Auteur Topic: tom tom op de motor, maar dan anders.  (gelezen 7114 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Columbus

tom tom op de motor, maar dan anders.
« Gepost op: 25 mei 2011, 22:16 »
Om de tomtom op de motor te monteren had ik een steuntje op m'n stuur zitten. 't werkte, maar de plaats was niets, je moest te ver naar beneden kijken.

'k dacht: dat moet anders, eerst wat onderdelen verzamelen:
kabeldoorvoer rubbertje, rvs busjes, rvs boutjes en moertjes, het oude steuntje en een steun van een auto carkit:


het oude beugeltje en de steun aanpassen en samenvoegen:


een paar gaatjes boren in het windscherm en de kabeldoorvoer rubbertjes plaatsen:


beugelt monteren met de rvs busjes, boutjes en de moertjes:


klaar voor gebruik:




De positie is een stuk beter, nadeeltje er valt een stukje van de tellers weg.

groeten Albert.
Always be nice to a diver, we know places, where nobody will find you.

Offline Neet

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2011, 23:06 »
Zonde, ziet er niet uit, je kon ook wat verstelbare tentstokken kopen  ;D

Offline Anne

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2011, 23:30 »
Zonde, ziet er niet uit, je kon ook wat verstelbare tentstokken kopen  ;D

Onzin! Netjes gedaan, best een vet display, en kilometers staan toch wel op je tomtom.
Alleen is een tomtom niet zo goed in wandelroutes e.d, dus voor een transalp is hij niet ideaal :P

Offline Columbus (at work)

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2011, 09:44 »
Zonde, ziet er niet uit, je kon ook wat verstelbare tentstokken kopen  ;D

Ik heb nog een origineel ruitje liggen, dus kan altijd nog terug naar de originele situatie en echt mooi is het inderdaad niet, maar wel beter afleesbaar.
Het is heerlijk om niets te doen en er daarna van uit te rusten

Offline Herrie

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2011, 11:16 »
Hoi Colombus, toch weer een ei van Christoffel Columbus, weer een plek erbij waar ik iets kan bevestigen voor mijn wereldreis. mooi gevonden. En ook veilig, je ziet wel vaak handgemaakte stuurbeugels die levensgevaarlijk zijn als je eens over je motor vliegt. Is wel lang geleden maar in mijn jeugd heel wat over het stuur gevlogen en dan ben je blij dat je nergens in of aan blijft haken. Volgens mij ook de goedkoopste oplossing, ik had eerst TomTom op mijn telefoon in een waterdicht tasje. Bedankt voor de tip.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline michelbijl

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2011, 12:20 »
Mooi gedaan, goed op praktisch gebruik gericht, ik gebruik een gelijksoortige constructie waarbij ik de Tom (ander merk overigens) in zo'n zelfde hoesje aan de linkerspiegel heb zitten. ik overweeg nu nog om een stopcontact te maken zodat de Tom ook kan opladen tijdens het rijden.

Slim gedaan,

Grtz

Michel

Offline Columbus (at work)

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2011, 12:39 »
dank je wel voor de complimenten.

ik overweeg nu nog om een stopcontact te maken zodat de Tom ook kan opladen tijdens het rijden.

een 12 Volt aansluiting had ik al eerder op het stuur gemaakt:


misschien dat ik deze nu ga verplaatsen naar de kuip.

groeten Albert
Het is heerlijk om niets te doen en er daarna van uit te rusten

Offline Dero-Ryder

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2011, 13:42 »
Wat een gedoe met al die toeters en bellen, kun je ook net zo goed een Goldwing kopen ;D ;D  Is toch ook nog een Honda ;D ;)

Offline michelbijl

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2011, 17:11 »
Toch denk ik dat er tussen een TA en een Goldwing (op details) enkele verschillen waarneembaar zijn...

Offline Dero-Ryder

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2011, 17:16 »
Toch denk ik dat er tussen een TA en een Goldwing (op details) enkele verschillen waarneembaar zijn...

