Auteur Topic: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt  (gelezen 4789 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline midget

onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Gepost op: 26 juli 2011, 19:50 »
Er is natuurlijk al vaker over geschreven maar wellicht dat iemand hier toch weer zijn voordeel mee kan doen.
Zelf kon ik op het forum niet altijd de juiste bedragen vinden maar ik heb vanmiddag de rekening gekregen van het onderhoud aan mijn Varadero van 2003 (injectie)

Het onderhoud is (naar volle tevredenheid) uitgevoerd door een motorzaak in Friesland (zal geen reclame maken maar mailtje naar me sturen voor nadere gegevens)

Wat is er gebeurd:
  • de motor is voorzien van nieuwe ketting en kettingwielen: de kettingset kost 228,00 euro
  • er zijn nieuwe remblokken achter geplaatst  a 48,00 euro
  • de pakking en beugel van de uitlaat zijn gereperareerd. (was half uurtje werk volgens monteur)
  • vloeistoffen zijn vervangen
  • motor is afgesteld ( was wel zeer nodig volgens de monteur)
  • luchtfilter/bougies zijn niet vervangen omdat deze nog goed waren)
Voor de doorsmeerbeurt zelf is 155 euro werkloon in rekening gebracht en voor de rest is er tijd in rekening gebracht voor het afstellen van de motor, de remblokken vervangen, de reparatie van de uitlaat en het vervangen  van de kettingset

De motor is netjes bij mijn thuis opgehaald en na een kleine week ook weer netjes thuis gebracht (ik woon circa 20km van de motorzaak vandaan)

Het totaalbedrag voor de doorsmeerbeurt inclusief het vervangen van de ketting / kettingwielen / remblokken / vloeistoffen / oliefilter kwam op 650 euro inclusief BTW en inclusief haal- en brengservice. Ongeveer 300 euro voor werkloon en 350 euro voor materiaal

Hoop er voorlopig weer even tegenaan te kunnen!!
doe er je voordeel mee! ;D
elke zonnige dag weer hetzelfde dilemma:
.....cruisen in de MG Midget?
.....kilometers maken op de Varadero?
was het maar weer winter!!

Offline Dero-Ryder

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2011, 08:00 »
Zo Zo zeg, dat scheelt..  Ik had hier in de regio bij een Honda dealer een offerte gevraagd.   Dit was de rekening:   

De grote beurt voor u Varadero kost ongeveer  € 360,-
Kleppen stellen zal rond de € 96,- zitten zonder de Stel chims a € 8,00
Ketting en tandwielen incl montage € 386,00
Compleet set banden voor en achter de Michelin Annakee 2 met montage balanceren en nieuw ventiel € 370,00  EEN TOTAAL DUS VAN: €1212,00   is mij toch ff wat te duur, wil toch ook nog eens eindelijk de beugels kopen voor mijn zij koffers......  ff verder zoeken dus... ;D :-X :-X


Offline Two Plugs

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2011, 09:24 »
Toch allemaal pittige prijzen...  :-\ Heb ik nog nooit betaald voor een grote beurt. NB bij een TCN clubdealer én Honda dealer...!
Dan te weten dat onderhoud aan een injectiedero met ABS ook nog eens een stukkie prijziger is dan een standaard carb Dero.

Banden koop ik sowieso bij de goedkoopste aanbieder (incl montage). Ga niet lopen leuren met velgen, moet de leverancier maar regelen...  ;D Grappig genoeg is dat (op een uitzondering na) tot nu toe altijd diezelfde Honda dealer geweest...  ;D Tegen de prijzen van 'onze' Ad kan niemand op, maar met een retourtje Sprundel vanuit Oost Groningen wordt zo'n aanbod economische zelfmoord...

Ketting + tandwielen idem. Geen Honda origineel, maar gewoon van een goed merk en de ketting in een zwaardere kwaliteit dan standaard. Goedkoper, en gaat ook nog langer mee ook!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2011, 10:02 »
Retteketet naar beter bed AD  dus Staffman.

