Algemeen > Algemene discussie

Honda: the end of our dreams?

(1/14) > >>

Two Plugs:
Nog nagenietend van een mooie motorvakantie naar Slowakije en de twee uitvoerige allroad testverslagen in de laatste edities van Motorplus (dus Motorrad) zit ik in een verloren ogenblikje te prakkedenken. Heb altijd veel vertrouwen gehouden in Honda als merk. Maar dat vertrouwen zit op dit moment in een historisch dieptepunt. Dat vertrouwen heeft niets te maken met mijn vertrouwen in Honda als 'product'. Maar wel in Honda als 'organisatie'.

Is Honda 'Losing' it? Zijn ze nu echt door de onsymphatieke knaagdieren besnuffeld?

Ben een Varadero liefhebber van het eerste uur, was zelfs het eerste TCN lid die officieel de 'Dikke' op z'n naam mocht zetten. Maar ook ik moet toegeven - na 110.000 tevreden Transalp kilometers en inmiddels ook 175.000 Varadero kilometers (waarvan 85.000 op mijn huidige '04 ABS) dat 'onze' geliefde Honda's niet langer het spreekwoordelijke vogelembryo van Columbus zijn. Al helemaal niet na een enorme uitgebreide kennismaking met de Yamaha Super Tenere 1200. Een BMW R1200 GS rijdt ik uit principe niet.

Op het laatste ITT (Int Transalp Treffen) op Texel en VIM (Vara Int. Meeting) in Slovakije toonde Honda trots als demo de 'Crossrunner'. Helaas voor Honda Nederland, maar hun Slovaakse importgenoten zijn ook triumph importeur. En stelden als demo naast een witte Crossrunner ook een witte Tiger 800 beschikbaar.

Tja. En als je die twee naast elkaar ziet... Waarbij de Tiger nog niet eens de XC versie was... Dan gaan zonder enig schroom en excuses toch de eerste winstpunten naar de Triumph. Spannend, uitdagend, uitnodigend. Waar de honda er uitziet als een overgewichtig, uit proporties gerukte 'king size' scooter.

Waar de Triumph in alle vergelijkende testen met de winst er (dik) vandoor gaat, wordt de Crossrunner betutteld... goede motor, maar biedt niets extra's. Te hoog brandstofverbruik. Zwaar. Saai.

De concurrentie zit niet stil. Waar de Varadero inmiddels door de toekomst is ingehaald op het gebied van het frame, rijgedrag, etc heeft de Transalp 700 nooit aan de toekomst meegedaan. Zelfs de V-strom (die dateerd immers van 2004) wist in een eerste testvergelijk die Alp uit 2007 met twee vingers onder de topkoffer de Alp te verslaan. Los van het feit dat die Alp 700 wel degelijk een oer- goede en degelijke motorfiets is. Technisch wellicht zelfs beter dan de Soez. Maar dat verkoopt niet en waar de Vstrom 650 rijdt alsof het een 'full-size' SUM (Sports Utility Motorcycle, vrij verzonnen naar SUV - goed gevonden, niet dan?) is, voel je je op de Alp 700 alsof je daadwerkelijk op een 'kleine' motorfiets stapt. Vooral als je van een Dero (of GS) komt.

Zowel die Triumph 800XC als de Vstrom (U weet wel, 2004,...) hebben de vergelijking in Motorrad met de Alp glansrijk doorstaan. Om nog niet eens te beginnen over de BMW F800GS. Die er gewoon ook heel goed uitziet. Beter als z'n grote broer, u weet wel, die Guzzi met hangtieten. Oja, de Alp 700 heeft ook een plaatsje gewonnen. Eén-na-laatste. Nipt voor de Teneré 660.

Dan heb je ook nog de prijs. Tja. Tussen de Crossrunner en die Triumph gaapt toch een behoorlijke kloof in het voordeel van de Engelsman.

Op 27 juni a.s. komt er weer een klapper bij. Suzuki zal op die dag haar compleet nieuwe V-strom introduceren. Complete verrassing. Niemand heeft het verwacht. Maar reken maar, dat Suzuki wél luisterd naar haar trouwe klantenkring. De Vstrom is niet voor niets de best verkochte motorfiets uit de geschiedenis van Suzuki (en voor de GS zelfs best verkochte motor in Nederland; een status die Honda met de Alp, de Dero en de Africa Twin nooit heeft kunnen halen).

Reeds eind vorig jaar toonde Honda trots op de internationale motorsalon van Milaan de Crosstourer Concept. Volgens ingewijden bij Honda is deze motor al sinds 2008 productieklaar. Waarom komt Honda er dan niet mee op de proppen? Omdat Yahama op een buitengewoon succesvolle manier haar Teneré legende weer nieuw leven heeft ingeblazen met die mooie, stoere en uitdagende nieuwe 1200 cc Super Teneré? Omdat BMW haar 1200 GS helemaal bij de tijd heeft gebracht en zelfs Moto Guzzi met de vernieuwde Stelvio welliswaar nog niet 'GS' niveau haalt, maar toch een heel aantrekkelijk alternatief heeft, vooral in NTX versie?

Omdat Honda aan haar water voelt dat ze met haar keuze voor 'groen' (lees: liever symtoombestrijdende hybrietjes bouwen) en scootertjes voor Azië, dan kiezen voor de kruimels die de volwassen motormarkt in Europa economisch kan opleveren?

