Auteur Topic: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?  (gelezen 12470 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Simon

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #30 Gepost op: 27 juli 2011, 15:00 »
Vanmiddag bji de kampeerwinkel in zaandam geweest.  haden de coleman en de MSR's staan.
De coleman is niet alleen een stuk goedkoper ( 85,- tov 120,- / 170,- voor de MSR's ) maar lijkt mij ook praktiser omdat het een geheel is.
Vind de MSR met aparte fles wat omslachtig bij gebruiksklaar maken en weer opbergen. 
Voor mijn idee haal je de coleman zo goed als gebruiksklaar uit de verhuiswagen zij koffer. geen gedoe met uitklappen / aansluiten e.d.
Deze lijkt mij door zijn eigen gewicht ook wat steviger ( in vb het gras ) te staan dan de MSR lichtgewicht branders.

Hoe dan ook zal je met geen van beiden een miskoop doen. Juist het gewicht en de aparte fles waren voor mij uiteindelijk de doorslaggevende factoren om voor de MSR te kiezen omdat hij ook in een rugzak mee moet voor lange bergtochten waarbij al het gewicht telt. Overigens hoef je je over stevigheid geen zorgen te maken, hij staat rotsvast (helemaal als er een pan op staat).
Uiteindelijk heb ik hem ook bij de kampeerwinkel gekocht maar voor 89,99 dus misschien kan je dr nog een dealtje uit slepen?

Offline Anne

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #31 Gepost op: 27 juli 2011, 16:57 »
Hoe dan ook zal je met geen van beiden een miskoop doen. Juist het gewicht en de aparte fles waren voor mij uiteindelijk de doorslaggevende factoren om voor de MSR te kiezen omdat hij ook in een rugzak mee moet voor lange bergtochten waarbij al het gewicht telt. Overigens hoef je je over stevigheid geen zorgen te maken, hij staat rotsvast (helemaal als er een pan op staat).
Uiteindelijk heb ik hem ook bij de kampeerwinkel gekocht maar voor 89,99 dus misschien kan je dr nog een dealtje uit slepen?

Pas wel op. Er zit verschil tussen de whisperlite, en de whisperlite internationale. Alleen de laatste is geschikt voor gewone benzine!
Webshops zijn hier nogal slecht in; ik heb een paar weken geleden de internationale besteld, en moest daarna uitleggen aan
de winkel dat ze niet een gewone als internationale moeten verkopen omdat er verschil in zit.
Ik kreeg dus de verkeerde; dat zie je ook niet zomaar als je het niet weet.

Offline Grey alp

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #32 Gepost op: 27 juli 2011, 20:09 »
Ben 25 jaar geleden begonnen met een Coleman (donkerbruine type) voor m'n fietstocht in Amerika. Deze deed het enkel op Coleman Fuel.
Ontelbare keren gebruikt en slechts ้้n keer kapot geweest ,rubbertje rond het pompje was losgekomen ,eenvoudig gefikst met ijzerdraadje.
Voor Afrika kocht ik een multibrander van Coleman ,deze had een wisselbare generator om ook gewone benzine te gebruiken maar dat werkte echt slecht. Kreeg zelden voldoende druk en de generator verstopte regelmatig.
Gebruik de multi nog steeds (met Coleman fuel) maar als ik tegenwoordig solo trips doe ga ik s'avonds uit eten (de leeftijd zeker!) en neem ik een Esbit brander mee om s'morgens of s'avonds wat thee of koffie te maken. Esbit werkt met chemische tabletten (zoals ZIP) ,stinkt wel wat ,maakt zwart en is zeeeeer traag maar neemt nauwelijks plaats in en kost 20€ voor een setje.

Offline Hans Schaap

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #33 Gepost op: 27 juli 2011, 21:01 »
De colemans met de grijze brandstoftank zijn naast colemanfuel ook geschikt voor ongelode benzine.
 
De multifuel heeft een extra generator voor kerosine. Dus 1 generator voor coleman fuel & ongelode benzine. En een andere voor kerosine wanneer je met die laatste generator benzine verstookt gaat het dus niet goed komen en vervuild hij zeer snel en brand niet meer of nauwelijks omdat kerosine een heel andere verbrandingswaarde heeft.

