Auteur Topic: Tijdens rijden houdt m'n Vara ermee op!!!???  (gelezen 1227 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jkorzili

Tijdens rijden houdt m'n Vara ermee op!!!???
« Gepost op: 19 juli 2011, 10:36 »
Mijn Varo 2000 heeft al enkele maanden kuren: Totdat het blok warm is slaat hij soms een ontsteking over, hoor ook een 'verzopen' bougie en metalen tik. Als blok warm is, is alles normaal.
Bij lage toeren, onderin z'n 1 en z'n 2, hoor ik een metalen tik. Dit is een andere tik dan het zg. stampen van de zuigers bij optrekken met ietwat te lage toeren. Dit blijft ook als het blok warm is.

Gebruik al zo'n 1000km benzine verrijker en prestaties zijn duidelijk beter geworden, blok loopt gelijkmatiger
's Ochtends met choke starten is standaard, ging laatste paar dagen lastiger.

Gister ook, naar benzinepomp gereden, getankt etc. Na een kilometer rijden houdt alles spontaan op...! Net aan het rijden dus blok is nog niet warm.
Na enkele minuten wil hij wel opnieuw starten met choke helemaal open, maar komt niet op toeren (<1000 tpm), zodra ik een beetje gas geef slaat ie weer af. Nu lukt starten helemaal niet meer.

Bougies gechecked, contactpunten zijn iets zwart maar helemaal droog, geen vuil. Schroefdraad bougies zijn enigzins vet.
Olie pijl is OK
Luchtfilter gechecked, ook niets mis mee.

Vermoed dat er electrisch iets uitgevallen is, of zou het kunnen dat er mechanisch wat stuk is? Wie kan helpen met trouble shooting??

Offline Bono

Re: Tijdens rijden houdt m'n Vara ermee op!!!???
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2011, 10:44 »
Had laatst een Deropiloot niet hetzelfde probleem? Het was volgens mij de brandstofpomp.
-- Han --

Offline Two Plugs

Re: Tijdens rijden houdt m'n Vara ermee op!!!???
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2011, 10:53 »
Klinkt idd als de brandstofpomp... En een 2000 model heeft er nog eentje van de oude generatie.
Vreemde is dat het probleem zich alleen voor schijnt te doen als het motorblok nog koud is?

Ff de zoek-functie gebruiken, binnen de Transalpclub (direct ff lid worden! Ook met je Dero!) hebben we leden die de originele pomp 'foolproof' maken (dus zonder de contactpuntjes die doorbranden).

Je kunt het ook heel makkelijk controleren. De benzinepomp bevindt zich achter de kunstof carterplaat. Ff de beschermkap van de pomp halen, en je ziet in hoeverre de contactpuntjes zijn weggesmolten.

Meer info, ook voor vervangende pompen, op het internationale forum: www.varadero-international.com

Archief:
http://users.bart.nl/~stikfort/new_international_site/warranty_feulpump.html

NB: net als de Africa Twin kan de Varadero ook last krijgen van een obstinate spanningsregelaar!

Een 'metalen' tik hoort overigens niet bij deze problemen. Dat zou (zou met nadruk op 'mogelijk') kunnen wijzen op het probleem met de nokkenaskettingspanners. De onze (ook van 2000) kreeg dit probleem rond de 125.000 km, bij 140.000 km hebben we de oude nokkenaskettingspanners prefentief vervangen voor een nieuwer type (die ook direct een stuk kleiner is).
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline jkorzili

Re: Tijdens rijden houdt m'n Vara ermee op!!!???
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2011, 11:36 »
Thx voor de tip! Ga vanavond de brandstofpomp checken.

Ik ben overigens al enkele jaren lid, snap niet waarom dit niet zichtbaar is op het forum. In mijn profiel heb ik mijn lidnr ingevuld en toch heb ik de titel 'nog geen lid TCN'. Ik zal wel iets niet correct ingevuld hebben....

Offline Two Plugs

Re: Tijdens rijden houdt m'n Vara ermee op!!!???
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2011, 11:50 »
Thx voor de tip! Ga vanavond de brandstofpomp checken.

Ik ben overigens al enkele jaren lid, snap niet waarom dit niet zichtbaar is op het forum. In mijn profiel heb ik mijn lidnr ingevuld en toch heb ik de titel 'nog geen lid TCN'. Ik zal wel iets niet correct ingevuld hebben....

Ach, dat verklaard het! Je moet je 'lidmaatschap' voor de groep 'TCN Leden' ff aanvragen via je Forum profiel, dan gaat het automatisch. Of ff contact opnemen met de moderators (DannyE b.v., of Robgoesdakar)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180