Techniek > Honda Transalp
verschil tussen seinlicht en grootlicht schakelaar !
Herman:
Heren techneuten.......
Afgelopen Zaterdag avond, bij het rijden van een testrit, merkte ik op
dat er verschil is tussen groot licht van het seinlicht bediend middels de seinlichtschakelaar
(zwarte veerhandel achter op linker handdeel)) welke niet vast gezet kan worden.
En het grootlicht welke ingeschakeld kan worden middels de rode aan/uit schakelaar
aan voorzijde ook op linker handdeel welke het grootlicht wel continue vast inschakeld.
Het verschil is dat met de rode grootlicht schakelaar het dimlicht uitgeschakeld wordt.
Terwijl dit dimlicht NIET uitgeschakeld wordt als je de zwarte grootlicht seinschakelaar gebruikt !
Nadeel is dat je continue de vinger op deze schakelaar dient te houden, en dat is lastiger bij het schakelen.
Nu heeft Honda dit niet voor niks gedaan lijkt me, alleen het waarom is me noch niet duidelijk !
Als je beide lampen tegelijk inschakeld Grootlicht 60 Watt en dimlicht 55 Watt, soupeer je 115 Watts.
Is dit een te grote belasting voor de dynamo generator ???
Even opgezocht ,deze kan maar liefst 310 Watt leveren, dus dat lijkt me het probleem niet ??
Wat dan ?
Wordt de temperatuur door dit vermogen in de koplamp behuizing te groot, en is dit de reden ??
Of is het gewoon een wettelijk regeltje ??
Wie kan hierin opheldering brengen ?
Ik hoor het graag.
O ja voor wie een nachtelijk offroad route gaat rijden, is de combinatie van grootlicht
en dimlicht wel prettig.........
Groet,
Herman
V-Twin:
Herman,
FF voor de duidelijkheid. Het is niet je stadslicht wat uitgeschakeld wordt maar je dimlicht.
Bij een Transalp wordt, zover mijn kennis reikt, het dim- en grootlicht niet via een relais geschakeld maar loopt de gevraagd stroomsterkte volledig via de schakelaar. Ik vermoed nu dat beide lampen langdurig laten branden een te zware belasting wordt voor de schakelaar en dat daarom het dimlicht wordt uitgeschakeld. Kort seinen waarbij beiden branden zag Honda kennelijk niet als een bezwaar.
Herman:
Hallo V-twin,
helemaal gelijk, schrijf ik het nog verkeerd op, gelijk ff aangepast,
Dank voor de correctie.
Groet,
Herman
chaos:
ik denk dat je het antwoord zelf geeft
seinlicht daar sein je mee ter voorkoming van gevaar, om te zorgen dat je gezien wordt, dit is kortstondig en geeft even heel veel licht.
grootlicht schakelaar is er voor om te zorgen dat je groot licht ingeschakeld wordt zodat je verder kan kijken. je hoeft dan ook niet dichtbij te verlichten.
allebei de situaties zijn wel verblindend voor de tegenliggers.
deze schakeling zit ook bij auto's etc. niets bijzonders.
Herman:
--- Citaat van: chaos op 04 juli 2011, 21:25 ---grootlicht schakelaar is er voor om te zorgen dat je groot licht ingeschakeld wordt zodat je verder kan kijken. je hoeft dan ook niet dichtbij te verlichten.
--- Einde van citaat ---
Nou dat dicht bij kijkt toch wel erg prettig.....met het dimlicht uit vindt ik dus niks.
Ik zou het dus graag wijzigen, dus grootlicht aan MET dimlicht !
Voor als ik nog eens op een onverlicht weg/zandpad moet rijden in het pikke donker !
Vraag is of ik dit ongestraft kan doen zonder technische problemen te krijgen ???
Ik zit dus te denk aan een overrule schakelaar/modus, voor de rode grootlicht aan/uit schakelaar.
Groet,
Herman
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie