Auteur Topic: Head shake  (gelezen 14252 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wardje

  • Gast
Head shake
« Gepost op: 20 juni 2011, 15:01 »
Ik heb mij dit jaar een nieuwe transalp aangekocht momenteel met 1500km op de teller de motor bevalt mij vrij goed  behalve op ้้n punt waar ik gewoon mottig van wordt namelijk als je tegen een snelheid onder de 60km per uur je stuur loslaat begint je stuur direct heen en weer te slaan en moet je het als de bliksem terug vast nemen of het slaat tegen de benzinetank, het eigenaardige van dit fenomeen is dat je dit niet hebt aan hogere snelheden.Ik vertelde dit tegen mijn dealer en die kwam precies uit de lucht gevallen en zei me dat het waarschijnlijk met de noppen op de banden te maken had en dat het met een wegband zou gedaan zijn ook heeft hij het balhoofd ietsje aangetrokken maar verbeterd was het zeker niet.
Nu las ik al op andere forums meestal engelstalige dat dit een veel voorkomend probleem schijnt te zijn op deze motorfiets ofwel heb je het of je bebt het niet en heeft dit totaal niets met het soort van banden die erop liggen te maken, wel eerder met het balhoofd waar iets mee aan de hand is.
Heeft er iemand van jullie last van dit euvel en wat is er eventueel aan te verhelpen want normaal kan ik dit toch niet noemen.
Nu zal je zeggen hou dan je handen aan je stuur maar zelfs dan voel je een lichte trillng wat volgens mij toch niet al te gezond kan zijn voor de motorfiets, ik blijf het vreemd vinden en zeker voor een merk als honda en een type dat reeds 20 jaar of langer bestaat dat zoiets nog kan in 2011.

wardje


Offline robgoesdakar

Re: Head shake
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2011, 15:11 »
Hoi wardje,

rij zelf ook een 700 alp en ken het fenomeen.
Wegbanden erop maakt niets uit (Heb ik nu ook).

Meest genoemde oorzaken die je terug kunt vinden zijn waarschijnlijk  :
- balhoofdlagers
- banden
- topkoffer

Balhoofdlagers heb ik al uitgesloten. (Na vervanging bleef dit gedrag)
Banden heb ik dus ook al uitgesloten (Tenzij ik misschien de fabrieksoriginele banden erop ga zetten, maar die vind ik zo rot in het natte weer dat ik die nooit meer wil hebben.)
Topkoffer heb ik er nog niet af gehad.

In mijn geval moet ik wel bekennen dat ik een duidelijk slagje in mijn voorwiel heb. Ik geeft bij mij in ieder geval dit slagje de schuld.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Waffie

Re: Head shake
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2011, 15:27 »
het zogenaamde shimmen kan meerdere oorzaken hebben die niet altijd direct aanwijsbaar zijn en zodoende terug te voeren op zaken als banden/ motorfiets/ externe factoren maar zijn altijd een combinatie van meerdere zaken,

lichtvoetigheid aan de voorzijde is zondermeer een oorzaak.

in jouw geval zou ik de voorvork iets door laten steken zodat de naloop minder wordt  of de achterdemperveer iets strakker zetten (zelfde effect)
ik plaats wel de opm dat het balhoofdlager niet te strak mag staan maar gewoon op de juiste voorspanning dient te worden gezet.


niet om vervelend te doen maar gewoon het stuur vast houden  lijkt me ook een goed advies
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2011, 15:51 »
Hallo,
Met of zonder topkoffer maakt geen enkel verschil en die opmerking van je beide handen aan je stuur te houden die krijg je ook als je contakt opneemt met Honda zelf, persoonlijk vind ik dit nogal een goedkope oplossing voor een probleem waar ze zich al jaren maar al te goed van bewust zijn.
Mijn mening is als je een niewe motorfiets koopt moet die in orde zijn en als er een probleem is dat al jaren bekend is dat dat allang opgelost had moeten zijn anders moet je stoppen met motorfietsen bouwen  ::)
Hier heb ik nog een artikeltje gevonden inverband met dit euvel spijtig genoeg in het Engels.
http://www.motorcycleproject.com/motorcycle/text/shucking.html

wardje

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2011, 22:26 »
V-Strom

z'on mottig ding zeker geen suz. roest terwijl je er naar kijkt.
No thanks.  :))

