Auteur Topic: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?  (gelezen 12445 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PH-ADW

Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Gepost op: 25 juli 2011, 19:51 »
Gas- of een bezinebrander ?   

Op zich gaat mijn voorkeur wel uit naar gas, maar hoe zit het met de beschikbaarheid van de bekende blauwe flesjes in Europa ?
Het lijkt mij ook wat veiliger, dan een benzine brander.

Wat zijn jullie ervaringen met benzinebranders ?

alvast bedankt voor jullie reacties.
grt,
Anko.




Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Timy

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2011, 20:20 »
Wij koken op gas, het flesje CV470 om precies te zijn, deze zijn erg goed verkrijgbaar in Europa en niet zo zwaar als de 901, 904 flessen enderglijke.
De prikflesjes op gas zijn ook nagenoeg overal te verkrijgen nadeel is alleen dat het redelijk wat ruimte in neemt. De CV470 kan je weer ontkoppelen van pitje/brandertje en dus makkelijker opruimen.

CV470 = http://www.vrijbuiter.nl/kamperen/kampeeraccessoires/brandstoffen-accus/gasblik-cv-470-575/
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Hans Schaap

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2011, 20:24 »
Wanneer wij met de tent weggaan ( grote met de auto of kleine met de motor) wij koken altijd op benzine.
We hebben een dubbele coleman en twee enkele.
Afhankelijk hoe we weggaan kiezen we de branders erbij.
We stoken er voornamelijk colemanfeul in ( kookpuntbenzine) daarmee vervuilt het toestel het minste.
Natuurlijk gaat de euro 95 ook prima, maar gebruik ik als tweede keus.
 
Voordeel t.o.v. gas, ze branden altijd en gasbusje in vochtig gras koelt af waardoor vlam terugloopt. En de benzinebrander heeft een veeeeel groter vermogen waardoor ik mijn thee al op hebt als jij met je gasbrander nog zit te wachten tot je water kookt.
 
Veiliger...... geen enkele brander moet je binnen in je kleine nylon tentje aansteken.
 
Veel succes
 
Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #3 Gepost op: 25 juli 2011, 20:27 »
Een MSR Whisperlite hiero  ;D

Wel met Coleman fuel, want op euro95 word ie mij veel te goor  :-\

Bevalt mij prima  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Simon

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2011, 20:28 »
Naar mijn mening DÉ allesbrander: MSR Whisperlite
http://www.zwerfkei.nl/koken-voeding/branders-ovens-brandstof/msr-whisperlite-internat-combo

Enige nadelen die ik tot nu toe ontdekt heb:
- wat betreft whispering doet hij zijn naam niet echt eer aan maar het geluid is niet hinderlijk
- zachtjes branden doet deze brander niet aan, het is "full-force" of "iets minder full-force"

EDIT:
En ja, hij wordt inderdaad goor als je op euro95 stookt, maarja in ieder geval doet ie het op euro95 als het echt moet ;)
Wasbenzine werkt naar mijn mening uitstekend.

Offline Waffie

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2011, 20:45 »
 ik heb deze in gebruik
ideaal voor de wat grotere pannetjes

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2011, 20:52 »
Voor de GROTE eters Ad ?  ;D

@Simon: als je wel eens 1 van de andere MSR's gehoord hebt valt de Whisperlite reuze mee hoor  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Peter_Winsum

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2011, 20:58 »
Citaat
Op zich gaat mijn voorkeur wel uit naar gas, maar hoe zit het met de beschikbaarheid van de bekende blauwe flesjes in Europa ?

Altijd op een Campingaz pitje. Gebruik de gasflesjes met ventiel, die kun je na opening gewoon van het brandertje schroeven en de brander past opgevouwen in een klein tasje. Reden is dat gas op deze manier veel veiliger is dan benzine (geen risico op lekken) en je hebt het gedoe met op druk brengen e.d. niet. De flesjes zijn overal verkrijgbaar. Nog nooit meegemaakt dat ze niet te vinden zijn. Naast het brandertje heb ik ook een klein gaslampje die op hetzelfde gasblikje past. Eén gasblikje, twee toepassingen.

http://www.bever.nl/index.cfm/fuseaction/products.detail/code/1432A90005
http://www.bever.nl/index.cfm/product/campingaz-lantaarn-lumostar-m-270pz-plus/fuseaction/products.detail/code/1461A90001
http://www.bever.nl/index.cfm/product/campingaz-gaspatroon-cv300-plus-240/fuseaction/products.detail/code/1473A70001
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline chaos

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2011, 21:04 »
skottelbraai als ik met familie ga.

anders de kleine weggooi prikblikjes van die bekende blauwe merk, uit ervaring weet ik dat je heeeeel veeeeeel andere merken er onder kan doen.

