Afgelopen weekend zou ik mijn Transalp uitlenen aan een neef van mij zodat hij de elfstedentocht zou kunnen rijden...
Vantevoren snel even een nieuw bandje er op laten zetten en nieuw oliefilter, bougies en luchtfilter besteld.
Tevens een can Valvoline Durablend T4 10W40 besteld.
Zaterdag de olie afgetapt en oliefilter (na veel moeite) gewisseld en luchtfilter vervangen en de nieuwe olie er in gegeooid. We konden niet makkelijk bij alle bougies dus in eerste instantie maar 2 stuks vervangen waar we makkelijk bij konden komen.
Maandagmorgen om half 8 richting de start van de elfstedentocht... maar, de Transalp begon enorm in te houden en liep nog maar nauwlijks op 1 cilinder. Een vreemd kenmerk was dat de toerenteller bij stationair draaien op circa 1200 toeren stond maar zodra je gas ging geven de toerenteller naar "0" ging, ook de choke had geen enkel effect op het toerental van de motor.
Ondanks koortsachtig gesleutel bleek het niet meer in orde te maken en heeft mijn neef de tocht helaas niet kunnen rijden.
De reden voor het inhouden hebben we tot nu toe nog niet kunnen vinden maar we verwachten slechte bougiekabels die, als gevolg van het natte weer gelijk begonnen door te slaan....
Vandaag zijn we echter achter een nog groter probleem gekomen, we hebben van de leverancier niet Durablend T4 10W40 gekregen maar SAE 10w40...oftewel motorolie voor de auto.
Nu heb ik aan jullie de volgende vraag, kan het kwaad dat er een 20km met de verkeerde olie is gereden en kan ik na het aftappen gewoon de goeie olie ingooien en kan ik het oliefilter losdraaien leeg gooien en vervolgens weer opnieuw monteren, het is tenslotte een nieuw filter...
Overigens vergoed de leverancier de kosten van de olie omdat zij de verkeerde olie hebben gestuurd.
ben benieuwd naar tips van jullie, het gaat om een Transalp 600 van 1994....