Auteur Topic: Head shake  (gelezen 14254 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SmartAlp

Re: Head shake
« Reactie #30 Gepost op: 25 juni 2011, 11:53 »
Dat het niet 'hoort" is een waarheid als een koe, stel ik ook niet ter discussie.
Maar de motorfiets rijdt er niets minder om, het is de persoon in kwestie hoe die
ermee omgaat.

Ik haal mijn handen niet van het stuur af bij uitrollen vanaf zo'n
70km/uur, of tie nou wel of niet zou schudden, "probleem" bestaat bij mij dus niet.
Wil je dit oplossen louter en alleen omdat het niet zou mogen, prima, maar dat is dan
je eigen keus.
En onbalans tijdens het remmen zoals in jouw geval, dat zou ik ook niet moeten hebben.


wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #31 Gepost op: 25 juni 2011, 12:22 »
Laat ik het zo zeggen, dit schudden (waarvan ik op mijn alp ook het nodige 'last' heb) mag in feite gewoonweg niet !!!
Dat heeft niets te maken met wel of niet je handen aan het stuur houden. Sterker nog, ik merk het ook bij het remmen, en deze duidelijke onbalans mag je niet op een motor hebben. Een motor behoort rechtuit door te rollen, zonder schudden, als deze uitrolt.

Ik stoor me er niet aan, maar weet dat op elke andere motor die ik gereden heb (inclusief crossers en twins met noppen banden !!!) ik gewoon met handen los de motor kan laten uitrollen. Maar om nu te zeggen dat het aan de persoon ligt......

Ik zoek ook nog (heel langzaam) naar de oplossing, want er is wel degelijk iets technisch niet goed met een aantal van de nieuwe alpjes.

Achterveer heb ik al vervangen, dat maakt de motor in ieder geval prettiger op de kleine oneffenheden, maar lost dit stuurschudden niet op.

Blijft natuurlijk een feit dat je altijd je handen aan het stuur moet houden.

Nu lees ik eindelijk eens wat ik eigenlijk al heel de tijd wilde duidelijk maken dat er namelijk met die alp iets niet normaal is en dat heeft helemaal niets met sprekende motorfietsen en wel of niet zonder handen rijden en of die motor mij wel ligt en hoe het buikgevoel is te maken, het hoort er gewoon niet te zijn.
En daarom zoek ik al heel deze discussie lang naar een oplossing voor dit abnormale gedrag.
Natuurlijk kan je doof en blind blijven zoals smartalp maar daar los je niet veel mee op en als hij en misschien nog andere daar tevreden mee is voor mij oké, maar daarom hoef ik het niet te zijn.


1: Andere vering veraangenaamt het rijden maar lost het probleem niet op.
2: een stuurdemper zou misschien de oplossing kunnen zijn maar waar vind je die als er al ééntje voor bestaat tenminste, als iemand weet waar die te koop is zou ik dat graag wel willen weten A.U.B
Of is er misschien iemand die zo'n stuurdemper op zijn alp al heeft staan en wat is zijn ervaring er dan mee.

wardje

Offline PimW

Re: Head shake
« Reactie #32 Gepost op: 25 juni 2011, 12:40 »
HK suspension heeft stuurdempers van Wilbers.
Ze kunnen je in ieder geval wel vertellen wat een stuurdemper voor je zou kunnen doen en wat er mogelijk is. Misschien hebben ze nog wel een idee waar die zwabber vandaan komt.

Want ook een stuurdemper is feitelijk symptoom bestrijding toch? Misschien is het wel dé oplossing maar dan is het toch fijn dat je weet wat nu precies het probleem is.

Offline Peter_Winsum

Re: Head shake
« Reactie #33 Gepost op: 25 juni 2011, 12:46 »
Volgens mij spelen er hier twee zaken door elkaar, namelijk een hele rationele constatering met de vraag of en hoe dit kan worden opgelost en tevens een emotionele reactie.

Wanneer je zo van iemand houdt als een groot aantal clubleden van hun (type) motor, dan doet iedere kritiek hierop pijn. Ook al weet je wel dat je geliefde niet onfeilbaar is, dan nog wil je de kritiek en minpuntjes niet horen of zien. Hier moet je maar een beetje begrip voor hebben. Persoonlijk vind ik dat mooi.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #34 Gepost op: 25 juni 2011, 13:02 »
Volgens mij spelen er hier twee zaken door elkaar, namelijk een hele rationele constatering met de vraag of en hoe dit kan worden opgelost en tevens een emotionele reactie.

