Techniek > Honda Transalp

Head shake

(1/12) > >>

wardje:
Ik heb mij dit jaar een nieuwe transalp aangekocht momenteel met 1500km op de teller de motor bevalt mij vrij goed  behalve op één punt waar ik gewoon mottig van wordt namelijk als je tegen een snelheid onder de 60km per uur je stuur loslaat begint je stuur direct heen en weer te slaan en moet je het als de bliksem terug vast nemen of het slaat tegen de benzinetank, het eigenaardige van dit fenomeen is dat je dit niet hebt aan hogere snelheden.Ik vertelde dit tegen mijn dealer en die kwam precies uit de lucht gevallen en zei me dat het waarschijnlijk met de noppen op de banden te maken had en dat het met een wegband zou gedaan zijn ook heeft hij het balhoofd ietsje aangetrokken maar verbeterd was het zeker niet.
Nu las ik al op andere forums meestal engelstalige dat dit een veel voorkomend probleem schijnt te zijn op deze motorfiets ofwel heb je het of je bebt het niet en heeft dit totaal niets met het soort van banden die erop liggen te maken, wel eerder met het balhoofd waar iets mee aan de hand is.
Heeft er iemand van jullie last van dit euvel en wat is er eventueel aan te verhelpen want normaal kan ik dit toch niet noemen.
Nu zal je zeggen hou dan je handen aan je stuur maar zelfs dan voel je een lichte trillng wat volgens mij toch niet al te gezond kan zijn voor de motorfiets, ik blijf het vreemd vinden en zeker voor een merk als honda en een type dat reeds 20 jaar of langer bestaat dat zoiets nog kan in 2011.

wardje

robgoesdakar:
Hoi wardje,

rij zelf ook een 700 alp en ken het fenomeen.
Wegbanden erop maakt niets uit (Heb ik nu ook).

Meest genoemde oorzaken die je terug kunt vinden zijn waarschijnlijk  :
- balhoofdlagers
- banden
- topkoffer

Balhoofdlagers heb ik al uitgesloten. (Na vervanging bleef dit gedrag)
Banden heb ik dus ook al uitgesloten (Tenzij ik misschien de fabrieksoriginele banden erop ga zetten, maar die vind ik zo rot in het natte weer dat ik die nooit meer wil hebben.)
Topkoffer heb ik er nog niet af gehad.

In mijn geval moet ik wel bekennen dat ik een duidelijk slagje in mijn voorwiel heb. Ik geeft bij mij in ieder geval dit slagje de schuld.

Waffie:
het zogenaamde shimmen kan meerdere oorzaken hebben die niet altijd direct aanwijsbaar zijn en zodoende terug te voeren op zaken als banden/ motorfiets/ externe factoren maar zijn altijd een combinatie van meerdere zaken,

lichtvoetigheid aan de voorzijde is zondermeer een oorzaak.

in jouw geval zou ik de voorvork iets door laten steken zodat de naloop minder wordt  of de achterdemperveer iets strakker zetten (zelfde effect)
ik plaats wel de opm dat het balhoofdlager niet te strak mag staan maar gewoon op de juiste voorspanning dient te worden gezet.


niet om vervelend te doen maar gewoon het stuur vast houden  lijkt me ook een goed advies

wardje:
Hallo,
Met of zonder topkoffer maakt geen enkel verschil en die opmerking van je beide handen aan je stuur te houden die krijg je ook als je contakt opneemt met Honda zelf, persoonlijk vind ik dit nogal een goedkope oplossing voor een probleem waar ze zich al jaren maar al te goed van bewust zijn.
Mijn mening is als je een niewe motorfiets koopt moet die in orde zijn en als er een probleem is dat al jaren bekend is dat dat allang opgelost had moeten zijn anders moet je stoppen met motorfietsen bouwen  ::)
Hier heb ik nog een artikeltje gevonden inverband met dit euvel spijtig genoeg in het Engels.
http://www.motorcycleproject.com/motorcycle/text/shucking.html

wardje

wardje:

--- Citaat van: Danny E op 20 juni 2011, 22:00 ---V-Strom

--- Einde van citaat ---

z'on mottig ding zeker geen suz. roest terwijl je er naar kijkt.
No thanks.  :))

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View