Offline Two Plugs

Re: Head shake
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2011, 08:04 »
z'on mottig ding zeker geen suz. roest terwijl je er naar kijkt.
No thanks.  :))

Die Soez is wel de best verkochte Soez ever. Kan ff Honda niet aan tippen... Roest of niet.  >:D  ;D ;)

En Head Shake? ...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2011, 11:07 »
Die Soez is wel de best verkochte Soez ever. Kan ff Honda niet aan tippen... Roest of niet.  >:D  ;D ;)

En Head Shake? ...
Waarschijnlijk heb je gelijk maar of dat het probleem bij mijn alp nu oplost, denk het niet. 8)

Offline Two Plugs

Re: Head shake
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2011, 12:05 »
Zou toch eens naar de banden kijken. De originele Bridgestone Trailwing wordt niet voor niets 'deathwing' genoemd....

Kijk of je de motor kunt voorzien van een setje radiaalbanden (o.a. Michelin Anakee II, Continental Trail Attack, etc) en voorkom diagonaalbanden (zoals b.v. Metzeler Tourance etc)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2011, 12:36 »
Dan toch waarschijnlijk de banden die de oorzaak zouden zijn,als ik daar 100 procent zeker van was vlogen ze er af, maar 300€ uitgeven en misschien voor nop dan blijft hij voorlopig maar shaken.
Alvast bedankt. ;)

wardje

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #9 Gepost op: 21 juni 2011, 21:52 »
Ik denk dat ik het probleem van die tankslapper gevonden heb en heb tevens het vermoeden dat alle transalpen zeker vanaf bouwjaar 2008 aan deze ziekte leiden.
Dit euvel heeft totaal niks met banden of balhoofd te maken maar alles met een zeer slechte achter en voorvering die totaal niet op elkaar is afgestemt, namelijk vanachter te hard en aan de voorkant te zacht en het straffe hieraan is als je je handen nooit van je stuur houd je er ook nooit iets van zal merken hetgeen de meeste rijders volgens mij dan ook doen en daarom nooit met dit probleem geconfronteerd zijn en het zelfs misschien niet eens weten.
Dit shaken van het stuur is het hardst te merken aan een snelheid van rond de 70km per uur als je dan je gas lost gaat het gewicht van de motor naar voor en het slagen van het stuur gebeurd onmiddelijk,als je aan 100km per uur rijd rijd heb je het niet meer en daar begint de rijwind zijn werk te doen, namelijk de motor liften zodat er minder druk op het voorwiel komt. Hier kan je de oplossing lezen maar het is er wel eentje dat duiten zal kosten. http://www.imaxxdna.be/UPL/107_109_WP_PUB(1).pdf

Offline Waffie

Re: Head shake
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2011, 01:15 »
tja... deze upgrade is zondermeer aan te bevelen(rij al vanaf iedere motorfiets die ik heb met zo iets rond) echter je sprak over een motorfiets die je net hebt en in het verhaal van de radiaal banden zit ook wat..

de kosten kanik je wel vertellen,

hoe gek wil je het maken maar reken op ca 800-1100 euro voor de achterdemper full options
(ohlins is nog duurder?)
maar je wilt nooit meer anders

echter als je de banden wilt proberen kan ik je wel een setje ter beschikking stellen zonder dat je aan de koop vast zit(heet service)

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Sandra

Re: Head shake
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2011, 18:19 »
Die Soez is wel de best verkochte Soez ever. Kan ff Honda niet aan tippen... Roest of niet.  >:D  ;D ;)

En Head Shake? ...
Voordat wij overgingen tot de aankoop van 2 PD10 Transalpen even proefgereden met zo'n V-Strom van een vriendin. Ik had totaal geen ''twin-gevoel'' met dat blokje :(
Nee, dan toch liever een oudere Transalp dan een jong V-Strom Suzukietje... ;)
[img]http://img684.imageshack.us

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2011, 19:02 »
tja... deze upgrade is zondermeer aan te bevelen(rij al vanaf iedere motorfiets die ik heb met zo iets rond) echter je sprak over een motorfiets die je net hebt en in het verhaal van de radiaal banden zit ook wat..

de kosten kanik je wel vertellen,

hoe gek wil je het maken maar reken op ca 800-1100 euro voor de achterdemper full options
(ohlins is nog duurder?)
maar je wilt nooit meer anders


