Dat technisch antwoord is veel te lang, dus ik beperk me.
De carterbeluchting geschiedt via een slang bovenop het klepdeksel naar het luchtfilterhuis. Dampen uit het carter worden op die manier meeverbrand. Door die constructie blijft het echter wel een gesloten systeem.
Erzberg heeft maar voor een deel gelijk, namelijk dat die bewuste transaparante slang een milieumaatregel behelst. Ook dat technisch antwoord vind ik te lang, dus neem het maar even aan. In dat deel kan zich kan zich afval uit het carter in vaste vorm ophopen. De bedoeling van de dop is dat je het op een beschaafde manier handmatig kunt lozen i.p.v. dat het op de weg valt.
Maar, zonder dop staat het carter in direct contact met de buitenwereld. Zwevende partikels worden het carter in gezogen. Op de lange termijn kan dit versneld slijtage van inwendige onderdelen opleveren.
Wil je nu een versneld bewijs daarvoor, rij dan zonder dop door een plas dieper dan die slang. Je zult zien dat je motor afslaat omdat het carter vol water wordt gezogen. Door de hoge olietemperatuur verandert het water direct in stoom en verdrijft daarmee de olie. In de seconden voordat de motor afsloeg is er door gebrek aan smering levensbedreigende schade ontstaan.
Het is ook heel knullig gemaakt door Honda. Al die slangetjes daaronder. Als je 1x met je skidplate ergens overheen gaat beschadigen die slangen daar, met alle mogelijke gevolgen van dien. Beter is om al die slangen iets in te korten zodat ze binnenboord hangen.
Brommie weetzz