Auteur Topic: Inhouden Transalp.  (gelezen 5861 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Inhouden Transalp.
« Gepost op: 02 juni 2011, 15:18 »
Goed ik ga nu toch even hulp vragen  ::)

Tijdje terug heb ik de koppeling vervangen van mijn transalpje. Dat ging niet helemaal als gepland maar hij zit er in en doet het uitstekend.
Echter heeft de motor een week of twee stilgestaan.
Nu is dat enige weken geleden en heeft de motor last van inhouden.

Het begon op de snelweg bij ongeveer 100-110 km/u als ik wilde doortrekken naar 140. De motor houd dan een moment in om dan weer vermogen te leveren en dan weer kort in te houden. Gek genoeg is dit meestal over bij ongeveer 140km/u.
Dan als ik een tijdje die snelheid vasthoud voel ik heel zachtjes nog wel dat de motor iets terugvalt maar een weinig.

Dus ik ben gaan testen. Rustig gas (heeel rustig) bij geven geeft minder of soms geen problemen. In eens op het gas is vrijwel altijd problemen (snelweg 5-6k toeren).
In lagere versnellingen kan ik vrij onbehoorlijk gasgeven tot 6k en meestal geen problemen.

Koppeling lijkt me niet het probleem. Bij het stoplicht klimt ze in de ketting en als ik lage toeren in een hoge versnelling rijd wilt het ook niet slippen.

Vervolgens carburateurs eraf en schoongemaakt. Eigenlijk niets tegen gekomen. Enkelt de stationair sproeier van een van de carburateurs was misschien vuil, maar na doorspuiten etc zeker schoon. Membranen zaten goed en zijn heel.
Toen choke kabel eraf. Plunjers zaten zeker niet vast maar een van de kabels leek iets roestig. Schoongemaakt, gesmeerd en getest los van de motor. Bleef niet hangen. Voor testen twee extra veren achter de plunjers gestoken. Testrit leverde geen verandering.

Bougies had ik al vervangen.

De motor ruikt wel wat naar benzine en het luchtfilterhuis is vettig vind ik.

Nu lijkt het mij toch iets in de brandstof toevoer.

Maar ik durf ook de ontsteking niet uit te sluiten. Heb regelmatig nog dat de motor op 1 pit gaat lopen als hij koud is en ik em start. Contactslot uit en aan lost dit op. ( ??? ).
Het stomme is dat die cdi een halfjaar/jaar geleden is vervangen.

Iemand advies oid? Raak een beetje door mijn testjes en truukjes heen  ;D

Offline bully043

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #1 Gepost op: 07 juni 2011, 13:55 »
Je hebt een probleem Tim, ik geloof dat niemand het weet ;D

Offline Oldtimer

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #2 Gepost op: 07 juni 2011, 15:41 »
Citaat
Contactslot uit en aan lost dit op

Ik durf niet te wedden, maar het lijkt verdacht veel op een electronisch probleem.
Toch de CDI waarschijnlijk, en dan het bekende contactprobleem.
Juist omdat het in en uitschakelen een reactie geeft.

Eigenlijk raar dat je daar zelf niet mee komt, of heb je dat al getest/uitgewisseld
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni 2011, 16:50 »
Nou ik zeg onderan dat ik de ontsteking ook nog niet vrij pleit.
Heb oa de bobines willen meten maar nog niet aan toe gekomen.
Feit is dat ik door veel of weinig gas te geven het probleem groter of kleiner maak. Geef ik snel heel veel gas dan gaat ie vrij snel heel veel inhouden terwijl als ik het gas langzaam open draai de motor het veel beter bijhoud.
Maar het is een vreemd probleem en ik ben er nog niet over uit. Werkt ook niet mee dat ik de motor zoveel nodig heb.


Maar inmiddels heb ik vastgesteld:
Luchtfilter ruikt naar benzine,
Luchtfilterhuis ook,
Bougies zijn niet vettig,
Chokes blijven niet hangen,
Brandstof filters zijn goed,
Carburateurs schoon,
Membranen heel.