Ik ben aan het overwegen om te beginnen met een progressieve in plaats van lineaire verenkit zowel voor als achter plus olie van Hyperpro te laten plaatsen, kostprijs rond de 200€ zonder plaatsingskosten uiteraard en de oorspronkelijke achterdemper te behouden maar of dat voldoende zal zijn is nog maar de vraag??
Je kan op die oorsprokelijke achterdemper de uitgaande demping niet regelen alleen de ingaande en veervoorspanning, met de voorvork valt er niets te regelen.
Een volledig nieuwe instelbare achterdemper vind ik toch nogal aan de prijzige kant. :o
Voor die trail wings van Bridgestone heb ik kontact opgenomen met de invoerder en die bevestigde ten stelligste dat het met de banden niets te maken had.

Offline *thomas*

Re: Head shake
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2011, 12:46 »
Voor 200€ wil ik het wel voor je doen, inclusief materiaal hoor.

Zonder gekheid, doe dit klusje even zelf, niets moeilijks aan.

Het gaat als volgt:

- bok de motor op zodat voorwiel vrij staat van de grond

- maak van de bovenste kroonplaat de bouten los (zodat je vorkpoot bovenaan niet meer geklemd zit)

- draai de doppen van de voorvorkpoten eruit (let op! de veer staat onder spanning, houd dus een dikke doek tegen die dop bij het losdraaien en verwacht je eraan dat hij ineens losspringt)

- er zitten in beide poten nog bussen en een ring die op de veren rusten, die haal je eruit

- haal nu ook de veren eruit

- oude olie kan je er - dacht ik - onderaan via een schroefje uit laten lopen (bij de twin is dit zo)

- steek de progressieve veren erin

- hermonteer alles in omgekeerde volgorde

Een setje voorvorkveren kost bij wilbers zo'n 100€, zoek je op ebay, dan vind je ze al voor 80 a 90€. Promoto is in feite ook wilbers en dat scheelt nog eens 10 a 15€.

Succes!

PS: wilbers steekt zelfs aan duidelijke handleiding met foto's en text bij haar producten ;)

Offline Waffie

Re: Head shake
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2011, 12:51 »
nie tte kort thomas,

de verenkit zat in die genoemde 200 euri  maar ze zijn overigens iets duurder ca 250 euro voor de kit incl de olie

plaatsing is inderdaad zelf goed te doen echter een speciaal tool is dan wel makkelijk om met name de achterveer te verwijderen.

ook de verwijdering van de demper is iets anders dan bij de 600 transalp

meer werk dus

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline *thomas*

Re: Head shake
« Reactie #15 Gepost op: 23 juni 2011, 13:10 »
Dan valt het mee Ad, maar alsnog vind ik het veel geld voor een makkelijke klus.

En over die achterdemper, vind jij dat zo'n full-option veer nuttig is (geen kritiek, ik vraag het me vaak af wat jan modaal nu moet met zo'n unit met 1 miljoen instelmogelijkheden)? Ik bedoel, elke veerfabrikant heeft verschillende versies. Ik persoonlijk acht dat voor normaal straatgebruik de wilbers type 640 + hydraulische preload-adjuster meer dan voldoende is (zo'n 650 euro voor de hele unit), maar dat is persoonlijk.



Cheers

Offline Waffie

Re: Head shake
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2011, 17:10 »
  niet echt nuttig lees nodig  ;) maar wel leuk :))

als we alle dingen die we niet nodig hebben schrapen wordt het echt een saaie boel.

maar de hydraulische pre load adjuster is een echte pr้

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #17 Gepost op: 23 juni 2011, 18:04 »
Sorry gasten maar daar begin ik zelf niet aan en zeker niet bij een plinternieuwe motor als het nen ouwen beer moest zijn dan misschien wel  :D
Maar wat ik eigenlijk niet begrijp is dat Honda hier zelf niets aan doet aan een probleem waar ze volgens mij al jaren van op de hoogte zijn.
Laatst werden alle motorfietsen met een topcase van 45liter ter controle binnen geroepen in verband met de bevestiging ervan waar ik persoonlijk een brief van Honda voor ontvangen heb, 2 weken later belt mijn dealer mij op, alle transalpen (volgens hem ?) moesten nagekeken worden op de klepspeling, wat dan ook gebeurd is,alvast bij de mijne met 1450km op de teller.
Dat blijk allemaal te kunnen maar een probleem met waarschijnlijk de vering dat al jaren aansleept wordt gewoon genegeert en doodgezwegen zelfs in motortesten op het web en in motortijdschriften heb en had ik er nog nooit iets over gelezen.
Zouden we dit probleem eens niet beter met ze'n allen aankaarten bij Honda zelf? Het zou misschien de zaak in beweging kunnen brengen en dat ze daar misschien wakker worden, maar alleen sta je nergens natuurlijk.
Wat denken jullie?

