Auteur Topic: Olie ervaring delen.  (gelezen 27499 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Neet

Olie ervaring delen.
« Gepost op: 15 juni 2011, 20:38 »
Graag wil ik van mijn @twin mijn olie ervaring laten weten.

Ik heb dik een jaar synthetische olie gebruikt. Op zich prima alleen het koppelen ging wat te agressief maar ik wende daaraan.
Nu gewone 10W40 van Hein gekocht (23,- per 4 liter) en weer lekker koppelen dat ie doet. Soepeltjes....

Delen meer @twin rijders deze bevinding en/of zijn er ook andere bevindingen?
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2011, 06:58 door Neet »

Offline Huib

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2011, 00:44 »
Misschien geen ervaring qua merk maar ik gooi er in de winter dikkere olie in (20w50) en ik vind dat ie dan lekkerder schakelt en minder motor geluidjes maakt.....
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Sandra

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2011, 17:17 »
Wij gebruiken voor onze motoren 2x Transalp PD 10 en 1 x Yamaha XJR1200SP uitsluitend Bel-Ray EXP 10W40 halfsynthetische olie  :)
Ooit wel eens wat anders gebruikt o.a. Agip: italiaanse olie in een Ducati 900SS dat zou volgens de dealer je van het zijn voor die fiets...........maar dat beviel totaal niet, schakelde niet soepel  :(
Bel-Ray erin en die Duc schakelde toen plots als boterrr.....wij houden het bij Bel-Ray!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Waffie

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2011, 20:30 »
wij gebruikers beschikken enkel en alleen over externe gevoelens  maar om  dan echt te kunnen spreken over ervaringen

zoals al aangegeven blijft over

schakelgedrag en olie verbruik .
ze spreken wel ieder aan  tot de meeste verbeelding

zo hebben we
shell, castrol, valvoline,agip,motul, bel ray,motorex,putoline, kroon oil,avia, mobil, pennzoil BP  kendall amsoil ,sunoco petronas,quaker,en nog een aantal huismerken maar alles hangt af van verkrijgbaarheid ter plaatse.

zolang er meer stuk draait zonder olie maak ik me niet direkt zorgen over welk merk er in zit

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline peter.sturgis

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2011, 20:46 »
Ik moet binnekort olie bijvullen. Er zit nu 10w40 in. Ik weet niet van welk merk. Kan je daar om het even olie bijdoen ongeacht het merk en type. Halfsyntetisch o.i.d.

Of maakt dat niet uit ls het maar motorfietsolie is 10w-40 4takt.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul

Offline Neet

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2011, 21:21 »
Ik moet binnekort olie bijvullen. Er zit nu 10w40 in. Ik weet niet van welk merk. Kan je daar om het even olie bijdoen ongeacht het merk en type. Halfsyntetisch o.i.d.

Of maakt dat niet uit ls het maar motorfietsolie is 10w-40 4takt.

Als het maar een motorolie is (liefst voor de motor), semisynt 10W40 (vind ik hoor)

Offline Two Plugs

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2011, 22:00 »
Hebben maar kort een @twin gehad (een jaartje maar), maar goede ervaringen met Motul 10W40 Halfsynt.

Transalp is een beetje hetzelfde qua olie. Met Shell was b.v. de vrijstand (uit stilstand) moeilijk te vinden. En als je 'm vrij had, alleen maar met een slippende koppeling en een luide 'KLUNK' in de 1e te krijgen.

Met de Motul was dat probleem passé.

Dero en XLV zijn inmiddels overgeschakeld op volsynt Motul V300. Ben hier erg tevreden over.

Maar olie is als banden... Het is ook een persoonlijke beleving welke nu het beste past bij jouw motor of jouw motorervaring...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Neet

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2011, 23:22 »
Transalp is een beetje hetzelfde qua olie. Met Shell was b.v. de vrijstand (uit stilstand) moeilijk te vinden. En als je 'm vrij had, alleen maar met een slippende koppeling en een luide 'KLUNK' in de 1e te krijgen.
Ja, dat heb ik de laatste jaren vaker gehoord. Shell geeft problemen in de Alps

Offline Sandra

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #8 Gepost op: 17 juni 2011, 14:53 »
Ja, dat heb ik de laatste jaren vaker gehoord. Shell geeft problemen in de Alps

Dus toch wel verschil... ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Neet

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2011, 15:12 »
Dus toch wel verschil... ;)

Ja, dat blijkt. Maar waar zou dat van Shell nou in zitten he....