Iemand heeft mij nu op het spoor gezet van een eventueel niet helemaal 100% werken van de brandstof pomp. Wie weet, ik ga het van het weekend eens bekijken.
Nog eens carburateurs schoonmaken, eventueel iets van Forte in de tank.

Als dat allemaal niet werkt misschien eens twee cdi's lenen. Maar dan vraag ik mij af hoe die ene nieuwe nu dan weer kapot kan zijn.


Offline robgoesdakar

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2011, 19:46 »
Pim, ik denk toch je CDIs....

Had bij de twin tijdens de heroes legend iets soortgelijks...., bij volgas geven stotterde die alsof de brandstof op was, en ik kwam met vol doortrekken niet meer boven de 80 kmph. Maar als ik rustig gas gaf, dan liep ie gewoon heel langzaam toch door naar boven de 100kmph.  Na vervangen van de CDI liep die nog heel even slecht (waarschijnlijk vanwege de aangeslagen bougies), maar daarna weer als een zonnetje....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2011, 20:02 »
Toch maar even goed naar kijken dan.

Ook maar eens nakijken waarom ze stuk zijn dan (als ze inderdaad stuk zijn)

Dank!

Offline Oldtimer

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2011, 21:12 »
Citaat
Maar dan vraag ik mij af hoe die ene nieuwe nu dan weer kapot kan zijn.


Ik heb ook begrepen dat niet alle after market cdi's  of kopieen goed werken.
Weet niet wat je erop hebt zitten, maar over dit onderwerp is al zoooooooveel geschreven dat ik er bijna automatisch vanuit ging dat je dat allemaal had uitgesloten.
We horen wel hoe het afloopt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2011, 21:29 »
Ik heb een beproefde Ad kwaliteit cdi ;D

Kan van het weekend weer meten en zoeken en ga het nu even in de elektra zoeken. Maar tips en vergelijkingsmateriaal is meer dan welkom. Bespaart mij misschien een paar uurtjes zweten  :)

Offline valmaarnero

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2011, 22:29 »
Hoi pim
voor mij klinkt dit als een brandstof probleem
zijn de membranen van je benzine kraan oke
mvg willem
transalp  87 2 x / 88  2 x / 89  2 x  / 90  2 x / 92  3 x  / 94 / 97 (13 x honda transalp), africa twin 91 RD 04 / 93 RD 07  2 x  / 89 RD 03 / 92 RD 04 (5 x africa twin), varadero 99 SD 01 (2 x varadero)
honda XR  600 89 PE 04 /  90  PE 04   /  91 XR  250 (3 x honda  XR), dominator 93 NX 250 /  97  NX  650  (2 x dominator), honda  80 CX500 (1 x honda), KTM GS 600 LC4  /  660 R LC4 (2 x KTM)
suzuki 90  GS 500 E, yamaha 86  XS 400  (2x)
kawazaki  93  ZZR  1100 (4 motoren)

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #9 Gepost op: 07 juni 2011, 22:39 »
Hoi Willem,

er zit een rd04 benzinetank op dus geen membranen in de kraan. Heb wel een vacuumpomp gemonteerd.
Deze moet vrijdag ook nog even gecontroleerd/overbrugd, maar stiekum verwacht ik hier weinig van.

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2011, 18:18 »
Nieuwe leiding getrokken direkt vanaf één benzinekraan naar de carburateurs. Stukje rijden maar nog op dezelfde manier inhouden.
Choke kabel losgemaakt, idem.

Gecontroleerd of de tank misschien vaccuum trekt maar ook dat niet.

Morgen bobines etc doormeten...

Offline Oldtimer

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2011, 21:23 »
zou het dan toch.........  nou ja , we wachten maar weer af.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2011, 14:35 »
Bobine RR primair: 0.7Ohm
Bobine RL primair: 0.7Ohm
Bobine FR primair: 0.6Ohm
Bobine FL primair: 0.6Ohm

Gemeten op de twee contacten aan de bobine. Echter Haynes geeft aan 0.1-0.2Ohm.

Vervolgens Secundair gemeten vanaf 1 contact aan de bobine en de bougiedop:
RR: Coil+kabel:3.13kOhm, Dop: 5.3kOhm (kreeg mijn voelrdingetje niet goed in de dop dus dan maar los gemeten)
RL:7.7kOhm
FR:7.97kOhm
FL:7.8kOhm
Secundaire metingen zijn volgens Haynes binnen spec.