Wanneer je zo van iemand houdt als een groot aantal clubleden van hun (type) motor, dan doet iedere kritiek hierop pijn. Ook al weet je wel dat je geliefde niet onfeilbaar is, dan nog wil je de kritiek en minpuntjes niet horen of zien. Hier moet je maar een beetje begrip voor hebben. Persoonlijk vind ik dat mooi.
Ja als we zo sentimenteel beginnen te doen dan kan ik er beter mee ophouden want ik heb nu niet direct een liefdesverhouding met mijn motorfiets maar wel met mijn vrouw en als er tussen ons een probleem zou zijn dan zouden wij het dat ook proberen oplossen inplaats van te negeren en te doen of er niets aan de hand is. ::)

wardje

Offline Peter_Winsum

Re: Head shake
« Reactie #35 Gepost op: 25 juni 2011, 13:50 »
Citaat
a als we zo sentimenteel beginnen te doen dan kan ik er beter mee ophouden want ik heb nu niet direct een liefdesverhouding met mijn motorfiets maar wel met mijn vrouw

Zonder de liefde voor een motor en een mens gelijk te willen stellen is er nog een verschil waarneembaar. Jij bent met je partner getrouwd en ik niet, maar ik ben lid van de TCN en jij niet. Misschien is het verschil gewoon niet te overbruggen en valt er over smaak niet te twisten.
 ;D  ::)
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Eddy

Re: Head shake
« Reactie #36 Gepost op: 25 juni 2011, 14:30 »
ben aan het googlen geweest en het blijkt zeker geen onbekend verschijnsel te zijn,
oudere motorfietsen zouden er standaard meer last van hebben, en de oorzaak kan bij veel dingen gezocht worden.
hier een link naar wat leesvoer voor de liefhebbers;

http://www.paddnrieders.nl/Technischecomm/Stukjes/zwabberen_deel1.htm

(ps, onderaan die pagina kun je doorklikken naar deel 2)
Varadero bj. 2000 en een Africa Twin bj. 1996

Offline SmartAlp

Re: Head shake
« Reactie #37 Gepost op: 25 juni 2011, 14:50 »
Citaat
Natuurlijk kan je doof en blind blijven zoals smartalp

Huh   :o

Succes met je zoektocht.

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #38 Gepost op: 25 juni 2011, 18:07 »
ben aan het googlen geweest en het blijkt zeker geen onbekend verschijnsel te zijn,
oudere motorfietsen zouden er standaard meer last van hebben, en de oorzaak kan bij veel dingen gezocht worden.
hier een link naar wat leesvoer voor de liefhebbers;

http://www.paddnrieders.nl/Technischecomm/Stukjes/zwabberen_deel1.htm

(ps, onderaan die pagina kun je doorklikken naar deel 2)
Interessant artikel had ik nog niet gevonden, dat uitbalanseren van het voorwiel heeft mijn aandacht toch getrokken namelijk statisch of dynamisch en het voorwiel van de alp is statisch uitgebalanseert in het midden op de spaken, misschien het proberen waard alhoewel die velg toch niet zo heel breed is. Who knows?
alvast bedankt,  ;)

wardje

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #39 Gepost op: 27 juni 2011, 20:58 »
Hallo iedereen,
Ik heb nog één vraagje in verband met dat shaken, Ik zag hier op het forum een foto van enkele TCN leden waarbij deze foto van een alp model 2008> Is dat een stuurdemper daar midden op het stuur of is dat een klem om het stuur vast te klemmen?
Want ik kan het niet zo duidelijk zien.
Indien dit een stuurdemper is zou ik graag willen weten van welk merk en waar deze eventueel te koop is .
Alvast bedankt
wardje

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #40 Gepost op: 27 juni 2011, 21:50 »
Ja jongens het is niet waar hé dat meen je niet. :))

wardje

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #41 Gepost op: 27 juni 2011, 22:31 »
Ik ga mij of wel ne sterkeren bril ofwel een groter PC scherm moeten aanschaffen. ::)
Maar aléé ik ben toch blij dat ik jullie dag goed gemaakt heb. :angel:

wardje

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #42 Gepost op: 27 juni 2011, 22:37 »
@Peter M
je had dat mogen laten staan hoor ik had daar zelf ook eens goed mee gelachen "zeker weten" das niet mijnen eerste kemel die ik schiet. :))

wardje

Offline Peter M

Re: Head shake
« Reactie #43 Gepost op: 27 juni 2011, 22:51 »
@Wardje
ik moest er zo hard om lachen. Tranen in mijn ogen.
Maar wou het plaatje nog even compleet maken met een foto  ;D
 
Ik hoop dat je eens mee rijd bij een TCN rit.