Offline Waffie

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2011, 17:46 »
 voor de nederlandse markt is shell de GROOTSTE speler en zodoende komen de verhalen dan ook meer voor over mogelijke problemen
dit is op zich niet vreemd
want zo ook bmw heeft de meeste garantie claims
zijn die motoren dan werkelijk zo slecht als je kunt stellen dat ze verkoop leider momenteel zijn.

ter info,

iedere fabrikant van smeermiddelen zit gigantisch gebonden aan regelgeving vanuit de eu zodanig dat dit de kwaliteit van het smeermiddel aan begint te tasten tav  anti wear additieven .
door smeemiddelen aan te bieden die vallen onder de noemer racing oil en only for use on the race track probeert men dit te omzeilen.

en het werkt nog ook...
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Two Plugs

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2011, 17:47 »
Ja, dat blijkt. Maar waar zou dat van Shell nou in zitten he....

Simpel... in de (s)Hell!  >:D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Peter_Winsum

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2011, 19:31 »
Hoewel het waarschijnlijk nergens op slaat ben ik een Castrol liefhebber. Waarom? Omdat ik er geen slechte ervaringen mee heb. Merkolie kost altijd wat meer en of het echt beter is weet ik niet, maar het kan in ieder geval geen kwaad en ik heb het gevoel dat ik het beste in mijn motor gooi.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline guman007

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #13 Gepost op: 02 november 2011, 18:43 »
Idd, Catrol synt!

Offline Waffie

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #14 Gepost op: 02 november 2011, 18:46 »
 je zult ook niet zoveel tegen argumenten kunnen bedenken,

als je bedenkt dat de gemid biker 3500 km per jaar rijd.

als voorbeeld kan ik wel roepen dat mijn vrachtauto is weg gegaan(en niet omdat ze versleten was )    met een km stand van slechts 1.345.078 km en daar heeft nooit geen castrol in gezeten.
 we komen er weer op terug.. gevoel en dus emoties
 
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline ErikB

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #15 Gepost op: 02 november 2011, 18:53 »
Ik gebruik al jaren:

MOTORENOEL PROCYCLE 4-T.
VOLLS., SAE 10W-50, 4 L.
Grundpreis: 1 Liter = 9,99 EUR

Voldoet prima, de motor is stiller tijdens de koude start en geen problemen met de koppeling.

Offline Waffie

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #16 Gepost op: 02 november 2011, 20:10 »


hoezo appels met peren

het zijn beiden verbrandingsmotoren met beiden een druk smeer systeem en een oliefilter
en ze worden beiden relatief zwaar belast
of bedoel je dan alleen de brandstof.... tja die is er tegenwoordig ook  track diesel
 alleen  de gearbox is verschillend

maar..
ik zie inderdaad veel dingen die stuk zijn maar zelden echt motorisch iets mis hebben (zeg eigenlijk maar nooit)

de meest voorkomende echte motorstoring is gewoon vast lopen en dat heeft gelukkig weinig van doen met welk merk olie... het is gewoon oerdom

ondanks jou simpele voorstelling geloof ik meer in het juiste gebruik van de motor
en die heb je als monteur niet onder controle... er is echter wel een categorie rijder die gewoon alles stuk rijd  op zeer korte tijd en dan bedoel ik niet alleen hun eigen motorfiets . dus de gebruiker zie ik wel centraal staan.

ik rij zelf nu ruim 25 jaar motorfiets en zie weinig van de dagelijkse  problemen bij me eigen motorfietsen terug

misschien koester ik ze meer,, wie zal het zeggen
eigenlijk maakt dat niet uit maar feit is wel dat goed onderhoud en de juiste manier van gebruik kan zorgen voor hogere km standen

zo speek jij over een hoge km stand maar ik mag aannemen dat er ook wel eens iets vervangen is.
 dus ook de onderhouds geschiedenis is belangrijk.
gelukkig voor jou heb je gewoon een  goed in elkaar gezet exemplaar en daar  moet je gewoon van genieten maar nogmaals zonder demontage en meting gaat het me te ver om te stellen dat dit alleen aan het merk smeermiddel ligt.