Offline Peter_Winsum

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2011, 21:10 »
Citaat
uit ervaring weet ik dat je heeeeel veeeeeel andere merken er onder kan doen

Klopt, maar dan heb je ze niet met het kogelventieltje waardoor je het gasstelletje eraf kun halen wanneer je weer gaat rijden. Blikjes kosten zo'n 6 euro. Liter water koken 3 minuten en ze gaan ongeveer 20 liter water mee (gebruiksduur ongeveer een uur).
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Two Plugs

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #10 Gepost op: 26 juli 2011, 07:57 »
Gewoon een coleman stove. En hoezo koken op benzine is minder veilig? Welnee. De veiligheid valt- en staat met de gebruiker. Die aparte benzine van Coleman vind ik eigenlijk een 'rip-off'. Gooi er gewoon Euro 95 in. Daarvan heb ik bij langere tochten altijd een 1L jerrycannetje bij me.

Voordeel van een Coleman is dat het koken gewoon veel efficienter gebeurd dan op gas. Echt in een mum van tijd kookt b.v. water. Ook omdat je 'm middels een benzinepompje goed op druk kunt zetten. Die dingen zijn ook oer- degelijk.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline robgoesdakar

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #11 Gepost op: 26 juli 2011, 08:23 »
Waarom zo moeilijk allemaal : http://www.foodiezz.nl/

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Two Plugs

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #12 Gepost op: 26 juli 2011, 09:11 »
Waarom zo moeilijk allemaal : http://www.foodiezz.nl/

Dacht echt ff dat je Anko op het motorblok wilde laten koken...  ;D ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline The Headless Horseman

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2011, 09:16 »
Voor Rob ideaal ja, maar hij heeft dan ook altijd 'vakanties' waarbij je errug weinig tijd overhoud om te koken  ;D
Je kunt ook gewoon een beetje doorrijden Rob, dan ben je tenminste op tijd in het bivak voor het eten  ;) ;) ;D


Serieus: werkt dit een beetje Rob? heb je het al eens geprobeerd?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline robgoesdakar

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2011, 09:46 »
Ach rene, op die 'vakanties' kook ik zowiezo niet zelf   :P

Zelf nog niet geprobeerd, maar ik hoor dat het wel goed werkt, en dat het zo heet wordt dat je je mond eraan brandt.
Schijnen het ook op patrouilles in Irak en Afganistan te gebruiken....

Eens kijken of/wanneer ik dat eens ga proberen.

Neemt natuurlijk wel meer plek in als je echt een paar dagen onderweg wilt zijn, maar je hoeft dan weer niet op zoek naar een winkel om je avondmaaltijd bij elkaar te vergaren en het scheelt afwas  :angel: 
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Anne

« Laatst bewerkt op: 26 juli 2011, 10:21 door Anne »

Offline PH-ADW

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2011, 11:03 »
Bedankt voor de reacties allemaal.
De benzinebranders zijn duidelijk de favorieten. 
Straks eens zien wat ze bij de kampeerwinkel allemaal hebben staan.

grt,
Anko.
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Anne

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #17 Gepost op: 26 juli 2011, 12:36 »
Let vooral op de herrie die ze maken en het vermogen dat ze leveren.
Sommige zitten qua geluid op een niveau dat je het idee hebt dat je naast een militaire vliegbasis staat te koken.
En dat overdrijf ik niet; let daarop. MSR Dragonfly bijvoorbeeld, is géén goede keus qua geluid.
Ga na de winkel, kijk wat je leuk lijkt, en zoek daarna reviews op internet.

