Techniek > Honda Transalp

spannen nokkenasketting

(1/1)

Adriaan:
Sinds kort komt er een tikkend geluid uit het motor blok van mijn TA bj 1990 met 85.000km.
dit is min of meer toerental afhankelijk, en als de motor minder of niet belast is = gas los.

Ik heb inmiddels de kleppen gesteld maar dit is het niet.

Nu denk ik dat het de nokkenaskettingen zijn.
is hier een manier voor om te kijken of ze het zijn, en deze te spannen, en zoja hoe doe je dit?

groet Adriaan

The Headless Horseman:
Hoi Adriaan,

De nokkenassen hebben een automatische spanner, dus daar kun je zelf niet zo heel veel aan doen, behalve de ketting en/of spanner vervangen uteraard  ;)

85K lijkt me niet zo heel veel om nu al de kettingen te moeten vervangen. Bij mijn eigen blok heb ik ze pas vervangen bij 160K en toen zaten ze nog niet eens op de limiet.

Je kunt e.e.a.inspecteren door het kleppendeksel te lichten. De bovenkant van de spanner komt dan in beeld en daar wordt een indicatie gegeven van de staat van ketting/spanner. Ik heb hier zo gauw geen plaatje uit het handboek paraat, maar wellicht wil iemand anders hier op het forum het even plaatsen  :)

Overigens: bij een tikkend geluid denk ik ook gelijk aan de kleppen. Versleten nokkenaskettingen geven een wat meer 'rommelend' geluid. Maar goed, het blijft sowieso altijd lastig om van een afstand geluidjes te beschrijven en te beoordelen  :-\

Grtz,
René

Waffie:
 ten eerste ... als het de kettingen zijn komt dit doordat of de kettingen toch versleten zijn of de spanners  defect en ingesleten cq blijven hangen

dit hangen komt voor .. de oorzaak kan defecte veren zijn of de boutjes waar deze spanners mee vast tgezet worden drukt tegen het glijdend gedeelte  wat juist de ketting moet op spannen

al met al inspecteren..
doe je dit niet en zijn het inderdaad de kettingen  dan zal de ketting een keer verspringen op de tandwielen met grootte schade als gevolg

dit is niet de vraag of dit zal gebeuren maar enkel wanneer.. :'(

Adriaan:
oke dank voor de snelle reactie's
zal dus de kleppendeksels moeten verwijderen om te kijken of dit de kettingen en/of de spanners zijn.

zou het mogelijk nog iets anders kunnen zijn, wat regelmatig voorkomt?

wordt vervolgd.

gr Adriaan

Waffie:
bij een transalp kan het moeilijk zijn deze te verwijderen ( vooral de achterste) die kan er namelijk  er niet tussen uit omdat ze tegen het frame aankomt

uitbouw van het motorblok is dan de enige manier

spanners vernieuwen en direct maar ook de kettingen is straf maar geeft je de beste resultaten mocht dit het probleem zijn
zeker in aanschouw met het werk dat er mee gemoeid kan zijn

misschien eerst  met een endo scoop. te bekijken

 :))

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View