Auteur Topic: Vraag over Givi zijkoffer beugels en of je kan vallen met aluminium koffers?  (gelezen 5313 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Herrie

Ik wil voor mijn Transalp 1993 zijbeigels voor givi koffers aanschaffen bij Rad. Nu hebben ze alleen nog voor de Transal van 1994 -> 2000 voor 108 €. Nu denk ik dat het toch past, volgens mij zitten er alleen extra passagier handvaten op het achterrekje van modellen na 1994? ???

Wat ik fijn vindt aan de givi zijkoffers is dat in het ophang driehoekje van de koffer een gat geboord is zodat het ophang driehoekje net iets eerder breekt dan het plastic van de koffers. Heb al eens een boom geraakt met trainen in het losse zand en alleen maar een nieuw driehoekje van givi erin schroeven en alles is weer klaar. gaan de koffers kapot zijn ze makkelijk met een modelbouw lijm te lijmen.

Twijfel nog wel een beetje of de aluminium koffers die ik hier genoeg op het forum heb gezien ook tegen een stevige knal kunnen. Het voordeel van de aluminium koffers is denk ik ook dat ze niet zo makkelijk te stelen en open te breken zijn dan de givi koffers.

Ik kan wel zelf koffers of beugels maken, maar om dat goed te doen wordt het dan eerst bouwen en testen dan weer aanpassen en voor je het weet heb ik mee uitgegeven dan ik kwijt ben met een al goed uitgetest systeem. (bijv aro adventure koffers)

Als iemand nog mooie zijbeugels heeft liggen, wil ik ze ook overnemen. (Liefst een buizen frame kan ik er extra verstvigingen op lssen en eventueel terug buigen na een val.)
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Herrie

Heb de installatie handleiding gelezen en denk dat deze beugels alleen voor vanaf 1994 zijn omdat het rek aan één van de bouten van de passagier handvaten zit. Eerst maar eens een avondje slapen, ik wil zo graag de motor die ik heb gekocht klaar voor gebruik hebben dat ik vandaag veel teveel dingen tegelijk aan het ondernemen ben. De vorige motor was gestolen en eigenlijk vindt ik het heel erg leuk om alles weer klaar voor een reis te maken maar omdat ik één motor heb heb ik dan meteen geen vervoer meer. Al moet je nergens naar toe, alleen het idee al dat je waneer je maar wilt op je motor kan stappen is al een lekker gevoel.
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Sandra

Ha Herrie,
Dat kofferrek van Givi heb ik ook, ook bij RAD besteld. Of de alukoffers tegen een flinke knal kunnen...? Ze zijn na een val ofzo natuurlijk wel uit te deuken. Plastic knapt of breekt dus is aluminium misschien voor jou wel geschikter(?)
Die Dearr koffers van 32 liter die wij hebben bevallen ook goed Ben jij zo'n woeste man?www.daerr.de  ,links op de site klikken op schnellsuche dan-> Motorrad
Je kunt daar bij Daerr ook een passende verstevigingsplaat kopen van alu en die aan de binnenkant lijmen met siliconen, zoals wij hebben gedaan. Verder is het natuurlijk zo dat die koffers maar €89,- kosten. Krijg je er malheur mee koop je een andere of verzekeringswerk afhankelijk van de manier waarop ze beschadigen..
Herbert heeft zelf een ophangsysteem gelast om de koffer aan het rek te hangen. Als je belangsteling hebt mail ik je er wat detailfoto's van! Gr. San
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

ps onze Transalpjes zijn van '98 en '99
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Herrie

Hoi Sandra, bedankt voor je gave antwoord, en nee de echt wilde man ben ik niet meer, ik doe wilde dingen met de snelheid van een bejaarde. ;D

De aluminium koffers van daerr.de zijn inderdaad erg goedkoop, hoewel koffers met een schuine kant ook iets hebben als je je motor op zijn kant legt.

Als je er niet heel veel moeite voor moet doen wil ik de foto's heel graag zien. :))
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Sandra

Doe je me even je e-adres? Kan ook via peroonlijke mail, kijk maar!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Herrie

ton apestaartje gomac.nl

(onnodig om te typen waarschijnlijk) om de spam tegen te gaan "spaties en apestaartje" vervangen door @

enneuhhh avast bedankt!!!!
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Marcel T

Herrie (en anderen),

Ik ben me aan het orienteren op een zijkofferset voor een TA '99 en nu vraak ik me af hoe het is afgelopen met de koffers.

Andere ervaringen/tips mbt fabrikanten e.d. zijn ook zeer welkom!

Dank,
Marcel



Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline The Headless Horseman

Hi Marcel  :)

Wat wil je precies? Alu of kunstof koffers?