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #44 Gepost op: 27 juni 2011, 23:11 »
@Wardje
ik moest er zo hard om lachen. Tranen in mijn ogen.
Maar wou het plaatje nog even compleet maken met een foto  ;D
 
Ik hoop dat je eens mee rijd bij een TCN rit.
Dat was nu toch het laatste waar ik aan gedacht zou hebben :))
Mooi machien overigens heb juist dezelfde maar dan de rood - wit versie maar zonder GPS en fietsbel.
Wie weet misschien dat ik eens meerijd in de toekomst. ;)

Groeten,
wardje


Offline Two Plugs

Re: Head shake
« Reactie #46 Gepost op: 28 juni 2011, 14:31 »
Dat het niet 'hoort" is een waarheid als een koe, stel ik ook niet ter discussie.
Maar de motorfiets rijdt er niets minder om, het is de persoon in kwestie hoe die
ermee omgaat.

Ik haal mijn handen niet van het stuur af bij uitrollen vanaf zo'n
70km/uur, of tie nou wel of niet zou schudden, "probleem" bestaat bij mij dus niet.
Wil je dit oplossen louter en alleen omdat het niet zou mogen, prima, maar dat is dan
je eigen keus.
En onbalans tijdens het remmen zoals in jouw geval, dat zou ik ook niet moeten hebben.

Tja. Je kunt hier grapjes over maken (in het rijk der blinden is éénoog koning en dat soort) maar ik denk dat SmartAlp hier zeker een 'valid' point aansnijdt. Heb de Alp 700 ruim een week als logie gehad en in die week er ruim 1.250 km mee geklokt. Het genoemde 'gedrag' is mij toen niet opgevallen (wel de belabberd slappe achterveer en de ronduit beroerde kwaliteit van de standard Bridgestone Trailwings). Was eigenlijk wel enthousiast over de nieuwe Alp 700!

Toch is enige nuance op z'n plaats.

Zo hebben we op het Int. DeroForum een discussie over de Conti Trail Attack. Het merendeel van de gebruikers is werkelijk laaiend enthousiast over deze band, maar een kleine minderheid vind het een verschrikking en noemt de band zelfs "Levensgevaarlijk". Beetje eenzelfde verhaal als met de Michelin T66(X) destijds; de één (incluis mijzelf) adoreerde die band, de ander vervloekte 'm. Grootste klacht was idd de ernstige trilling in het stuur als je deze losliet. Waarop (o.a. mijn) reactie(s) dat het stuur van een motorfiets in eerste instantie bedoelt is om vast te houden...  ;D Olie op vuur, vonk in kruitvat, anyway, reacties lieten zich raden...  :angel:

Hier zijn we ingedoken, omdat we de schrille contrasten tussen de tevreden- en ontevreden gebruikers niet konden rijmen. Er was ook géén tussenweg.

Wat bleek... vanaf 2007 heeft Honda de vering van de Dero aangepast waardoor juist nieuwe Varadero's van ná 2007 extreem reageerden op de Continental banden. Zonder uitzondering!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #47 Gepost op: 08 juli 2011, 12:13 »
Hallo iedereen,
Ik heb een veringspecialist aangeschreven (en niet zo maar de eerste de beste) in verband met dat heen en weer slagen van het stuur op lage snelheid, en ik denk dat ik een eerlijk antwoord ontvangen heb.
Dit is namelijk wat hij schrijft:

Allereerst het slechte nieuws: de Wobble wordt veroorzaakt door het frame.
Die komt in zijn geheel in een eigen frequentie, die de wobble genereert.
Dit zal dus nooit helemaal verdwijnen.
Echter: het valt met een set andere veren (voor en achter) wel te verminderen.
Dit lukt ons bij de ene motor beter (eigenlijk helemaal weg) en bij de andere motor minder (vermindering, maar nog steeds duidelijk aanwezig).
In hoeverre dit een oplossing is voor jouw zul je zelf moeten beslissen.


