Auteur Topic: Transalp loopt slecht  (gelezen 16730 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Karin

Transalp loopt slecht
« Gepost op: 02 juni 2011, 22:19 »
Hallo,
 
Mijn transalp 600 uit 1995 begon rond de 4000 toeren slechter te lopen, dan hielt hij ietsje in en vlak daarna voelde je dat de motor iets vooruit stootte, later trok de motor tussen de 4000 en de 5000 toeren niet meer, maar als ik weer hoger in de toeren reed stootte hij ineens vooruit. Ik zat inmiddels in oostenrijk, en toen wilde hij de berg niet op, dat ging alleen nog maar in de 1 en met 3500 toeren. Later reed hij op de snelweg boven de honderd niet constant, als ik optrok deed hij dat wel geleidelijk, maar als ik een constante snelheid reed 'stoekte' hij. Ook verbruikte hij veel meer benzine.

Nu hebben we al vanalles nagekeken: we hebben gekeken of de tank niet vacuum trok, alle slangetjes goed gelegt en de bougies schoongemaakt, want deze waren inmiddels pekzwart. en we hebben de carberateur schoongemaakt. De cdi's hebben we gecontroleerd, deze doen het ook. De bobines hebben we doorgemeten, de weerstand daarvan moet tussen de 7.4 en 10.8 K-Ohm zitten, de waardes die wij gemeten hebben zijn:

RR-R: 7.31 K-Ohm, na het schoonmaken was deze 7.26 K-Ohm
RR-L: 8.08 K-Ohm
FR-R: 7.41 KOhm
FR-L: 7.72 K-Ohm

1 daarvan zit dus  net onder de minimale waarden, nu is mijn vraag of dat een probleem is. Want de motor rijd inmiddels weer. Ik heb wel weer 2 x rond de 4000 toeren gevoelt dat hij ietsje inhielt en daarna weer doorstootte, dit was wel minimaal. Maar ik ben er nog niet helemaal gerust op.


Offline PimW

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2011, 22:28 »
Bij het schoonmaken van de carburateurs ook gecontroleerd of de chokes niet vast blijven zitten?

Offline GS Allroad

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2011, 22:42 »
Ik heb hier ook nog steeds last van met mijn alp.

Toch  binnenkort even naar Ad toe.
BMW R 1100 GS  1996

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2011, 23:02 »
@ PimW: Volgens mij blijft de choke niet vastzitten, want je merkt wel verschil als je hem aan zet.

@ xl600v Transporteur: Mocht er achter zijn wat het is, dan mag je het wel even laten weten  :)

Ik heb ook ergens iets gelezen over contactpuntjes. Kan het daar aan liggen of heeft mijn motor die niet?

Offline Brombeer

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2011, 23:34 »
..Ik heb ook ergens iets gelezen over contactpuntjes. Kan het daar aan liggen of heeft mijn motor die niet?

Nee, die hebben moderne motoren (waaronder jouw Alp) niet meer. Gaat allemaal fixed/electronisch.

Je zou de bobine met de 'rand'waarde kunnen vervangen met een (leen) exemplaar en kijken of de symptomen dan definitief weg zijn. Zo niet, dan moet je je zoektocht voortzetten. Electronica kan de neiging hebben om, als ze warm wordt, afwijkingen te gaan vertonen. Dus bijv. een bobine kan in rust een zekere waarde geven, maar als die warm wordt onder belasting, slechter gaan presteren. Heb je al gekeken of elke bougie echt mooi blauw vonkt? En is je luchtfilter schoon?

Maar als ik je beschrijving lees, inhouden en dan een duw in de rug geven, dan zou ik naar je carburatie kijken.

Succes, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2011, 09:47 »
Gister reed ik een rondje en toen begon de motor weer slecht te lopen, tussen de 4000 en 5000 toeren. Hij gedraagd zich hetzelfde alsof de benzine op is. Maar als ik boven 5500 toeren kom dan trekt de motor wel weer goed. Een paar minuten later reed hij weer alsof er niets aan de hand was. Heeft iemand enig idee waar aan dat kan liggen?

