70 kilometer per uur dan zou ik denken dat je de aantrekkingskracht mee hebt, een mooie snelheid om even koffie te zetten of zo.
Al rij ik met die snelheid over een steen de motor gaat gewoon rechtdoor. Wel vreemd dat een ervaren motor bouwer als Honda dat schudden niet ontdekt heeft met het testen van het prototype. Ik zou het wat graag eens willen voelen om te weten of ik me eraan zou storen.
Ik had last van schudden bij 130 kilometer per uur bij mijn vorige Transalp 600, mijn voorband was een beetje golvend rondom versleten, mijn voorvering was te slap geworden. Ik heb voor 80 euro progressieve voor veering gekocht en het probleem was opgelost.
Ik heb nu tientallen artikelen over het weggedrag gelezen, het mooiste was van een soort olie pompje in je voorvork,
http://www.xrv.org.uk/forums/transalp/38183-best-transalp-fork-mod.html (staan meer links op die pagina). Dat scheen volgens de gebruikers wonderen te verrichten.
Ik las dat er mensen zijn die bij het schudden dan meer naar achteren gaan zitten, lijkt mij beter om zo dicht mogelijk naar je tank te schuiven, tenminste dat is wat ik zou doen, even flink druk op het voorwiel desnoods door een paar keer stevig op het stuur drukken, als ik in een vreemde cadans kom door een vreemd hobbelig (golvend) wegdek, doorbreekt dat het cadans patroon en door je gewicht op het stuur/voorwiel heb je meer grip op de weg.
Na al het lezen en terugdenkend aan vroegere brommers en aanpassingen die ik daarop had, zou ik beginnen met voor progressieve veering en een een paar allroad noppen banden, een noppen band vind altijd wel ergens grip met een nopje en dat kan heel fijn zijn tijdens hobbelen shaken en effe zijwaart wegglijden over een teervlek.
Wat me opvalt is dat motorzaken nogal makkelijk een verkeert advies geven voor banden voor een Transalp, de reden is volgens mij dat ze niet zoveel merken en soorten kunnen aanbieden als ze niet veel per jaar afnemen en ze kennen de Transalp vaak niet zo goed.
Daarom ben je beter af met de TA liefhebber banden leveranciers Ik vertel hoe ik rij, waar ik rij en dat ik voor de winter speciale banden wil.
Als je één maal banden hebt die bij je rijgedrag passen en goed gemonteerd zijn ben je ook van een hoop ellenden af en heb je veel meer grip op je motor. Ook op stuurklappen en een shimmy. Volgens mij zijn er meerdere club leveranciers die veel ervaring hebben met onze all road motoren, ik ben Ad erg dankbaar voor zijn goede banden advies.
Heb ook wel gemerkt dat de perfecte motor een Transformer zou zijn die met een druk op de knop totaal verandert in hoogte, gewichtsverdeling, veering, wielen etc etc.