Hallo iedereen,
Even de situatie schetsen. Ik ben een jonge transalp rijder uit Belgie. In oktober kocht ik mijn eerste motor, een Honda transalp uit 1991. Heb er nog geen seconde spijt van gehad. Het uiterlijk was slecht onderhouden maar de blok deed het nog perfect (zoals iedereen hier waarschijnlijk kon voorspellen)
Ik gebruik de moto om elke dag het naar werk te rijden en heb dan ook bijna de kaap van 10.000 bereikt. Het groot onderhoud gebeurd bij Felix en Jos in Beringen (heel de familie gaat daar) maar ik probeer de motor ook zelf zo veel mogelijk te onderhouden, vandaar mijn vraag;Recent kreeg ik problemen bij het starten:
- geen toeren op de teller
- motor klinkt alsof je aan het rijden bent in een te hoge versnelling
- valt uit wanneer je niet constant aan de gas trekt (rijden is dus niet mogelijk)
- GEEN CHOKE
Uiteindelijk krijg ik de motor wel steeds draaiende na een tijd maar ik heb geen idee hoe.
Wat meestal helpt:
-Heel hoog in toeren trekken (je kan uiteraard niet zien exact hoe hoog)
Vaak krijg je dan een plof, soms zwarte rook waarna de motor zich volledig normaal gedraagt.
-Lichten uit
-In eerste versnelling en starten met de koppeling ingehouden.
Soms duurt het eeuwen tegen ik hem deftig draaiende krijg, soms hoef ik slecht 1 maal aan de gas te trekken en soms start hij zo soepel als hij ervoor deed.
Op het eerste zicht lijkt het mij een elektrisch probleem maar ik ben in de war vanwege het feit dat de choke niet werkt en door dat hij volledig werkt waneer de motor terug draait. De workbook van Honda zelf kon me ook niet echt verder helpen..
Neem van me aan dat dit een beetje lastig is als je 's ochtends optijd naar werk moet vertrekken
Is dit CDI? Voor ik hem binnen doe wou ik eerst even vragen wat jullie denken.
Alvast bedankt!
Emmanuel
ps: ik ben het forum nog aan het lezen maar kwam niet onmiddellijk iemand met dit probleem tegen.