Offline Waffie

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #6 Gepost op: 07 juni 2011, 10:24 »
controleer de werking van de benzine kraan eens en dan met name of er geen brandstof via het vaccum slangentje lekt naar de cylinder door en aan te zuigen.

het komt voor dat er op deze manier rechtstreeks brandstof mee de cylinder in gaat

volgend punt

toch een happerende choke

het rubbertje bij de choke hendel wat dient te voorkomen dat vuill en water in de kabel komt kan op zwellen(door olie)
hierdoor komt de choke een beetje open te staan

maak deze kabel is los aan de hendel en ga een proef rijden?

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2011, 20:44 »
controleer de werking van de benzine kraan eens en dan met name of er geen brandstof via het vaccum slangentje lekt naar de cylinder door en aan te zuigen.

het komt voor dat er op deze manier rechtstreeks brandstof mee de cylinder in gaat

volgend punt

toch een happerende choke

het rubbertje bij de choke hendel wat dient te voorkomen dat vuill en water in de kabel komt kan op zwellen(door olie)
hierdoor komt de choke een beetje open te staan

maak deze kabel is los aan de hendel en ga een proef rijden?

Dat hebben we inmiddels alle twee gedaan:

- er kwam geen benzine uit het vacuum slangetje
- De motor reed nog  hetzelfde toen de choke kabel los was van de hendel. Wel schoot de motor vooruit bij 5000 toeren, het is dan net of je een duw in je rug krijgt. dit was wel eenmalig, maar nog steeds niet zoals het moet.

Morgen ga ik een benzinefiltjer halen, om te kijken of er toch geen rotzooi met de benzine meekomt. Maar als er nog meer ideen zijn, zijn ze altijd welkom.

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2011, 20:14 »
Het is trouwens toch zo dat er geen benzine uit het bezinekraantje mag komen (ook al staat deze geopend) als de motor niet draait. Deze wordt dan normaalgesproken afgesloten door het membraampje in de kraan. Bij mij stroom er wel benzine door terwijl de motor niet draait. Heeft iemand misschien een tekening of foto van hoe het benzinekraantje in elkaar hoort te zitten? Wellicht zit deze fout in elkaar, maar hoe het dan goed moet weet ik niet.. (de rubbertjes in de benzinekraan zijn allemaal nieuw)

Offline PimW

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2011, 20:28 »
De kraan mag pas benzine geven als de motor loopt of je aan die slang gaat zuigen (onderdruk voor de membraanklep).

Op cmsnl.com staat wel een exploded view van de kraan:



Maar eigenlijk zou je even een tekening van deel 6 moeten hebben  :-\

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2011, 20:33 »
Ja inderdaad, ik had deze tekening gezien. Maar onderdeel 6 moeten we hebben ja, maar in het werkplaatshandboek staat deze ook niet..

Offline PimW


Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2011, 12:15 »
Pim bedankt voor de link! Maar het is me nog niet helemaal duidelijk, de beschrijving gaat namelijk over het omzeilen van het vacuum. Hier doen ze het met opzet verkeerd..

Ik heb net mijn benzinekraantje uit elkaar gehaald en deze is te zien op onderstaande foto. Het linker gedeelte is waar het vacuumslangetje aan zit en het rechtergedeelte zit tegen de rest van de kraan aan. Als je goed kijkt zieje op het membraampje dat plastic kapje liggen. Is deze volgorde fout of zien jullie er iets geks aan? Het 'tuutje' waar het vacuum slangetje aan zit monteren we richting het blok gericht, en het 'tuutje' waar geen slangetje op zit staat naar boven gericht.


Offline Brombeer

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #13 Gepost op: 11 juni 2011, 23:09 »
Dat plastieke kapje lijkt mij goed te zitten, is een zittinkje om de veer te centreren en de druk op het membraan te verdelen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2011, 09:50 »
Ja denk ik ook, maar toch blijft de benzine doorstromen..