Ik denk dat dit dichter tegen de waarheid ligt, en hopelijk trap ik hiermee niemand tegen de schenen maar wou het gewoon maar laten weten. ;)

Groeten ,

wardje
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2011, 14:23 door wardje »

Offline Waffie

Re: Head shake
« Reactie #48 Gepost op: 08 juli 2011, 14:25 »
 beste wardje

ondanks dat jij graag wilt weten wat er aan de hand is vraag ik me af wat de toegvoegde waarde dan is als je  de oplossing (zoals ook aangeven door niet specialisten) te duur vind.

daar had je dus geen second opion voor hoeven te vragen.

ook de beleving zoals jij omschrijft  (heen en weer slaan van het stuur) kan door een ieder anders opgevat worden

er is namelijk verschil tussen het uit je handen slaan of alleen maar tot stand komen na het los laten van het stuur
de nuance maakt dus het onderscheid.
ik denk dat je dit onvoldoende toegeeft waardoor je de indruk gaat geven dat het een slecht gebalanceerde motorfiets is die gevaarlijke eigenschappen heeft

nu kom ik tot mijn eerdere opm terug......

Is dit wel de geschikte motorfiets voor je ???

waarom vraag ik dit.
 simpel.. je blijft er over spreken dus zit het je toch niet lekker.
Nu kunnen we ook nog een hoop energie steken dat het een probleem van honda is en dat je dit niet zo mag verwachten en zo meer.
maar dat leid ook niet tot de oplossing .. denk ik zo maar
er is een naam voor die dat onderstreept..........don quichotte

ga voor de vering .... of toch een andere motor want anders ga jij hier helemaal op stuk lopen

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

wardje

  • Gast
Re: Head shake
« Reactie #49 Gepost op: 08 juli 2011, 15:16 »
Beste Ad Mies,
Ik wou gewoon maar weten van waar of door wat dit gedrag veroorzaakt word en of dat nu op een transalp of op een andere motorfiets was is mij gelijk, en dit alleen maar om mijn eigen gemoedsrust te sussen, waarschijnlijk is dat de aard van het beestje.  :D
Nu ik eindelijk weet waar de oorzaak ligt ben ik daarmee tevreden, en voor het overige ben ik wel best tevreden over deze motorfiets.
Het heeft trouwens nooit mijn bedoeling geweest om enige kritiek op de transalp te geven wat misschien bij sommige zo leek over te komen maar omdat ik zoiets nog nooit op andere motorfietsen had gevoeld (waarschijnlijk puur geluk) wou ik gewoon weten hoe dat kwam.
En dat weet ik dus nu, dus voor mij is het probleem opgelost en voor sommige anderen misschien ook.
Case closed.  ;)

Groeten,

wardje
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2011, 16:18 door wardje »

Offline V-Twin

Re: Head shake
« Reactie #50 Gepost op: 08 juli 2011, 18:42 »
Beste Wardje

Als je nog eens een topic start adviseer ik je om eerst goed na te denken wat je ermee wilt bereiken. Ad heeft m.i. wel een punt.
Je blaast eerst hoog van de toren en uiteindelijk trek je, je keutel in. Je zal dat waarschijnlijk wel ontkennen maar dan adviseer ik je je eigen berichten nog eens goed na te lezen. Met name je laatst reactie roept bij mij het beeld van een ongelofelijke draaik..t op.
Succes met de Alp.

Offline Peter M

Re: Head shake
« Reactie #51 Gepost op: 08 juli 2011, 18:54 »
Case closed.  ;)

                                                  p?so?? ?s??   ???

Offline Joris

Re: Head shake
« Reactie #52 Gepost op: 09 juli 2011, 05:27 »
Toch nog een duit: had er op mijn Twin ook last van (maar dan bij 90 km/uur). Progressieve vering voor heeft het euvel volledig verholpen. Kostte ongeveer 150 euro en hij stuurt een stuk beter.

En dit was ik al bijna vergeten: bij mijn eerste rit met volle bepakking op de BMW 1200GSA ging hij boven de 130 km/uur ook gevaarlijk met het stuur schudden. Gelukkig zit er ESA op waarmee je de vering elektronisch kunt verstellen. Paar standjes strakker en het probleem was opgelost.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2011, 08:02 door Joris »
Grtz, Joris.

Offline Herrie

Re: Head shake
« Reactie #53 Gepost op: 12 juli 2011, 01:35 »
70 kilometer per uur dan zou ik denken dat je de aantrekkingskracht mee hebt, een mooie snelheid om even koffie te zetten of zo.
Al rij ik met die snelheid over een steen de motor gaat gewoon rechtdoor. Wel vreemd dat een ervaren motor bouwer als Honda dat schudden niet ontdekt heeft met het testen van het prototype. Ik zou het wat graag eens willen voelen om te weten of ik me eraan zou storen.

