dat na ruim 30 jaar gemotoriseerd vervoer. >:(

Groet, Ed.


Offline Waffie

Re: Oliepeil te laag, wat nu?
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2011, 22:35 »
 de nummer 1 van motorschade is Te laag oliepiel of geen olie en als dit feit heeft plaats gevonden ben je daar geheel zelf de schuldige aan.

als er mogelijke schade heeft opgetreden zal het olieverbruik alleen maar toe gaan nemen.
helaas heb ik daar geen gerust stellende woorden voor.
of het moet zijn dat er normaal 2.8 ltr olie in het blokje zit en het verschil tussen de min en max streep ca 400 ml is

afh vanwat je er dus hebben moeten bijdoen kun je redelijk inschatten hoe veel er nog in zat

brandstof/smering en koeling zijn de meest elementaire zaken die er voor zorgen dat het kan blijven draaien
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline edho

Re: Oliepeil te laag, wat nu?
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2011, 22:58 »
Er is wel een ruime halve liter bij gegaan.
Ik zal het de komende tijd goed in de gaten houden.

Het kromme aan het verhaal is dat ik 3 weken geleden een nieuwe band heb laten monteren (voor) en vorige week een complete kettingset is vervangen. Ik stond erbij en heb er niet aan gedacht om even dat stokkie eruit te draaien.
Eigenschuld dikke bult, daar heb je gelijk aan Ad.

De komende dagen zal ik het gaan ervaren. Ik hoop maar dat het meevalt en dat ik nog een tijd met deze Alp kan doen, want ik vind het een heerlijke motor.

Groet,
Ed.

Erik

  • Gast
Re: Oliepeil te laag, wat nu?
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2011, 23:39 »
Zoals Ad al zei, verschil tussen min en max op de peilstok is +/- 400cc.

Er van uitgaande dat er nog wel wat speelruimte in zit (net onder min zal je blok onder normale omstandigheden echt geen schade van oplopen) denk ik dat je je niet al te veel zorgen moet maken. 

Zie dit maar als een wijze ipv dure les  :-\

Offline edho

Re: Oliepeil te laag, wat nu?
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2011, 14:35 »
Ik hoop dat erik gelijk heeft en dat het een 'kantje/boord' verhaal is.
Als het niet zo is, dan meld ik dat natuurlijk hier.

bedankt voor het meeleven\meelezen allemaal.

Groet, Ed.

Offline *thomas*

Re: Oliepeil te laag, wat nu?
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2011, 15:02 »
Geen zorgen, heb zelf ooit een liter moeten bijvullen, had veel snelweg gereden (aan sneller dan legaal) en daar kan een alp niet goed tegen, 't is te zeggen, ze verbruiken olie.

Geen problemen achteraf gehad en de nieuwe eigenares tuft er nog steeds gezellig mee rond.

Verdikt van haar dealer toen z'n van mij kocht: nog nooit zo'n nette 12 jaar oude motor gezien ;).

Cheers

Offline edho

Re: Oliepeil te laag, wat nu?
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2011, 14:54 »
Vandaag weer naar werk op de TA (24 KM). Motor loopt perfect, alsof er niets gebeurd is. Voorlopig nog geen zware trammelant dus. Ik zal hem voortaan goed verzorgen. :angel:
Groet, Ed.