Auteur Topic: Transalp loopt slecht  (gelezen 16733 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Neet

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #30 Gepost op: 17 juli 2011, 18:22 »
Turf? :D  Best wel een rommeltje ja. Zo erg heb ik het ook nog nooit meegemaakt.
Denk dat je wel een grote pakkans heb.

Offline Herman

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #31 Gepost op: 17 juli 2011, 21:50 »
Hallo,

Ik heb alles weer in elkaar zitten, en net even een rondje rond getoerd.
Maar mijn probleem met het inhouden is opgelost  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Een "vuiltje" in de hoofd sproeier dus.

Groet,

Herman

Offline Neet

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #32 Gepost op: 17 juli 2011, 22:32 »
Vuiltje? Dat heb je goed gedaan. Leuk klusje he?

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #33 Gepost op: 29 juli 2011, 23:11 »
We hebben nu de nieuwe CDI's er in zitten. Wil ik ze gaan testen, rijd mijn
motor na een paar kilometer nog maar 30 k/m per uur, tot bijna niet.

Nu zijn we er achter gekomen dat als je het luchtfilter er uit haalt, de motor wel goed loopt, ook met de oude CDI's.  Ik heb ook al een nieuw (Standaard MIW papier) filter gekocht en deze erin geplaatst, omdat het andere filter al aardig donker was. Maar dat maakt geen verschil, ook met het nieuwe filter loopt de motor zeer slecht.

Nu is het enige dat we nog kunnen bedenken dat er te grote sproeiers in de carbs zitten, maar dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. We gaan het wel controleren, maar ik denk dat we dan al eerder problemen gehad hadden, want de motor heeft de eerste 2-3000 km dat ik m had wel goed gereden.

edit: Het benzinekraantje werkt nu wel weer perfect, en is alleen geopend als er een vacuum is. Blijkt dat we een klein rubber ringetje over het hoofd hadden gezien.

Offline David

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #34 Gepost op: 30 juli 2011, 06:29 »

Versleten gasnaalden?
www.liebetig.at voor een mooie vakantie. Heerlijk motorrijden bijvoorbeeld ;-)

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #35 Gepost op: 30 juli 2011, 17:30 »
De gasnaalden lijken in orde te zijn, er zitten wel een paar kleine plekjes op maar volgens mij niets ernstigs (zie foto's), maar ik heb natuurlijk geen vergelijk met nieuwe. We hebben nu ook de maat van de sproeiers gecontroleerd, en deze zijn 128 voor de voorste cilinder en 130 voor de achterste cilinder, zoals in het werkplaatshandboek staat.










Offline Waffie

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2011, 23:21 »
 op  de carb zitten nog 2 membraampjes (valve cut off ) waar ook 2 slangen van de kleine filtertjes die op de radiateur vast gebout zijn heen gaan.

check deze.... vaak zijn de aanwezige filters erg verduurd waardoor deze verstopt raken.

andere kwestie... de pick up spoelen die het signaal naar de cdi geeft

ik denk dat je  steun kunt gebruiken,

waar woon je (mail me dit eens )
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #37 Gepost op: 31 juli 2011, 13:46 »
Je hebt mail.

Waar kan ik deze filtertjes precies vinden? We hebben al eens gezocht maar nooit kunnen vinden. Heb je mischien een foto?

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #38 Gepost op: 31 juli 2011, 14:30 »
Ik zit nu langs de motor met het wph, en deze zegt dat er achter iedere radiateur 1filterhuisje zit, maar op mijn motor kan ik niets vinden. Alleen de thermostaat, hier zouden ze in de buurt moeten zitten? Ik kan ze ook niet op een andere plek op de motor vinden....

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #39 Gepost op: 31 juli 2011, 14:56 »
Die 2 slangetjes bovenop de carb lopen naar een t-stuk, dan loopt er 1 slangetje verder, dan weer een t-stuk zodat je weer 2 slangetjes hebt, en die hangen allebei los, dus de slangetjes op de carbs komen uiteindelijk nergens op uit...

Dat bakje wat nog onder het luchtfilterhuis hangt, waar die overloop aan hangt, wat zit daar in? Kan ik daar ook nog iets aan schoonmaken of controleren, ik vind dit onderdeel niet in het wph terug..