Let er verder op dat benzine niet altijd benzine is. Er zijn veel branders die op wasbenzine branden,
maar snel verstopt raken van euro95. Die wil je niet hebben; euro95 heb je immers altijd voor handen :)
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2011, 13:09 door Anne »

Erik

  • Gast
Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #18 Gepost op: 26 juli 2011, 13:41 »
MSR Dragonfly bijvoorbeeld, is géén goede keus qua geluid.
Whisperlite heet niet voor niets zo  ;)

Superbrander(tje), gewoon op wasbenzine en als dat op is op Euro 95. Nooit een verstopping gehad, zit ook een rammelnaald in de brandstofsproeier, dat helpt wel denk ik.

Offline Two Plugs

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #19 Gepost op: 26 juli 2011, 14:01 »
Geen gas of benzine nodig...

Of ik liet 'm in de rugzak zitten en gebruikte de openingszin:
"mijn brander is gister stuk gegaan; mag ik die van jullie (jongedames) gebruiken; dan maak ik morgenochtend ontbijt.."

Ah ja... 20 jaar geleden

 ;D 8)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Hans Schaap

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #20 Gepost op: 26 juli 2011, 14:34 »
@Rob lees ik het nou goed, wilde jij op patrouille???? ;D

Op die patrouilles worden vaak chemische elementen gebruikt die met een beetje water erbij in een zak met het rantsoen worden gedaan. Binnen een paar minuten kookt het water en de stoom in de zak verwarmd het rantsoen.

In de zomer bewaarden we de rantsoenen in een stalen kist aan het voertuig. Daar kon je de zakken eten zo uithalen en direct eten, super heet.
Weer een reden om aluminium koffers op de motor te monteren.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #21 Gepost op: 26 juli 2011, 14:40 »
@PH-ADW: Anko, voor een goed advies is DeZwerfkei in Woerden idd. een fijne zaak, zie de link van Simon  :D

Ze hebben daar een mooie demoruimte om je de branders werkend te laten zien  8)

Verder met Simon eens vwb. de Whisperlite: het afregelen is r*k  :( dus een beetje hoogstaand kokkerellen is lastig met dat ding  :-\  Aan de andere kant, sudderlapjes maak je niet op een camping, het blijft meestal beperkttot water koken en dat doet íe prima  8)

Mocht je een beter afregelbare allesbrander willen, dan heeft MSR ook nog wel wat voor je. Word dan ook wel weer duurder natuurlijk.

Succes met je keuze en we horen het wel hier  :)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Hans Schaap

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #22 Gepost op: 26 juli 2011, 18:03 »
Als je gaat kijken neem dan ook de colemanbranders mee in je overweging.
Daarvan is de vlam wel perfect af te regelen, ook hoeven ze niet voorverwarmd te worden
25 slagen pompen aansteken, even napompen en kokkerellen.
En ze maken weinig geluid ( voor een benzinebrander)
Daarbij zijn ze niet duur in vergelijking met de andere branders.
 
Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Peter_Winsum

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #23 Gepost op: 26 juli 2011, 18:35 »
Citaat
25 slagen pompen aansteken, even napompen en kokkerellen

Gevaar zit in het lekken van brandstof (heb ik één keer in mijn rugtas gehad). Ik ben klaar met vloeibare brandstof. Mijn gasbrandertje draai ik open, druk op het knoppie en heb een mooie regelbare blauwe vlam met hoge temperatuur.

Als je voor vloeibare brandstof kiest zou ik voor Coleman gaan, daar heb ik (buiten het lekken) goede ervaringen mee gehad. Toch wil ik nooit terug.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Hans Schaap

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #24 Gepost op: 26 juli 2011, 19:38 »
Het lijkt mij aardig om tijdens het NTT eens een vergelijking te houden van alle verschillende methoden.
 
Er zijn dan toch veel mensen die kamperen, gegeten moet er toch worden.
Dus als iedereen eens zijn favoriete kampeergerecht op zijn favoriete kampeerkookmiddel maakt.
Zijn we voorlopig onder de pannen met proeven en recepten uitwisselen ;D
 
Nou niet allemaal gaan voor het kokend water ( zelfs dat kan aanbranden) maar wees creatief en verras ons ( en jezelf) eens.
 