Gaat de motor dan ook echt teveel benzine verbruiken? Of houden de vlotters in de carbs dit tegen? Lijkt me niet dat ze dit systeem voor niets erop hebben zitten..

Offline Brombeer

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2011, 10:27 »
De vlotternaalden houden idd die brandstof buiten.

Ik ben geen expert, maar dat vacuumding kan je ook zonder. Is erop gezet zodat, ALS een naald blijft hangen, je tank niet leegloopt via de carb-overloop. Buiten een dergelijk ongemak, natuurlijk ook in zekere zin brandgevaarlijk.



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline V-Twin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2011, 12:32 »
Bij een Alp zit er toch ook een Pri stand op de kraan?
Sluit de vacuüm slang eens af (boutje oid in de slang duwen) en ga eens rijden met de Alp met de kraan in de pri stand.
Als je geen verschil merkt zit het slechte lopen in ieder geval niet in de kraan.
Dat je bougies vonken als je ze aan massa legt garandeert niet dat ze in gemonteerde staat het ook goed doen, Is indicatief. Het gaat ook om de kracht van de vonk en dat kan je tester met een vonkentester. Hier test je of de vonk krachtig genoeg is om een afstand van 1,2 tot 1,5 cm kan overbruggen ipv de 8/10 mm van een bougie.

Het membraan zorgt er voor onder de veerdruk dat er geen open verbinding ontstaat tussen de carb's en de benzinetank. Door het vacuüm wordt het membraan, tegen de veerdruk in, naar 'buiten' getrokken waardoor er een open verbinding voor de duur van het vacuüm ontstaat. Sluit het membraan bij niet draaiende motor de kraan niet af dan zijn er meer drie conclusies:
1. kraan staat niet in de juiste stand, staat in pri stand
2. membraan is lek of niet juist gemonteerd
3. veer druk is te laag om af te sluiten.

Je zal niet de eerste zijn die een probleem denkt te hebben terwijl de kraan in de pri stand staat.

Succes.

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2011, 22:28 »
Nee de Transalp heeft geen pri stand. Gisteren wel het veertje aan de andere kant van het membraampje gezet, en nu werkt de benzine kraan wel naar behoren, dus in de 'on' stand alleen benzine als de motor loopt. Meteen een benzinefiltertje tussen de leiding gezet. Daarna 15 kilometer gereden en de motor werkte perfect.

Vanmorgen de motor uit de schuur gepakt en meteen weer problemen. De motor loopt tussen de 4,5 en 5,5 duizend toeren erg slecht. Een constante snelheid gaat prima, maar met flink optrekken houd de motor een paar keer erg in vooral tussen 4,5 en 5,5. De motor schokt dan echt. Met rustig optrekken gaat het redelijk goed. En van 0-140 optrekken en dan constant boven de 6 duizend toeren gaat ook goed, gewoon met vol gas zonder dat ie tegensputterd. Maar als je bijvoorbeeld 100 rijd en dan het gas opendraait, houd de motor flink in, en daarna trekt hij pas op. Ik heb het geprobeerd op de 'on' en op de reserve stand, maakt niets uit. Ook het omwisselen van de CDI's maakt niets uit. Ik heb vanmiddag zo'n 50 kilometer gereden. Onderstaande foto van hoe de bougies eruit zien. (Nieuwe bougies, zitten er nu in totaal 65 kilometer in)


Offline Paul

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2011, 23:19 »
ik had ook al eens zoeits ! bij mij zat toen de membraam van één carborateur niet helemaal op zijn plaats (zat een stukje dubbel )daardoor kwam de naald niet goed omhoog krijgt ie niet genoeg benzine en houd ik als je het gas opendraaid

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2011, 16:31 »
De carborateurs hebben we helemaal schoongemaakt, toen zaten alle rubber membramen goed.
Nu wil ik de carbarateurs nog een keer goed schoonmaken omdat dat de eerste keer ook hielp. En nu er een extra benzine filter inzit, kan er geen nieuw vuil meer inkomen.
Mocht dat niet helpen dan zet ik er andere bougies kabels en doppen op.