Offline Waffie

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #40 Gepost op: 31 juli 2011, 22:47 »
maak eens een foto van de linker en rechterkant van je carburateur huis,

ze zitten niet op alle bouwjaren ?





technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #41 Gepost op: 01 augustus 2011, 20:45 »
Hierbij de foto's:












Offline Waffie

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #42 Gepost op: 01 augustus 2011, 22:58 »

de pijpjes zitten er niet op maar wel de membramen

zie de 2  kruis schroeven net boven de choke kabel

daar kan ook vuil achter zitten

op iedere carb zul je deze vinden dus ook aan de andere zijde

verwijder de schroeven (let op .. staat onder lichte veerdruk en monteer in zelfde volgorde na het schoonmaken en checken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #43 Gepost op: 02 augustus 2011, 11:22 »
Dit hebben we al gedaan vlak nadat de problemen begonnen. Maar ik zal dit vanavond nog eens proberen, kan nooit kwaad natuurliji. En die slangetjes bovenop de carbs die nergens op uit komen, is dwt n probleem?

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #44 Gepost op: 02 augustus 2011, 22:33 »
We hebben deze membraampjes op de carbs gecontroleerd en schoongemaakt (was niets geks aan te zien). Toen alles weer in elkaar gezet en gaan rijden. Hij lijkt redelijk goed te lopen, trekt door, blijft niet meer in een bepaald toerengebied hangen... Ik heb zowel provinciaal als snelweg gereden, in totaal ongeveer 30km. Het enige probleem was dat de motor vermogen lijkt te missen. De top op de teller is ongeveer 135-140 en ik had niet het gevoel dat met inhalen van een auto op een 80 weg al het vermogen aanwezig was. Nu heb ik na de rit de 2 bougies eruit getrokken waar je het makkelijkst bij kunt, en nu zag de bougie van de achterste cilinder er redelijk wit uit, en de bougie van de voorste cilinder koffiebruin.

Morgen eens een langere rit maken en dan alle bougies controleren na de rit.

Offline Waffie

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #45 Gepost op: 03 augustus 2011, 17:44 »
compressie test ? al eens gedaan,
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #46 Gepost op: 03 augustus 2011, 17:54 »
Ik heb vandaag ruim 70 km gereden, de motor haperde 2 keer met flink optrekken. En haalde nog steeds niet de top snelheid.
Ook sloeg de toerenteller 2 keer alle kanten op, een keer op de snelweg en een keer op de provenciale weg. Onderweg ben ik nog een paar keer gestopt om flink op te trekken, maar toen merkte ik niets aan de motor. toen ik bijna thuis was sloeg de motor af, ik kreeg hem niet meer gestart. Ik heb de bougies bekeken, maar die zagen er prima uit. De motor starte pas weer toen ik de luchtfilter er uit haalde. daarna starte hij ook weer met luchtfilter. Er zitten net 2 nieuwe cdi's dus daar zou het niet aan kunnen liggen...

er is nog geen compressietest gedaan.

Offline Rik

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #47 Gepost op: 03 augustus 2011, 20:46 »
Het lijkt allemaal erg op de problemen die ik heb gehad met mijn super tenere. Je zou de bobine nog kunnen nakijken.

Ik ben er nooit achter gekomen en heb hem uiteindelijk ingeruild.

Succes!

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #48 Gepost op: 04 augustus 2011, 20:53 »
De pick up spoelen zijn doorgemeten, dat was prima.

Ik wil proberen om een andere carburateur aan te sluiten en zo zeker uit te sluiten dat het niet aan de carburateur ligt. Omdat de verschillende symptomen toch wijzen naar een probleem met de benzine toevoer.

Dus bij deze de de vraag, wie heeft er nog een complete carburateur liggen voor mij?

Offline Waffie

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #49 Gepost op: 04 augustus 2011, 21:05 »
 kwam je nu zaterdag ?

kunnen we wel een andere carb proberen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #50 Gepost op: 05 augustus 2011, 13:58 »
Ik heb vandaag weer een stuk gereden, wat mij opviel is dat de toerenteller uitsloeg wanneer ik flink optrok, dat gebeurde wel als ik al harder rijd, het maakt daarbij niet uit of ik bijvoorbeeld vanaf 80 km/u optrek of vanuit stilstand. Onderweg heb ik de cdi's nog een keer verwisseld, ondanks dat het nieuw cdi's zijn. Je weet maar nooit dacht ik. Maar dat maakte geen enkel verschil.