Multi-fuel stove with integrated fuel tank
  • •  Burner bowl and pot supports protect flame in windy conditions
  • •  Precision flame control
  • •  Leveling ring adjusts legs to keep pots level on uneven surfaces
  • •  Operates on Colemanฎ liquid fuel, unleaded gasoline, or kerosene
  • •  Kerosene generator included
  • •  One fill up will last through a typical weekend
  • •  Filler cap with lanyard prevents cap loss
  • •  Dry weight is 21.6 oz
  • •  Fuel capacity is 10.3 oz
  • •  Colemanฎ liquid fuel & unleaded as burns at 7,500 BTU
  • •  Boil time is 4 min, 25 sec
  • •  Burn time is 1 hour, 20 minutes on high, 7 hours on simmer
  • •  Kerosene burns at 6,500 BTU
  • •  Boil time is 4 min, 36 sec
  • •  Burn time is 2 hrs, 25 minutes on high, 9 hours on simmer
  • •  Dimensions: 5.5?L X 5.5?W X 5.75?H
  • •  Made in USA
  • Gelijk alle gegevens van de multifuel met de verschillende verbrandingswaarden.
     
       
    Esbit is naast de stank hoogst giftig, de dampen mogen niet met je voedsel in aanraking komen.
    En het vervuild je pan/mok nog eens gigantisch
    Het meenemen van een open pakje tabletten is ook geen pretje ook dat is giftig en na openen beperkt houdbaar.
De branders van MSR zijn ook erg goed. Het is hoofdzakelijk een ander model. Maar je hebt er zeker een goede brander aan.
 
Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Peter_Winsum

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #34 Gepost op: 27 juli 2011, 22:32 »
Citaat
kunnen julie dan ook zo'n goed advies geven voor een nieuwe stoof in de keuken?

Ja hoor, maar ook zonder camperen kan ik je een Boretti aanraden. Zelf zou ik na aanschaf geen geld meer hebben om een slavink te kopen, maar weet uit ervaring bij mijn zuster dat het geweldige kachels zijn. Zelf heb ik overigens een namaak Boretti van Ikea en daar worden de schnitsels ook warm, bruin en knapperig van  8).
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Sandra

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #35 Gepost op: 27 juli 2011, 23:26 »
Ga lekker naar duitsland op vakantie...kun je voor €8.- riant lekker eten :D en geen gedoe met  branders.... :o
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Anne

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #36 Gepost op: 28 juli 2011, 00:42 »
Ga lekker naar duitsland op vakantie...kun je voor €8.- riant lekker eten :D en geen gedoe met  branders.... :o

*Zucht, vrouwen...*  ;)

Offline Goobi

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #37 Gepost op: 28 juli 2011, 07:32 »
De multifuel heeft een extra generator voor kerosine.

Ook handig als je met je vliegtuig gaat kamperen. Altijd genoeg brandstof bij je  ;) ;D ;D
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline Simon

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #38 Gepost op: 28 juli 2011, 12:03 »
En ik zou ook meteen investeren in een goede pan als ik jou was want daar valt of staat uiteindelijk het resultaat mee. Je wil geen mooie dure brander hebben met een pan waar alles in aanfikt.

Groeten, Simon

Offline Anne

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #39 Gepost op: 28 juli 2011, 12:39 »
En ik zou ook meteen investeren in een goede pan als ik jou was want daar valt of staat uiteindelijk het resultaat mee. Je wil geen mooie dure brander hebben met een pan waar alles in aanfikt.

Groeten, Simon

Een wok van 8 euro houdt het bij mij zeker 2 jaar prima uit. En; dan mag hij gedeukt en bekrast worden, het grootste voordeel vind ik :)

Offline Simon

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #40 Gepost op: 28 juli 2011, 13:00 »
Geen gek idee! En onderweg draag je hem gewoon als helm, scheelt weer ruimte  ;)

Offline Anne

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #41 Gepost op: 28 juli 2011, 13:16 »
Geen gek idee! En onderweg draag je hem gewoon als helm, scheelt weer ruimte  ;)

Das nog best charmant ook denk ik!