Offline chaos

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2011, 18:08 »
het zal mij niets verbazen dat de membraam in de benzine kraan kapot is. dat er een klein gaatje inzit wat geactiveerd wordt op het moment dat de motor loopt en dan stroomt er benzine door de vacuumslang naar de inlaatkleppen toe.

gewoon even mijn 2 centen.

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2011, 23:54 »
Dat is het helaas niet, want die hebben we gelijk in het begin al vervangen, omdat het membraam er niet heel goed meer uitzag. toch bedankt voor t meedenken! De extra benzinefilter is nog brandschoon, dus waarschijnlijk is komt er geen zooi mee uit de tank. De carborateurs hebben zijn inmiddels weer schoongemaakt, morgen maar weer een testritje maken.

Offline Brombeer

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2011, 23:01 »
De witte isolatorneus op de bougie betekent dat hij veel te arm loopt..

Hij moet licht tot donkerbruin zijn. Wit is te arm, zwart is te rijk.

Heb je alle gaatjes in de hoofdsproeier al nagekeken? Weet je zeker dat hij nergens valse lucht trekt? Heb je het synchroon van de carbs gecheckt? Staan de luchtsproeiers goed afgesteld? Ik zou naar je carbs kijken, niet (meer) naar je brandstoftoevoer.

Bromz.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2011, 19:31 »
Het probleem is gevonden!!!

Het zijn toch de CDI's, er zit te veel tijd tussen de vonken, de CDI is dus niet helemaal kapot. Dat is de ook de reden dat ik dat niet aan de toerenteller kon zien. Dus alleen door het doormeten van de CDI's kun je in dit geval zien dat er eentje kapot is.

Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met imitatie CDI's? Omdat die een stuk goedkoper zijn dan de originele.
En of iemand nog een adresje weet waar ik die CDI's kan vinden?


Offline PimW

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2011, 19:44 »
Roukama (japparts).


Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2011, 20:22 »
Ik zie dat ze de CDI's alleen in de winkel verkopen omdat er verschil in modellen zit, dat betekend dat ik daarvoor 2 uur zou moeten reizen, dat is in totaal vier. Dus als iemand nog iets anders weet?
Had je toevalig ook ervaring met deze CDI's

Offline Peter_Winsum

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #26 Gepost op: 11 juli 2011, 20:52 »
Voor mijn Alp uit 1994, zelfde type als jij, heb ik ook de CDI van Japparts gekocht (gewoon laten bezorgen per post). uit mijn hoofd was het iets met type aanduiding 08 aan het eind. Werkte perfect!

Edit, even nagezocht, het was de mm9/MS8
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline PimW

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #27 Gepost op: 11 juli 2011, 22:57 »
Ik ook.

Offline Herman

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #28 Gepost op: 17 juli 2011, 16:58 »
Hallo Karin,

Afgelopen vrijdag deed mijn alp plots hetzelfde.
S'morgens gewoon naar het werk gereden, maar s'middag terug
toen hield de motor ook in bij rond de 4000 toeren.

Ik heb een tijdje terug ook soms gehad dat hij onder het rijden
soms kort inhield, net of de tank leeg raakt en je over moet
naar de reserve stand.

Ik heb enige tijd geleden wel met de motor onder water gelegen....

Dus ik heb vandaag de carburateurs ook maar schoon gemaakt.
Er zat bij in de onderdeksel van de vlotter kamer toch nog al wat zand !
Zie foto.

En uit een van de sproeiers, kwam ook een leuke verstopping te voorschijn.
Ik vermoed en hoop dat dit bij mijn motor het probleem is.
Zie foto.

Heb je de sproeiers er ook uit gehad en goed schoon gemaakt ??

Ik wacht nog even op nieuwe rubbers van Ad, en ga als ik die heb ga ik de
carburateurs terug plaatsen en testen.

Groet,

Herman

Offline Peter_Winsum

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #29 Gepost op: 17 juli 2011, 18:10 »
Heeft dat ding vroeger op turf gereden?
Wat een rotzooi zeg.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)