wardje



Offline *thomas*

Re: Head shake
« Reactie #18 Gepost op: 23 juni 2011, 18:18 »
Hmm, maak je geen illusies, wat vering betreft is honda niet de enige die 'goedkope' componenten gebruikt. Zelfs de meest modern uitziende USD vorken van tegenwoordig zijn vaak niet super.

Een goede vering = duur. Dus, ipv een dure motor, maakt honda een goedkope opstapmotor met iets minder goede veercomponenten, dat is alles.

Cheers

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #19 Gepost op: 23 juni 2011, 19:15 »
Hmm, maak je geen illusies, wat vering betreft is honda niet de enige die 'goedkope' componenten gebruikt. Zelfs de meest modern uitziende USD vorken van tegenwoordig zijn vaak niet super.

Een goede vering = duur. Dus, ipv een dure motor, maakt honda een goedkope opstapmotor met iets minder goede veercomponenten, dat is alles.

Cheers
Ik persoonlijk vind dat toch niet kunnen in verband met de veiligheid we spreken hier wel over een motorfiets en niet over een mountenbike een schandaal vind ik het en als ik lang genoeg mag leven zal het mijn laaste Honda geweest zijn zoveel is wel zeker. >:(
wardje
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2011, 19:48 door wardje »

Offline *thomas*

Re: Head shake
« Reactie #20 Gepost op: 23 juni 2011, 22:09 »
Hmm, puur uit nieuwsgierigheid, welke motoren heb je hiervoor gehad?

Een alp staat standaard zacht afgeveerd. Dat in combi met de lange veerweg maakt het geheel nogal vaag. Ik ben het 200% met je eens dat dit niet zou mogen, maar honda is echt niet de enige.

Cheers


wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #21 Gepost op: 23 juni 2011, 23:28 »
Hmm, puur uit nieuwsgierigheid, welke motoren heb je hiervoor gehad?

Een alp staat standaard zacht afgeveerd. Dat in combi met de lange veerweg maakt het geheel nogal vaag. Ik ben het 200% met je eens dat dit niet zou mogen, maar honda is echt niet de enige.

Cheers
Kawa GPZ 305 - licht en vinnig met riem aandrijving zeer goed motoke
Susuki GS500 -  prijs kwaliteit ongeevenaard ik denk dat ze nog in het gamma zitten
Yamaha FZ 750 - dit was de vroegere tegenhanger van de suzuki GSXR 750
Honda VT500 shadow - beresterke motor die te hoog in de toeren ging voor een chopper
suzuki 650 savage - Dit waren de grootste vodden die ik ooit gehad heb.
Honda CBF 500 - ongelooflijk stabiel in de bochten plakte op de weg maar 1 kassei en je zat de gracht in, menig zwaardere motor belachelijk mee gemaakt.

Misschien ben ik er nog een paar vergeten,
Wat je zegt is waar maar vanaf 2007 is er bij mijn weten verandering gekomen in de achterveer die is volgens mij harder geworden tegenover de modellen ervoor omdat die naar het schijnt onstabiel werden bij hogere snelheden of de voorveer veranderd is weet ik niet maar waarschijnlijk wel want de diameter van het voorwiel is in 2008 gekrompen van 21" naar 19"

wardje

Offline Waffie

Re: Head shake
« Reactie #22 Gepost op: 24 juni 2011, 01:54 »

beste wardje

ik begrijp best je onder buik gevoel wel maar het is jouw gevoel en zoals je al schrijft... de meestal kritische pers heeft er geen melding van gemaakt.
ik kan genoeg zaken opnoemen die naar mijn (en met die van vele)mening zeer slecht opgepakt worden bij honda. echter je doet geen zaken met honda maar met de dealer.
Dit is je eerste aanspreek punt.
Als het produkt niet voldoet aan je verwachting dien je samen naar een oplossing te zoeken.
Laat de dealer het maar oplossen al dan niet met honda.
echter de gemid klant wil niet graag te boek staan als een vervelende klant naar zijn verdeler toe waardoor vele zaken ook nooit bekent raken bij honda.
Ik zie dit als een foute inschatting van de verdeler naar honda toe maar is wel de praktijk van hoe het vaak gaat.
Jouw beeld vandat de motorfiets onveilig zou zijn bestrijd ik ook...