Echter mijn accu geeft maar 12.6V op de polen gemeten. Vloeistof nog binnen de markeringen en de accu is nog geen jaar oud.

To be continued.

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #13 Gepost op: 12 juni 2011, 15:02 »
Spannigsregelaar krijg ik niet veel zinnigs uit gemeten.

Ik heb twee stekkers,

één met drie gele draden vanuit de alternator en één met twee groene en twee roodwitte draden.
Ik laat de gele zitten en trek de andere stekker los en meet op de roodwitte en aarde het voltage (bij 5000rpm). Ik neem de kant van de spanningsregelaar.
Echter meet ik niets. Moet ik de andere stekker hebben dan?

Lijkt me niet toch  :-\

Tevens bekabeling langs het balhoofd ontdaan van tape en plastic etc en nagekeken. Lijkt of er wel eea aan gedaan is (andere kleur tape) maar wel netjes. Aftakkingen die ik kan vinden hebben allemaal een functie en zijn samen geknepen met hulsjes.
Wil ze toch nog even solderen voor de zekerheid maar ze dienen voor mijn dashboard en verlichting dus vermoed hier niet zoveel van.
Verder geen slijtplekken in de draden te vinden en ook alle andere stekkers zien er goed uit en zitten degelijk vast.

Ik maak zo even een proefrondje want je weet maar nooit.

Als iemand in de tussentijd iets weet over die spanningsregelaar, ik hoor het graag. ;)


Offline Oldtimer

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2011, 16:42 »
Citaat
Echter mijn accu geeft maar 12.6V op de polen gemeten.

Lijkt me wat aan de lage kant.
Een onbelaste accu mag 13,4 tot 13,8 volt meten.
Het hele verhaal spanningsregelaar heeft m.i. niks te make met het inhouden.
Ik ga nog steeds voor de CDI en niets anders. Kun je er niet even eentje lenen van iemand ??
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2011, 17:03 »
Ja snap ik wel maar die ene CDI is amper een jaar oud dus grote kans dat er iets is dat hem dan om zeep moet helpen. Dus voor ik eventueel ook andermans CDI aan gort help even goed zoeken in de electra...

Offline Oldtimer

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2011, 17:40 »
Je hebt helemaal gelijk.

Ben nu eenmaal een drammer !!! :-*
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2011, 17:58 »
Pim,
Spanning op de polen van je accu zegt weinig over de staat van de accu.
Als je nu 12,6 V meet en de start motor gaat goed rond etc is je accu gewoon goed.
Die gele draden komen van de dynamo.
Check ff de volgende zaken:
- stekker dynamo - spanningsregelaar
- stekker (ronde) tussen de spanningsregelaar en het laadcircuit
- stekker op je hoofdrelais, die bij de 30A zekering
- leg een extra massa draad aan naar de benzinepomp vanaf de accu, groene draad op je benzinepomp
- massa aansluiting op je frame, koperen ringen blank schoren en zonder tussen ring op blank kaal gemaakt frame vastzetten en te kort aan massa kan het beschreven probleem ook opleveren.

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2011, 11:40 »
Ja dat van de accu leek me ook wel. Vond het wel een beetje vreemd maargoed.

Stekkers die je noemt zijn goed en heb ze nog even ingespoten. Echter heb ik er geen ronde stekker aan hangen.

Stekker aan het hoofdrelais ook nagezien en ingespoten.

Aarde verbinding op het frame zag er niet verkeerd uit maar even opgeschuurd en weer goed vast teruggemaakt.

Benzine pomp werkt op vaccuum dus heb daar maar geen aarde kabel naartoe gemaakt  :P
Benzine en vaccuum slangen zijn vervangen en zeer zeker degelijk.

Het zit nu weer in elkaar allemaal op een paar slangklemmen na. Deze ga ik vanmiddag even halen en dan maar eens rijden weer.

Poe wat hoop ik dat dit iets gedaan heeft  :angel:

Offline V-Twin

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2011, 12:34 »
Pim wat is je laadstroom, gemeten op je accu polen bij 3500 tpm met ingeschakeld licht?