Scheelt een hoop pegeltjes.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2011, 10:25 »
het gevoel  dat je aan iedere transactie over kunt houden is minstens zo belangrijk, zowel voor  de dealer als de eigenaar van de motorfiets.

ik kan begrijpen dat midget blij is met zijn transactie, echter dat hoeft voor een ander niet zo te zijn.

In de praktijk is er altijd wel iets te vinden dat voordeliger is (maar ook duurder)
 een offerte is leuk maar niets anders dan een gemiddeld iets waarvan exact vast staat wat je gaat krijgen
 en afwijkingen worden berekend door toeslagen
hooguit de prijzen van de wissel en slijtdelen kunnen bekend zijn waarbij onderscheid tussen originele delen en after market ook nog  groot kunnen zijn.

kijk maar eens wat sommige originele delen in prijs al verschillend zijn tussen NL en de UK
schilt soms wel 50 %
honda NL is in dat opzicht ronduit schandalig !! in dit beeld dan

alleen als de offertes exact het zelfde zijn is vergelijk mogelijk

zo als het nu geroepen wordt denk ik niet dat het verhaal compleet is.
ook niet voor de reactie's erop

tov van mij zelf..
ja in vergelijk met de reguliere handel ben ik heel scherp en in het kader van de mijn directe concurrentie kan ik heel goed mee komen
maar bedenk.... geen personeel.. lage overhead kosten, gespecialiseerd,  en veel voordeel dat aan de inkoopzijde begint dat word doorgespeeld naar de eind verbruiker (markt economisch  misschien niet altijd verstandig maar ook ik ben gauw tevreden)

maar in het daglicht  gezien dat ik er ook financieel van probeer rond moet komen kun je vaak niet anders dan de verkoopprijzen verhogen.
of meer omzet met de zelfde marges
of meer marge op de zelfde omzet
en hier tussen moet elke ondernemer dus  zweven

veel van deze zaken gaan dus ook  op voor een gemiddelde motorfiets zaak waar het verdient wordt in de werkplaats.
alleen daar spelen vaak meer belangen zoals dealerschap.. verkoop prognoses, aandeelhouders etc
en men zoveel mogelijk wilt overhouden.... pas als de verkoop daalt is men bereidt de prijzen weer wat bij te stellen.

dit is nu vooral al te zien door internet sales die nog steeds toenemen...
al hechten klanten ook waarde aan uitstraling (de bmw rijder die uitsluitend naar de merk dealer rijdt )
het gunnings model is gewoon erg belangrijk en als de prijs hierin past is er voor beiden een win win situatie

maar het blijft altijd een stukje persoonlijke beleving...
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Dero-Ryder

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2011, 11:46 »
Wel fijn en handig deze reacties.  Alleen zijn ze voor mij niet echt te doen wanneer ik dan eerst het halve land moet doorreizen. 1: de reis kosten heen en weer komen er dan bij, vooral wanneer de motor daar moet blijven, dan komt dat ook nog er bij.  2: Omdat het mijn enige vervoer middel is kan ik hem niet meer dan 2 dagen per week missen, en wel alleen op vrijdag en zaterdag, en dan moet ik hem weer terug hebben.
Ik denk het voordeligste is, zelf de meeste onderdelen via internet bestellen en dan ergens een goede monteur vinden die hem dan in 1 dag kan klaar hebben.
Voor bv de banden, die kan ik bij cycle-shop bestellen en zij hebben een banden specialist die dan de banden er op kan leggen, daar hebben ze afspraken mee omdat ze voor motoren geen werkplaats hebben.
En voor diverse goede onderdelen heb ik al enkele internet shops gevonden.  Ik laat wel weten hoe het verder gaat en of het zo lukt.  Heb toch nog enkele weken de tijd, totdat ik het geld heb. 8) 8)

Offline Anne

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2011, 14:25 »
155 euro werkloon voor de doorsmeerbeurt?
Ik neem aan dat dat dan omvat: vloeistoffen vervangen, controle luchtfilter en bougies.
Is dat niet erg veel?  :-\
Opbokken/liften is 10 minuten.
Remvloeistof met juiste apparatuur binnen 20 minuten.
Koelvloeistof een kwartier.
Olie ook een kwartier.
Controle bougies en luchtfilter: 15 minuten

Dan kom ik op een uurtarief van 130 euro ofzo, voor een geoefende monteur.
Of onderschat ik iets heel erg?

