Auteur Topic: olielekkage kleppendekselpakking  (gelezen 3501 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Big E

olielekkage kleppendekselpakking
« Gepost op: 13 juni 2011, 19:16 »
bij controle bleek de kleppendekselpakking (linker achterkant) van de achterste cilinder wat te zweten. Dus de tank eraf, deksel eraf, pakking gecontroleerd. Zag er allemaal goed uit, niet verhard of gescheurd, bouten deksel zaten voldoende vast. Maar wat mij opviel, de brommer op de zijstandaard (heb geen middenbok),dat er in de cilinderkop nog veel olie lag, met name op het punt waar juist de lekkage is! In ieder geval zoveel olie, dat het langzaam over de cilinderkoprand stroomde. De boel allemaal ontvet, spul weer gemonteerd, stuk wezen toeren, opnieuw een controle uitgevoerd, toch weer wat vettig. Herkennen jullie dit probleem? toch maar een nieuwe pakking monteren?
Let me know!!

mzzl Eric

Offline V-Twin

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #1 Gepost op: 13 juni 2011, 20:52 »
Als de pakking niet gescheurd of verhard is dan hoef je hem niet te vervangen.
Handel schoon maken en silicone vloeibare pakking gebruiken.
Goed laten drogen en daarna testen.

Offline Huib

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #2 Gepost op: 13 juni 2011, 21:44 »
Bekend euvel bij de @t, mijne heb het ook ik doe er niets aan..... beetje olie helpt tegen de roest... ::)
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Nikotech

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #3 Gepost op: 13 juni 2011, 22:32 »
Had ik ook last van en heb de pakking gevangen.  Nu geen druppels olie meer op de grond !
Is goed te doen hoor je hoeft echt je halve motor niet te slopen. Wel goed de groef schoenmaken waar de oude pakking in zat.
Gebruik de zoek functie Tim heeft een workaround ergens gepost ! 
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Big E

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2011, 22:28 »
Kit is naar mijn idee een noodoplossing, omdat de rubberen pakking voldoende moet zijn voor een goede afdichting.
Maar ik denk dat ik gewoon maar ff een nieuwe pakking ga monteren, bedankt voor jullie reacties.

mzzl. Eric

Offline Big E

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #5 Gepost op: 25 augustus 2011, 09:24 »
Nieuwe pakking gemonteerd, probleem verholpen!

Grtz. Eric

Offline daandus

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2011, 18:01 »
info voor 't nageslacht:
- In Haynes wordt gesteld dat je koelwater moet aftappen, en de koelwaterbuis moet loshalen die aan de carb-kant zit. Ook zou je dan een nieuwe O-ring nodig hebben.
Heb de achterste losgehaald, en dit is NIET nodig. Beetje pielen, en je kunt het deksel er gewoon afhalen met het hele koelwaterspul gemonteerd. (althans ,de achterste. De voorste zal ook wel lukken denk ik)
Haynes vergeet te vermelden dat je 1 ijzeren clipje los moet buigen waar wat slangen in vast zitten, ook aan de carb-kant. Niet spannend, maar je zit zo te klooien als je 't vergeet. Suc6!

Tip: meet meteen de hoogte van je nokkenaskettingspanner op; dan weet je hoever die versleten is.
... was ooit lid ...

Offline Hotel 317

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2011, 19:52 »
En voortaan lekker klepspeling controleren via de inspectiegaten, voorkant even de radiator loshangen en je bent er zo  ;).

Offline Brombeer

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2011, 22:26 »
Nou, tis haast kerst dus nog maar een vrije tip:

Ga je dan kleppen stellen via dat gaatje, dan lijkt het wellicht dat je er niet bij kan met de voelermaat.

Verbuig deze zover, dat je hem onder de tuimelaar schuiven kan.. :)

(bis-tip: draai het dekseltje bij terugplaatsen zachtjes aan want je krijgt ze volgende keer moeilijk los :angel:)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2011, 03:25 »
@ Hotel 317:

LEES en gij zult ontdekken:
.... het gaat hier om het verhelpen van lekkage.... iets anders dan kleppen stellen ???
... was ooit lid ...

Offline Neet

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2011, 08:04 »
@ Hotel 317:

LEES en gij zult ontdekken:
.... het gaat hier om het verhelpen van lekkage.... iets anders dan kleppen stellen ???

Zijn gewoon goede tips die bij dit topic horen om de klus goed te klaren!
Ik zou er blij mee zijn.

Offline Brombeer

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2011, 10:16 »
@ Hotel 317:

LEES en gij zult ontdekken:
.... het gaat hier om het verhelpen van lekkage.... iets anders dan kleppen stellen ???

Goh ja! Die 317 gaat offtopique! Tjeezz..

Big E had natuurlijk ook gewoon een schep zand over zijn klepdeksel kunnen gooien! :D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2011, 11:44 »
Bij mij is de kleppendekselpakking (beide eigenlijk) gaan lekken nadat ik kleppen had gesteld en daarbij de hele deksel er af had gehaald.

Aangezien die pakkingen origineel c.a. 30 euro kosten, wilde ik die tip even kwijt  ;).

Offline Brombeer

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2011, 12:23 »
Ach weet je, als 'men' zelf goed terugleest, blijkt dat daandus zelf ook niet terzake doende tips weggeeft en daarmee offtopic post.

..Tip: meet meteen de hoogte van je nokkenaskettingspanner op; dan weet je hoever die versleten is..

Useless stinging dus.

De rubber pakking verhardt wel degelijk en het probleem zit meer in het feit dat de klepdekselbout tegen een eindstop aanloopt waardoor je de voorspanning op de pakking niet kan vergroten.

Wat V-Twin opperde: beetje vloeibare siliconen ertussen. Zeer effectief.

Bromz


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: olielekkage kleppendekselpakking
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2011, 13:05 »
mijn excuses heren...   ???
... was ooit lid ...