Offline Sandra

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #42 Gepost op: 28 juli 2011, 17:07 »
*Zucht, vrouwen...*  ;)

Jaa, hoezooo...jij bent toch hopelijk geen omgebouwd tiepje hoop ik... ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline PH-ADW

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #43 Gepost op: 28 juli 2011, 18:37 »
Begin de draad een beetje kwijt te raken geloof ik....   Wokkende omgebouwde types ??    :o ;D

Voor de rest....  het is een Coleman geworden.     Bedankt voor de tips allemaal. 


Grt,
Anko.

Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Simon

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #44 Gepost op: 28 juli 2011, 18:41 »
En nu wil ik als MSR-adept natuurlijk graag weten wat voor jou de doorslaggevende factor was om voor de Coleman te kiezen  8)

Groeten, Simon

Offline Sandra

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #45 Gepost op: 28 juli 2011, 18:50 »
Begin de draad een beetje kwijt te raken geloof ik....   Wokkende omgebouwde types ??    :o ;D

Voor de rest....  het is een Coleman geworden.     Bedankt voor de tips allemaal. 


Grt,
Anko.
Nou eehh, zo bedoelde ik het eigenlijk niet....maar als vrouw dacht ik dat ze me wel begreep: vakantie is voor mij: niks hoeven, althans niet veel. Ik kook wel eens hoor, in de vw-kampeer bus ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline PH-ADW

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #46 Gepost op: 28 juli 2011, 20:09 »
En nu wil ik als MSR-adept natuurlijk graag weten wat voor jou de doorslaggevende factor was om voor de Coleman te kiezen  8)

Groeten, Simon

Het is een geheel, dus geen gerommel met in / uit klappen, aansluiten e.d..
Ik heb ruimte zat in mijn koffers om de coleman in z'n doos gebruiksklaar mee te nemen. Gwicht is niet zo'n issue.   
Ben zelf vedergewicht, dus dan kan ik wat meer/zwaarder spul meenemen  ;D 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Grey alp

Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #47 Gepost op: 28 juli 2011, 21:59 »
Citaat
Dus 1 generator voor coleman fuel & ongelode benzine

Heb toen eerst ongelode benzine geprobeerd in de "coleman fuel & ongelode benzine" generator ,ging wel maar te zwak om nuttig te zijn.
Misschien verkeerde octaan gehalte of vervuilde benzine?

Citaat
De multifuel heeft een extra generator voor kerosine

Was (toen) nergens te verkrijgen.

Dus ongelode benzine in de "kerosine generator" geprobeerd met resultaat als eerder beschreven.

Citaat
Esbit is naast de stank hoogst giftig, de dampen mogen niet met je voedsel in aanraking komen.
En het vervuild je pan/mok nog eens gigantisch
Het meenemen van een open pakje tabletten is ook geen pretje ook dat is giftig en na openen beperkt houdbaar

Ongetwijfeld maar dat zijn uitlaatgassen die je binnenkrijgt ook ,net als kampvuurrook ,sigarettenrook en rode snoepjes.
En tegen dat vervuilen heeft Esbit eraan gedacht hun kookset al zwart van de fabriek uit te leveren!.
Open pakje tabletten past prima in een klein Tupperware doosje.

Kijk ,ik wil Esbit zeker niet promoten of verdedigen en er echt op koken zou ik zowiezo nooit op doen ,gaat veel te traag (al heeft dat ook z'n charmes) ik geef enkel ้้n van de vele opties!. En het is bij uitstek de veiligste 'brandstof" om te vervoeren. Geen lekkende branders ,flessen of "gevaarlijke" gascartouches.

Trouwens het leger kookt(e) er ook op en als het voor het leger goed is... voor mij ook.



Sebastiaan

  • Gast
Re: Waar kook jij op als je gaat kamperen ?
« Reactie #48 Gepost op: 04 augustus 2011, 03:11 »
optimus nova plus. coleman fuell,benzine,diesel. Brandt allemaal en hard. Met diesel verstopt de boel wel snel, maar voor nood prima. Coleman spul brand wel het prettigst.