Waar alle serieuze grote motormerken schijnen in te spelen op de wensen van het gemiddelde Transalpclub Lid (lees: geef ons een moderne, hedendaagse interpretatie van de Honda XRV750 Africa Twin) echoot Honda in de grote onbekende leegte met nietszeggende prototypes en modellen waar niemand op zit te wachten.

In 1976 kocht mijn oom zijn eerste Honda Accord. Honda stond toen bekend als 'de Japanse BMW'.
Mijn buurman kocht in 1980 een CBX 'straight six' 6 cyllinder. Wat een monster van een motorfiets.

Grappig dat er op dit moment één duidelijke fabrikant is die Honda zowel op het gebied van auto's als motorfietsen niet alleen links- en rechts inhaald, maar er ook de spreekwoordelijke rondjes om heen kan draaien:

Jawel. BMW. Met in haar kielzog merken als Triumph en Yamaha. En Honda. Op een enorme achterstand.

Of het ooit gaat goedkomen?

Noot voor de redactie van de Transalper... Sta geheel vrij dit stukje over te nemen. En de reacties hierop.

Waffie:
de strijd is gestreden en het publiek heeft gekozen..... ondanks ons verlangen naar betere tijden komen ze toch maar niet en dan sta je tenslotte voor de keus.....
ik maak me geen ilussies... als er al iets komt van honda is het altijd duurder en zuipt als een tierelier

De TCN zal inderdaad transformeren naar een oldtimer en klassieker club
so what
is er toch nog iets over van de exclusiviteit van honda

en willen we meer dan het wordt inderdaad tijd om verder te kijken.

andere merken  of modellen of misschein wel een nieuwe club voor gelijk stemmigen
 de tijd zal het leren en die komt vaak best wel sneller dan we hopen,

de datum van de eerstvolgende ledenvergadering staat dus komt met u ideeen voor de toekomst
tenslotte zullen we die zelf terhand moeten nemen.

The Headless Horseman:
Huh  :o  TCN een oldtimerclub? Er staat toch gewoon een Transalp in de Honda folder van 2011  :-\

Two Plugs:
Danny... je postings snijden hout. Spijker op z'n kop enzovoort. Idd, ik heb ook de sterkte indruk dat de Alp 700 gewoon een verkooptechnische flop is geworden. Los van de kwaliteiten, ik blijf nml van mening dat de 700 Alp een steengoede motorfiets is. Maar kijk idd bij de TCN. Heb het idee, dat er sinds 2007 meer injectiedero's zijn bijgekomen dan Transalp 700rts.

Eigenlijk begon de afbreuk bij Honda al bij de Transalp 650 in 2000. Ik vergeet het volgende plaatje nooit weer:

ITT, 2000, Bikermotel Villa Löwenherz in Lauenforde, Weserbergland.

Peter Kempen, toenmalig voorzitter, kwam aan op het ITT (georganiseerd door onze Duitse zusterclub Transalpfreunde) op zijn toen hagel-nagel-nieuwe groende Transalp 650. De eerste ingrijpend gewijzigde Transalp sinds de introductie in 1986.

Waar je op een internationale meeting juist verwacht dat zo'n nieuw model de aandacht trekt, was nix minder waar... De aandacht van het publiek ging namelijk naar de toen eveneens vers geintroduceerde BMW F650 Dakar waarop één van de Duitse deelnemers was gekomen...

3 jaar later trok Honda de stekker uit de Africa Twin.

Idd, dejavù gevoel... Dat zelfde gebeurde dus dit jaar op het VIM met die Crossrunner en de Tiger 800.

Het gekke is dat wij, Transalpclubbers in hart en nieren, niet alleen staan in dat 'gevoel van verlatenheid'. De zelfde geluiden hoor je bij de firebladeclub, de goldwingclub, de pan club (U weet wel, de kantklossers...  ;D ), de shadowclub en noem maar op. Die 'andere' club, de Varadero Vrienden, heeft al 3 jaar na oprichting haar poorten opengezet voor andere merken en types. Kan natuurlijk ook zijn omdat de gemiddelde Varadero rijder de TCN een meer gezellige stek vindt...  ;D ;)

Is dat erg? Vond van wel. Maar vind dit al lang niet meer. De TCN is zoals 'ie is en wat ik een sterk 'unique selling point' vind, is dat de clubsfeer (en nog belangrijker, het karakter!) in al die jaren dat ik lid ben (is inmiddels ook al sinds 1994, ingeschreven per '93...) niet ingrijpend is veranderd. Daar hebben ook het toelaten van de Africa Twin, de XLV750R en de Dero niets aan veranderd.

Misschien moeten de poorten dan toch maar eens open gezet worden? Aan de andere kant... Honda verliest in de statistieken aan verkoopnummers, terwijl de TCN nog steeds groeit... Tegen de verdrukking in, wellicht?

Persoonlijk ben ik van mening, dat zolang de TCN nog steeds blijft groeien, het openstellen van onze club (en daarmee het risico op een imagobreuk) voor andere types en/of merken niet aan de orde is.

Dan liever nog die 'oltimer' club. Is ook leuk.

En nu als de drommel inschrijven voor het Afschietweekeinde in Arnhem!  ;)

rodealp:
Ojee , ben ik net lid geworden met me 700.   :-\, schijn ik nu een vreemde eend te zijn  ;). Nee hoor ik vind van niet, heb bewust gekozen voor de 700, degelijk en niet te vergeten een mooie fiets. Ik hou de club wel in stand ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View