Ik had last van schudden bij 130 kilometer per uur bij mijn vorige Transalp 600, mijn voorband was een beetje golvend rondom versleten, mijn voorvering was te slap geworden. Ik heb voor 80 euro progressieve voor veering gekocht en het probleem was opgelost.

Ik heb nu tientallen artikelen over het weggedrag gelezen, het mooiste was van een soort olie pompje in je voorvork, http://www.xrv.org.uk/forums/transalp/38183-best-transalp-fork-mod.html (staan meer links op die pagina). Dat scheen volgens de gebruikers wonderen te verrichten.

Ik las dat er mensen zijn die bij het schudden dan meer naar achteren gaan zitten, lijkt mij beter om zo dicht mogelijk naar je tank te schuiven, tenminste dat is wat ik zou doen, even flink druk op het voorwiel desnoods door een paar keer stevig op het stuur drukken, als ik in een vreemde cadans kom door een vreemd hobbelig (golvend) wegdek, doorbreekt dat het cadans patroon en door je gewicht op het stuur/voorwiel heb je meer grip op de weg.

Na al het lezen en terugdenkend aan vroegere brommers en aanpassingen die ik daarop had, zou ik beginnen met voor progressieve veering en een een paar allroad noppen banden, een noppen band vind altijd wel ergens grip met een nopje en dat kan heel fijn zijn tijdens hobbelen shaken en effe zijwaart wegglijden over een teervlek.

Wat me opvalt is dat motorzaken nogal makkelijk een verkeert advies geven voor banden voor een Transalp, de reden is volgens mij dat ze niet zoveel merken en soorten kunnen aanbieden als ze niet veel per jaar afnemen en ze kennen de Transalp vaak niet zo goed.
Daarom ben je beter af met de TA liefhebber banden leveranciers Ik vertel hoe ik rij, waar ik rij en dat ik voor de winter speciale banden wil.
Als je één maal banden hebt die bij je rijgedrag passen en goed gemonteerd zijn ben je ook van een hoop ellenden af en heb je veel meer grip op je motor. Ook op stuurklappen en een shimmy. Volgens mij zijn er meerdere club leveranciers die veel ervaring hebben met onze all road motoren, ik ben Ad erg dankbaar voor zijn goede banden advies.

Heb ook wel gemerkt dat de perfecte motor een Transformer zou zijn die met een druk op de knop totaal verandert in hoogte, gewichtsverdeling, veering, wielen etc etc.  ;D
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline Peter M

Re: Head shake
« Reactie #54 Gepost op: 12 juli 2011, 08:44 »
en dan nog dit gevonden op een forum  ;D
 
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=596577

Offline SmartAlp

Re: Head shake
« Reactie #55 Gepost op: 17 juli 2011, 21:17 »
Vandaag nog even de "Shake" gedaan, gelukkig doet ie het nog..... 8)

http://youtu.be/yenXAM45fII?hd=1

Offline Herrie

Re: Head shake
« Reactie #56 Gepost op: 26 juli 2011, 22:58 »
Mooie opname, nu wil ik helemaal eens proefrijden op een 700.
Wil je niet ruilen met een 600 die niet schudt?  ;D
Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen aan de weg, thuis in de tuin en lekker droog bij Ad. Woon tijdelijk in Oudenbosch

Offline SmartAlp

Re: Head shake
« Reactie #57 Gepost op: 27 juli 2011, 21:38 »

....ruilen?....nah... :-\  dat schudden heb wel wat, mijn vorige motorfietsen reden gewoon saai rechtdoor......






Offline Oldtimer

Re: Head shake
« Reactie #58 Gepost op: 28 juli 2011, 08:29 »
Bekend verschijnsel.
Ik heb hier last van als ik met een snelheid van 100 km het gas eraf haal en de motor uit laat lopen.
Zal er eens op letten wanneer dat shaken precies bij welke snelheid gebeurt.
Is wel geen Alp, maar dit komt meer voor.
Bij mij maakt het niet uit of er wel of geen koffers opzitten in elk geval.

Ik rij trouwens op Metzelers en een Dero
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline tarantula

Re: Head shake
« Reactie #59 Gepost op: 19 juli 2012, 21:00 »
Ik had dit probleem ook, heb me ook blauw gezocht (bji de TA uit '97). Het bleken de spaken te zijn, die niet meer op spanning stonden, in combinatie met de banden en misschien wat speling in de balhoofdlager.