Auteur Topic: Bandenspanning Bridgestone bw  (gelezen 1398 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Running den

Bandenspanning Bridgestone bw
« Gepost op: 22 juli 2011, 21:20 »
Beste leden ik ben nieuw op dit forum en ben sinds anderhalf jaar in het bezit van een Transalp XL700 uit 2009. Vorige week heb ik nieuwe banden laten monteren, het gaat hier om de Bridgestone battle wing. Nu zit ik met de vraag wat de juiste bandenspanning is voor deze band. Op de site van Bridgestone lees ik 2.3 voor en 2.6 achter. Er is mij, door degene die de banden heeft gemonteerd, geadviseerd om de bandenspanning voor op 2.5 te houden en de achterband op 2.9 . Dus luid mijn vraag wat is nu de juiste spanning? Ik gebruik de motor vooral voor woon/ werk en dus vooral 80 kilometer wegen en Snelweg. Alvast hartelijk bedankt voor het antwoord. 

Offline Waffie

Re: Bandenspanning Bridgestone bw
« Reactie #1 Gepost op: 22 juli 2011, 23:39 »

hallo,

over de juiste banden spanning kunnen we uren praten,

de bandenspanning hangt samen met de draagkracht van de band , zodoende staat de maximale banden spanning/draagkracht altijd op de wang van de band.

echter comfort, dus de capaciteit van de band zelf om in te veren en zo oneffenheden op te nemen zijn zeker zo belangrijk.
een te lage spanning creeert overmatige warmte en verhoogt brandstofverbruik aanzienelijk.

de rolweerstand van een hard opgepompte band is het minst maar ook de tyre print is dan het kleinst wat weer de grip niet tengoede komt

zo heeft ieder ding zijn voor en nadeel

een afwijking van 3/10 bar + of - is zondermeer aanvaardbaar (koud gemeten) en dan  is de aanwijzing van 2.3-2.5 bar   voor en 2.6-2.8 bar gewoon juist
hogere banden spanningen  hebben geen nut omdat ze niet meer bijdragen aan het comfort



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Running den

Re: Bandenspanning Bridgestone bw
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2011, 17:40 »
@ Ad Mies,

Bedankt voor het duidelijke antwoord en de uitgebreide uitleg. Ik ga hier in ieder geval mee aan de slag, d.w.z. kijken/ voelen wat voor mij de juiste bandenspanning is.