Ik heb op de Transalp alu kisten van Gotz, dat zijn eigenijk klonen van de H&B standaard alu koffers en ook weer hetzelfde als die van Daehr.
Ze hangen dus aan een H&B kofferrek met het H&B ophangsysteem. Ben eigenlijk best tevreden met de koffers. Ze voelen goed stevig en zijn hardstikke waterdicht  8) Het rek van H&B vind ik dan weer niet zó geweldig  :-\ Traditioneel slechte poedercoating, dus snel roestig/bladders  :(

Hét grote voordeel van H&B vind ik het mooie systeem om de koffers snel en simpel aan en van de motor te halen. Da's vooral handig als je kampeert, want dan kun je de koffers ook als zitplaats gebruiken  8)
De deksels zijn scharnierend opgehangen, en dat werkt best handig bij snel iets er uit halen of er in doen. En je kunt ze niet verliezen  ;)

Ik heb ook nog een setje H&B Junior kunsstof koffers in gebruik. Ook die zijn er dus heel simpel af te halen en op te hangen en verder een prima koffer, maar wat minder stoer  ;)


Op m'n andere motor heb ik de alu Zega's van Touratech. Errug mooie koffers  8)  Ze zijn heel vierkant, dus makkelijk in te pakken. Nauwelijks uitstekende delen aan de buitenkant, dus de breedte blijft ook beperkt tov. de bruikbare inhoud. De Zega's hebben een los deksel, dus je moet het hee deksel er af halen om wat te pakken. Niet zo'n heel groot probleem hoor, dat went wel, maar ik hoor ook genoeg verhalen van zoekgeraakte deksels onderweg, als ze niet goed gesloten zijn. Is mij nog niet gebeurd  ;D

Het rek van Touratech is sowieso erg stevig, 18mm ronde buis (tov. 15mm voor de H&B's) maar het ophangsysteem is weer wat omslachtiger. Werkt met 4 schijven, die je vanuit de binnenkant vast moet zetten. Als de koffer er af moet moet die dus eerst (half) leeg  :-\
Zit wel erg stevig gemonteerd overigens, dus de koffer verliezen gaat je niet gauw gebeuren.

Vallen doe ik (tot nu toe dan  ;))  niet met m'n koffers aan de motor, dus daar heb ik geen ervaring mee  ;D

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Sandra

Herrie (en anderen),

Ik ben me aan het orienteren op een zijkofferset voor een TA '99 en nu vraak ik me af hoe het is afgelopen met de koffers.

Andere ervaringen/tips mbt fabrikanten e.d. zijn ook zeer welkom!

Dank,
Marcel

Hi, als je wat foto's wilt van mijn Daerr koffers, mail me jouw e-mail adres even. Hier op t forum zetten gaat niet,  >:(erver error
Gr. Sandra
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Hans Schaap

Wij hebben op alle motoren kunststof GIVI koffers.
Voordeel van kunststof is dat ze bijna niet kapot te krijgen zijn.
Ze hebben al meerdere botsingen met een paal en wat valpartijen overleeft.
Ander voordeel is dat ze niet zwart afgeven zoals aluminium.
De vorm is minder efficiënt.
Ze openen aan de zijkant is minder handig dan een deksel wat aan de bovenkant opent.
Je pakt ze weer wel heel makkelijk van de motor en klikt ze zo weer terug.
Bevestiging van zijkoffers en topkoffer zijn gelijk, als je op pad bent met twee zijkoffers en een rol achterop kun je op locatie toeren met een zijkoffer als topkoffer, ben je gelijk weer smaller.
Aluminium koffer hebben een veel stoerdere uitstraling.


Dit zijn zomaar wat overwegingen.
Het gaat er bij ons om dat we die paar keer dat we wat langer op pad zijn onze spullen mee kunnen nemen.
De rest van de tijd rijden we met alleen een topkoffer.


Ik heb nog een GIVI wingrack liggen ( zij- en topkofferek), dit is eenvoudig op de motor te bevestigen met wat stukken staafmateriaal.
Mocht je intresse hebben dan graag via de mail.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Marcel T

Dank voor de reacties  :-*

Citaat
Wat wil je precies?

Ehm ja, dat is een goede vraag. Dat weet ik nog niet zo precies.
-2 zijkoffers/ Alu of kunsstof maakt mij niet uit. Ik ga voor functie, met op een goede tweede plaats de vorm/looks
-open/sluiten aan de bovenkant
-Robuust (maar minder robuust dan het frame)
-De koffers moeten (bij voorkeur) passen op mijn huidige rek of er moet (nog steeds) een rek voor TA'99 te verkrijgen zijn.
-Waterdicht
-Niet te groot, 25-30 liter per koffer lijkt me meer dan voldoende

Andere voorkeuren heb ik nog niet. Ik lees hier en daar wel over wel/niet scharnierende deksels en allerlei andere gadgets. Maar voor ik het weet zit ik weer 1000 euro uit te geven terwijl dat echt niet de bedoeling is  :D
Het spul mag van mij best wel basic zijn, als het maar goed is.