En als het resultaat tegenvalt kunnen we altijd nog naar de chinees....
 
Groet Hans
 
N.B. Het is niet de bedoeling om de plannen van het orgateam te doorkruisen, als ik tever ben gegaan hoor ik het wel ;)
 
Hahaha, bedenk me net dat het imago van ons als stoere AllRoadClub met een kookwedstrijd wel onder spanning komt te staan ;D ;D ;D
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline PH-ADW

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #25 Gepost op: 26 juli 2011, 20:15 »
Vanmiddag bji de kampeerwinkel in zaandam geweest.  haden de coleman en de MSR's staan.
De coleman is niet alleen een stuk goedkoper ( 85,- tov 120,- / 170,- voor de MSR's ) maar lijkt mij ook praktiser omdat het een geheel is.
Vind de MSR met aparte fles wat omslachtig bij gebruiksklaar maken en weer opbergen. 
Voor mijn idee haal je de coleman zo goed als gebruiksklaar uit de verhuiswagen zij koffer. geen gedoe met uitklappen / aansluiten e.d.
Deze lijkt mij door zijn eigen gewicht ook wat steviger ( in vb het gras ) te staan dan de MSR lichtgewicht branders.

Dat idee van de kookwedstrijd bevalt me wel...  jullie koken ( ik heb tenslotte geen brander  ;)  )  ga ik proeven en jureren....   ;D
Oh ja, voor de goede orde, ik ben onpartijdig en mijn favoriete maaltje is rode kool met appeltjes en appelmoes, met gehaktbal in vette jus...

Ga ik ondertussen nog even nadenken of het een coleman of MSR Whisperlite wordt.... 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Transit

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #26 Gepost op: 26 juli 2011, 20:56 »
Trangia copie (DIY) spiritusbrander) lichter dan het origineel.
Anytime anyplace en ipv een aansteker een vonkenstick mee.
Gebruik ik zelf tijdens klimtochten in de bergen als we bivakken en op motortrip.
Maakt geen herrie, stinkt niet en kun je in de tent gebruiken als het hoost.

Offline Biker000

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #27 Gepost op: 26 juli 2011, 21:01 »
 ;D Paellapan met gasbrander goed voor 20 man.


Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline EDxrv

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #28 Gepost op: 26 juli 2011, 22:49 »
MSR whisperlite. Benzinebrander. Ooit 20 jaar geleden gekocht.
Voor het hele gezin op koken we op gas. Maar anders de whisperlite!  Die echt wel herrie maakt overigens.
Op de motor heb je altijd brandstof bij je.
Als ik nu moest kiezen zou ik zo'n oude koperen primus kopen. Echt erg mooi!


Offline Anne

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #29 Gepost op: 27 juli 2011, 12:39 »
Vanmiddag bji de kampeerwinkel in zaandam geweest.  haden de coleman en de MSR's staan.
De coleman is niet alleen een stuk goedkoper ( 85,- tov 120,- / 170,- voor de MSR's ) maar lijkt mij ook praktiser omdat het een geheel is.
Vind de MSR met aparte fles wat omslachtig bij gebruiksklaar maken en weer opbergen. 
Voor mijn idee haal je de coleman zo goed als gebruiksklaar uit de verhuiswagen zij koffer. geen gedoe met uitklappen / aansluiten e.d.
Deze lijkt mij door zijn eigen gewicht ook wat steviger ( in vb het gras ) te staan dan de MSR lichtgewicht branders.

Dat idee van de kookwedstrijd bevalt me wel...  jullie koken ( ik heb tenslotte geen brander  ;)  )  ga ik proeven en jureren....   ;D
Oh ja, voor de goede orde, ik ben onpartijdig en mijn favoriete maaltje is rode kool met appeltjes en appelmoes, met gehaktbal in vette jus...

Ga ik ondertussen nog even nadenken of het een coleman of MSR Whisperlite wordt....

Klopt, de coleman is een geheel. Ik heb hem ook wel liggen, maar het vermogen is relatief zo laag, dat ik hem niet handig vind.
Benzine vindt hij over het algemeen ook niet zo leuk; is hij niet voor gemaakt en raakt dus snel verstopt.