Je instruktie boekje spreekt nergens over het feit dat je het stuur los kunt laten.. dit is zwart wit maar wel de basis van waaruit gewerkt moet worden.

Een aantal spreken zelfs over goedkope componenten... en laat dat dan zo zijn.
 componenten die zich wel in de loop der tijd bewezen hebben alszijnde betrouwbaar
Je hoort zelden over problemen hiermee,
De vering in het alg  is bij alle motorfietsen van japanse makelij niet stevig genoeg naar europees postuur en daar speelt de aftermarket goed op in.

ik mag ook opmerken dat de kostprijs daarbij ook belangrijk is en het produkt dient verkoopbaar te zijn.

probeer je voor te stellen als een set ohlins vering  van ca 1500 euri in de optie lijst staat

wie gaat die kiezen ?

ik begrijp best dat je als klant teleurgesteld kunt zijn in de performance en handling van de transalp
dan is dit gewoon  niet de juiste motorfiets voor jouw

maar indien dit toch jouw ding is..

ga voor een setje andere veren  en het wordt zeker 80 % beter neem daarintegen nieuwe dempers op maat en het wordt 200% beter.


of doe niets en blijf roepen wat een baggerfiest het wel niet is.. maar ik zou graag zien dat je dit eerst bij de dealer doet en ons op het forum meld wat het verloop hierin is.

het is wat je zelf wilt .
zie dit zeker niet als kritiek nog als verbalisering van jouw opmerkingen.
we zouden graag zien dat je 100 % plezier mag beleven aan je motorfiets maar wij kunnen niet jouw gevoel wat je hebt wegnemen... dan is de enige oplossing zoals ik al zei met je dealer eruitkomen en zoeken naar een tevreden oplossing.
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline V-Twin

Re: Head shake
« Reactie #23 Gepost op: 24 juni 2011, 16:56 »
Hallo Wardje,

Ik begrijp je vraag en je frustratie. Je bent niet de eerste die hier van baalt en zeker niet de laatste. Op dit forum schop je niet tegen heilige huisjes als je de vering van de Honda ter discussie stelt. De meeste clubleden rijden hier met aangepaste veren. Je kan in z'n algemeenheid niet zeggen dat als jij last hebt van Head Shake dat de Transalp een gevaarlijke motor is. Gewicht, zitpositie zijn ook factoren die de gevoeligheid van Head Shake mede bepalen.

Natuurlijk zou je graag willen dat er betere vering en schokdempers op een motor zitten maar ja alles heeft zo z'n prijs. Honda heeft E-keur op z'n motor gekregen en zal niet zomaar betere vering leveren als het product aan de standaard keuringseisen voldoet. Als je verder op dit forum rond kijkt zal je zien dat Honda om meerdere redenen onder vuur ligt.

Mijn advies zou zijn. Stop geen energie in zaken die kansloos zijn. Stap op je motor en rij naar een Hyperpro vestiging, laat je daar goed voorlichten en neem een beslissing. Velen kennen hun eigen motor niet meer terug na een eenvoudige ingreep zoals het aanpassen van de standaard veren. Daarna stap je weer met veel plezier op je Alp en na een paar weken ben je alweer vergeten dat je €200,- hebt uitgegeven vanwege het toegenomen rijplezier.

Succes.

Offline SmartAlp

Re: Head shake
« Reactie #24 Gepost op: 24 juni 2011, 19:05 »

Voor en achter volledig Hyperpro, Conti Trails, en nog steeds de head shake (niet zo heftig),
met of zonder koffers/etc.
Bovengenoemde aanpassingen heb ik niet gedaan "om de head shake", maar
voor andere redenen. Die head shake zal me verder een worst zijn, hij rijdt zo strak
als maar zijn kan tot aan topsnelheid. Top fiets!


wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #25 Gepost op: 24 juni 2011, 20:29 »
Hallo V-Twin,
die verenkit voor en achter van hyperpro was ik van plan te laten steken, maar nu lees ik weer van Smartalp dat het daarmee alleen ook niet weg is, zou ik dat dan wel doen want nu weet ik het helemaal niet meer  ::) en een volledig instelbare achterdemper dat vind ik toch wat te duur en is het dan wel weg misschien ook niet.
BTW. buiten die head shake vind ik de transalp ook een zeer fijne motorfiets om mee rond te touren, maar ik was zoals je zegt wat gefrustreerd daardoor omdat ik mij daar totaal niet aan verwacht had.
En de ้ne stoort er zich aan mezelf incluis en de ander kan het worst wezen zo zie je maar.
Uiteindelijk kost zo'n motorfiets toch geld genoeg voor mij dan toch, in oude Belgische franken zo rond de 350000 BF en in guldens rond de 20000 wat ik nu toch niet zo weinig vind.
Maar in euro's klinkt het natuurlijk allemaal wat minder.  :))

wardje

Offline Waffie

Re: Head shake
« Reactie #26 Gepost op: 24 juni 2011, 22:29 »
 de oplossing zou natuurlijk ook een stuurdemper kunnen zijn,

dat  moet het probleem zonder meer aan kunnen pakken

 :)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline SmartAlp

Re: Head shake
« Reactie #27 Gepost op: 24 juni 2011, 23:14 »
Precies wat ik je wilde mee geven, dat ondanks de aanpassingen het er nog is.
Bovendien denk ik dat het "probleem" meer bij je zelf ligt dan bij de motorfiets....
Hij praat tegen je, als jij je handjes van het stuur haalt schudt ie "NEE", handen aan het stuur vriend!
Hoe veilig wil je het hebben  ;)

Offline robgoesdakar

Re: Head shake
« Reactie #28 Gepost op: 25 juni 2011, 11:17 »
Laat ik het zo zeggen, dit schudden (waarvan ik op mijn alp ook het nodige 'last' heb) mag in feite gewoonweg niet !!!
Dat heeft niets te maken met wel of niet je handen aan het stuur houden. Sterker nog, ik merk het ook bij het remmen, en deze duidelijke onbalans mag je niet op een motor hebben. Een motor behoort rechtuit door te rollen, zonder schudden, als deze uitrolt.

Ik stoor me er niet aan, maar weet dat op elke andere motor die ik gereden heb (inclusief crossers en twins met noppen banden !!!) ik gewoon met handen los de motor kan laten uitrollen. Maar om nu te zeggen dat het aan de persoon ligt......

Ik zoek ook nog (heel langzaam) naar de oplossing, want er is wel degelijk iets technisch niet goed met een aantal van de nieuwe alpjes.

Achterveer heb ik al vervangen, dat maakt de motor in ieder geval prettiger op de kleine oneffenheden, maar lost dit stuurschudden niet op.

Blijft natuurlijk een feit dat je altijd je handen aan het stuur moet houden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Peter M

Re: Head shake
« Reactie #29 Gepost op: 25 juni 2011, 11:34 »
Laat ik het zo zeggen, dit schudden (waarvan ik op mijn alp ook het nodige 'last' heb) mag in feite gewoonweg niet !!!
Dat heeft niets te maken met wel of niet je handen aan het stuur houden. Sterker nog, ik merk het ook bij het remmen, en deze duidelijke onbalans mag je niet op een motor hebben. Een motor behoort rechtuit door te rollen, zonder schudden, als deze uitrolt.

Ik stoor me er niet aan, maar weet dat op elke andere motor die ik gereden heb (inclusief crossers en twins met noppen banden !!!) ik gewoon met handen los de motor kan laten uitrollen. Maar om nu te zeggen dat het aan de persoon ligt......

Ik zoek ook nog (heel langzaam) naar de oplossing, want er is wel degelijk iets technisch niet goed met een aantal van de nieuwe alpjes.

Achterveer heb ik al vervangen, dat maakt de motor in ieder geval prettiger op de kleine oneffenheden, maar lost dit stuurschudden niet op.

Blijft natuurlijk een feit dat je altijd je handen aan het stuur moet houden.

Bij mijn eerste XL700 (2008) dacht ik dat het of aan de banden of dat het eraan lag dat ie 3x plat lag.
2de XL700 (2009)....dacht dat het aan de banden lag (TrailWing), maar ook met nieuwe set banden (Anakee) is het stuurschudden er nog steeds.