Techniek > Honda Transalp

oeps, verkeerde olie in de Transalp.....

(1/2) > >>

midget:
Afgelopen weekend zou ik mijn Transalp uitlenen aan een neef van mij zodat hij de elfstedentocht zou kunnen rijden...
Vantevoren snel even een nieuw bandje er op laten zetten en nieuw oliefilter, bougies en luchtfilter besteld.
Tevens een can Valvoline Durablend T4 10W40 besteld.

Zaterdag de olie afgetapt en oliefilter (na veel moeite) gewisseld en luchtfilter vervangen en de nieuwe olie er in gegeooid. We konden niet makkelijk bij alle bougies dus in eerste instantie maar 2 stuks vervangen waar we makkelijk bij konden komen.

Maandagmorgen om half 8 richting de start van de elfstedentocht... maar, de Transalp begon enorm in te houden en liep nog maar nauwlijks op 1 cilinder.  Een vreemd kenmerk was dat de toerenteller bij stationair draaien op circa 1200 toeren stond maar zodra je gas ging geven de toerenteller naar "0" ging, ook de choke had geen enkel effect op het toerental van de motor.
Ondanks koortsachtig gesleutel bleek het niet meer in orde te maken en heeft mijn neef de tocht helaas niet kunnen rijden.

De reden voor het inhouden hebben we tot nu toe nog niet kunnen vinden maar we verwachten slechte bougiekabels die, als gevolg van het natte weer gelijk begonnen door te slaan....

Vandaag zijn we echter achter een nog groter probleem gekomen, we hebben van de leverancier niet Durablend T4 10W40 gekregen maar SAE 10w40...oftewel motorolie voor de auto.
Nu heb ik aan jullie de volgende vraag, kan het kwaad dat er een 20km met de verkeerde olie is gereden en kan ik na het aftappen gewoon de goeie olie ingooien en kan ik  het oliefilter losdraaien leeg gooien en vervolgens weer opnieuw monteren, het is tenslotte een nieuw filter...
Overigens vergoed de leverancier de kosten van de olie omdat zij de verkeerde olie hebben gestuurd.

ben benieuwd naar tips van jullie, het gaat om  een Transalp 600 van 1994....

Neet:
Kan geen kwaad. In het ergste geval zou je koppeling met die verkeerde olie iets kunnen slippen maar dat hoeft nog niet eens zoals je zelf hebt gemerkt. Gewoon eruit halen en de goede er in. Als je motor lekker rijdt zonder slippende koppeling kan je ook gewoon die auto olie gebruiken. Smeert nog beter ook. Twijfel je, dan gewoon vervangen. Heb je je blok iig met olie gespoeld. Dat doen niet veel mensen je na.

midget:
kijk... dat is goed nieuws ;D

Ik ga de olie wel gewoon aftappen en de goede olie er in mikken, die krijg ik morgen toegestuurd....maar ik begrijp dat ik het oliefilter uiteindelijk wel kan laten zitten en dat het niet erg is dat er twee oliesoorten een beetje gemengd door elkaar blijven zitten....
Dat scheelt mij weer extra gedoe en een nieuw oliefilter bestellen.

Heb je overigens ook een verklaring voor het gedrag van de toerenteller? bij stationair gewoon circa 1200 toeren en zodra je gas geeft gaat hij naar nul....
Dit bracht bij ons overigens ook de discussie op gang: wat en waar meet de toerenteller eigenlijk?? ???

robgoesdakar:
Toerenteller meet op 1 van de cilinders. (Danwel 1 helft van de CDI)  (Geloof ik)

Controleer even of je wel de juiste bougies gemonteerd hebt, en of de bougie kabels goed zijn aangedrukt.
Als je ook nog electronica los gehad hebt, even goed de stekkers nalopen of alles goed vast zit. (Met name richting CDI)

The Headless Horseman:
Ja klopt, toerenteller krijgt signaal van 1 van de CDI's. Dat verklaart ook waarom de motor slecht / op 1 cil loopt  :-\

Check iig de stekkers van de CDI, het zou in een erg gunstig geval nog mee kunnen vallen, maar ik denk eerder dat er 1tje stuk is - bekend probleem  >:(

Door de CDI's te verwisselen kun je gelijk checken welke stuk is.

Grtz,
René

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View