Lees nu pas dat je een vac. benzinepomp hebt. Heb je een losse nippel in het inlaatspruitstuk zitten?
Zo ja check eens of de aansluiting daar wel goed dicht is?
Zet er desnoods ff een andere O-ring tussen om het uit te sluiten.

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #20 Gepost op: 13 juni 2011, 18:02 »
Net terug van stukje rijden. Geen verschil.

Heb gister inderdaad al een ander nippel met nieuwe o-ring gemonteerd.

Zal zo even laadstroom meten.

Daarnet op de snelweg ongeveer 80km/u vierde versnelling 4800 toeren. Dan gas erop en dan begint ie te bokken. Geen vermogen en dan korte stoten wel vermogen. Rustiger gasgeven dan looptie wel mooi op in toeren.

Misschien toch nog een keer de carburateurs eraf en schoonmaken. Misschien ook nog een keer de membranen nakijken(incl acceleratiepomp)?

EDIT:
Op de accu meet ik bij 3500 toeren met lampen aan (geen grootlicht) 14.5V

Offline V-Twin

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #21 Gepost op: 13 juni 2011, 20:50 »
Als de motor verder goed loopt dan vermoed ik dat het toch in je carbs zit.
Reinig je carburateurs goed en gebruik dunne stekers om de verschillende gaatjes door te steken. Gebruik geen luchtdruk omdat je daarmee het risico loopt dat je vuil vast spuit.
Laat ze desnoods ultrasoon reinigen.

Heb je overigens de aansluiting van je carbs op het luchtfilter en de inlaat gecontroleerd?
Spuit er eens wat nevel WD40 op. Als de motor hierop reageer bij stat. toerental weet je direct waar je moet zoeken.

Laadspanning lijkt mij oké.

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #22 Gepost op: 13 juni 2011, 22:30 »
Moet die aansluitingen nog controleren, zal dat zeker doen.

Heb hier nog twee carburateurs liggen waar ik eventueel gasnaalden en membranen van kan overzetten.

Maar dat zal wel weer eind van de week worden want nu weer erg weinig tijd.

Bedankt in ieder geval, het word gewaardeerd! ;)

Offline PimW

Re: Inhouden Transalp.
« Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2011, 20:58 »
The Saga continues...

Ik heb eens een tweede set carbs aangeschaft omdat de huidige last kreeg van plakkende vlotternaalden en ik voor minder geld carbs had dan nieuwe naaldjes (  :-X ).
Die is toen op de motor gekomen en de andere set in de kast. Deze set heb ik afgelopen week op het werk in de ultrasoon gedonderd en vandaag gemonteerd.
Nou daar wilde de motor dus he-le-maal niet lekker op lopen. Bij 4000toeren was het al mis en begon hij te klapperen en ja weer in te houden. Vroeg opschakelen en dan kon ik net an 60km/u halen.

Goed 4000toeren dus maar weer carbs eraf en de hoofdsproeier doorgeblazen (was schoon) en het kanaaltje (ook schoon). Setje weer gemonteerd maar geen verbetering.
Toen kwam ik erachter dat de cvschuif in de ene carb net even anders is? De een een korte dikke veer erop en de andere set een dunnen lange. Ook hoe de gasnaald vast zit lijkt bij de ene set nogweer met een extra zwart plaatje afgeschermd...

Prima, ik heb de cvschuiven incl gasnaalden en membranen overgezet en nu kon ik weer vrolijk rondrijden door de stad. Echter nog niet als voorheen (lees: toen de motor alleen op de snelweg in hield).

Moet erbij vermelden dat ik ook weer 25kw rubbers gemonteerd heb. Ik heb destijds helemaal open stukken gedraaid maar daarvan altijd getwijfeld of ze wel helemaal dicht zouden zijn. De inlaat rubbers zijn origineel namelijk niet recht en mijn creaties wel...
Ik heb die overigens zonder verdere aanpassingen toen omgewisseld dus leek me nu ook geen probleem.

In mijn ogen kon ik dan ook meteen lekken bij het inlaatrubber uitsluiten.

Morgen eerst maar weer naar mijn werk rijden ermee.