Techniek > Honda Transalp

ketting spannen???

(1/5) > >>

Henry:
Gisteren mijn ketting wat strakker gezet want ik had het idee dat ie wat aan de slappe kant was,hij heeft nu een bewegingsruimte van zo n 35/40mm maar toch voor mijn gevoel hangt ie toch te strak ???.
Als je de ketting strakker zet maakt het dan uit of de motor op de zijstandaard of op de middenbok staat?
En heeft het ook misschien met je lichaamsgewicht te maken als je eenmaal op de motor zit? ben zelf 105kg.

Henri.

Bono:
Om de ketting te spannen, maakt het niet uit of de motor op de zijstandaard staat of op de bok. Maar je lichaamsgewicht telt zeker mee. Als je het idee hebt (gevoel) dat-ie te strak staat, zet je hem toch net ff iets losser.
 
Ik span mijn ketting (naast het visuele) vooral op gevoel. Ik merk (onder het rijden) wanneer mijn ketting ff strakker moet. Dat gaat al jarenlang goed  :)) .

Hans Schaap:
Het meten van de kettingspanning moet met de motor op de zijstandaard gebeuren.
 
Dan meet je midden tuzzen de tandwielen de kettingspeling op meerdere plaatsen van de ketting.
Dan vind je het strakste punt.
Dit punt moet dan tussen de 35 en 45 mm speling hebben.
Meer speling kan schade aan je achterbrug geven.
Minder dan 30 mm kan het lager van de uitgaande as beschadigen.
 
Bron:Buchelli / Haynes
 
 
Als de ketting echt te slap staat ga je het idd voelen zoals Bono al aangeeft. Je voelt dat dan bij afremmen op de motor op het moment dat je het gas er weer opzet voel je de ruimte. Een beetje is goed maar het kan hinderlijk worden en dan is het tijd om te gaan stellen.
Let ook op dat de markeringen aan beide zijden gelijk staan zodat je wiel niet scheef staat.

Groet Hans

Brombeer:
..en in ieder geval moet de ketting nog iets speling hebben als jij (met jouw gewicht) op de motor zit. Kun je er niet bij, dan even een secondant ritselen om vieze vingers te krijgen.

Henry:
Dank jullie wel!!! Morgen sleutel 24 ophalen en dan ga ik hem bijstellen :)

Gr Henry.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View