Techniek > Honda Transalp

Probleem bij het starten Transalp (1991)

(1/1)

Emmanuel:
Hallo iedereen,

Even de situatie schetsen. Ik ben een jonge transalp rijder uit Belgie. In oktober kocht ik mijn eerste motor, een Honda transalp uit 1991. Heb er nog geen seconde spijt van gehad. Het uiterlijk was slecht onderhouden maar de blok deed het nog perfect (zoals iedereen hier waarschijnlijk kon voorspellen)
Ik gebruik de moto om elke dag het naar werk te rijden en heb dan ook bijna de kaap van 10.000 bereikt. Het groot onderhoud gebeurd bij Felix en Jos in Beringen (heel de familie gaat daar) maar ik probeer de motor ook zelf zo veel mogelijk te onderhouden, vandaar mijn vraag;

Recent kreeg ik problemen bij het starten:

- geen toeren op de teller
- motor klinkt alsof je aan het rijden bent in een te hoge versnelling
- valt uit wanneer je niet constant aan de gas trekt (rijden is dus niet mogelijk)
- GEEN CHOKE

Uiteindelijk krijg ik de motor wel steeds draaiende na een tijd maar ik heb geen idee hoe.
Wat meestal helpt:
-Heel hoog in toeren trekken (je kan uiteraard niet zien exact hoe hoog)
Vaak krijg je dan een plof, soms zwarte rook waarna de motor zich volledig normaal gedraagt.
-Lichten uit
-In eerste versnelling en starten met de koppeling ingehouden.

Soms duurt het eeuwen tegen ik hem deftig draaiende krijg, soms hoef ik slecht 1 maal aan de gas te trekken en soms start hij zo soepel als hij ervoor deed.
Op het eerste zicht lijkt het mij een elektrisch probleem maar ik ben in de war vanwege het feit dat de choke niet werkt en door dat hij volledig werkt waneer de motor terug draait. De workbook van Honda zelf kon me ook niet echt verder helpen..

Neem van me aan dat dit een beetje lastig is als je 's ochtends optijd naar werk moet vertrekken :-\

Is dit CDI? Voor ik hem binnen doe wou ik eerst even vragen wat jullie denken.



Alvast bedankt!



Emmanuel

ps: ik ben het forum nog aan het lezen maar kwam niet onmiddellijk iemand met dit probleem tegen.

Waffie:
 hallo,

het klnikt inderdaad als een niet werkende ontstekingsmodule

nu kun je dit zelf ook oplossen door deze te vernieuwen echter een honda dealer zal jehiervoor ca 300 euro vragen

kijk eens op het forum want je kynt ze ook vinden rond de 90-140 euri

zowel after market als origneel (ebay.de) en dan zijn het ook nieuwe

ps(ik heb ze voorradig  en dat kan handig zijn wil je zeker weten wat het was)..

Emmanuel:
Hallo!

Sorry voor mijn laat antwoord op jou snel bericht, ik heb tijdelijk enkel op werk toegang tot internet.

Deze avond ga ik eens kijken in welke staat de modules zijn. Je weet nooit dat het een slecht contact is bij de externe contactpunten. Indien dit niet het geval is ga ik opzoek naar nieuwe units ergens in Belgie of op het internet.
Het lijkt helemaal niet moeilijk om te vervangen en het prijsverschil is wel groot.

Het voordeel is dat hij uiteindelijk altijd nog wel draait dus het is niet ASAP.
Al zal ik het zeker niet uitstellen, indien de moto niet meer start moet ik namelijk met de trein :o

Hard bedankt voor de informatie, het scheelt veel als je zeker weet wat er fout is.

Emmanuel:
Ter volledigheid:

Wegens tijds-/geldgebrek uiteindelijk het risico genomen om de niet werkende CDI te repareren.
Behuizing voorzichtig open gezaagd, rubber eraf gepulkt en na de printplaat letterlijk onder de loop te hebben genomen enkele contactpunten opnieuw gesoldeerd.
Daarna alles opnieuw zo goed mogelijk toemaken met hars en uiteraard een hele boel tape.

Hij houdt het nu al een maandje vlekkeloos uit met dagelijks gebruik. (Woon werk, geen bossen, plassen en velden  :))

Waarschijnlijk is het een tijdelijke oplossing maar het heeft me toch flink geholpen.

Peter_Winsum:
Bij mij heeft 'ie het op deze manier een jaar of 2 volgehouden. Daarna vervangen door een Chinese kopie. Je kunt, wanneer de spaarpot het weer toelaat, volgens mij het beste een reserve-exemplaar aanschaffen. Ze zijn niet altijd leverbaar en het ding gaat altijd net op een vervelend moment stuk! Daarbij is een CDI ook altijd wel weer verkoopbaar mocht je die uiteindelijk echt niet nodig hebben.

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View