Klopt, en met name geldt dit voor de dikte van de olie, hierop is de motor namelijk geconstrueerd. Maar dat risico is wel beperkt in de huidige moderne motoren, met name als je dunnere oliën gebruikt. Bij gebruik van (veel) dikkere olie kunnen wel problemen ontstaan.
dit is werkelijke nonsens...
iedere fabrikant van naam heeft zijn erg normalisering waar het smeer middel aan moet voldoen en dat gaat echt wel verder dan alleen de dikte
en voor motorfietsen hebben we vanuit japan inmiddels ook de jaso MA norm 2 die toch echt wel afwijkt van jaso MA
en waar koppelingen gewoon kunnen gaan slippen met de ene kwaliteit hoeft dit met de andere zeker zo niet te zijn.
Geen enkele fabrikant van smeer middelen zal adviseren om de onderhouds interval te wijzigen ondanks de hoogste kwaliteit van olie
het voornaamste doel van smeerolie(buiten die andere dan van smeren) is vuil opnemen wat ontstaat door blow by gassen en het filter neemt niet in grootte toe...... hoe ga je dit oplossen ?
dit zou sugeren dat de motor minder vervuild ofwel dat de olie minder vuil opneemt
dat synth olie stabieler is okee maar dat ze net als alle andere gewoon gekraakt wordt waardoor de polymeren zondermeer afgebroken gaan worden en de viscositeit dus snel terug loopt.
alleen een oliemonster zou uitsluitsel kunnen geven.
nogmaals ik ben blij dat je veel km plezezier hebt van je motorfiets maar je zult zondermeer een van de weinige zijn met + 300000 km waardoor vergelijk lastig is.
en dan nog zou je moeten demonteren meten en vergelijken
wil wel een visje uitgooien alszijnde marathon motor.....moto 73
zij zullen zeer zeker geinterreseerd zijn !
als we discussei voeren om het feit dat vol synth de top is zijn we het zonder meer eens maar als we spreken over welke merk beter is komen we hier nog niet uit.
gelukkig zijn er maar zeer weinig fabrikanten die ook hun eigen basis olie maken (POA etc) dus de speoling is gewoon erg dun en wordt nog dunner als we kijken wie de additieven maakt.
de meeste zijn gewoon blending maatschapijen
maar smeer ze..