De merken die ik hier en daar voorbij heb zien komen zijn:
Givi
H&B
Daerr/Daehr
Gotz
Touratech (alu zega)
aluminium-panniers.co.uk

Citaat
Het gaat er bij ons om dat we die paar keer dat we wat langer op pad zijn onze spullen mee kunnen nemen.
De rest van de tijd rijden we met alleen een topkoffer.

precies

Citaat
Ik heb nog een GIVI wingrack liggen ( zij- en topkofferek), dit is eenvoudig op de motor te bevestigen met wat stukken staafmateriaal.
Mocht je intresse hebben dan graag via de mail.

Ik houd deze optie in mijn achterhoofd. Dank.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2012, 12:02 door Marcel T »
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline The Headless Horseman

Je kunt ook eens kijken naar de H&B Gobi's. Kunstof koffers, met de looks van alu bakken  :)



Openen aan de bovenkant en imho nagenoeg onverwoestbaar  8)

Welk merk rek heb je nu dan eigenlijk aan de Alp hangen Marcel?
Voorzover ik weet zijn van alle merken de rekken voor de 600 nog steeds wel leverbaar hoor, maar op de 2e hands markt is ook wel wat te vinden.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Marcel T

Je kunt ook eens kijken naar de H&B Gobi's. Kunstof koffers, met de looks van alu bakken  :)



Openen aan de bovenkant en imho nagenoeg onverwoestbaar  8)

hehehe, nice  :D
Maar de prijs wordt wel weer aardig opgedreven Rene.  ;) (maar ik houd het toch in m'n achterhoofd  >:D)



Welk merk rek heb je nu dan eigenlijk aan de Alp hangen Marcel?
Voorzover ik weet zijn van alle merken de rekken voor de 600 nog steeds wel leverbaar hoor, maar op de 2e hands markt is ook wel wat te vinden.

Ik heb er eentje tweedehands gekocht bij een sloper. Geen idee welk merk het is, maar volgens mij kan er wel evt. zo'n H&B snelklicksysteem aan vast.
Ik zie nog wel wat problemen met de verticale delen op het rek. Deze zou het vastmaken met het 'schijfsysteem' (bijv daerr) misschien erg lastig kunnen maken.
Verder ben ik niet zo tevreden over de breedte van het rek. Waarschijnlijk is het rek gemaakt voor een TA zonder 'handgrepen' achterop het zadel. Het rek steekt daardoor veel verder uit dan nodig is.

ff een foto van het forum opzoeken.....

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2012, 11:41 door Marcel T »
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Marcel T

Hi, als je wat foto's wilt van mijn Daerr koffers, mail me jouw e-mail adres even. Hier op t forum zetten gaat niet,  >:(erver error
Gr. Sandra

Dank Sandra!  :-*

Duidelijke foto's (slim van die AH-tas)

Zal ik proberen de foto's met het door jou geschreven commentaar in dit topic te plakken?


Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline wouterrrrr

Hallo,

Ik had voor een lange trip kunstof Givi-zijkoffers aangeschaft. Ging prima, was alleen even wennen aan de breedte van de motor. Voor de zekerheid maar een rol ducktape megenomen om eventuele schade onderweg te repareren.... Inderdaad een botsing gehad (stapvoets na wegrijden van picknickplek) en de koffer ging tegen een bankje aan. Gat er in zo groot als een tennisbal. Met ducktape de losse stukken plastic terug op de plaats gezet. Later thuis met de losse delen van binnenuit bevestigd met polyester en daarmee de koffer weer in prima staat teruggebracht.
Wellicht had een aluminiumkoffer er voor gezorgd dat ik met motor en al om was gevallen. Rolletje ducktape is niet duur en altijd handig.

groeten Wouter

Offline The Headless Horseman

@Marcel: Wat ik op die foto zie is een Givi rek (of een FiveStar rek, maar da's ook voor Givi koffers) Je ziet de nokjes, waar de achter/onderkant van de koffer in moet vallen, aan de onderste buis zitten.

Een H&B of Touratech systeem ga je hierp niet kunnen aansluiten  :-\ Het rek zou hooguit een leuke basis zijn om er Daerr koffers aan te hangen, met een zelfgeprutst  ;) ophangsysteem.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Sandra

19 februari: Ad Mies geeft een technische dag voor dummies!!  ;)
[img]http://img684.imageshack.us