Offline David

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2011, 19:15 »
Anne, als jij binnen 15 minuten je luchtfilter en bougies gedemonteerd en gemonteerd hebt bij een varadero, neem ik je direkt in dienst ;)
www.liebetig.at voor een mooie vakantie. Heerlijk motorrijden bijvoorbeeld ;-)

Offline midget

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2011, 19:20 »
ik heb mijn eerste post neer gezet om iedereen een beeld te geven van het geld wat ik heb betaald voor een onderhoudsbeurt.
Of dit nu (te) veel of (te) weinig is, is minder belangrijk voor mij. Het is zoals Ad Mies zegt: een kwestie van gunnen/beleving en tevreden zijn over het eindresultaat dat is het belangrijkste. Het is, in mijn beleving, vaak wel even leuk om te weten voordat je zelf naar een monteur toestapt, dan weet je of de man een goede inschatting heeft gemaakt.

Overigens hanteert de zaak een uurloon van 62,50 euro excl. btw en hoe ze dat precies hebben ingedeeld vind ik niet belangrijk.
Ik heb, vanuit Friesland, niet even de kans om naar een gespecialiseerde Hondaspecialist te rijden dus is dit voor mij het beste alternatief.
Het feit dat hij de uitlaat gelijk ook even heeft aangepakt is bijvoorbeeld voor mij erg belangrijk, gezien de verhalen op dit forum is dit geen leuk en makkelijk klusje en nu is het verwerkt in de onderhoudsbeurt en kost het mij verhoudingsgewijs weinig geld en geen moeite. ::)

Heb gisteravond gelijk nog even een rondje met de motor gereden en er zit een behoorlijk verschil in het rijden t.o.v. voor de onderhoudsbeurt; de motor loopt veel minder "rauw"(weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) en heeft door de uitlaatreparatie nu een bescheiden naaimachine geluidje ???  :-\ Als alternatief heb ik de DB-killer uit mijn Transalp gehaald dus als ik een bult herrie aan de kop wil hebben ga ik wel een rondje op de TransAlp

Kortom, ik ben 100% tevreden en hoop deze vakantie nog een vakantierondje te gaan maken op m'n Varadero, technisch is hij er nu in ieder geval klaar voor!!
elke zonnige dag weer hetzelfde dilemma:
.....cruisen in de MG Midget?
.....kilometers maken op de Varadero?
was het maar weer winter!!

Offline roadwarrior

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2011, 23:10 »
Staffman jij moet toch echt eens met Ton Wijler in Horn gaan praten.
Bij hem kun je zelf ook mee werken scheelt ook weer in de kosten.
Pharao Bike is ook een club dealer.

Groet Roger.

Offline Anne

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2011, 12:37 »
Anne, als jij binnen 15 minuten je luchtfilter en bougies gedemonteerd en gemonteerd hebt bij een varadero, neem ik je direkt in dienst ;)

Hehe, dan is dat vast de reden dat ik transalp rij  :angel:

Offline midget

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2011, 13:09 »
Hehe, dan is dat vast de reden dat ik transalp rij  :angel:

in 15 minuten de bougies van de TransAlp gewisseld? ???...... allemaal?
elke zonnige dag weer hetzelfde dilemma:
.....cruisen in de MG Midget?
.....kilometers maken op de Varadero?
was het maar weer winter!!

Offline Anne

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2011, 13:14 »
in 15 minuten de bougies van de TransAlp gewisseld? ???...... allemaal?

Denk dat dat wel haalbaar is :)
Zijkappen zadel en tank is in 4 minuten verwijderd he; weet niet meer of de carbs ervoor uit moeten, maar ook dat is niet erg.