Yep!! vooral de prijs ;D ;D  De nieuwe 1800 kost zo rond de € 40.000,00  ligt aan de uitvoering ;D ;D

Offline Neet

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2011, 17:24 »
Ram mount kan toch ook? Sloop je niets. Maar aan de reacties te zien heb je toch gescoord....

Offline Grey alp

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2011, 20:20 »
Citaat
je ziet wel vaak handgemaakte stuurbeugels die levensgevaarlijk zijn als je eens over je motor vliegt. Is wel lang geleden maar in mijn jeugd heel wat over het stuur gevlogen en dan ben je blij dat je nergens in of aan blijft haken

Ik heb de bijgeleverde RAM mount voor m'n Rider 2 op het stuur staan. En inderdaad moet ik telkens enigsins naar beneden kijken. Echt gevaarlijk vind ik dat niet ,het is hetzelfde als even in je spiegels kijken ,een blik werpen op je meters of even naast je kijken.
Wel gevaarlijk vind ik inderdaad als je naar voren gekatapuleerd word bij een frontale botsing je de stevig vastgezette GPS als eerste tegenkomt ,op je borstkas ,welke geen bescherming heeft zoals je rug ,ellebogen en schouders!.

Offline Big E

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2011, 22:23 »
Het probleem wat jij, columbus, beschrijft herken ik wel. Ik zocht ook de oplossing om de nav zo hoog mogelijk te plaatsen, waarbij je makkelijk en goed zicht krijgt. Het was de bedoeling geweest om hem boven de tripmaster (AT) te plaatsen met behulp van een zelf gemaakte steun. Uiteindelijk heb ik de garmin gewoon met een verhoogde steun op het stuur geplaatst, mede omdat ik een blauwe tand met intercom heb, zodat ik minimaal op het scherm hoef te kijken. Fijn dat je, je topic met foto's geillustreerd hebt, want dat schept meer duidelijkheid. Het idee was ook goed, alleen jammer dat er mensen zijn die gelijk een ongenuanceerde mening geven, en geen oplossing geven voor het probleem.

Mzzl Eric


Offline PimW

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2011, 22:28 »
Zou me over die nav op die plek niet zo zorgen maken. Als je over het stuur gaat zul je eerder achter het ruitje blijven steken.
Zie ook zat mensen met hoge ruiten rijden en dat is geen probleem ofzo?

Je moet het natuurlijk niet te gek maken maar ik maak me niet zo druk om deze gps. Raak je hem dan houd je van dat vierkantje plastic weinig over. De boom die je DAARNA een kopstoot geeft des te meer ;)

Vind het wel een praktische oplossing zo  8)

Offline Brombeer

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2011, 18:50 »
Nee ik vind het ook niet onaardig. Van binnenuit gezien prima opzet. Van buiten gezien kan het iets onopvallender, maar verder netjes gedaan!

Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline V-Twin

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2011, 20:40 »
Misschien heb je wat aan deze tip om het wat strakker te maken:
Gebruik ipv zeskant boutjes aan de 'buiten' kant van de ruit een imbusboutje met een lenskop.
Als je dan je scherm ook nog eens aan de buiten en binnenzijde met zwart plakfolie beplakt heb je ineens een heel ander gezicht.
Ik wel benieuwd of het scherm tijdens het rijden wel goed af te lezen is. M.a.w. blijft het een beetje trillingsvrij?

Je initiatief is er wel een van out of the box en dat mag ik wel  ;)

Offline Columbus

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2011, 11:37 »
Misschien heb je wat aan deze tip om het wat strakker te maken:
Gebruik ipv zeskant boutjes aan de 'buiten' kant van de ruit een imbusboutje met een lenskop.
Als je dan je scherm ook nog eens aan de buiten en binnenzijde met zwart plakfolie beplakt heb je ineens een heel ander gezicht.
Ik wel benieuwd of het scherm tijdens het rijden wel goed af te lezen is. M.a.w. blijft het een beetje trillingsvrij?