Offline Waffie

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #51 Gepost op: 14 augustus 2011, 00:37 »

het is karin gelukt.....(met een beetje hulp)     maw hij doet het weer zoals je dat mag verwachten.

de uitdaging zat ik het feit dat de eerste problemen werden toegeschreven aan iets wat het niet bleek te zijn nl carburatie problemen.
de oorsprong zat uiteindelijk dus  in een defecte CDI unit(beiden vernieuwd) echter door de carburateur te reiningen en te monteren ging er iets fout met het terug plaatsen van het membraam waardoor 1 gasschuif juist niet reageerde.
met inhouden als voornamelijk probleem

er was daarnaast nog een onduidelijkheid over de werking van 1 bobine waarvan ik niet zeker was of deze het nu deed of juist niet (inductie meting) en uit voorzorg dus verwisseld.

ik hoop dat de problemen weer opgelost blijven.. ;)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #52 Gepost op: 14 augustus 2011, 07:09 »
Vakwerk!!

Offline The Headless Horseman

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #53 Gepost op: 14 augustus 2011, 09:52 »
Super  8) Altijd leuk om te lezen dat en hoe een probleem weer vakkundig getackeld is   :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #54 Gepost op: 14 augustus 2011, 16:36 »
Met dat beetje hulp was het ons niet gelukt, dus Ad nog een keer bedankt!

Op dit moment zijn we bezig met het monteren van de progressieve voorveringte en de stalen remleidingen. daarna is hij klaar voor de vakantie.  ;D

Offline Karin

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #55 Gepost op: 22 augustus 2011, 13:26 »
En we zijn weer terug bij af. Zojuist tijdens t rijden op de snelweg begon de toerenteller weer uit te slaan, en de motor ging weer slecht lopen..


Offline Neet

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #56 Gepost op: 22 augustus 2011, 17:24 »
Gatver, wat nu?

Offline Zot

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #57 Gepost op: 25 augustus 2011, 19:03 »
Gatver, wat nu?

ontsteking en carburatie zouden nu goed moeten zijn. Eerst kijken naar contactslot en dodemans knop en alle massa aansluitingen. Ook de pulsgevers en bobines meten terwijl je ze ondertussen verwarmt met een föhn.

Offline Neet

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #58 Gepost op: 25 augustus 2011, 20:00 »
De toerenteller slaat uit omdat de ontsteking niet goed functioneert. Alleen heb je al het bekende al vernieuwd.
Probeer is als je Alp loopt, wat te rommelen aan alle bedrading die je tegen komt, met name van je ontsteking.
Misschien zie je iets gebeuren dat wijst op een draadbreuk. Let dan vooral op je toerenteller. Dat is je indicatie.

Als je toerenteller uitslaat mag je wel verwachten dat de carburatie ok is.

Je reed toevallig toch niet in de regen he? Of een natte weg?

Offline Waffie

Re: Transalp loopt slecht
« Reactie #59 Gepost op: 25 augustus 2011, 20:55 »
 update

we hebben gisteren het probleem met frisse blik weer benaderd..

 we hebben alle delen die verantwoordlijk geacht kunnen worden vervangen met wissel delen teneinde defecte delen uit te sluiten

zoals

de zijstand schakelaar
de werking van de neutral switch in combinatie met de koppelings schakelaar
de noodstop en bedrading
daarna alle bedrading en aansluitingen losgemaakt en gecontroleerd op corrosie
de 2 diodes na gezien/doorgemeten

de massa contacten aan het frame nagelopen,

twijfel gehad over de pick up spoelen maar zitten intern  (als ze stuk zijn loopt de motorfiets helemaal niet meer)en hebben we  voorlopig over geslagen
spanningsregelaar en dynamo gemeten

uiteindelijk ga je dan weer twijfelen aan de goede werking van de cdi units gezien deze de stroom doorgeven aan de toeren teller en ook de enige componenten waren die eerder verwisseld waren

de eerdere symptomen wezen zeker op een defect hierin.

ik heb dus uiteindelijk andere units geplaatst met het voornaamste doel om te bekijken of hier het probleem zit of juist zat

ik hoop natuurlijk niet dat er ergens sluiting zit maar ik verwacht het niet omdat de problemen dan groter zouden moeten zijn dan af en toe en alleen in de hogere toeren

mogelijke piek spanningen sluit ik ook uit omdat er dan eerder zaken uit zouden moeten vallen

lampjes en zo

even afwachten maar weer ?
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl