Techniek > Honda Transalp

Transalp loopt slecht

(1/13) > >>

Karin:
Hallo,
 
Mijn transalp 600 uit 1995 begon rond de 4000 toeren slechter te lopen, dan hielt hij ietsje in en vlak daarna voelde je dat de motor iets vooruit stootte, later trok de motor tussen de 4000 en de 5000 toeren niet meer, maar als ik weer hoger in de toeren reed stootte hij ineens vooruit. Ik zat inmiddels in oostenrijk, en toen wilde hij de berg niet op, dat ging alleen nog maar in de 1 en met 3500 toeren. Later reed hij op de snelweg boven de honderd niet constant, als ik optrok deed hij dat wel geleidelijk, maar als ik een constante snelheid reed 'stoekte' hij. Ook verbruikte hij veel meer benzine.

Nu hebben we al vanalles nagekeken: we hebben gekeken of de tank niet vacuum trok, alle slangetjes goed gelegt en de bougies schoongemaakt, want deze waren inmiddels pekzwart. en we hebben de carberateur schoongemaakt. De cdi's hebben we gecontroleerd, deze doen het ook. De bobines hebben we doorgemeten, de weerstand daarvan moet tussen de 7.4 en 10.8 K-Ohm zitten, de waardes die wij gemeten hebben zijn:

RR-R: 7.31 K-Ohm, na het schoonmaken was deze 7.26 K-Ohm
RR-L: 8.08 K-Ohm
FR-R: 7.41 KOhm
FR-L: 7.72 K-Ohm

1 daarvan zit dus  net onder de minimale waarden, nu is mijn vraag of dat een probleem is. Want de motor rijd inmiddels weer. Ik heb wel weer 2 x rond de 4000 toeren gevoelt dat hij ietsje inhielt en daarna weer doorstootte, dit was wel minimaal. Maar ik ben er nog niet helemaal gerust op.

PimW:
Bij het schoonmaken van de carburateurs ook gecontroleerd of de chokes niet vast blijven zitten?

GS Allroad:
Ik heb hier ook nog steeds last van met mijn alp.

Toch  binnenkort even naar Ad toe.

Karin:
@ PimW: Volgens mij blijft de choke niet vastzitten, want je merkt wel verschil als je hem aan zet.

@ xl600v Transporteur: Mocht er achter zijn wat het is, dan mag je het wel even laten weten  :)

Ik heb ook ergens iets gelezen over contactpuntjes. Kan het daar aan liggen of heeft mijn motor die niet?

Brombeer:

--- Citaat van: Karin op 02 juni 2011, 23:02 ---..Ik heb ook ergens iets gelezen over contactpuntjes. Kan het daar aan liggen of heeft mijn motor die niet?

--- Einde van citaat ---

Nee, die hebben moderne motoren (waaronder jouw Alp) niet meer. Gaat allemaal fixed/electronisch.

Je zou de bobine met de 'rand'waarde kunnen vervangen met een (leen) exemplaar en kijken of de symptomen dan definitief weg zijn. Zo niet, dan moet je je zoektocht voortzetten. Electronica kan de neiging hebben om, als ze warm wordt, afwijkingen te gaan vertonen. Dus bijv. een bobine kan in rust een zekere waarde geven, maar als die warm wordt onder belasting, slechter gaan presteren. Heb je al gekeken of elke bougie echt mooi blauw vonkt? En is je luchtfilter schoon?

Maar als ik je beschrijving lees, inhouden en dan een duw in de rug geven, dan zou ik naar je carburatie kijken.

Succes, Brom

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View