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #17 Gepost op: 04 november 2011, 11:39 »
@ Dream: wat is het olieverbruik van je AT nu, bij deze stand?
... was ooit lid ...

Offline Rommit

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #18 Gepost op: 04 november 2011, 14:59 »
Mijn transalp loopt op elke olie.

10W-40 , 20W-30 enz.. vol of half syntheet , voor de auto of niet , net wat voor handen is gaat erin

Vul enkel bij , nog nooit olie ververst



Offline Biker000

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #19 Gepost op: 04 november 2011, 19:35 »
In mijn oude transalp heb ik ook alle soorten olie gedaan, zelfs eerst de olie opgemaakt die ik nog van een 50 cc scooter had staan en nooit ververst.

Deze transalp heb ik met 193000 km weggedaan omdat door de pekel er van alles begon te eroderen en de kosten van alles wat ik moest vervangen ketting banden schijven remmen kuipdelen etc. hoog op gingen lopen.
Maar het blok liep nog als een zonnetje en heeft me nooit laten staan. Was zelfs vaak rijkelijk laat met bijvullen en kwam regelmatig onder de minimum streep. :-[

Ben nu wel veel zuiniger op de @T en vul tijdig bij met Kroon oil expulsa synthetic 10-w-40, het oliefilter is al eens vervangen, en de olie is zelfs al helemaal ververst. Maar ook deze loopt als een zonnetje.

Las net ook dat de olie van invloed kan zijn op het schakelgedrag mbt in zijn vrij krijgen. Mijn vrouw heeft sinds een paar maanden een @T en krijgt hem slecht in zijn vrij. Thnx voor de tip. ;)

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Miquel

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #20 Gepost op: 05 november 2011, 21:11 »
Misschien geen ervaring qua merk maar ik gooi er in de winter dikkere olie in (20w50) en ik vind dat ie dan lekkerder schakelt en minder motor geluidjes maakt.....

Is het niet beter om er juist de dunnere olie in te laten zitten, dikke olie vloeit minder bij lage temperaturen in combi met koude start.

Even mijn eigen info: Ik heb 1 keer Motul 10w40 semi synthetische olie in mijn AT gedaan resultaat was gelijk meer olieverbruik. Volgende gewoon weer Castrol 10w40 semi synthetisch. en ik hoef bijna niet meer bij te vullen.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Neet

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #21 Gepost op: 05 november 2011, 23:11 »
Nou, als ik dit allemaal zo lees, hou ik het wel gewoon bij Hein Gerickes 10W40 semi sinteet.
Goedkoop en alles werkt prima.

Offline Neet

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #22 Gepost op: 06 november 2011, 09:25 »
wat heb je dan allemaal gelezen ?

Vreselijk veel verschillen in meningen en ervaringen.
Van heel goedkoop tot idioot duur.
Mijn ervaring is dat de olie van Hein gewoon goed is.
Moet ik wel bijvertellen dat ik normaal maximaal 3 tot 5 duizend km per jaar rij en de olie inclusief filter
1 keer per jaar vervang.

Offline Neet

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #23 Gepost op: 06 november 2011, 10:25 »
Nee, waarom? Als ik goeie olie vind voor niet al te veel, vind ik het best.
De motor zelf zal er niet minder om lopen.
Dunne sinteet doe ik er zeker niet in omdat de motoren van toen helemaal niet met de "speling" toleranties
van nu (bijna perfectie) overeen komen.
Combinatie olie/koppeling moeten we natuurlijk ook niet vergeten. De platen zijn niet gebouwd voor een dergelijk
dunne oliefilm. (hoogstwaarschijnlijk) 8)

Offline Brombeer

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #24 Gepost op: 06 november 2011, 11:56 »
Mijn transalp loopt op elke olie.