Je initiatief is er wel een van out of the box en dat mag ik wel  ;)

De boutjes wil ik inderdaad nog een keer vervangen door de imbusboutje met een lenskop, maar mijn sponsor had alleen maar rvs zeskant in het magazijn liggen.
Op de ruit wilde ik zo'n "dakar" sticker plakken, maar na jaren bewaren kan ik deze niet meer vinden. misschien is zwart spuiten inderdaad een optie.
Van trillingen heb ik tot nu toe nog geen last gehad, maar ik heb nog geen snelweg test gedaan.

Albert.
Always be nice to a diver, we know places, where nobody will find you.

Offline Sandra

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2011, 19:28 »
Goedkoop systeem: stuurhouder kopen bij Halfords ( nog geen €10,- dacht ik)
tasje kopen bij Polo autonavigatie (Becker Traffic Assist) erin stekker in de 12 volts aansluiting doen klaar..
Toevallig past het snoer van ons Cobra communicatiesysteem ook in de navigatie en kan ik prima alles horen....
ps Becker Traffic Assist ideaal voor vrouwen, kauwt alles lekker vaak voor haha... :)) :))
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Anne

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2012, 17:11 »
Hallo allemaal, ik las iets van levensgevaarlijke stuurbeugels.........vandaag heb ik dit gefabriceerd om mijn GSM mee te nemen op de TA. (omdat ik hem toch maar niet verkoop voor een appel en een ei) Is dit ook levens gevaarlijk ? Volgens mij kan ik nergens aan blijven haken toch ?

Nou ja, je moet iets, het is wel verrekte handig om iets op je motor te hebben om de weg mee terug te vinden, heb ik gemerkt.

Misschien heeft iemand er iets aan, of raakt ie erdoor geinspireerd om iets beters te maken, vandaar dat ik het effe meld.

Nu nog kijken als de zon ooit nog eens gaat schijnen, of ik er dan ook nog iets op zie.

Groot nadeel, in de regen niet te gebruiken denk ik......

Let wel op; motor/outdoor-gpsen zijn op een speciale manier gesoldeerd van binnen; zodat ze trillingsbestendig zijn.
Een telefoon gáát op termijn kapot als je hem vastzet op je stuur. Termijn is in ieder geval een stuk korter dan de
normale economische levensduur van je telefoon. Let daar dus op.

Offline Transit

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2012, 22:50 »
Rij al jaren met een auto tomtom, bevestigd met een fietshouder en waterdicht tasje van de halfords.
Tussen de riser monteren en en het tasje leunt dan op de middenbeugel van het stuur, trilt dan ook niet, en dat op een twin  ;)

Offline mrpink

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2012, 23:15 »
Rij al jaren met een auto tomtom, bevestigd met een fietshouder en waterdicht tasje van de halfords.
Tussen de riser monteren en en het tasje leunt dan op de middenbeugel van het stuur, trilt dan ook niet, en dat op een twin  ;)

En dat kan ik beamen: 2 maanden op reis en een nokia 5800 die op dezelfde manier zat gemonteerd. Een week na thuiskomst zei de reparateur: "Hmmmm vreemd, een gescheurde printplaat........."
ik: "oh, wat gek, heel vreemd, ja zou echt niet weten......"

Wel een nieuwe gekregen uit de garantie :)

Offline Roycooo

Re: tom tom op de motor, maar dan anders.
« Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2012, 11:02 »
O, jee dat zijn geen goede berichten....maar de plek is wel goed naar te kijken, gisteren nog effe getest.

De telefoonhouder vervangen door een "echte motor GPS" op termijn,  eerst een "oude tomtom" maar op die plek monteren, houd ik mijn GSM maar in mijn binnenzak  :-\

Nou, ja de 12V aansluiting heb ik toch ook nodig, dus das niet voor niets geweest.



Nou volgende foto, met tomtom volgt zodra ik weer geknutseld heb.

Groet Roy.