Offline midget

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2011, 13:26 »
Ben er laatst mee bezig geweest met mijn Alp maar kwam zo veel gedoe tegen....kappen, zadel tank verwijderen om de achterste bougie te kunnen vervangen en vervolgens nog eens al dat gedoe om de voorste bougie er uit te kunnen krijgen dat ik de boel snel weer heb dichtgeschroeft en nog steeds met de oude bougies rond rij  :P :P

De monteur die mijn Varadero heeft nagekeken klaagde ook al over het feit dat hij de tank van de Varadero moest verwijderen om bij het filter en de bougies te kunnen komen, volgens hem is dat best wel even een klus om dat allemaal te demonteren....
elke zonnige dag weer hetzelfde dilemma:
.....cruisen in de MG Midget?
.....kilometers maken op de Varadero?
was het maar weer winter!!

Offline Two Plugs

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2011, 13:51 »
Neem een XLV750R!

- Vonkenkaarjes 100% bereikbaar
- Oliefilter op het motorblok
- Luchtfilter op de tank onder een simpel afdekplaatje
- Olie bijfullen op het frame...  ;D

NB... concept uit begin jaren '1980!

Maarja... de kassa bij de onderhoudvoorziening van Honda moet ook rinkelen...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Anne

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #15 Gepost op: 28 juli 2011, 14:11 »
Ben er laatst mee bezig geweest met mijn Alp maar kwam zo veel gedoe tegen....kappen, zadel tank verwijderen om de achterste bougie te kunnen vervangen en vervolgens nog eens al dat gedoe om de voorste bougie er uit te kunnen krijgen dat ik de boel snel weer heb dichtgeschroeft en nog steeds met de oude bougies rond rij  :P :P

De monteur die mijn Varadero heeft nagekeken klaagde ook al over het feit dat hij de tank van de Varadero moest verwijderen om bij het filter en de bougies te kunnen komen, volgens hem is dat best wel even een klus om dat allemaal te demonteren....

Ow, maar ik kan er ook gerust een half uur mee bezig zijn als ik tegelijk bier drink :P
Het moet natuurlijk ook heel netjes met zo'n dure fiets; ik haal bijvoorbeeld mijn voor-zij-kappen
er niet af als ik de tank verwijder.

Offline Two Plugs

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #16 Gepost op: 28 juli 2011, 15:02 »
Nadeel van de vonkenkaarsjes van de Dero, idd... Die zijn niet mooi gepositioneerd aan de zijkant van het blok zoals op de Alp... Maar op een totaal onbereikbare plek... Gelukkig zijn het tegenwoordig (ook af fabriek vanaf 2003) iridiumkaarsjes. Die gaan dus langer mee. En tegen de tijd dat ze vervangen moeten worden, moet ook het luchtfilter ff worden uitgeklopt... Moet de tank er toch af...

NB... bij het terugplaatsen van de tank wél letten op je beluchting / ontluchtingsslangen, vooral dat die niet worden afgekneld. Je zult niet de eerste Derorist zijn wiens tank vacuum trekt...  ::)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Dero-Ryder

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #17 Gepost op: 28 juli 2011, 16:06 »
Staffman jij moet toch echt eens met Ton Wijler in Horn gaan praten.
Bij hem kun je zelf ook mee werken scheelt ook weer in de kosten.
Pharao Bike is ook een club dealer.

Groet Roger.

Yep klopt, zal ik zeer zeker ook gaan informeren.  En is ook een stuk dichterbij, is nog geen half uur rijden, dus is goed te doen.  Bekijk ik eerst wat ikzelf allemaal kan doen, en de rest dan daar, dat scheelt ook alweer!! 8) 8) ;D

Offline roadwarrior

Re: onderhoudskosten / onderhoudsbeurt
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2011, 22:18 »
Hoi staffman

Zondag as. een rit door de peel vanuit Grathem. Zin om ook mee te rijden,
kunnen we meteen eens kennis maken en Ton Wijler is ook van de partij.

Voor meer info kan je mij ook een pm sturen.

Groet Roger.