10W-40 , 20W-30 enz.. vol of half syntheet , voor de auto of niet , net wat voor handen is gaat erin

Vul enkel bij , nog nooit olie ververst

Daar gaat-ie wel kapot van. Ik had vroeger ook die overtuiging maar die heb ik bij moeten stellen.

10W40 halfsyntheet van een merk en voor een motor gemaakt en regelmatige, volledige verversing. Meer kan je namelijk preventief niet doen. Al het andere zal zich pas na vele duizenden kilometers uiten en dan is het koffiedik kijken naar de werkelijke oorzaak.

De duurste vorm van onderhoud, is op je olie te bezuinigen. Dat is nu wel bekend, dacht ik!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #25 Gepost op: 06 november 2011, 13:58 »
Mijn transalp loopt op elke olie.

10W-40 , 20W-30 enz.. vol of half syntheet , voor de auto of niet , net wat voor handen is gaat erin

Vul enkel bij , nog nooit olie ververst

'k vind dit wel interessant... maar kom eens met specs!
Hoelang draait dit al zo, hoeveel moet je bijvullen en hoevaak heb je je blok open gehad? ;-)
... was ooit lid ...

Offline Rommit

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #26 Gepost op: 06 november 2011, 15:10 »
Kilometerstand staat inmiddels op 62608 kilometer.

Ik vul de olie bij vanaf aankoop ( @ +/- 45.000 kilometer )

Is inmiddels 1 x bij de zaak geweest waar ik de motor heb gekocht ( voor 25 kw kit eraf ).

En de monteurs hadden het nergens over, behalve dat me kettingset vervangen moest worden

Nu 5000 kilometer later rijdt ik nog steeds met dezelfde set ( iedere keer inkorten , indien einde stelmogelijkheid ).

Motorblok is nog niet open geweest , waarom zou ik als alles goed blijft lopen ?  ???

Bijvullen is pas nodig bij denk ik 7000 kilometer ? en dan gaan er een paar drupjes bij ( staat het peil net iets onder het midden ). Maar ik vul de olie nooit af tot zn max ( net iets boven midden ).

Motor loopt nog als een zonnetje , en puft geen blauwe wolken of iets dergelijks uit.

Dus ik ga gewoon zo door.

Offline Brombeer

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #27 Gepost op: 06 november 2011, 17:39 »
Dus, Rommit heeft in 45.000km nog geen olie ververst (alleen druppels bijgevuld?)

En dream heeft probleemloos 3 ton op zijn twin gezet. Das redelijk wat!


Hmzzzz.. want ik heb na anderhalve ton mijn 1996 twinblok hoofdzakelijk door olie om zeep geholpen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ArjenH

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #28 Gepost op: 08 november 2011, 16:41 »
- het blijft een interessant onderwerp dus ik werp mijn steen bij deze in de olie-vijver: rij (nog) op een @ uit '96, km. stand 104k waarvan 80k door mij zelf sinds '02. Ververs minimaal één keer per jaar de olie en het filter om de andere keer. Vul altijd bij met 10-W40 , half-synthetisch. Het verbruik is constant: 0,5 l op 1000-1250 km. Dat hangt af van de rijomstandigheden want als ik onverhard heb gereden of lange afstanden op de snelweg dan lust-ie wel een slokje meer.  M.a.w. bij zwaardere belasting verbruikt-ie wat meer maar dat vind ik niet zo gek. Het merk maakt in mijn beleving niets uit maar de prijs WEL... :o

Daarom bestel ik sinds een jaar of twee ook bij HG de 4 l. kannen  :angel: en een literfles voor de vakanties  8)


AT '96 -> '12
Adv. 990 '12 -> ...

Offline Rommit

Re: Olie ervaring delen.
« Reactie #29 Gepost op: 08 november 2011, 22:06 »
Dus, Rommit heeft in 45.000km nog geen olie ververst (alleen druppels bijgevuld?)

En dream heeft probleemloos 3 ton op zijn twin gezet. Das redelijk wat!


Ho wacht even Brom,

VANAF 45.000 kilometer ( wat en hoe de vorige eigenaar olie heeft bijgevuld is mij niet bekend )